Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porJoão Pedro Taveira Paixão Modificado hace 6 años
1
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
BÀSIQUES De l’aula al món, del món a l’aula METODOLOGIA DE LA PRESENTACIÓ Explicar els apartats Aturar-se al final de cada bloc per plantejar dubtes, problemes, qüestions, exemples...
2
CONTINGUT 1a part Fonaments socials i educatius del canvi curricular
Referents clau per al desenvolupament del currículum per competències 2a part Presentació de dues experiències: IES Can Jofresa (Terrassa): Les tècniques d’estudi (centre) IES Viladecavalls: Les TIC a les Ciències Socials (aula) 3a part Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau de competències Comparació d’ambdues experiències a partir del seu recorregut La dinamització del debat en els centres i la presa de decisions en relació amb el desplegament del currículum
3
Contextualització del currículum per a l’adquisició de competències bàsiques
4
El currículum ha de donar resposta als nous reptes que l´educació té plantejats en el marc del segle XXI Els canvis i transformacions de la societat anomenada de la informació i el coneixement com ara: Irrupció de les TIC (internet) Canvis en l´economia global Consolidació de sistemes democràtics Demanen replantejar les finalitats de l´educació envers: L’adquisició d’aprenentatges a través de l’obtenció, selecció i interpretació de la informació per a construir coneixement, comunicar-lo i contrastar-lo amb els dels altres. La construcció de coneixements i la seva aplicació en contextos propers a la vida real El desenvolupament de competències: aplicació dels coneixements, habilitats i actituds a la resolució de problemes en contextos diferents amb qualitat i eficàcia i adquisició d’autonomia i iniciativa personal. L’educació en els valors democràtics, les habilitats socials i el pensament crític
5
El nou disseny curricular per a l´educació obligatòria intenta avançar en la línia d´altres projectes L’informe Delors de la Unesco sobre: L’educació del segle XXI L’estudi PISA de la OCDE Programa per a l’Avaluació Internacional d’estudiants, que avalua els aprenentatges en relació amb la comprensió lectora, matemàtica i ciències naturals que es consideren imprescindibles perquè els joves puguin desenvolupar-se amb èxit en la societat i en el món laboral d’avui L’avaluació de les competències bàsiques del Departament d’Educació a l’educació obligatòria
6
Cal revisar, actualitzar i replantejar...
Les finalitats de l’educació obligatòria Tinguin coneixement sobre el món Puguin habitar-lo i millorar-lo educar persones que Disposin de les eines per comprendre’l Saber Saber ser i estar Saber fer El nou currículum ens porta a repensar LES FINALITATS DE L’EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Dins del treball en equip del professorat tenir en compte: diagnosi, presa de decisions i accions compartides. Cal revisar, actualitzar i replantejar... Els coneixements que són rellevants Les metodologies i estratègies d’aula La coherència pedagògica a través del treball en equip del professorat
7
Prenen decisions sobre el currículum:
CURRÍCULUM: Conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació Prenen decisions sobre el currículum: El govern de l’estat: estableix els aspectes bàsics del currículum o ensenyaments mínims per a tot l’estat. Llei Orgànica d’Educació del 2006 Generalitat de Catalunya: estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundaria obligatòria a través del Decret 143/2007, de 26 de juny. Centres educatius: en el marc de la seva autonomia elaboren i prenen decisions curriculars per adequar el currículum al context i a les necessitats concretes de l’alumnat.
8
Competències Bàsiques
Capacitat d’utilitzar coneixements i habilitats de manera transversal i interactiva en contextos i situacions diversos per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana Competències Bàsiques Continguts actituds, valors i normes conceptes procediments Les finalitats educatives en terme de competències s’assoleixen a partir dels continguts. Els continguts canvien quan canvia el referent científic i/o cultural, en canvi les competències són més estables i possibiliten aprendre al llarg de la vida.
9
ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN
El currículum ha de garantir que en acabar l´educació obligatòria tot l’alumnat tingui un bon domini de certes competències COMPETÈNCIES COMUNICATIVES 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural COMPETÈNCIES METODOLÒGIQUES 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d’aprendre a aprendre COMPETÈNCIES PERSONALS 6. Competències d’autonomia i iniciativa personal COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana Referents clau per al desplegament del currículum per competències: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT, AUTONOMIA
10
TRANSVERSALITAT: Entesa com el criteri per a seleccionar continguts i opcions metodològiques per tractar-los en contextos globals i de forma interdisciplinària entre àrees FUNCIONALITAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin l’aplicació dels aprenentatges en diferents situacions i contextos reals, concrets i propers a l’alumnat AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin la comunicació d’objectius, el protagonisme de l’alumnat, la gestió dels errors i la coresponsabilitat en l’avaluació en les activitats d’ensenyament/aprenentatge
11
INTERPRETACIÓ/RESOLUCIÓ
Ensenyar a transferir Per al CONEIXEMENTS Conceptuals Procedimentals Actitudinals INTERPRETACIÓ/RESOLUCIÓ DE PROBLEMES O SITUACIONS REALS I CONTEXTUALITZADES DESENVOLUPAMENT PERSONAL SOCIAL, PROFESSIONAL SABER CONÈIXER SABER FER SABER SER SABER CONVIURE Morfosintaxi Seleccionar el tipus de text i estructurar un discurs coherent Defensar el propi punt de vista en un debat Actuar segons els valors democràtics: respectar l’opinió dels altres Dictadura franquista Interpretar una notícia actual: llei memòria històrica Proporcionalitat Calcular el % Valorar si un article està realment rebaixat Proteïnes, greixos, hidrats carboni Elaborar una dieta equilibrada Tenir hàbits d’alimentació saludables
12
treball individual treball cooperatiu
escoltar Transmissió i reproducció del coneixement contestar copiar preguntar Reconstrucció compartida del coneixement El que dona sentit al nou currículum per competències és fer veure que actualment el coneixement és global i relatiu (canvia) per això “acumular coneixements” potser ha deixat de ser una tasca humana. Cal ensenyar també a aprendre a aprendre, les eines que possibiliten l’autonomia, la iniciativa personal i el pensament crític. discutir treball cooperatiu parlar
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.