La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Les competències bàsiques a la LOE i als “curricula”

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Les competències bàsiques a la LOE i als “curricula”"— Transcripción de la presentación:

1 Les competències bàsiques a la LOE i als “curricula”
Competències per a la vida des del sistema educatiu.

2 Segons l'article 6.1 de la LOE D’una ensenyança regulada en la Llei
currículum ¿Què és? Segons l'article 6.1 de la LOE Objectius C o m p e t e n c i a s B á s i c a s Competències bàsiques D’una ensenyança regulada en la Llei Un conjunt de Continguts Mètodes pedagògics Criteris d’avaluació

3 COMPETÈNCIES BÀSIQUES
L’OCDE te un projecte d'identificació de competències -el programa DeSeCo- (OCDE 2002), i aplica a l'avaluació de sistemes educatius, com el conegut Estudi PISA (PISA 2003), el criteri que s'avaluen competències i no continguts curriculars, encara que en aquest cas les competències avaluades no tenen la consideració de bàsiques. És obvi que les noves titulacions universitàries que es pretén que siguin reconegudes en tota la Unió Europea s'hauran de fonamentar en les competències professionals corresponents.

4 L’OCDE APOSTA PER LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES EN L’ÀMBIT EDUCATIU
El projecte de l’OCDE denominat DeSeCo ( Definició i Selecció de Competències) defineix competència com: “ La capacitat de respondre a demandes complexes i de dur a terme tasques diverses de forma adient. Suposa una combinació d’habilitats pràctiques, coneixements, motivació, valors ètics, actituds, emocions i altres components socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç”

5 Projecte DeSeCo (Definiton and Selection of Competencies. OCDE)
Quines són les competències perquè una persona puga tenir èxit a la vida i viure de manera responsable i perquè la societat puga enfrontar els reptes del present i del futur? Quins conceptes i quins models poden ajudar a definir les competències i formar la base per a la selecció d’un conjunt restringit de competències clau?

6 Projecte DeSeCo (Definiton and Selection of Competencies. OCDE)
Aquest estudi va iniciar-se a finals de 1997, conjuntament amb l’avaluació a més gran escala de PISA (Programme for International Student Assessment) i ALL (alfabetisme en adults i habilitats per viure), són les respostes de l'administració a l’interès cada vegada més gran pels resultats de l'ensenyament i aprenentatge i pels seus efectes tant a nivell individual com social.

7 La UE ha elaborat una proposta de recomanació (gener de 2006) a tots els estats membres on es parla de competència bàsica com: “Una combinació d’habilitats, coneixements conceptuals, i actituds adequada al context. Són aquelles que tota persona precisa per a la realització i el desenvolupament personal, així com per a la ciutadania activa, la inclusió social i el treball. S’haurien d’haver desenvolupat, al final de l’ensenyament obligatori, en la mesura necessària per a la vida adulta i s’haurien de continuar desenvolupant, mantenint i actualitzant, com a part d’un aprenentatge al llarg de la vida”

8 COMPETÈNCIES BÀSIQUES
El concepte de competència inclou tant els sabers (coneixements teòrics) com les habilitats (coneixements pràctics o aplicatius) i les actituds (compromisos personals), i va més enllà del saber i del saber fer o aplicar perquè inclou també el saber ser o estar.

9 COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Jacques Delors, per a complir el conjunt de la missions que li són pròpies a l'educació, ha d'estructurar-se entorn a quatre aprenentatges fonamentals que en el transcurs de la vida seran per a cada persona, en cert sentit, els pilars del coneixement. El primer és aprendre a conéixer, segon, aprendre a fer, tercer, aprendre a viure junts i quart aprendre a ser.

10 COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Les competències bàsiques tenen les característiques següents: Promouen el desenvolupament de capacitats: -Darrere del concepte de competència hi ha una teoria psicopedagògica que posa l'èmfasi en el desenvolupament de capacitats més que en l'assimilació de continguts, encara que aquests sempre són presents a l'hora de materialitzar els aprenentatges. Tenen en compte el caràcter aplicatiu dels aprenentatges: -Vincular les competències amb les capacitats suposa destacar el caràcter aplicatiu dels aprenentatges, ja que s'entén que una persona "competent" és aquella capaç de resoldre els problemes propis del seu àmbit d'actuació.

