Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
EL DEPARTAMENT DE RECURSOS HUMANS
UNITAT 5 EL DEPARTAMENT DE RECURSOS HUMANS ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT
2
L’element humà dins l’empresa
L’element humà és el fet diferenciador de les empreses, és l’element únic i irrepetible de l’organització. Envoltar-se d’un bon equip de professionals comporta un avantatge competitiu clar en el mercat. Empresari: emprenedor que ha creat la seva empresa i la dirigeix. Treballadors: força de treball de l’empresa. Components de l’element humà Components de la intel·ligència emocional Coneixement de les pròpies emocions. Conducció de les emocions. Automotivació. Empatia. Conducció de les relacions. La intel·ligència emocional és l’habilitat que ens permet conèixer i dominar els nostres propis sentiments, interpretar o afrontar els sentiments dels altres, sentir-nos satisfets i ser eficaços en la vida.
3
Funcions del departament de recursos humans (I)
El departament de recursos humans s’encarrega de tot el que té a veure amb l’element humà de l’empresa en qualsevol dels seus departaments. Organització i planificació del personal Consisteix a... Planificar les plantilles en funció de l’organització de l’empresa. Descriure el perfil professional dels treballadors. Definir funcions i responsabilitats. Preveure les necessitats de personal. Analitzar sistemes retributius i de promoció interna. Gestió per competències: planificació del treball basat en les competències laborals dels treballadors.
4
Funcions del departament de recursos humans (II)
Selecció i contractació del personal Passos per fer una bona selecció: Determinar el perfil exacte de la persona idònia que ha d’ocupar el nou lloc de treball. Definir el perfil de competències del lloc que s’ha d’ocupar. Reclutar candidatures. Fer el procés de selecció de la persona: entrevista personal, test de capacitat, test de personalitat, etc. Si la selecció es fa per competències: En tota selecció i contractació de personal és necessari: Entrevistar els candidats de manera distesa: entrevista d’incidents crítics. Triar la persona que hagi mostrat més adequació al lloc de treball que s’ofereix. Contractar definitivament la persona si compleix les expectatives previstes durant el període de prova.
5
Competències més valorades en els candidats a una feina
Funcions del departament de recursos humans (III) Selecció i contractació del personal Competències més valorades en els candidats a una feina L’entusiasme i les ganes de treballar. La capacitat d’adaptació a la filosofia de l’empresa. L’empatia amb els altres. La capacitat d’aprendre. La flexibilitat per adaptar-se als canvis. La voluntat de treballar en equip. Competències més valorades en els candidats a un càrrec de responsabilitat La iniciativa. La capacitat de decisió i de gestió d’equips de treball. La creativitat. El lideratge. La capacitat per anticipar-se als canvis, en especial als de l’entorn. El control de les emocions. La capacitat de negociació.
6
Funcions del departament de recursos humans (IV)
Formació de recursos humans La formació dels treballadors permet que el personal de l’empresa pugui adaptar-se als canvis, així com als avenços tecnològics. L’empresa ha de buscar un equilibri entre el cost de la formació i l’expectativa de resultats. Nova manera de formar en l’empresa: educació electrònica o e-learning. Avantatges Reducció de temps i de costos. Major comoditat. Actualització de continguts. Manca de necessitat d'una infraestructura. Flexibilitat per als treballadors. Major coordinació de cursos. Inconvenients Retroalimentació lenta, poca interactivitat. Pèrdua de les relacions directes entre l’alumne i el formador. Abandonaments. Problemes tècnics. Falta d’hàbit. L’explícit: fórmules, paraules, equacions, etc. El tàcit: experiències personals, habilitats, destreses, valors, etc. Tipus de coneixement
7
Funcions del departament de recursos humans (V)
Administració de personal Consisteix a gestionar tots els tràmits juridicoadministratius corresponents al personal de l’empresa: Selecció i formalització de contractes. Tramitació de nòmines i assegurances socials. Control de drets i deures dels treballadors: vacances, permisos per maternitat, etc. Relacions laborals Són les activitats que relacionen les empreses amb els treballadors a través dels seus representants, com ara els comitès d’empresa o els delegats de personal. Control de personal Consisteix a controlar les activitats que es fan, gestionar la motivació del personal i avaluar els resultats obtinguts amb la intenció de solucionar els possibles errors: absentisme, hores extraordinàries, formació, etc.
8
Actuacions a realitzar
Funcions del departament de recursos humans (VI) Salut laboral Té per objecte la promoció de la millora de les condicions de treball per augmentar el nivell de protecció de la salut i la seguretat dels treballadors. Actuacions a realitzar Empresaris: avaluar riscos, prevenir-los i fer complir la normativa. Treballadors: vetllar per la seguretat i salut pròpies i per la de tercers. Fabricants, importadors i subministradors de maquinària, equips, productes i estris de treball: informar de la utilització correcta dels productes, així com de la seva conservació. Administracions públiques: desenvolupar un conjunt d’actuacions que tenen com a finalitat la prevenció dels accidents de treball, les malalties professionals, etc.
9
La igualtat en el treball
Existeixen normatives que consagren la igualtat en el treball i proposen mesures per promoure-la de manera efectiva: Constitució espanyola, Carta dels Drets Fonamentals de la UE, etc. Malgrat la normativa, en la nostra societat encara hi ha: Discriminació salarial. Discriminació en les pensions de viduïtat. La taxa més gran de desocupació femenina. Una escassa presència de dones en llocs de responsabilitat política, social, cultural i econòmica. Problemes de conciliació entre la vida personal, la laboral i la familiar. Discriminació genèrica envers col·lectius especialment sensibles: persones immigrades, amb discapacitats, amb risc d’exclusió social, joves, persones grans (en edat laboral), etc. Per evitar-ho: Llei d’igualtat efectiva d’homes i dones (àmbit estatal). Programes d’igualtat entre homes i dones en el treball i polítiques laborals per la diversitat (àmbit autonòmic).
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.