La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El marc normatiu que afecta els establiments d’espectacles

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El marc normatiu que afecta els establiments d’espectacles"— Transcripción de la presentación:

1

2 El marc normatiu que afecta els establiments d’espectacles
21 de maig de 2014 Montse Escudé i Mestre Responsable jurídica d’activitats Oficina d’Activitats i Urbanisme Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme I Activitats

3 GIA. Cens d’activitats

4 El marc normatiu que afecta els establiments d’espectacles
Marc normatiu: antecedents Marc normatiu: legislació vigent Distribució competencial Persones responsables del compliment de la normativa Requisits que han de complir els establiments Règim d’intervenció administrativa: conceptes Règim d’intervenció administrativa: principis Règim d’intervenció administrativa: procediments Establiments de titularitat municipal Règim transitori Supòsit especial: llicències en immobles singulars Activitats i establiments exempts de llicència Tipus d’espectacle: espectacles de caràcter extraordinari Tipus d’establiment: establiments no permanents desmuntables Espectacles en establiments pollivalents

5 Marc normatiu: antecedents
Decret 2414/1961, Reglament d’activitats molestes, nocives, insalubres i perilloses Llei 10/1990, de 26 de juny, de policia de l’espectacle, activitats recreatives i establiments públics Llei 3/1998, de 27 de febrer, de la intervenció integral de l’Administració ambiental (LIIAA): Regula la intervenció en matèria ambiental i de prevenció i seguretat en cas d’incendis. Els establiments on es duen a terme espectacles estan subjectes a llicència amb informe ambiental i de prevenció d’incendis Reial decret 2816/1982, de 27 d’agost pel qual s’aprova el Reglament general de policia d’espectacles públics i activitats recreatives: regula requisits en matèria d’accessibilitat, higiene, aforament....

6 Marc normatiu: legislació vigent
Llei 11/2009, de regulació administrativa dels espectacles i les activitats recreatives. La convivència entre els espectadors, els participants i els usuaris i la resta de ciutadans. La seguretat i la salut dels espectadors, dels usuaris i del personas, la prevenció dels riscos i la integritat dels béns afectats. La qualitat, la comoditat i la sostenibilitat ambiental dels equipaments, els espectacles públics i les activitats recreatives Decret 112/2010, de 31 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament d’espectacles públics i activitats recreatives: Regula el règim d’intervenció administrativa dels espectacles i activitats recreatives Regula els requisits que han de complir els espectacles i les activitats recreatives. El reglament intenta adaptar el règim d’intervenció a la Directiva de Serveis

7 Marc normatiu: legislació vigent
Llei 20/2009, de 4 de febrer, de prevenció i control ambiental de les activitats Normativa sectorial Llei 3/2010, de prevenció i seguretat en matèria d’incendis en establiments, activitats, infraestructures i edificis Decret 82/2010, de 29 de juny, pel qual s’aprova el catàleg d’activitats i centres obligats a adoptar mesures d’autoprotecció i es fixa el contingut d’aquestes mesures Ordre/int/358/2011, de 19 de desembre, per la qual es regulen els horaris dels establiments oberts al públic, dels espectacles públics i de les activitats recreatives sotmesos a la Llei 11/2009 Ordenances municipals El reglament intenta adaptar el règim d’intervenció a la Directiva de Serveis

8 Distribució competencial
Competències municipals: Aprovar ordenances: Supletorietat Decret 112 Adoptar mesures de planificació urbanística Atorgar llicències d’establiments oberts al públic de caràcter ordinari Atorgar llicències d’espectacles de caràcter extraordinari en espais oberts Atorgar llicències d’espectacles de caràcter extraordinari que tinguin lloc amb motiu de festes i revetlles populars Competències Generalitat: Inspecció i sanció els establiments quan els ajuntaments no hagin acordat assumir la competència Autorizar determinades activitats extraordinàries Autoritzar establiments de règim especial

9 Persones responsables del compliment de la normativa
Titular: Les persones que tenen la titularitat dels establiments oberts al públic en qualitat de propietaris, arrendataris o qualsevol altre títol. Organitzador: Les persones que promouen i organitzen els espectacles Són responsables de: Del desenvolupament normal de l’espectacle, llevat que hi hagi una persona organitzadora diferent Del funcionament normal de l’establiment La responsabilitat de l’organitzador i la del titular de l’establiment és la que s’estableixi al contracte. Si no hi ha pacte, l’organitzador és responsable directe de l’espectacle i el titular de l’establiment és el responsable subsidiari Es considera que el titular és l’organitzador dels espectacles i activitats que es duen a terme a l’establiment llevat que s’acordi una altra cosa.

