Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porEliza Fonseca Marques Modificado hace 6 años
1
BIBLIOTECA ESCOLAR “PUNTEDU” ESPAI DE CONEIXEMENT I APRENENETATGE
ORGANITZACIÓ Posada a punt, espurg, selecció i tria de documents
2
BIBLIOTECA ESCOLAR “PUNTEDU” ESPAI DE CONEIXEMENT I APRENENETATGE
OBJECTIU Transformar la biblioteca escolar en un centre de recursos integrat plenament en les pràctiques educatives d’aula i de centre
3
BIBLIOTECA ESCOLAR “PUNTEDU” ESPAI DE CONEIXEMENT I APRENENETATGE
4
Tasques tècniques i organitzatives
1. Posada a punt 2. Distribució d’espais 3. Cadena documental 4. Dinamització
5
1. POSADA A PUNT Tria de l’espai
Recopilar la documentació existent al centre, així com els materials i recursos didàctics rellevants, independentment del seu suport. Espurg
6
BIBLIOTECA ESCOLAR “PUNTEDU” ESPAI DE CONEIXEMENT I APRENENETATGE
La Biblioteca Escolar necessita un espai propi i exclussiu que permeti en en ell s’hi desenvolupin les feines i funcions que li assignem. Això no pot portar-se a terme si la biblioteca és un espai compartit amb altres serveis o activitats del centre. La Biblioteca no és una aula més, sinó un espai amb una identitat pròpia que li ve marcada per les seves funcions i pels objectius que amb ella es pretenen assolir, i per a aconseguir-los hauria d’estar en funcionament tot el dia.
7
Espurg L’èxit de la biblioteca depèn especialment de l’actualitat dels materials que ofereix als usuaris. Per tant, es fa necessari l’actualització dels fons. Abans de fer el recompte de materials s’ha de fer un espurg o eliminació de part del fons per a actualitzar-lo.
8
Espurg Per què? Per actualutzar la informació dels diversos fons documentals Per millorar l’aspecte general i fer més atractiva la biblioteca Per avaluar i equilibrar les matèries de coneixements i els fons de ficció.
9
Espurg Fons antics: Si existeix un fons valuós per la seva edició, valor didàctic, curiositat, etc, s’ha de guardar i separar-se de la resta de la col.lecció. S’haurien de retirar materials referents a plans d’estudi que no siguin vigents (currículums, materials didàctics, llibres de text,...) L’espurg ha de ser revisat pel professorat de cada àrea o departament.
10
Espurg Criteris generals Documents duplicats Documents malmesos
Documents obsolets Documents poc atractius Documents poc adequats a les edats i nivells del centre Documents que no s’han usat mai ni per consulta ni préstec
11
Espurg Què es fa amb els documents esporgats? Substitució
Intercanvi (centres primàra-secundària) Reparar (només si es pot fer en condicions mínimes) Històric Donació Venda a pes Recollida selectiva
12
Espurg Criteris per esporgar els documents de la biblioteca en centres educatius de primària i secundària Banc de recursos
13
2. DISTRIBUCIÓ D’ESPAIS Accessibilitat
Ha de situar-se en un lloc fàcilment accessible. Si és possible, tant des de l’interior com des de l’exterior. Hauria de comptar amb diversos espais: Zona d’informació i atenció a les persones usuàries Zona de consulta i documentació Zona de treball col.lectiu Zona de lectura per als més petits Zona audiovisual Magatzem
14
3- CADENA DOCUMENTAL Emmagatzament dades Selecció Tractament Difusió
(ePèrgam) Selecció Tria Adquisició Tractament documental Difusió Serveis Preparació física del document Catalogació dels documents Ubicació dels documents
15
Tria de documents La tria que els adults poguem fer per als infants, no és una qüestió banal. Si llegir és un dels aspectes que considerem important per al futur de l’infant o jove, no es tracta d’entrar només en una botiga, o llegir-nos un catàleg, i triar el primer exemplar que ens cridi l’atenció per tal de posar-lo en mans dels nostres alumnes. Més aviat triar un llibre per a un nen o nena, és una qüestió molt delicada, ja que d’aquesta tria depèn que la trobada entre ell i el llibre sigui agradable i fructífera. I com que no és pas cada moment que hem de fer tria –malauradament- val la pena que, quan ho fem, hi dediquem una part del nostre temps.
16
TRIA DE DOCUMENTS Elements i criteris tenir en compte
Els companys (alumnes i mestres) Conèixer els futurs lectors (edats, característiques, nivells lectors, ...) Analitzar i valorar llibre per llibre, no pas per col.leccions Un bon llibre per a infants, també agrada als adults El valor estètic i literari ha de prevaler per sobre del valor didàctic Un bon llibre ha d’estimular la capacitat crítica del lector Un bon llibre ha de ser original Les il.lustracions (Cal fixar-nos en la coordinació text-il·lustració) Les il.lustracions en els llibres de coneixements
17
TRIA DE DOCUMENTS Qui ens pot ajudar?
La premsa (poc) Internet (buscar l’agulla en un paller) Consell Català del Llibre per a infants i joves: Seminari de bibliografia infantil i juvenil R. Sensat Generalitat de Catalunya
18
TRIA DE DOCUMENTS Qui ens pot ajudar?
Bibliografies especialitzades Quins llibres han de llegir els nens? (Seminari bibliografia Infantil R. Sensat) Faristol, revista de literatura infantil i juvenil (CCLIJ) Notícia de llibres (llibreria Robafaves de Mataró) Revistes com Guix, Escola Catalana, CLIJ, Perspectiva Escolar també ofereixen apartats puntuals i temàtics Llibres
19
Difusió serveis HORARI
DILLUNS DIMARTS DIMECRES DIJOUS DIVENDRES 9 a 10 P3 P4 10 a 11 1 * 6 11 a 2/4 12 Bibliopati CS Bibliopati CM 2/4 12 A 2/4 d’1 4 2 2/4 d’1 a 2/4 de 2 ATENCIÓ MESTRES Migdia (menjador) Activitats amb EI i Ci (monitores menjador) 3 a ¾ de 4 5A P5 3B 3A ¾ de 4 a 2/4 de 5 5B 2/4 de 5 a 2/4 de 6 PRÉSTEC EI (acompanyats) 2/4 de 6 a 7 Extraescolars (La Ballaruga)
20
Difusió serveis IMAGINACIÓ
21
Difusió serveis Cartellera Butlletins per a mestres i famílies
Préstec /Maletes viatgeres Web Guia de la biblioteca Atenció a les famílies i mestres Ambientació Jornades de portes obertes Presentació novetats Xerrades per a famílies i mestres Mascotes Col·laboració alumnes ...
22
Tractament documental CDU
0 Obres generals 1 Filosofia 2 religions. Mitologia 3 Ciències socials 4 (llengua) 5 Ciències pures 6 Ciències aplicades 7 Arts. Jocs.Esports 8 Literatura 9 Història. Geografia I/ J Llibres imaginació
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.