11 COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Es fonamenten en el seu caràcter dinàmic: -Les competències es desenvolupen de manera progressiva i poden ser adquirides en situacions i institucions formatives de diferent tipus. Es fonamenten en el seu caràcter interdisciplinari o transversal: -Les competències integren aprenentatges procedents de diverses disciplines acadèmiques. Són un punt de trobada entre la qualitat i l'equitat: -Baix la denominació de "competències bàsiques" o "competències clau" (key competencies, competénces clés, etc.) s'aplega tot un moviment de preocupació per garantir una educació que done resposta a les necessitats reals de l'època en què vivim (qualitat), mentre que es pretén que siguen assolides per tot l'alumnat perquè puguen servir així de base comuna de tots els ciutadans i ciutadanes (equitat).

12 EL PROJECTE “PISA” SITUA ELS JOVES ESPANYOLS ENTRE ELS 10 DARRERS DELS 32 PAÏSOS ESTUDIATS
El projecte PISA va avaluar la capacitat que té la gent jove per utilitzar els seus coneixements i destreses amb l’objectiu d’afrontar els reptes de la vida real per damunt del grau de domini d’un currículum escolar específic.

13 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
L’avaluació PISA adopta un enfocament ampli per avaluar el coneixement, les habilitats i les actituds que reflecteixen els canvis actuals en el currículum, va més enllà d’un enfocament basat en l’escola i es dirigeix cap a l’ús del coneixement en les tasques i reptes diaris.

14 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
Les habilitats adquirides posen de manifest la capacitat de l’alumnat per continuar aprenent durant tota la seva vida, per aplicar allò que ha après en l’entorn escolar i no-escolar, per avaluar les seves eleccions i per prendre les seves decisions.

15 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
La competència científica és la capacitat d’utilitzar el coneixement científic, identificar qüestions científiques i extreure conclusions basades en fets amb la finalitat de comprendre i ajudar a prendre decisions sobre el món natural i sobre els canvis que hi ha produït l’activitat humana. (OCDE, 1999, 2000, 2003b)

16 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
Què és important que els ciutadans sàpiguen, valoren i siguen capaços de fer en situacions que impliquen ciències i tecnologia? Com l’alumnat: Identifica els temes científics, explica fenòmens científicament i utilitza l’evidència científica? Aquestes competències requereixen que l’alumnat demostri coneixement,habilitats cognitives i actituds, valors i motivacions a l’hora d’enfrontar-se i respondre a temes relacionats amb les ciències.

17 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
«La competència en comprensió lectora consisteix en la comprensió, la utilització i la reflexió sobre textos escrits amb la finalitat d'assolir els objectius propis, desenvolupar el coneixement i el potencial personal i participar en la societat.»

18 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
Extreure informació; Desenvolupar una comprensió general àmplia; Elaborar una interpretació; Reflexionar sobre el contingut d'un text i avaluar-lo; Reflexionar sobre la forma d'un text i avaluar-la.

19 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
La competència matemàtica és l'aptitud d'un individu per identificar i comprendre el paper que desenvolupen les matemàtiques en el món, assolir raonaments ben fundats i utilitzar i participar en les matemàtiques en funció de les necessitats de la seva vida com a ciutadà constructiu, compromès i reflexiu.

20 The PISA 2006 Assessment Framework (Science, Reading and Mathematics)
Una capacitat fonamental que comporta aquesta noció de competència matemàtica és l'aptitud per plantejar, formular, resoldre i interpretar problemes a través de les matemàtiques en diferents situacions i contextos. El matemàtic danès Mogens Niss, defineix la competència matemàtica com l’habilitat d’entendre, jutjar, fer i usar matemàtiques en una gran varietat de situacions i contextos en els quals la matemàtica juga, o podria jugar, un paper important.

