La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Gestió des dels consells comarcals

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Gestió des dels consells comarcals"— Transcripción de la presentación:

1

2 Gestió des dels consells comarcals
Gestió de Consum delegada als Consells Comarcals de: Alt Empordà Baix Empordà Garrotxa Gironès La Selva Pla de l’Estany Ripollès Només no te delegada la competència La Cerdanya Imports de finançament 2012: ,50€ per delegació de competències als consells comarcals (2011: ,34 €) La delegació de competències suposa l’assumpció per part dels consells comarcals de funcions de tramitació de reclamacions i mediacions, actuar com a secretaris de tribunals arbitrals, realització d’actuacions inspectores i desplegament de campanyes generals d’inspecció i control, atenció a les alertes de productes perillosos, informació i divulgació de temes relacionats amb consum. La realització de les actuacions de consum des del territori suposa un increment de l’efectivitat de l’acció per un millor coneixement de la realitat i les diferents situacions i permet: - un seguiment molt proper de la situació del mercat - una acció més efectiva de formació i conscienciació del sector empresarial local una adaptació de les actuacions d’informació i formació a les necessitats de la població de la comarca OMICS A GIRONA Blanes Girona Lloret de Mar Palamos Sant Feliu de Guixols Municipis de més de habitants sense OMIC Figueres COMARCA IMPORT CONVENI Alt Empordà 40.540,50 € Baix Empordà Garrotxa 49.045,00 € Gironès La Selva Pla de l'Estany 22.522,50 € Ripolles 27.027,00 € TOTAL ,50 €

3 Informació. Consultes Consultes. Totals Catalunya: 43.290
Consultes ateses a Girona: 9,528 8,46% Total consultes 012: 28,502 (Sobre consum de productes i serveis) Les consultes totals de Catalunya no inclouen les del Consells Comarcals Girona: Consultes totals 2012: 9,528. Consultes totals 2011: Increment del 8,46% ACC: Consultes ateses a l’ACC: 14,788 (l’any 2011: 9.231) (un 34,56%) per correu electrònic o formulari web (l’any 2011 un 41,24%) 8.216 (un 55,56%) de forma presencial (l’any 2011 un 49,31 %) 1.462 (un 9,89%) via telefònica directa a l’ACC Consultes 012 : consultes (l’any 2011: 55,359) Cal destacar l’ any 2012 dos fets remarcables que han tingut un gran ressò tant en les persones consumidores com pel que fa al nombre total de consultes i reclamacions rebudes per l’ACC 1r. En febrer la companyia aèria SPANAIR va deixar de volar , deixant a terra a un gran nombre de persones que havien comprat i pagat els seus bitllets i no van poder fer ús d’aquest servei contractat. Des de l’ACC i des del 012 es va donar prioritat a aquest tema , recollint les reclamacions dels afectat s i atenent les seves consultes per informant-los de quins eren els seus drets com a usuaris i les passes a seguir per reclamar-los un cop la companya es va declarar en concurs de creditors.. 2n. En octubre de l’ACC va arribar a un acord amb Catalunya Caixa per tramitar per la via arbitral un gruix important de les reclamacions de les persones que havien adquirit participacions preferents i deute subordinat amb data de venciment a aquesta entitat i que no podien recuperar les quantitats invertides Consultes 2012 2011 ACC 1586 1607 Gironès 402 288 Alt Empordà 2778 1853 La Selva 808 965 Baix Empordà 839 990 Pla de l’Estany 1132 1298 Garrotxa 1656 1492 Ripollès 327 292

4 Informació. Consultes Consultes ateses a l’ACC a Girona al 2012: (2011: 1.607) 1,31% Girona: Consultes totals a Girona: (2011: 8.785) Representen un increment del 8,46% Consultes al SSTT de Girona: 1586 (2011: 1607). Representen una disminució del 1,31% Secció de Consum de l’ACC (Girona) Domina l’atenció presencial , les consultes que arriben per correu electrònic són encara poques Consultes 2012 2011 ACC 1586 1607 Gironès 402 288 Alt Empordà 2778 1853 La Selva 808 965 Baix Empordà 839 990 Pla de l’Estany 1132 1298 Garrotxa 1656 1492 Ripollès 327 292

5 Reclamacions per sectors
Total reclamacions a la demarcació de Girona: (Any 2011: 4.024) 11,88% Reclamacions per sectors: SSTT Girona (2011: 907). Increment del 28,67% Total demarcació de Girona: (2011: 4.024) Disminució del 11,88% Reclamacions 2012 2011 ACC 1167 907 Gironès 350 293 Alt Empordà 483 440 La Selva 360 981 Baix Empordà 339 461 Pla de l’Estany 177 158 Garrotxa 580 703 Ripollès 90 70 Gràfic ACC a Girona

