La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Innovar en educació ambiental

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Innovar en educació ambiental"— Transcripción de la presentación:

1 Innovar en educació ambiental
Jordi de Manuel IES Joan Miró L’Hospitalet de Llobregat

2 Per què innovar en educació?
Innovar és introduir novetats en el model didàctic, en el tipus d’activitats, en les seqüències d’aprenentatge, en la gestió de l’aula... Perquè és un repte que sovint repercuteix positivament: En l’alumnat: generalment aprenen més En el professorat: també aprèn en mobilitzar nous recursos (es una altra manera de formar-se) Perquè és creatiu i suposa un plus d’implicació: el professorat fa “seu” el procés aprenentatge

3 Pensem ara en els nostres alumnes...
Suposem que disposem d’una hora per fer una classe (innovadora o no) d’educació ambiental Què faríeu??? Un sol objectiu (o dos) Una activitat (una seqüència)

4 Què pretén l’educació (ambiental)?
Tenir més coneixements sobre el medi natural? Aprendre les causes i les conseqüències dels problemes ambientals? Sensibilitzar sobre la problemàtica ambiental? Prendre consciència dels impactes ambientals? Conèixer el nostre entorn més proper i millorar-lo? ...o CANVIAR CONDUCTES!

5 Propostes d’innovació en EA
CONTE AMBIENTAL WEBQUEST AUDITORIES AMBIENTALS JOCS DE SIMULACIÓ Fent servir contextos des de l’àmbit afectiu: propers a l’alumnat I petites recerques

6 El conte ambiental Per als més petits, però també per als grans!
Generar un text: tipus microconte o narració d’un sol full: a partir d’una imatge, d’un conjunt de paraules o d’una idea

7 Idees de contes i narracions
Com veu el món que l’envolta una bossa de ganxitos que acaba de ser llençada al pati de l’institut? El viatge d‘una gota d’aigua des de l’aixeta del lavabo de l’escola al mar i fins al núvols... i torne’m-hi.

8 El WebQuest Un WebQuest planteja la resolució d'un problema o bé l'elaboració d'un producte (un reportatge, el disseny d’un experiment...) de manera col·laborativa. Es tracta d’una recerca guiada i l'aula s'organitza en petits grups de treball, cadascun dels quals realitza una tasca específica (buscar informació, editar els textos, etc.) S'utilitza bàsicament la cerca d'informació per Internet i altres recursos TIC. La “gràcia” del WebQuest en educació ambiental està en trobar problemes o enigmes significatius i rellevants.

9 Exemples de WebQuest Quanta energia ens podríem estalviar a casa?
Qui embruta el riu? Com s’ha originat el foc? Om posarem la pedrera? On posarem l’embassament? Els mòbils... Són gratis? Quina despesa ambiental té l’aigua embotellada? Quanta energia ens podríem estalviar a casa? Com farem l’hort a l’escola? Canviarà el clima?

10 Auditories ambientals
Es tracta d’analitzar un determinat aspecte relacionat amb l’entorn de l’escola i institut i fer una anàlisi detallada de la situació: L’espai del pati L’aigua que fem servir Els residus que llencem L’energia que consumim El parcs del veïnat

11 Exemple d’auditoria ambiental
I a l’institut, què fem amb l’aigua? Al l’institut passes moltes hores cada dia i també es fa ús d’aquest recurs. Si ens fixem en l’aigua, la llista d’usos no és tan llarga com la que podríem fer a casa (perquè a l’institut no acostumes a dutxar-te cada dia, ni vas tant al vàter), però hi ha ocasions en les quals usem aigua a l’institut: Cada vegada que obres l’aixeta d’un laboratori o d’un taller Quan obres l’aixeta d’un lavabo Cada vegada tires la cadena del vàter o prems el polsador dels urinaris. Al vestidor del gimnàs, quan et rentes o et dutxes. Què farem? • Anàlisi de factures de consum d’aigua al llarg de l’any: representació gràfica en el temps de la despesa en m3 d’aigua. • Càlcul del consum d’aigua que es fa diàriament al centre; càlcul dels volum ’aigua utilitzats en els usos següents: estirar la cadena del vàter, rentar-se les mans i altres usos (laboratoris, tallers, dutxes dels vestidors, etc.) • Càlcul del consum d’aigua que representa deixar-se una aixeta oberta (en cas que l’aixeta no es tanqui automàticament per retrocés) durant una hora. • Elaboració de mesures reals que es poden prendre per estalviar el consum d’aigua al centre

12 Un altre exemple de miniprojecte transversal
Volem el pati net Vam proposar-nos un miniprojecte des de diferents departaments educatius en relació a la neteja i l’estudi de les deixalles d’origen divers acumulades al pati de l’institut (llaunes de cervesa i refrescos, vidres, papers, bosses de plàstic, envasos diversos). El petit projecte, planificat per ser realitzat en tres dies, va consistir en les següents accions: Realització de fotografies i/o dibuixos Recollida selectiva de les deixalles Comptatge i realització d’una estadística senzilla de les deixalles Estudi de les deixalles (materials dels residus i temps que tarden en descomposar-se). Realització de reportatges breus Petites narracions relacionades amb el projecte Elaboració d’eslògans i cartells per promoure l’ús de les papereres del pati

13 Jocs de simulació Role-Playing
Dramatització d’una situació ambiental que suposi un dilema Cercar un context rellevant: notícia (diari, televisió...), esdeveniment fictici o real, imatges... Assignar papers i donar pautes Taula rodona i debat amb simulació “Deslliurar-se” dels rols: debat “real”

14 Exemples de jocs de simulació
La paperera: els joves no marxaran El camp de golf: una font de riquesa

15

16 Recapitulem L’educació ambiental és important: podem canviar conductes. Ens juguem el futur! Innovar no fa cap mal, sortirem guanyant nosaltres i el nostre alumnat. Propostes d’innovació: treballar amb contextos rellevants i amb petites recerques (contes ambientals, WebQuest, auditories ambientals i jocs de simulació...). Treballar així porta feina i no és fàcil: és clar (o és que potser algú es pensava que era fàcil i pot treballosa?)!


Descargar ppt "Innovar en educació ambiental"

Presentaciones similares


Anuncios Google