La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

SERVEI COMUNITARI PER A L’ALUMNAT DE SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA Marc conceptual Extret de l’article publicat en el diari ARA “Servei Comunitari: orientats.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "SERVEI COMUNITARI PER A L’ALUMNAT DE SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA Marc conceptual Extret de l’article publicat en el diari ARA “Servei Comunitari: orientats."— Transcripción de la presentación:

1 SERVEI COMUNITARI PER A L’ALUMNAT DE SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA Marc conceptual
Extret de l’article publicat en el diari ARA “Servei Comunitari: orientats al compromís cívic “ 1 Jul – Gené Gordó i Aubarell “Fa temps que el terme compromís social ressona en l’agenda educativa de diferents països davant una societat que manté els joves ancorats en l’anomenada cultura del jo. Una certa tendència social, orientada a cobrir i crear necessitats de realització i benestar personal, juntament amb algunes pràctiques educatives més centrades en els drets que en els deures, poden dur els nostres joves a un posicionament més proper al del client exigent o receptor de servei que no pas al del ciutadà responsable i compromès. Aquesta subtil dinàmica pot escapçar de soca-rel la finalitat educativa de formar persones completes, amb una dimensió tant intel·lectual com cívica i moral que els permeti ser competitives en el món del treball, però també capaces d’analitzar l’entorn en què viuen i de comprometre’s per millorar-lo. Alguns països -com els Estats Units, Holanda o l’Argentina- han reaccionat davant d’aquesta situació, i han desenvolupat accions de compromís cívic com a part de la seva formació obligatòria amb l’objectiu de despertar en l’alumne el desig d’utilitzar les seves competències no només en benefici propi, sinó també en el dels altres. Sensible a aquesta necessitat formativa, el departament d’Ensenyament impulsa el Servei Comunitari, una acció en el marc de l’ensenyament obligatori orientada a assolir la competència social i ciutadana definida normativament com aquella que “fa possible comprendre la realitat social en què es viu... i comprometre’s a contribuir en la seva millora”. Treballant sobre necessitats reals amb entitats socials del tercer sector -sigui en accions dirigides a la gent gran, la preservació del medi o el suport a les necessitats bàsiques-, els alumnes analitzen el seu context i posen el seu coneixement i esforç al servei de la comunitat, al mateix temps que aprenen valors propis de la competència social i ciutadana. Aquest projecte vol garantir que els estudiants de secundària obligatòria experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic. “

2 SERVEI COMUNITARI El Servei comunitari és una acció educativa per desenvolupar la competència social i ciutadana. Té com a finalitat garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. Destinataris Alumnat de secundària obligatòria (3r i 4t ESO) Centres públics i concertats de Catalunya El Servei Comunitari és un instrument per desenvolupar la competència social i ciutadana. Treballant sobre necessitats reals amb entitats socials del tercer sector -sigui projectes dirigits a la gent gran “que fem per als més grans” la preservació del medi “Estampa el bosc” o el suport a l’escolarització “joves lectors” - els alumnes analitzen el seu context i posen el seu coneixement i esforç al servei de la comunitat, millorant el seu entorn al mateix temps que aprenen valors, habilitats i capacitats propis de la competència social i ciutadana.

3 SERVEI COMUNITARI - Per què?
Per coherència educativa. Altament qualificats Altament compromesos El servei comunitari respon a la idea que l’educació és una eina de millora social, orientada a formar éssers complerts, amb una dimensió tant intel·lectual com humana i moral. Educar és acompanyar l’alumnat en el desenvolupament de totes les seves capacitats i dimensions. Així doncs, juntament amb les competències lògico-matemàtica, lingüística o comunicativa, cal anar avançant també en aquelles competències que recullen l’educació en valors i certes virtuts cíviques. Cal pensar en ciutadans qualificats però també amb ciutadans reflexius, capaços d’analitzar l’entorn en què viuen i de comprometre’s en la seva millora. 3

4 SERVEI COMUNITARI - Per què?
Per coherència amb el marc normatiu Desenvolupar l’article 79.1.e) de la Llei educació de Catalunya 12/2009 de 10 de juliol (LEC) “educar els alumnes en la responsabilitat d’exercir la ciutadania activa per mitjà de la participació en els afers de la comunitat”. Adquirir la competència social i ciutadana, establerta en el Decret 143/2007, del 26 de juny. El Servei Comunitari respon a un mandat educatiu. D’entrada la Llei d’Educació estableix en l’article 79.1.e) que els criteris d’organització pedagògica que adoptin els centres en les etapes que integren l’educació bàsica han de contribuir a educar els alumnes en la responsabilitat d’exercir la ciutadania activa per mitjà de la participació en els afers de la comunitat. En aquest sentit el SC és una eina de desplegament de la LEC D’altra banda, el servei comunitari és un instrument curricular per assolir la competència social i ciutadana definida en el marc normatiu com aquella que “fa possible comprendre la realitat social en què es viu, cooperar, conviure i exercir la ciutadania democràtica en una societat plural, així com comprometre’s a contribuir en la seva millora.” Amb el servei comunitari l’alumne aprèn a ser un ciutadà des de la pràctica, posa el seu coneixement i competències al servei dels altres, a l’hora que adquireix la Competència social i ciutadana.

