La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Ponent: Joaquim Costa Inspector.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Ponent: Joaquim Costa Inspector."— Transcripción de la presentación:

1 Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Ponent: Joaquim Costa Inspector d’Educació 3a sessió del seminari de coordinació Primària-Secundària Serveis Educatius Selva 2 22 de gener de 2016 

2 Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria MARC NORMATIU FONAMENTS OBJECTE Decret 119/2015, de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria. Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (LEC) Decret 102/2010, de 3 d’agost, d’autonomia dels centres educatius Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent. L’Estatut d’Autonomia dóna competències per desenvolupar els currículums Línies definides per la Unió Europea: estratègia europea i foment de les competències d’aprenentatge al llarg de la vida Documents del desplegament de les competències bàsiques (Departament Ensenyament) Principi d’equitat i escola inclusiva Ordenació dels ensenyaments corresponents a l’educació primària i a l’educació secundària obligatòria

3 Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria El decrets de Catalunya tenen les característiques següents: Tenen com a finalitat contribuir a l’adquisició, per part dels alumnes, de les 8 competències bàsiques que s’han d’assolir en finalitzar l’ensenyament obligatori. Ho concreten en l’assoliment de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit que engloba les àrees / matèries de coneixement. Les competències pròpies de cada àmbit s’agrupen en dimensions. Inclouen els continguts i els criteris d’avaluació, de cadascuna de les àrees / matèries (a primària per a cada cicle i a secundària per a cada curs). Incorporen orientacions d’avaluació, per a cadascun dels àmbits amb l’objectiu de guiar el treball competencial.

4 Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Aspectes a destacar Primària: es manté l’organització en cicles (inicial, mitjà i superior). Es conserva la coordinació dels equips docents. Tractament de les llengües: finalitzat ensenyament obligatori ple domini de les dues llengües oficials, com a mínim coneixement d’una llengua estrangera (referència del marc europeu de les llengües). Organització del currículum: àrees (primària) / matèries (secundària) de coneixement agrupades en àmbits (afinitat o caràcter complementari). Primària:totes les àrees de coneixement en tots els cursos de l’etapa. L’educació artística no és opcional. Educació en valors socials i cívics / cultura i valors ètics, o religió, en funció de l’elecció de les famílies: àrees /matèries avaluables.

5 Estructura del decret de primària
Preàmbul Capítol I DISPOSICIONS DE CARÀCTER GENERAL Capítol II CURRÍCULUM Capítol III GESTIÓ PEDAGÒGICA Capítol IV AVALUACIÓ I PROMOCIÓ Annexos Emmarca l’articulat amb els referents normatius de la Generalitat de Catalunya i les línies definides per la Unió Europea a favor de l’èxit escolar Art1. Objecte i àmbit d’aplicació Art 2. Principis generals Art 3. Objectius Art 4. Règim lingüístic Art 5. Currículum Art 6. Competències bàsiques Art 7. Àmbits i àrees de coneixement Art 8. Àrea de religió Art 9. Distribució horària Art Autonomia pedagògica i organitzativa Art 11. Atenció a la diversitat dels alumnes Art 12. Acció tutorial Art 13. Equips docents Art 14. Material didàctic Art Avaluació Art 16. Promoció Art 17. Avaluació diagnòstica Art 18. Prova d’avaluació de sisè d’educació primària Annex 1. Competències bàsiques Annex 2. Àmbits i àrees de coneixement Annex 3. Àmbit digital Annex 4. Horaris mínims i globals d’etapa Que tots els alumnes han d’adquirir en un grau suficient en acabar la seva escolarització obligatòria