10 Requisits que han de complir els establiments
Compatibilitat urbanística Requisits constructius: Codi tècnic edificació Accessibilitat i barreres arquitectòniques Compatibilitat acústica: estudi d’impacte acústic Prevenció i seguretat en cas d’incendi: Codi Tècnic Edificació i arts. 37 i ss Reglament Pla d’autoprotecció: Decret 82/2010 (>500 persones aforament) Condicions d’higiene i salubritat (art. 47) < o = 50 persones: 1 lavabo i 2 cabines 50 i < o = 150 persones: 2 lavabos i 4 cabines Entre 151 i 300: 2 lavabos i 6 cabines Entre 301 i 500 persones: 4 lavabos i 8 cabines >500 persones: 4 lavabos i 12 cabines, i el mateix per a cada fracció de 500 persones més A més de les mesures del codi tècnic han de complir les mesures addicionals que es regulen al Reglament

11 Requisits que han de complir els establiments
Dispositius d’assistència sanitària (art. 48): Establiments d’espectacles musicals >1000 persones aforament: Infermeria amb instal·lacions materials i equips adequats per prestar primers auxilis o Farmaciola i vehicle medicalitzat durant l’espectacle Establiments d’espectacles musicals < 1000 persones aforament: Farmaciola amb materials i equips adequats Control de l’aforament (art. 56): Establiments públic on es realitzen espectacles musicals >150 aforament: Sistema automàtic de control d’aforament Personal de control d’accés Tots els establiments d’espectacles han de disposar d’un cartell indicatiu de l’aforament màxim autoritzat. Per ordre del conseller s’ha de determinar el control automàtic d’aforament.

12 Requisits que han de complir els establiments
Horaris: Ordre INT/358/2011 Inici: hores Tancament: 1.30 hores Nits divendres, dissabtes i vigílies de festes: 2.30 hores Els alcaldes poden establir reduccions dels horaris per un màxim de dues hores. L’horari ha d’estar indicat en un rètol Assegurances (arts. 75 i ss) Imports capital assegurat en funció de l’aforament de l’establiment Han de contractar assegurança els organitzadors i les persones titulars dels establiments on es duen a terme els espectacles. Activitats extraordinàries: ha de contractar l’assegurança l’organitzador independentment de la que tingui contractada el titular de l’espai

13 Requisits que han de complir els establiments
El titular de l’establiment ha de presentar una declaració responsable a l’Ajuntament i una còpia del rebut vigent Art. 147.h): La manca de pòlissa de responsabilitat civil suposa la comissió d’una falta penal . Tema declaració responsable i rebut

14 Règims d’intervenció administrativa: conceptes
Llicència: Control administratiu previ a l’inici de l’activitat. S’inicia amb la sol·licitud de l’interessat Finalitza amb una resolució de l’òrgan competent. Acte administratiu Caràcter reglat Actualment excepcional Comunicació prèvia o declaració responsable: Documents signats pel titular. No equivalen a una sol·licitud No hi ha resolució L’entrada al registre habilita per iniciar l’activitat Controls posteriors: Plans de verificació d’activitats comunicades Actualment és el règim habitual

15 Règim d’intervenció administrativa: principis
Principi d’intervenció mínima Principi de proporcionalitat Principi de no discriminació Accessibilitat a informació veraç i de qualitat Responsabilitat “in vigilando”: Controls “ex post” Explicar

16 Règims d’intervenció administrativa: procediments
LIIAA ( ) Llei 10/1990 Llei 11/2009 Decret 112/2010 Llei 3/2010 < = 150 p >150 p Règim d’intervenció administrativa Llicència ambiental i d’espectacles+ informe incendis Comunicació prèvia Informe incendis Llicència amb Informe ambiental (CC) Informe prevenció incendis Control inicial Només acte comprovació incendis Acte comprovació incendis Control periòdic Controls periòdics cada 5 anys Controls funcionament cada 4 anys Controls funcionament cada 4 anys -LIIAA i LLEI 10/90: En realitat hi havia dues llicències. Llicència ambiental: Prevenció en matèria ambiental i de prevenció d’incendis Llicència específica de la Llei 10/90: té per objecte verificar el compliment dels requisits específics de la LLEI 10/1990 (aspectes de policia d’espectacles

