La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

LES IMATGES COM A FONT HISTÒRICA:

Presentaciones similares


Presentación del tema: "LES IMATGES COM A FONT HISTÒRICA:"— Transcripción de la presentación:

1 LES IMATGES COM A FONT HISTÒRICA:
EXPERIÈNCIES DE TREBALL COOPERATIU A LA MATÈRIA DE CI ÈNCIES SOCIALS L. FARRAN

2 ASPECTES GENERALS Alumnes de quart d’ESO del variable de C. Socials.
Tècnica de treball cooperatiu: Investigació de Grup ( Group Investigation GI ). Realització d’un bloc sobre la Guerra Civil. Es pretén familiaritzar als alumnes en les tècniques del treball cooperatiu i dels recursos TAC . Les informacions que aporten les imatges són l’eix per a l’estudi de determinats fets històrics. Un dels objectius principals és fomentar la inclusió de l’alumnat i crear un clima de col·laboració i aprenentatge.

3 DESENVOLUPAMENT Explicació de la metodologia del treball cooperatiu. ( Mentalització del grup classe). Experiències prèvies de lectura d’imatges del cartellisme de la Guerra Civil. Explicació del sistema de treball Investigació de Grup. ( Es tracta d’un treball per projectes). Formació dels grups de treball. Grups heterogenis d’entre 3-4 alumnes. Els grups els forma el professor a partir del coneixement del grup classe, amb el propòsit d’una distribució equitativa. Selecció del tema. Aportació de subtemes. Tria de subtemes per part dels diferents grups. Repartiment de tasques dins del grup i selecció d’imatges. Criteris en l’organització dels grups ( com s’organitzen i com treballaran). Responsabilitat de funcions. Escollir dins de cada grup un responsable, de manera rotatòria. Autoregulació i autoavaluació del grup.

4 DESENVOLUPAMENT. EXEMPLE
Tema marc: La Guerra Civil a Lleida Subtemes: Els bàndols de la Guerra Civil El poder polític a Lleida El Front del Segre La Batalla de Lleida La propaganda Els bombardejos L'església i la guerra El racionament Cultura en temps de guerra Records de la guerra...

5 ASSIGNACIÓ DE TASQUES GUERRA CIVIL A LLEIDA GRUP 1 COMPONENTS RESPONSABLE SUBTEMES A TREBALLAR LECTURA DE LA IMATGE ELS BOMBARDEJOS EL RACIONAMENT VIDA QUOTIDIANA GUERRA CIVIL A LLEIDA GRUP 2 COMPONENTS RESPONSABLE SUBTEMES A TREBALLAR LECTURA DE LA IMATGE EL PODER POLÍTIC A LLEIDA L'ESGLÉSIA I LA GUERRA LA REPRESSIÓ ELABORACIÓ D’UN PLA DE TREBALL PER PART DELS GRUPS. CONTROL: PROFESSOR I RESPONSABLE DEL GRUP

6 DESENVOLUPAMENT ANALISI DE LA IMATGE FORMES: -Què mostra? -Quins elements apareixen? -Com actuen entre ells? CONTINGUTS: -Quin tema tracta? -Quin missatge ens transmet? -Quins valors, idees o sentiments reflecteix? -Quines intencions té l’autor?. - En quin context històric es produeix? VALORACIÓ: -Quin valor té com a font o document històric? -Quina informació ens aporta sobre l’època?. -Quin valor té per a l’espectador d’avui? -Què comunica, quins sentiments i sensacions reflecteix?. Recerca d’informació i d’imatges a través dels recursos TAC o de material imprès. Anàlisi del cartellisme en la Guerra Civil. Tria de la imatge ( consens). La imatge esdevé el logotip del grup. Catalogació de les imatges i anàlisi de les mateixes i del context històric. Inserció de la imatge al bloc del grup, com un element referencial del grup.

7 DESENVOLUPAMENT Cerca i selecció de la informació dels subtemes assignats. El responsable controla l’assignació dels subtemes i vetlla pel treball adequat dels membres del grup. Ajuda i col·laboració mútues en les dificultats de l’organització de la informació requerida. El grup consensua el model de bloc, els aspectes estètics del bloc. Igualment comparteixen els enllaços, sindicacions.., i altres elements enriquidors del bloc. Col·laboració entre els grups per tal d’ajudar-se a resoldre problemes d’informació i informàtics. Un cop fet el bloc, es porta a terme: Exposició oral dels diferents grups , explicant les imatges i les informacions dels subtemes treballats . Posada en comú, debat i conclusions finals. Lliurament al professor del treball realitzat.