6 Estructura del decret de secundària (I)
Preàmbul Capítol 1 DISPOSICIONS DE CARÀCTER GENERAL Capítol 2 CURRÍCULUM Capítol 3 ORIENTACIÓ EDUCATIVA I GESTIÓ PEDAGÒGICA Emmarca l’articulat amb els referents normatius de la Generalitat de Catalunya i les línies definides per la Unió Europea a favor de l’èxit escolar Art 1. Objecte Art 2. Finalitat Art 3. Objectius Art 4. Organització general Art 5. Projecte educatiu plurilingüe Art 6. Règim lingüístic als centres educatius d’Aran Art 7. Estructura del currículum Art 8. Competències clau Art 9. Competències bàsiques en l’àmbit de les matèries i continguts clau Art 10. Matèries Art 11. Matèries dels tres primers cursos Art 12. Matèries de quart curs Art 13. Organització de quart curs Art 14. Treball de síntesi Art 15. Projecte de recerca Art 16. Servei comunitari Art 17. Orientació educativa Art 18. Atenció a la diversitat dels alumnes Art 19. Acció tutorial Art 20. Orientació acadèmica i professional Art 21. Transicions i continuïtat formativa Art 22. Projecte educatiu i autonomia pedagògica Art 23. Equips docents Art 24. Material didàctic

7 Estructura del decret de secundària (II)
Capítol 4 AVALUACIÓ I PROMOCIÓ Annexos Art 25. Criteris generals d’avaluació Art 26. Promoció de primer a tercer Art 27. Avaluació de quart Art 28. Títol de graduat en avaluació secundària obligatòria Annex 1. Matèries agrupades per àmbit de coneixement Annex 2. Distribució horària global per matèria i curs Annex 3. Currículum de l’àmbit lingüístic Annex 4. Currículum de l’àmbit matemàtic Annex 5. Currículum de l’àmbit cientificotecnològic Annex 6. Currículum de l’àmbit social Annex 7. Currículum de l’àmbit artístic Annex 8. Currículum de l’àmbit de l’educació física Annex 9. Currículum de l’àmbit de cultura i valors Annex 10. Currículum de l’àmbit digital Annex 11. Currículum de l’àmbit personal i social

8 Finalitat orientada a les competències
Article 2.2 del decret de primària: La concreció i el desenvolupament del currículum de l’educació primària s’ha d’orientar a l’assoliment per part de tots els alumnes dels objectius d’etapa i a l’adquisició progressiva de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit. Article 8.1 del decret de secundària: El currículum de l’educació secundària obligatòria, desplegat a través dels àmbits de coneixement establerts en l’annex 1, ha de contribuir a l’assoliment de les competències clau.

9 Les competències bàsiques generals de l’escolarització obligatòria
Article 6.3 del decret de primària: Les competències bàsiques són aquelles que tots els alumnes han d’adquirir en un grau suficient en acabar la seva escolarització obligatòria i que li han de permetre poder incorporar-se a la societat com a un ciutadà actiu i assegurar els fonaments sobre els quals construirà el seu procés formatiu al llarg de la vida. Competència comunicativa lingüística i audiovisual Competència matemàtica Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Competència artística i cultural Competència digital Competència social i ciutadana Competència d’aprendre a aprendre Competència d’autonomia, iniciativa personal i emprenedoria

10 Annexos 2 i 3 del decret de primària – àmbits i àrees
4. Àmbit artístic: - Àrea d’educació artística: visual i plàstica, música i dansa 5. Àmbit de l’educació física: - Àrea d’educació física 7. Àmbit d’educació en valors: Àrea d’educació en valors socials i cívics Àrea de religió 8. Àmbit digital: - Transversal a les matèries 1. Àmbit lingüístic: - Àrea de llengua catalana i literatura. - Àrea de llengua castellana i literatura. - Àrea de l’aranès (a l’Aran). - Àrea de primera llengua estrangera. - Àrea de segona llengua estrangera (opcional) 2. Àmbit matemàtic: - Àrea de Matemàtiques 3. Àmbit de coneixement del medi: - Àrea de coneixement del medi natural. - Àrea de coneixement del medi social i cultural Específicament a l’annex 3

11 Annex 3 del decret de primària – exemple de competència transversal: l’àmbit digital
Les competències digitals han de ser presents, per tractar problemes i situacions, en totes les àrees i són responsabilitat de tots els mestres. Són competències metodològiques que fan referència a desenvolupar mètodes de treball eficaços i adequats en l’ús de les tecnologies digitals. S’agrupen en 4 dimensions: Instruments i aplicacions Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball. Comunicació interpersonal i col·laboració Hàbits, civisme i identitat digital.