17 Règims d’intervenció administrativa: procediments
Ordenança tipus d’intervenció municipal en espectacles públics i activitats recreatives (BOP 19/10/2012) Règim d’intervenció administrativa Informe en matèria de prevenció d’incendis Comunicació prèvia en tots els casos Control inicial Acte de comprovació en matèria de prevenció d’incendis Control periòdic No n’hi ha. Es controla el funcionament correcte de les activitats amb els plans de verificacions. Per tant, l’Ordenança de la Dipu és molt més “liberal” que el Reglament

18 Règim d’intervenció administrativa: procediments
Establiments de titularitat privada amb aforament >150p: Informe urbanístic potestatiu Llicència activitats amb informe ambiental (Consell Comarcal) i informe en matèria de prevenció d’incendis (Generalitat) Llicència urbanística: simultània o posterior a llicència activitats Acte de comprovació d’incendis Comunicació primera utilització, si escau Establiments de titularitat privada amb aforament = < 150p. Informe urbanístic quan l’activitat s’ha d’exercir en un edifici construït sense un ús específic Llicència urbanística (informe prevenció d’incendis) Acte comprovació incendis Comunicació activitat Comunicació primera utiltizació si escau Després de diverses incidències: TRLU: Comunicació RDL 1/2008: LLICÈNCIA Constitucional: Impugna Llei catalana i suspèn llei urbanisme Llei 3 RRR deroga art. 23 Llei 18/2008 Finalment el tribunal aixeca suspensió Reglament de protecció de la legalitat urbanística: comunicació LUC: comunicació RDL 18/2011: llicència

19 Règim d’intervenció administrativa: procediments
Transmissibilitat: Les llicències i els efectes de les comunicacions són transmissibles El canvi de titular està subjecte al règim de comunicació La transmissió s’ha de comunicar en el termini d’un mes Les declaracions responsables s’han de tornar a presentar (assegurança) No es poden transmetre les llicències o els efectes de la comunicació: Quan siguin objecte d’un procediment d’inspecció o sancionador Quan estiguin subjectes a procediments de revocació o caducitat: Vigència Les llicències i els efectes de les comunicacions s’extingeixen: Per renúncia Caducitat: un any sense iniciar-se o dos anys aturada Revocació Ensenyar la guia i formularis Explicar que posar un termini per la comunicació és absurd aquest termini és absurd perquè si ho comuniquen no passa res com a molt seria una falta lleu. Explicar també que la transmissió en si mateixa és un acte privat regulat pel dret civil, en el qual l’administració no ha d’intervenir Amb la transmissió el nou titular es subroga en els drets i deures que es deriven de la llicència o de la comunicació.Si no ho fan els subjectes que intervenen responen solidàriament Supòsits de revocació: Incompliments de requisits o condicions Si canvien les circumstàncies que van determinar l’atorgament (revocació indemnitzada) Si no s’adapten a les normes en el termini

20 Establiments de titularitat municipal
No necessiten llicència ni han de presentar cap comunicació Han de complir els mateixos requisits que els de titularitat privada Els projectes es tramiten segons el ROAS: Aprovació inicial Informació pública i sol·licitud informes preceptius (prevenció d’incendis) Aprovació definitiva Quins documents hi ha d’haver a l’expedient? Projecte Informe en matèria de prevenció i seguretat en cas d’incendis Acta de comprovació en matèria de prevenció i seguretat en cas d’incendis Memòria ambiental (amb estudi d’impacte acústic) Certificat tècnic Pla d’autoprotecció Diputació de Barcelona - Llibreria de la Diputació Ensenyar la guia i formularis Explicar que l’article 56 de la LPCAA estableix que la intervenció ambiental dels establiments d’activitats recreatives es dur a terme en el procediment de llicència o amb la comunicació

