Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
BLOC II: SOCIOLOGIA
2
Objectiu que ens proposem:
Adquirir criteris científics per analitzar la realitat social. Tothom es veu capaç d’opinar sobre els fets socials.
3
Continguts d’aquest bloc:
Tema 9: Una mirada al món de la sociologia. Tema 10: Societat, cultura i procés de socialització Tema 11: L’organització i l’estructura social Tema 12: Conflicte i canvi social
4
TEMA 9: UNA MIRADA AL MÓN DE LA SOCIOLOGIA
4
5
Objecte d’estudi: Estudia la societat humana. No pretèn transformar-la, sinó fer- la més comprensible. Per tant, estudia les RELACIONS HUMANES. Significat cultural de les accions humanes. El que la gent creu. Conductes i accions interpersonals. El que la gent diu i el que realment fa (influència de l’entorn). Grau d’institucionalització. Família, organitzacions, clubs, mercat, educació, mitjans de comunicació,… Nivells d’anàlisi. Micro: interaccions. Macro: societat, organitzacions, sistemes,…
6
La sociologia, una ciència?
SONDEJOS? OBSERVACIÓ? MÈTODE QUALITATIU? MÈTODE QUANTITATIU? ESTADÍSTICA? ENTREVISTES? ENQUESTES?
7
Naturalesa del coneixement científic
Matemàtica Eficàcia Teoria Imaginació Dubte Imprecisió Experimentació Probabilitat Irregularitat Hipòtesi Objectivitat Predicció Atzar Ordre Llei Activitat: Quines d´aquestes característiques defineixen aquestes dues afirmacions? L´aigua bull a 100ºC El descens de la criminalitat depèn de l´aplicació de la pena de mort.
8
Característiques del coneixement científic
sistematicitat No és el resultat de la causalitat o de l´atzar, sinó de l´aplicació d´uns mètodes sistemàtics. analític Descompon la realitat en els seus elements més simples i després els recompon per tal d´establir-ne la síntesi. especialitzat Estudia només una parcel·la de la realitat. clar i precís Els problemes es formulen de manera entenedora, fent servir un llenguatge exacte (matemàtic) i descripcions acurades i precises. creatiu Inventa hipòtesis per tal d´explicar i predir fenòmens. metòdic Sap el que es busca i com trobar´ho. demostrable Ha de ser justificat a partir de l´experiència o la deducció lògica. crític i progressiu No hi ha res a la ciència d´infal·lible i definitiu, sempre és provisional i pot ser refutat. predictiu Es projecta cap al futur. útil Busca resultats per ser aplicats. obert No és un sistema tancat, sinó que admet la provisionalitat de tot saber.
9
Ciència i mètode La ciència treballa seguint un mètode. Aquest és un dels trets definidors de l´activitat científica. Segons el filòsof Karl Popper, el mètode de la ciència és l´anomenat hipotetico-deductiu que consisteix a formular hipòtesis i veure quines de les conseqüències contrastables són corroborades o refutades per l´experiència. Si són corroborades, llavors haurem d´acceptar-les –tot i que només provisionalment- com a lleis científiques. Una llei científica és, doncs, una hipòtesi que ha estat corroborada i que encara no ha estat refutada per cap experiència contrària.
10
1r problema 2n Formulació de la hipòtesi 3r Deducció de la conseqüència contrastable 4t Experiment o observació 5è a) corrobora, llavors 6è b) refuta llavors 2n 6è S´accepta provisionalment com a llei científica.
11
Ciència i mètodCiència i mètode
Ciències naturals química Biologia física geologia astronomia Ciències socials economia història antropologia psicologia sociologia Estudien diferents aspectes de la realitat natural Estudien diferents aspectes de la realitat humana
12
Ciència i mètode L´experimentació, l´observació sistemàtica, les enquestes, les entrevistes, els tests psicològics, l´estudi d´històries clíniques, l´examen acurat de restes arqueològiques, documents, inscripcions … són algunes formes d´aplicar l´experiència per part de les ciències socials.
13
L´objectivitat en les ciències humanes
Les ciències socials presenten una problemàtica especial dins el marc del coneixement científic perquè en el seu camp d´investigació l´ésser humà és alhora l´objecte d´estudi i el subjecte que l´estudia. No hi ha possibilitat de distanciar- se del que s´investiga. Objecte i subjecte d´investigació són la mateixa cosa.
14
L´objectivitat en les ciències humanes
L´experimentació en ciències humanes és molt complexa i en molts casos no es pot ni plantejar. La complexitat humana no es pot controlar aïllant-la en condicions de laboratori. La matematització, tan important en les ciències naturals, es va introduint de mica en mica en les ciències humanes, però el criteri últim sempre és la interpretació que es fa de les dades. Totes les ciències estan al servei de la humanitat, però les ciències humanes poden posar-se al servei de causes ideològiques d´una forma més o menys clara.
15
L´objectivitat en les ciències humanes
La sociología es una disciplina crítica, reflexiva y ética. No es meramente descriptiva. Es también una tarea normativa, prescriptiva. Si no lo es, es sociología colaboracionista, que traiciona sus ideales más decentes y atractivos. El sociólogo tiene que analizar la pobreza, el paro, la prostitución infantil y la distribución injusta de la renta, entre tantas cosas más. Pero tiene también que indicar, en la medida de lo posible, sendas para escapar de estas servidumbres. Quien practique su arte sabe que cultiva un oficio incómodo. Y que tal oficio no siempre le granjeará amistades. Más bien al contrario. Quien escoja, pues, tan peculiar oficio, que no se queje en demasía. De todo hay en la viña del sociólogo. Pero quien espere más vides que espinos, que se dedique a otros menesteres más convencionales y placenteros. Salvador Giner, El oficio de sociólogo, La Vanguardia, 06/04/1999
16
La sociologia, una ciència social
(en Salvador Giner, Sociologia, Península, Barna. 1997) Disciplina empírica Un coneixement sociològic no serà acceptat si no presenta les proves empíriques que avalin la seva validesa. Disciplina teòrica A partir de les dades empíriques s´han de construir lleis que connectades amb altres lleis constitueixen teories. Les teories expliquen d´una forma global i unitària una determinada realitat social. De les teories es poden deduir prediccions i noves hipòtesis que poden ser contrastada a través d´observacions. Disciplina oberta No és un conjunt de coneixements definitius, tancats, sinó una tasca que busca la perfectibilitat, la millora dels nostres sabers sobre la realitat social. Moralment neutral Tot i les dificultats anteriorment esmentades, no renuncia a l´assoliment d´una mirada de la realitat el més neutral possible. Aquest imperatiu obliga al sociòleg a ser conscient dels seus prejudicis ideològics i evitar el més possible que el condicionin en la seva investigació. Disciplina crítica Aquest afany d´objectivitat hauria d´allunyar el sociòleg de qualsevol pressió ideològica interessada, necessària per poder presentar el resultat de les seves investigacions com el més proper a la veritat.
17
Construcció de lleis socials
Un dels objectius de la ciència és poder elaborar lleis. Les lleis expressen en forma d´enunciats generals una relació de causa-efecte entre fets diferents. Per exemple: “l´accés generalitzat de les dones a l´educació (causa) és la millor política contra el perill de la superpoblació (efecte)”. “els conflictes (causa) enforteixen la identitat i la cohesió dels grups enfrontats (efecte)”.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.