5 SERVEI COMUNITARI - Per què?
Per coherència amb la nostra i altres realitats UN PROJECTE D’ARREL IDENTITARIA I AMB VISIÓ INTERNACIONAL Països Baixos Alemanya Estats Units Suïssa Catalunya UN PROJECTE ARRELAT A LA TRAJECTÒRIA CÍVICA I SOCIAL DEL PAÍS I AMB VISIÓ INTERNACIONAL No partim del no res. PODRIEM DIR QUE EL SC ÉS UN PROJECTE D’ARREL IDENTITÀRIA Primer de tot, Catalunya prové d’una llarga tradició de participació cívica i solidària Catalunya prové d’una llarga tradició de participació cívica i solidària que ha anat forjant un fort teixit associatiu arrelat al territori i format per persones que dediquen el seu temps i esforç al servei dels altres. Però també en l’àmbit educatiu, sota el nom d’Aprenentatge Servei o amb altres denominacions, molts centres educatius de Catalunya han anat desenvolupant bones pràctiques en matèria de servei a la comunitat. En aquest sentit cal remarcar l’impuls que des del 2005 du a terme el Centre Promotor d’Aprenentatge i Servei i el propi Departament d’Ensenyament en el marc dels Plans educatius d’entorn. Un projecte amb visió internacional Països com Estats Units, Països Baixos ,Argentina, Colombia, Mèxic, Anglaterra, sota diferents nominacions, Service-learning, Civic Intership, o Servicio Sociocomunitario Solidario, han desenvolupat accions de compromís cívic com a part de la seva formació obligatòria amb l’objectiu comú de despertar en l’alumne el desig d’utilitzar les seves competències no només en benefici propi, sinó també en el dels altres. Mèxic Argentina

6 SERVEI COMUNITARI - Per què?
Pel seu caràcter transformador Alumne El Servei comunitari considera l’alumne com un agents de canvi capaç de millorar l’entorn en que viu. Per això el projecte objectius no només relacionat amb l’alumne o el centre sinó també amb la transformació de l’entorn: Objectius vers l’entorn : Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar. Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social per fomentar el compromís amb la construcció d’una societat més justa, cohesionada i arrelada al territori. Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn. Amb la seva acció l’alumne contribueix a millorar el context en el que viu.

7 SERVEI COMUNITARI OBJECTIUS Respecte l’alumnat Respecte el centre
Educar en valors i destreses que afavoreixin una actitud crítica i compromesa davant la societat, Donar a conèixer associacions i entitats compromeses amb la millora de la societat. Promoure la participació de tot l’alumnat en accions de servei a la comunitat com un instrument per desenvolupar la competència social. Donar a conèixer a l’alumnat i les seves famílies la xarxa associativa i les entitats de voluntariat i lleure. Donar una resposta educativa a les necessitats emergents de l’entorn escolar. Promoure el treball en xarxa entre els diferents agents educatius de l’entorn. Augmentar la participació en el teixit associatiu i les entitats de caire social. Respecte l’alumnat Respecte el centre Veure objectius document marc Respecte l’entorn

8 SERVEI COMUNITARI Compromís Responsabilitat Actitud crítica Esforç
UNA ACCIÓ QUE PROMOU ELS VALORS INSTRUMENTALS Compromís “Sin los valores instrumentales los valores finalistas no pasan de ser un brindis al sol”. Javier Elzo Responsabilitat Actitud crítica Esforç Participació Respecte Austeritat Cal aprofundir en els valors instrumentals. Parlar de Servei Comunitari és parlar de solidaritat. Però per adquirir aquest valor i evitar que es quedi només en una declaració de bones intencions cal que l’alumne treballi des de valors més instrumentals com seria l’esforç o el compromís. Valors i actituds (propis de la competència social i ciutadana ) que promou el servei comunitari Actitud crítica El servei comunitari és una practica educativa que estimula en els joves la reflexió crítica en relació les desigualtats, injustícies i desequilibris en la nostra societat; i l’aportació de solucions pràctiques i compromeses per la resolució de les necessitats. Compromís Des d’una perspectiva cívica ciutadana, comprometre’s és contribuir, des del propi talent i habilitats personals a la millora social. Amb el servei comunitari l’alumne aprèn a posar el seu talent al benefici dels altres i descobreix que amb el seu compromís és possible canviar les coses. Responsabilitat Tots plegats formem part d’una societat que promulga una sèrie de drets, però que també exigeix el compliment d’un seguit de deures, com la conservació i cura del que és públic, la convivència pacífica, la participació en activitats de caire social, el respecte i la conservació de la natura... El servei comunitari ofereix als joves la possibilitat d’exercir la ciutadania de forma responsable. Surten del lloc de "beneficiaris" per convertir-se en “protagonistes” i ser reconeguts com a agents actius i creatius, constructors responsables del demà. Respecte El servei comunitari es basa en la reciprocitat i respecte entre les persones destinatàries i les que donen el servei. L’alumne tracta la persona beneficiaria del servei com un subjecte actiu del que pot aprendre i no només com a "públic-receptor", evitant les temptacions paternalistes. Diàleg El diàleg és una forma bàsica de respecte en una societat diversa, rica i intercultural. El diàleg autèntic es fonamenta en una actitud d’interès envers l’altre i tot allò que ens pot aportar. Una bona capacitat de diàleg ha de suposar saber escoltar més que saber parlar. El servei comunitari ofereix un exercici de diàleg enriquidor entre l’alumne i la persona o persones beneficiaries, convertint-se en un instrument d’aprenentatge de l’escolta activa i de desenvolupament de l’actitud dialògica. Per saber-ne més- Document marc. Diàleg