6 Casos resolts per acord de mediació per sectors
16,07% Mediacions per sectors: SSTT Girona 219 (2011: 429). Increment del 48,95% Total demarcació de Girona: (2011: 2.029) Disminució del 16,07% Mediacions 2012 2011 ACC 219 429 Gironès 101 115 Alt Empordà 226 234 La Selva 485 413 Baix Empordà 145 287 Pla de l’Estany 136 52 Garrotxa 349 437 Ripollès 61

7 Gestió de reclamacions
Girona Total: reclamacions , mediacions

8 Laudes per sectors 166 laudes (2011: 214) 22,43% Arbitratge:
És un procediment extrajudicial de solució de reclamacions en l’àmbit de consum que es caracteritza per ser voluntari, àgil i gratuït. El procediment neix quan les parts enfrontades, en no posar-se d’acord en la solució més adequada, tot i les actuacions de mediació dutes a terme, decideixen posar en mans d’un tribunal arbitral la seva controvèrsia, i es comprometen a complir la resolució que aquest dicti. La resolució que emet aquest Col·legi Arbitral s’anomena laude. La llei diu que allò que resolgui el Col·legi Arbitral, té valor de cosa jutjada, és a dir, té els mateixos efectes que una sentència judicial i, per tant, és executable. Laudes totals 2012: 166 Laudes totals 2011: 214 Laudes totals 2010: 184 Índex de resolució: 32,99% Reclamacions: Mediacions 219 Laudes 166

9 Establiments adherits a la JACC
17,35% Des de l’any 2005 s’ha produït un increment del 75,36% en el nombre d’establiments adherits Els establiments adherits a Girona són el 17,35% del total dels adherits a la JACC (6.047) Els establiments de Girona són un 11,03% del Total de Catalunya Segons dades de l’IDESCAT: Girona: establiments d’empreses i professionals. Alt Empordà: Baix Empordà: Cerdanya: 2.318 Garrotxa: 5.111 Gironès: Pla de l’Estany: 2.602 Ripollès: 2.588 Selva: Total Catalunya: establiments

10 Companyies amb més reclamacions (Catalunya)
Companyia Reclamacions Mediacions Laudes Resolució Spanair 3.574 0% Catalunya Caixa 2.812 32 1% Vodafone 1.694 741 440 70% Telefónica 1.209 513 396 75% France Telecom / Orange 1,090 501 332 76% Endesa 591 169 74 41% Vueling 264 11 4% Ryanair 791 Bankia 219 2 Gas Natural 246 26 11% Nota: En relació a Caixa Catalunya durant l'any 2012 es va organitzar un operatiu especial per tal donar resposta a la problemàtica de les participacions preferents. Els resultats d'aquest operatiu es poden observar a l'Annex 2, tot i això, a 31 de desembre ja s'havien dut a terme 236 vistes. Si realitzem l’anàlisi de les reclamacions per companyies, a Girona, Vodafone ha estat l’empresa que ha generat més reclamacions durant el 2012, un total de 145, seguida de Telefónica i  France Telecom/Orange amb 114 i 80 respectivament. El quart lloc l’ocupa Endesa amb 68 reclamacions, per davant de la companyia Gas Natural que en suma 35. Les principals companyies de telefonia i Internet segueixen aglutinant part important de les reclamacions a la demarcació de Girona, però alhora són les que han registrat un percentatge més elevat de resolució el 2012: Vodafone ha resolt el 93,10% de les reclamacions (63 reclamacions resoltes per mediació i 72 per laudes), Telefónica el 64,04% (40 reclamacions resoltes per mediació i 33 per laude) i France Telecom/Orange el 73,75% de les reclamacions presentades (21 per mediació i 38 per laude arbitral). Any 2011 Companyia Reclamacions Mediacions Laudes % de resolució Vodafone 1713 828 410 72% Telefónica 1304 737 488 94% France Telecom 1065 573 438 95% Ryanair 663 297 45% Endesa 495 255 88 69% Vueling 138 64% Amb relació al total 57% 76% 85%

11 Denúncies Denúncies: 189 (2011: 296) 36,15%

12 Actuacions inspectores
Total: actuacions inspectores (10,79% del total Catalunya) 39,10% Cal tenir presenta que la població de Girona és el 10,04% de la població de tota Catalunya (IDESCAT 2011) Girona: hab Alt Empordà: hab Baix Empordà: hab Cerdanya: hab Garrotxa: hab Gironès: hab Pla de l’Estany: hab Ripollès: hab Selva: hab Total Catalunya: hab. Actuacions inspectores 2011: 3.448 (el 14,55% de tot Catalunya) 1.903 per xarxa d’alertes 625 per campanyes 334 per denúncia 586 per altres