21 Són aquelles que han d’estar desenvolupades
competències bàsiques Són aquelles que han d’estar desenvolupades Per l’alumnat En finalitzar l’ensenyament obligatori C o m p e t e n c i a s B á s i c a s Amb quina finalitat? Aconseguir la seua realització personal Exercir la ciutadania activa Incorporar-se a la vida adulta satisfactòriament Ser capaç de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida

22 Les competències bàsiques als curricula
Competències transversals Les competències comunicatives: 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural Les competències metodològiques: 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d’aprendre a aprendre Les competències personals: 6. Competència d’autonomia i iniciativa personal Competències específiques centrades en conviure i habitar el món 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana

23 competències bàsiques
La inclusió de les en el currículum Té diferents finalitats Incorporats a les diferents matèries o àrees Els formals Integrar els diferents aprenentatges Els informals i no formals C o m p e t e n c i a s B á s i c a s Integrar els seus aprenentatges Permetre a l’alumnat Posar-los en relació amb diferents continguts Utilitzar-los en situacions i contextos necessaris Permetent identificar continguts i criteris d’avaluació bàsics Orientar a l’ensenyament Ajudar a prendre decisions en el procés d’ensenyament-aprenentatge

24 competències bàsiques
Am les i àrees del currículum matèries C o m p e t e n c i a s B á s i c a s adquirisca Es busca que l’alumnat competències bàsiques objectius educatius els les alcanse

25 una determinada matèria No existeix relació unívoca entre
una competència bàsica cada àrea matèria competèncias bàsiques Contribueix al desenvolupament de diferents C o m p e t e n c i a s B á s i c a s S’alcança com resultat de treballar competència bàsica àrees matèries cada

26 Desenvolupament de les competències bàsiques
El treball realitzat en les àrees i matèries del currículum C o m p e t e n c i a s B á s i c a s Cal complementar-lo amb mesures d’organització i funcionament

27 Desenvolupament de les competències bàsiques
EXEMPLE 1 El funcionament del centre i les seues aules La participació de l’alumnat en l’acció educativa Les normes de règim intern consensuades Les metodologies utilitzades C o m p e t e n c i a s B á s i c a s Els recursos didàctics utilitzats La biblioteca del centre: el seu ús i organització … … … poden influir + - La comunicació L’anàlisi de l’entorn físic En competències associades a La creativitat La convivència i la ciutadania L’alfabetització digital

28 pot ser determinant pot reforçar
Desenvolupament de les competències bàsiques EXEMPLE 2 L’acció tutorial permanent pot ser determinant La regulació dels aprenentatges El desenvolupament emocional Les habilitats socials En competències associades a La planificació de les activitats Complementàries Extraescolars pot reforçar Totes les competències

29 Totes s’han d’iniciar des del principi de l’escolarització
Desenvolupament de les competències bàsiques Totes s’han d’iniciar des del principi de l’escolarització La seua adquisició s’ha de fer de forma C o m p e t e n c i a s B á s i c a s progresiva Y coherent Totes estan referides al final de l’etapa d’Educació obligatòria

30 El currículum àrees de coneixement les competències
Desenvolupament de les competències bàsiques El currículum S’estructura al voltant d’ C o m p e t e n c i a s B á s i c a s àrees de coneixement Que contenen els referents de desenvolupament de les competències En esta etapa educativa

31 Els criteris d'avaluació
Desenvolupament de les competències bàsiques Els objectius Persegueixen assegurar el desenvolupament de I Els continguts C o m p e t e n c i a s B á s i c a s les competències Són referents per a valorar el progrés d’adquisició de Els criteris d'avaluació

32 e x e m p l e Competència en comunicació lingüística
Es refereix a la utilització del llenguatge Com instrument De comunicació oral i escrita e x e m p l e De representació C o m p e t e n c i a s B á s i c a s De interpretació De la realitat De comprensió De construcció Del coneixement De comunicació Del pensament D’organització D’autorregulació De les emocions De la conducta El domini de la llengua oral i escrita en nombrosos contextos L’ús funcional d’una llengua estrangera Com objectiu final