9 SERVEI COMUNITARI Amb metodologia d’Aprenentatge Servei (Aps) i des del currículum Aprenentatge És una metodologia educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat. En el cas del Servei comunitari aquesta metodologia permet posar el coneixement i competències del l’alumnat al servei dels altres, a l’hora que adquireix la Competència social i ciutadana. Aprèn a ser un ciutadà des de la pràctica. Diferències i semblances entre Servei Comunitari i Aps. . El SC utilitza l’APS com metodologia per aconseguir els objectius. Diferències: Que el SC vol posar l’accent més en els servei, entenent, com marca la LEC, que éss a partir d’aquesta participació activa que l’alumne rep l’aprenentatge principal , la competència social i ciutadana. És aquella idea d’aprendre des de la practica. En l’Aps no defineix clarament la seva vinculació amb els currículum o les competències que es treballen, doncs de fet es proposa com una metodològia optima pera qualsevol ensenyament. En el cas del SC l’objectiu d’aprenentatge principal és la Competència Social i ciutadana. En aquest sentit pot estar vinculat a qualsevol matèria que desenvolupi la competència social i ciutadana. El SC té uns objectius i indicadors i característiques pròpies i comuns a tots els projectes ( horaris, format...) Servei

10 SERVEI COMUNITARI MATÈRIES IMPLICADES
El Servei Comunitari ha de formar part de la programació d’una o vàries matèries. Els projectes de Servei comunitari volen desenvolupar la competència bàsica social i ciutadana i per tant poden estar ubicats en qualsevol matèria que desenvolupi aquesta competència.

11 SERVEI COMUNITARI AGENTS IMPLICATS EN EL TERRITORI Centres educatius
Administració local Professorat Alumnat L’alumnat. És l’actor principal o protagonista. Centres Educatius. El centre educatiu ha de vincular els projectes de Servei Comunitari, al Projecte educatiu de centre, la Programació general anual de centre i a la programació de les matèries implicades. També ha d’establir els canals de coordinació oportuns amb els agents implicats i signar un document de compromís amb les entitats implicades. Professorat. Ha de rebre uns coneixements conceptuals i metodològics bàsics sobre aprenentatge i servei. També ha de programar les accions de Servei Comunitari en la matèria o matèries que desenvolupen la competència social i ciutadana i avaluar a l’alumne segons els objectius propis del Servei Comunitari i incloure al qualificació en la matèria corresponen. Professionals dels Serveis educatius. Aquests professionals tenen un paper fonamental en el desenvolupament de les accions de Servei Comunitari. Seran els responsables d’impartir la formació als centres i les entitats implicades, col·laboraran en la formalització del projecte i en faran l’acompanyament. Són actors amb un gran potencial difusor i cohesionador de les accions i poden contribuir a fer una bona diagnosi de les necessitats territorials. En aquelles zones on hi ha Pla educatiu d’entorn, aquesta serà la plataforma organitzativa que facilitarà la gestió del projecte. El Servei Comunitari ha d’alinear les seves accions a les necessitats recollides pel PEE. Entitats culturals i socials. Ha de rebre uns coneixements conceptuals i metodològics bàsics sobre aprenentatge i servei. Les entitats socials i educatives són les que poden oferir als centres educatius, des de la seva activitat quotidiana, l’espai on desenvolupar el servei comunitari. En aquest sentit una de les accions fonamentals és evidenciar la dimensió educativa de l’activitat d’aquestes entitats. Administracions locals. Els Ajuntaments, com a màxims coneixedors i responsables d’un territori poden resultar especialment rellevants a l’hora de desenvolupar el servei comunitari. El seu coneixement sobre les necessitats emergents i el mapa de recursos i entitats de la zona i la seva capacitat de crear una plataforma organitzativa estable els converteix en agents clau per al desenvolupament i la sostenibilitat del servei comunitari. Entitats Serveis Educatius

12 SERVEI COMUNITARI COL·LABORACIONS Altres Organismes de la Generalitat
Administració local Departament d’Ensenyament Centre Promotor d’aprenentatge i servei Federació Catalana d’ONG Taula del tercer sector

13


Descargar ppt "SERVEI COMUNITARI PER A L’ALUMNAT DE SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA Marc conceptual Extret de l’article publicat en el diari ARA “Servei Comunitari: orientats."

Presentaciones similares


Anuncios Google