12 Annexos 3 a l’11 del decret de secundària – àmbits i matèries
1. Àmbit lingüístic: - Llengua catalana i literatura - Llengua castellana i literatura - Aranès - Llengües estrangeres - Llatí 2. Àmbit matemàtic: - Matemàtiques 3. Àmbit cientificotecnològic: - Ciències de la naturalesa: física i química - Ciències de la naturalesa: biologia i geologia - Ciències de la naturalesa: ciències aplicades a l’activitat professional - Tecnologia - Tecnologies de la informació i la comunicació (informàtica) - Cultura científica - Física i química i ciències aplicades a l’activitat professional - Biologia i geologia i ciències aplicades a l’activitat professional - Tecnologia i tecnologies de la informació i la comunicació (informàtica) 4. Àmbit social: - Ciències socials: geografia i història - Cultura clàssica - Emprenedoria - Economia - Economia i emprenedoria 5. Àmbit artístic: - Música - Educació visual i plàstica - Arts escèniques i dansa 6. Àmbit de l’educació física: - Educació física 7. Àmbit de cultura i valors: - Cultura i valors ètics - Filosofia - Religió 8. Àmbit digital: - Transversal a les matèries 9. Àmbit personal i social:

13 CONEIXEMENT DIMENSIONS
Àmbits àrees / matèries  dimensions  competències  continguts clau ÀREES / MATÈRIES DE CONEIXEMENT El currículum s’organitza en Cada àmbit té ÀMBITS que agrupen segons l’afinitat COMPETÈNCIES Són els objectius que s’han d’assolir al final de l’etapa Són el camí que ens condueix a l’assoliment de les competències de la secundària obligatòria i de les 8 CB Aquestes competències s’agrupen en DIMENSIONS CONTINGUTS CLAU A l’ESO graduades en 3 nivells d’assoliment En diem clau perquè són els que amb més força ajuden a desenvolupar cada dimensió Aquests continguts es poden trobar en més d’una dimensió (s’han triat els que estan més associats a aquella dimensió concreta)

14 Les competències bàsiques pròpies dels diferents àmbits a primària
 Dins de cada àmbit les competències es presenten per àrees i dimensions. Exemple Competències bàsiques pròpies de l’àmbit lingüístic Àrees de llengua catalana i literatura i llengua castellana i literatura Dimensió comunicació oral Competència 1. Comprendre textos orals de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i escolars. Competència 2. Produir textos orals de tipologia diversa adequats a la situació comunicativa. Competència 3. Interactuar oralment d’acord amb la situació comunicativa utilitzant estratègies conversacionals. Article 6.5 del decret de primària: La programació de totes les activitats del centre, tant d’aula com complementàries i extraescolars, ha de contribuir a l’adquisició de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit, fent èmfasi en la funcionalitat i utilitat dels aprenentatges sense excloure els de caire més conceptual.

15 Les competències bàsiques pròpies dels diferents àmbits a l’ESO
 Dins de cada àmbit les competències es presenten per matèries i dimensions, i graduades en 3 nivells d’assoliment. Exemple Competències bàsiques pròpies de l’àmbit lingüístic Àrees de llengua catalana i literatura i llengua castellana i literatura Dimensió de comprensió lectora Competència 1. Obtenir informació, interpretar i valorar el contingut de textos escrits de la vida quotidiana, dels mitjans de comunicació i acadèmics per comprendre’ls. Nivell 1.1Obtenir informació literal i interpretar el propòsit principal dels textos escrits. Nivell 1.2 Interpretar informació explícita i implícita, i valorar el propòsit dels textos escrits. Nivell 1.3 Valorar de manera raonada i crítica els continguts i el propòsit dels textos escrits tot posant en funcionament coneixements externs del text i previs.