33 e x e m p l e Competència en comunicació lingüística
Els seus coneixements, destreses i actituts Permeteixen Expressar Pensaments Emocions Vivències Opinions e x e m p l e Dialogar C o m p e t e n c i a s B á s i c a s Formar-se un juí crític i étic Generar idees Estructurar el coneixement Donar coherència i cohesió Al discurs A les pròpies accions i tasques Adoptar decisions Fruir escoltant llegint Expressant-se De forma oral i escrita Tot allò relacionat contribueix al desenvolupament de l’autoestima i de la confiança en sí mateix

34 Com objetiu final de l’educació obligatòria
Competència bàsica Competència en comunicació lingüística Com objetiu final de l’educació obligatòria persegueix El domini de la llengua oral i escrita en nombrosos contextos L’ús funcional de, al menys, una llengua estrangera

35 Com objectiu final de l’educació obligatòria
Competència bàsica Competència matemàtica Com objectiu final de l’educació obligatòria suposa saber... Aplicar destreses i actituds que permeteixen raonar matemàticament Comprendre una argumentació matemàtica Expressar-se i comunicar-se en el llenguatge matemàtic per a que per mitja de... La utilització ‘eines de recolzament adequades La integració del coneixement matemàtic amb altres diferents Es pot donar resposta a situacions de la vida amb desigual nivell de complexitat

36 Com objectiu final de l’educació obligatòria
Competència bàsica Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic Com objectiu final de l’educació obligatòria és l'habilitat Natural Per interactuar amb el món físic Generat per l’esser humà suposa... La aplicació Interpretar la informació rebuda Del pensament científic-tècnic per a El desenvolupament Prendre decisions autònomes La diferenciació Del pensament científic al costat d’altres formes de pensament La valoració De valors La utilització Associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic De criteris étics Dirigits a la qualitat de la vida humana El cura del medi ambient L’ús responsable dels recursos naturals La protecció de la salut individual i col·lectiva El consum racional i responsable

37 suposa... Tractament de la informació i competència digital
Competència bàsica Tractament de la informació i competència digital Com objectiu final de l’educació obligatòria suposa... Utilitzar normalment els recursos tecnològics per a resoldre problemes reals Ser una persona La informació i les seues fonts Autònoma Eficaç En la selecció, valoració y ús de Las diverses eines tecnològiques Responsable Crítica Reflexiva Respectar la regulació social acordada sobre l’ús de la informació i les seues fonts, en els diferents suports

38 suposa... Competència social i ciutadana
Competència bàsica Competència social i ciutadana Como objectiu final de l’educació obligatòria suposa... Comprendre la realitat social en la qual es viu Utilitzar el juí ètic basat La convivència En valors En pràctiques democràtiques Per afrontar Els conflictes Actuant amb criteri propi La pau Exercir la ciutadania Contribuint al foment de La democràcia Constructives Solidaries Responsables Davant drets i obligacions ciutadanes Mantenint actituds

39 Com objectiu final de l’educació obligatòria
Competència bàsica Competència cultural i artística Com objectiu final de l’educació obligatòria suposa... Conèixer Comprendre L’art en el seu conjunt Apreciar Altres manifestacions culturales Fruir Valorar La utilització de recursos propis de l’expressió artística La participació en la vida cultural L’interés per De la Comunitat Valenciana D’altres Comunitats El desenvolupament de la pròpia capacitat estètica i creadora La contribució en la conservació del patrimoni cultural i artístic

40 Com objectiu final de l’educació obligatòria
Competència bàsica Competència per a aprendre a aprendre Com objectiu final de l’educació obligatòria suposa... Saber iniciar-se en l’aprenentatge Ser capaç de continuar aprenent amb eficàcia i autonomia Tindre el control i gestió de las pròpies capacitats i coneixements Manejar de forma eficient recursos i tècniques de treball individual Tindre la capacitat de cooperar amb els altres i autoavaluar-se Desenvolupant tots els supòsits i habilitats de la competència A través d’experiències d’aprenentatge Col·lectives Conscients Individuals Gratificants tant