13 Actuacions inspectores per campanya
Nombre d’actuacions CAMPANYES DE CONTROL DE PRODUCTES Control sistemàtic de productes alimentaris 54 Control sistemàtic de productes no alimentaris 37 Etiquetatge energètic: refrigeradors, rentadores i rentavaixelles 24 Joguines destinades a menors de 36 mesos 16 Material elèctric 3 CAMPANYES DE CONTROL DE SERVEIS  Requisits generals de les relacions de consum als establiment 189 Altres campanyes (anys anteriors) 59 Total 382 Campanyes de control dutes a terme a tot Catalunya: CAMPANYES DE CONTROL DE PRODUCTES Control sistemàtic de productes alimentaris: 289 (10 –el 3,46%- deriva a exp. Sancionador) Control sistemàtic de productes no alimentaris: 167 (cap deriva a exp. Sancionador) Etiquetatge energètic: refrigeradors, rentadores i rentavaixelles: 107 (31 –el 28,97%- deriva a exp. Sancionador) Joguines destinades a menors de 36 mesos: 107 (2 –el 1,87%- deriva a exp. Sancionador) Material elèctric: 51 (cap deriva a exp. Sancionador) Aliments destinats a la població celíaca: 50 (cap deriva a exp. Sancionador) CAMPANYES DE CONTROL DE SERVEIS Requisits generals de les relacions de consum als establiment: 1007 (48 –el 4,77%- deriva a exp. Sancionador) Altres campanyes (anys anteriors): 295 (9 –el 3,05%- deriva a exp. Sancionador) A Girona passen a expedient sancionador: GIRONA ALIMENTACIÓ 14 PRODUCTES INDUSTRIALS 20 SERVEIS 57 SUBMINISTRAMENTS I TELECOMUNICACIONS 18 Total 109

14 Evolució dels productes alertats a Catalunya
8,35% XARXA D’ALERTA Aquestes actuacions s’emmarquen en la política de protecció i d’informació dels consumidors de la UE en relació a la Directiva sobre seguretat general dels productes, que preveu un programa d’actuacions en relació amb els productes potencialment perillosos i que permet evitar riscos per a la seguretat. El RD 1801/2003 sobre seguretat de productes és la transposició de la Directiva comunitària. Aquestes són actuacions no programades. Des de l’any 2000 s’ha incrementat un 688,70%. En relació a l’exercici 2010 s’ha depreciat un 6,15% els productes alertats.

15 Alertes. Origen i Tipus de producte (Catalunya)
Per origen 2012 (Total 3.025) Per tipus de producte Any 2012 Any 2011 Classificació producte/ servei Joguines 116 29% Vehicles 65 16% Adaptadors, cables elèctrics, endolls 52 13% Aparells elèctrics 48 12% Roba, confecció i calçat 27 7% Puericultura 19 5% Material esportiu 11 3% Altres 62 Total 400 100% Producte / servei % Joguines i Puericultura 28,71% Petit electrodomèstic 20,33% Tèxtil 13,60% Material elèctric i d'iluminació 12,96% Accessoris de vehicles 6,99% Articles de ferreteria 4,68% Decoració interior i  objectes d'adorn 4,67% Perfums i preparats de bellesa i higiene, cosmètics 4,26% Altres 3,81%

16 Productes retirats del mercat a Catalunya
Cal remarcar que les alertes de productes s’ha incrementat un 37,64% en relació al 2011 (Se’n van retirar 71,110) Pel que fa a productes retirats, cal ressaltar: Barret Pare Noel amb llums (Joguines i disfresses): unitats retirades. Incompliment: aquest barret portava les bateries en un forat del mateix, en un lloc fàcilment accessible i sense cap tipus de protecció. A més, es produïa un sobreescalfament .Va ocasionar un accident amb resultat de cremades en un nen Armilles reflectants (EPI): unitats El material fluorescent no garanteix de manera adequada la visibilitat de l’usuari, amb el conseqüent risc d’accident. Fruita de decoració (estris de cuina i elements de decoració): 802 unitats retirades. Incompliment: Peça petita amb aparença d’aliment que podria crear una confusió als nens amb risc d’asfíxia Dins del grup de material elèctric destaquem: Regletes de connexió: l’incompliment més habitual és degut a què el plàstic no és tèrmic. Risc de xoc elèctric. Adaptadors elèctrics: molts no disposen d’obturadors i el material plàstic és poc resistent al calor. Risc de xoc elèctric i d’incendi. Perllongadors elèctrics: l’incompliment més habitual és el poc gruix del cable i la manca d’obturadors. Risc de xoc elèctric i d’incendi. Total productes retirats:

17 Imports de sancions imposades
Girona: 2011 2012 Total d’expedients sancionadors incoats 145 109 Total expedients resolts amb sanció 142 95 Import de les sancions imposades Catalunya: 2011 2012 Total d’expedients sancionadors incoats 1.198 552 Total expedients resolts amb sanció 1.188 768 Import de les sancions imposades

18 Evolució de les sancions imposades

19 Tipologia d’infraccions sancionades (Catalunya)
Motiu de sanció (infracció) Nombre Quantia % Clàusules i pràctiques abusives 198 26% Publicitat enganyosa: inducció a engany 93 18% Negativa o resistència a subministrar dades 108 14% Incompliments en l'activitat mercantil i transaccions mercantils 324 11% Incompliment disposicions sobre seguretat de béns i serveis 42 7% Incompliments en les condicions de venda i en la prestació de serveis 73 6% Incompliment normativa en matèria de preus 89 5% Negativa injustificada a satisfer demandes consumidor 34 4% Productes o serveis que incompleixen origen, qualitat, composició, quantitat, pes o mida Incomplir les disposicions de l'etiquetatge 75 3% Vulneració dels drets lingüístics 101 2% Total 1,171 5,059,237 € 100% El total d’infraccions sancionades als 768 expedients resolts amb sanció és de 1,171 Vulneració drets lingüístics: 2011: 226 (12,46%) € (4,79%) 2012: 101 (8,636%) € (2,03%) Any 2011: Motiu de sanció (infracció) Total Quantia % Quantia Clàusules i pràctiques abusives 218 25.2% Infraccions en publicitat 88 12.2 % Documentació, condicions de venda o prestació servei 486 11.8 % Seguretat de productes 80 9.3 % Infraccions en etiquetatge i envasament de productes 198 7.0 % Infraccions control i col·laboració inspecció 148 6.7 % Incompliments en l'activitat mercantil 144 6.0 % Per alteració, adulteració, frau o engany 35 5.4 % En matèria de transaccions comercials i de preus 92 5.0 % Vulneració drets lingüístics 226 4.8 % Prestacions de serveis 60 4.2 % Incompliments en transaccions comercials 39 2.5 % 1.814 100%

20 Educació. Escola del Consum
Al curs : Pel que fa a l’Educació més de 21 mil alumnes (21,181) han passat pels tallers de l’Escola del Consum de Catalunya: seu central (Barcelona) i amb un radi d'acció de les comarques de la primera corona, amb 13,556 alumnes la seu territorial: 7,625 alumnes. Va ser present a 5 comarques: Gironès, Berguedà, Tarragonès, Baix Ebre i Segrià. Formació Formació professionals del Consum: 48 activitats, 768 hores lectives amb 688 assistents Xerrades a persones consumidores: 30 i 1210 assistents Xerrades a comerciants: 36 i 671 assistents De Girona hem anat a: Gironès, Alt Empordà, Baix Empordà, Garrotxa i Selva. Total alumnes Seu central Seu territorial 11/12 Seus territorials 05/11

21 Educació. Escola del Consum a Girona
Nombre d’alumnes a la seu territorial de l’ECC de la demarcació de Girona Curs : Gironès La Selva Curs Alt Empordà Garrotxa Pla de l’Estany Curs Baix Empordà Ripollès Curs : Alumnes a Girona durant el Curs Escolar : 2.233 Gironès 848 Alt Empordà 419 Baix Empordà 633 Garrotxa 28 Selva 305

22 Formació Sessions informatives per a persones consumidores:
2012: 13 sessions i 408 assistents 2011: 11 sessions i 274 assistents Sessions informatives a comerciants: 2012: 10 sessions i 173 assistents 2011: 19 sessions i 328 assistents Sessions informatives per persones consumidores Xerrades i/o sessions informatives, d’una durada entre una i dues hores i adreçades als diferents col·lectius de persones consumidores i usuàries. S’ofereixen, entre d’altres, les xerrades següents: Els aspectes quotidians del consum. Els fraus més freqüents de consum per la gent gran La seguretat a la llar per a la gent gran. Sessions informatives per comerciants: La formació dirigida als agents econòmics té l’objectiu d’informar sobre els requisits de la seva activitat relacionats amb els drets i deures de les persones consumidores i usuàries per tal d’evitar i prevenir les irregularitats detectades en el mercat. Es poden sol·licitar, entre d’altres, les xerrades següents: Els requisits dels establiments comercials. El Codi de Consum. El foment de l’arbitratge de consum.

23 Agència Catalana del Consum
Plaça de Pompeu Fabra, 1 Girona


Descargar ppt "Gestió des dels consells comarcals"

Presentaciones similares


Anuncios Google