16 ORIENTACIONS METODOLÒGIQUES ORIENTACIONS D’AVALUACIÓ
Àmbits Cada ÀMBIT té només a primària, i referents a tota l’etapa ORIENTACIONS METODOLÒGIQUES referents a tota l’etapa ORIENTACIONS D’AVALUACIÓ Són orientacions per a l’avaluació de l’adquisició de les competències bàsiques pròpies de cada àmbit Caire competencial i mirada clara cap a la inclusió i l’atenció a la diversitat

17 CONTINGUTS CRITERIS D’AVALUACIÓ Àrees / matèries
Cada ÀREA / MATÈRIA té CONTINGUTS CRITERIS D’AVALUACIÓ Per a cada CICLE (primària) Per a cada CURS (secundària) Per a cada CICLE (primària) Per a cada CURS (secundària) Objectes d’aprenentatge que contribueixen a l’assoliment de la competència Són els referents per a les avaluacions i expressen el grau d’aprenentatge que han d’assolir els alumnes

18 Per evitar confusions Àmbits tant a primària com a secundària.
Àrees a primària i matèries a secundària. Algunes àrees / matèries van agrupades quan se’ls associen competències i continguts clau (per exemple, llengua catalana i llegua castellana). Competències bàsiques generals (n’hi ha 8) per a tota l’escolarització obligatòria. Competències bàsiques pròpies de cada àrea / matèria o agrupacions d’àrees /matèries, associades a tota l’etapa. Continguts clau de caire general associats a les competències de cada àrea / matèria o agrupacions d’àrees / matèries. Continguts concrets per a cada àrea i cicle (primària) o matèria i curs (secundària). Orientacions d’avaluació de caire general per a cada àrea / matèria o agrupacions d’àrees /matèries, associades a tota l’etapa. Criteris d’avaluació per a cada àrea i cicle (primària) o matèria i curs (secundària).

19 Autonomia Fragment del preàmbul del decret de primària:
Els centres, d’acord amb la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, exerceixen l’autonomia pedagògica, a partir del marc curricular establert, i en poden concretar els objectius, les competències bàsiques, els continguts, els mètodes pedagògics i els criteris d’avaluació. Per fer-ho, disposen d’orientacions i materials del Departament d’Ensenyament on s’identifiquen i es desenvolupen les competències bàsiques pròpies per a cada àmbit, i es proposen els continguts que es consideren clau. També s’ofereixen orientacions de tipus metodològic i d’avaluació. Els principis pedagògics del projecte educatiu de centre o el projecte educatiu de ZER són el marc de referència per als mestres i els equips docents i per a l’exercici de la seva professió.

20 Autonomia Fragment del preàmbul de decret de secundària:
El centre docent és l’àmbit on es desenvolupa, aplica i completa el currículum i és on se n’evidencia l’eficàcia, la coherència i la utilitat. És en l’aplicació del currículum, en cada centre i en cada aula, on s’ha de concretar la flexibilitat i l’autonomia curricular, en funció de les característiques del grup de nois i noies, de l’equip docent que és el responsable de la seva aplicació, de les característiques del centre i de l’entorn social i territorial on està ubicat.

21 La formació, clau per fer el pas cap a l’aula
Ja hi ha formació prevista per a primària: Curs previst de realitzar el febrer de 2016: El currículum al centre i a l’aula; 3 sessions de 2,5 hores. Adreçada a caps d’estudis dels centres públics. Per donar a conèixer les novetats del currículum, especialment pel que representa treballar de manera competencial a l’aula i traspassar aquest coneixement a tot el claustre. Elaboració de materials a càrrec del Servei d’Ordenació Curricular de l’Educació Infantil i Primària, del Servei d’Innovació i Formació i del CESIRE.

22 Gràcies per la vostra atenció


Descargar ppt "Decrets pels quals s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i de l’educació secundària obligatòria Ponent: Joaquim Costa Inspector."

Presentaciones similares


Anuncios Google