21 Règim transitori Establiments amb llicència anterior a la Llei 11/2009: No han de sol·licitar una nova llicència Han de complir les condicions tècniques que puguin afectar la seguretat de les persones Establiments amb llicència anterior a la LIIAA (juny 1999): No han de demanar una nova llicència Han de complir les condicions tèniques que puguin afectar la seguretat de les persones Establiments sense llicència o sense haver presentat una comunicació: No poden funcionar fins que no es legalitzin Han de presentar una comunicació o sol·licitar una llicència Han de complir tots els requisits del Decret 112 Establiments de titularitat municipal: Han de tenir un projecte aprovat d’acord amb la normativa vigent al moment de l’inici de l’expedient i acte de comprovació d’incendis Controls d’aforament, controls d’accés, asssegurances .... Els establiments de titularitat municipal han de tenir projecte aprovat, informe o estudi ambiental, acte de comprovació

22 Supòsit especial: llicències en immobles singulars
Immobles protegits on no es poden fer les obres per complir els requeriments del Reglament: Es pot atorgar llicència quan concorrin totes les circumstàncies següents: Que les obres d’adequació siguin incompatibles amb la salvaguarda dels valors propis de l’immoble Informe favorable de l’òrgan de la Generalitat competent en matèria de patrimoni cultural Que s’acrediti que es compleixen els requisits essencials i bàsics de seguretat, salubritat i higiene i aïllament acústic (informes favorables) Controls d’aforament, controls d’accés, asssegurances .... Els establiments de titularitat municipal han de tenir projecte aprovat, informe o estudi ambiental, acte de comprovació

23 Activitats i establiments exempts de llicència
Establiments de titularitat municipal Els espectacles organitzats pels ajuntaments amb motiu de festes i revetlles populars Els espectacles d’interès artístic o cultural amb aforament reduït (<150 p) Els espectacles de caràcter esporàdic La Generalitat pot eximir de l’obligatorietat d’obtenir llicència els espectacles que es duen a terme ocasionalment en edificis inclosos a l’Inventari del patrimoni arquitectònic de la Generalitat Criticar els esporàdics i els de la Gene

24 Tipus d’activitat: espectacles de caràcter extraordinari
Espectacles de caràcter ordinari: els que es duen a terme habitualment en establiments oberts al públic Espectacles de caràcter extraordinari: Els que es duen a terme en espais oberts. Els que es duen a terme esporàdicament en establiments oberts al públic no inclosos al catàleg que compleixin les condicions per dur-hi a terme els espectacles Els que es duen a terme en establiments que disposin de llicència o que hagin presentat una comunicació per una altra activitat o espectacle Controls d’aforament, controls d’accés, asssegurances .... Els establiments de titularitat municipal han de tenir projecte aprovat, informe o estudi ambiental, acte de comprovació

25 Tipus d’establiment: establiments no permanent desmuntables
Establiments oberts al públic fixos: locals tancats coberts totalment o parcialment. Establiments oberts al públic no permanents desmuntables: locals conformats per estructures desmuntables o per instal·lacions fixes portàtils. Poden ser coberts totalment o parcialment. Circs, fires d’atraccions, carpes. Requisits dels establiments no permanents desmuntables: Els mateixos que els establiments permanents. S’ha d’acreditar que el muntatge és correcte Règim d’intervenció: Llicència (comunicació segons l’Ordenança Diba) Títol que correspongui en funció del titular del terreny La Llei preveu que per reglament es regulin els requisits que han de complir però el reglament no ho ha previst. El que es preveu és que per Decret d’alcaldia s’eximeixi aquests establiments del compliment d’algun dels requisits

26 Tipus d’establiment: establiments no permanent desmuntables
Prevenció d’incendis (art. 23 Llei 10/2003): estructures desmuntables amb aforament superior a persones La Llei preveu que per reglament es regulin els requisits que han de complir però el reglament no ho ha previst. El que es preveu és que per Decret d’alcaldia s’eximeixi aquests establiments del compliment d’algun dels requisits

27 Espectacles en establiments polivalents
Una llicència pot referir-se a diverses activitats Si una activitat es duu a terme en un mateix establiment 12 cops l’any, s’ha d’incloure a la llicència Si l’establiment es públic, el projecte pot incloure les diverses activitats que si duen a terme Les mesures de prevenció i extinció d’incendis han de ser adequades als diferents tipus d’activitat que s’hi duen a terme. El Pla d’autoprotecció ha d’adaptar-se a totes les activitats que s’hi duen a terme Controls d’aforament, controls d’accés, asssegurances .... Els establiments de titularitat municipal han de tenir projecte aprovat, informe o estudi ambiental, acte de comprovació


Descargar ppt "El marc normatiu que afecta els establiments d’espectacles"

Presentaciones similares


Anuncios Google