41 Com objectiu final de l’educació obligatòria
Competència bàsica Autonomia i iniciativa personal Com objectiu final de l’educació obligatòria suposa... Ser capaç de Creativitat Imaginar Confiança Emprendre Accions Individuals tant Responsabilitat con Desenvolupar Projectes Col·lectius/as Sentit crític Avaluar Cooperació

42 PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE SUBJAUEN A L'ENFOCAMENT BASAT EN LES COMPETÈNCIES
La pretensió central del dispositiu escolar no és transmetre informacions i coneixements, sinó provocar el desenrotllament de competències bàsiques. L'objectiu dels processos d'ensenyança no ha de ser que els alumnes aprenguen les disciplines, sinó que reconstruïsquen els seus models mentals vulgars, els seus esquemes de pensament.

43 PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE SUBJAUEN A L'ENFOCAMENT BASAT EN LES COMPETÈNCIES
Provocar aprenentatge rellevant de les competències bàsiques requerix implicar activament l'estudiant en processos de busca, estudi, experimentació, reflexió, aplicació i comunicació del coneixement. El desenrotllament de les competències fonamentals requerix focalitzar en les situacions reals i proposar activitats autèntiques. Vincular el coneixement als problemes importants de la vida quotidiana.

44 PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE SUBJAUEN A L'ENFOCAMENT BASAT EN LES COMPETÈNCIES
L'organització espacial i temporal dels contextos escolars ha de contemplar la flexibilitat i creativitat requerida per la naturalesa de les tasques autèntiques i per les exigències de vinculació amb l'entorn social. Aprendre en situacions d'incertesa i en processos permanents de canvi és una condició per al desenrotllament de competències bàsiques i per a aprendre a aprendre.

45 PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE SUBJAUEN A L'ENFOCAMENT BASAT EN LES COMPETÈNCIES
L'estratègia didàctica més rellevant es concreta en la preparació d'entorns d'aprenentatge caracteritzats per l'intercanvi i vivència de la cultura més viva i elaborada. L'aprenentatge rellevant requerix estimular la metacognició de cada estudiant, la seua capacitat per a comprendre i governar el seu propi i singular procés d'aprendre i d'aprendre a aprendre.

46 PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE SUBJAUEN A L'ENFOCAMENT BASAT EN LES COMPETÈNCIES
La cooperació entre iguals és una estratègia didàctica de primer orde. La cooperació inclou el diàleg, el debat i la discrepància, el respecte a les diferències, saber escoltar, enriquir-se amb les aportacions alienes i tindre la generositat suficient per a oferir el millor de si mateix. El desenrotllament de les competències requerix proporcionar un entorn segur i càlid en el que l'aprenent s'assenta lliure i confiat per a provar, equivocar-se, realimentar, i tornar a provar.

47 PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE SUBJAUEN A L'ENFOCAMENT BASAT EN LES COMPETÈNCIES
L'avaluació educativa del rendiment dels alumnes ha d'entendre's bàsicament com a avaluació formativa, per a facilitar el desenrotllament en cada individu de les seues competències de comprensió i actuació. La funció del docent per al desenrotllament de competències pot concebre's com la tutorización de l'aprenentatge dels estudiants, la qual cosa implica dissenyar, planificar, organitzar, estimular, acompanyar, avaluar i reconduir els seus processos d'aprenentatge.

48 PRINCIPIS PEDAGÒGICS QUE SUBJAUEN A L'ENFOCAMENT BASAT EN LES COMPETÈNCIES
“el repte per als sistemes educatius moderns és crear una professió rica en coneixement, en la qual els responsables d'impartir els servicis educatius en primera línia tinguen tant l'autoritat per a actuar com la informació necessària per a fer-ho de forma intel·ligent, amb accés a sistemes d'ajuda eficaç que els recolzen a l'hora de treballar amb una clientela de pares i alumnes cada vegada més diversa”. Schleicher,A (2005)10


Descargar ppt "Les competències bàsiques a la LOE i als “curricula”"

Presentaciones similares


Anuncios Google