8 I EL PROFESSOR? Presentar el treball a realitzar: permetre que sorgeixin els dubtes, aportacions, representacions inicials dels alumnes..., i donar instruccions clares sobre la tasca a fer. Negociar el procés de treball: composicions dels grups, normes de funcionament. Utilització d’una aula d’informàtica amb suficients ordinadors per a tots els alumnes, organitzant l’espai i els materials. Ajudar en les dificultats de cerca i selecció d’informació, organització de la mateixa i plantilla de realització del bloc. Estimular l’intercanvi en la seqüència de treball entre els diferents grups. Controlar el desenvolupament del treball col·laboratiu dins del grup. Proporciona els criteris i instruments de valoració del grup. Garantir l’assoliment dels objectius i competències bàsiques.

9 LA FEINA FETA. ELS BLOCS ?module=Contingut&func=view&pid=23

10 AVALUACIÓ: CRITERIS: AVALUACIÓ:
La dinàmica de treball a nivell individual i col·lectiu. La presentació del treball L’exposició oral de defensa conjunta del subtema treballat. AVALUACIÓ: Avaluació individual de la implicació en el treball de l’equip i la feina feta. Avaluació del grup sobre el treball realitzat , el mostrari de blocs, l’exposició feta i la participació en el treball conjunt de l’aula.

11 REGISTRES D’AVALUACIÓ
GRAELLA VALORATIVA DE L'EXPOSICIÓ ORAL REGULAR ( 2) BÉ ( 4) EXCEL·LENT ( 6) PREPARACIÓ Ha de fer rectificacions i té dubtes Exposició fluïda, pocs errors Es nota un bon domini del tema, no comet errors, no dubta INTERÈS Li costa obtenir i mantenir l’interès de l’audiència Interessa bastant al principi, però resulta monòtona Atreu l’atenció de l’audiència i manté l’interès durant tota l’exposició VEU Costa entendre alguns fragments Veu clara, bona vocalització Veu clara, bona vocalització, entonació adequada, interessa. TEMPS Excessivament llarg o insuficient per a poder desenvolupar el tema correctament Temps ajustat al previst però amb un final precipitat o excessivament llarg Temps ajustat al previst, amb un final que es relaciona amb les idees principals i tanca l’exposició. SUPORTS Suport visual adequat Suport visual adequat, interessant i a mida L’exposició s’acompanya amb suport audiovisual de diversos formats, atractius i de qualitat.

12 REGISTRES D’AVALUACIÓ
GRAELLA VALORATIVA DE L’ORGANITZACIÓ DELS GRUPS INCORRECTE ( 1) CORRECTE ( 2) BO ( 3) EXCEL·LENT ( 4) ORGANITZACIÓ DELS GRUPS Organització lenta i dificultosa. Han necessitat ajuda Organització lenta, però no han necessitat ajuda Organització feta correctament i a un ritme normal Organització ben feta i molt ràpida CONTINGUTS Els aspectes analitzats no han estat correctes, ha faltat informació. Guió d’estudi correcte, poc raonats els aspectes analitzats. Informació molt simple Correcte treball d’investigació. Han preparat adequadament cadascun dels apartats a treballar Treball d’investigació i aspectes analitzats molt elaborats. CONTRIBUCIÓ AL GRUP Només part del grup s’ha implicat Quasi tothom s’ha implicat i completat les seves tasques Tothom ha col·laborat encara que a diferents nivells Tot el grup s’ha implicat en el treball TREBALL EN GRUP No hi ha comunicació entre els membres i el treball és molt individual El treball s’ha fet conjuntament però falta col·laboració d’una part del grup El treball s’ha fet conjuntament i ha participat tot el grup El treball s’ha fet conjuntament, ha participat tot el grup i s’ha detectat molta discussió ELABORACIÓ DELS TREBALLS Molt poc elaborada Presentació correcta però poc atractiva Presentació atractiva amb elements innovadors Presentació atractiva, innovadora i molt treballada AUTONOMIA Ajuda continuada del professor/a Poques vegades han necessitat l’ajuda del professor/a Sovint el grup ha trobat la solució ell mateix Els problemes es discutien dins del grup i es buscaven solucions conjuntes.

13 REGISTRES D’AVALUACIÓ
GRAELLA VALORATIVA DEL TREBALL ESCRIT ACCEPTABLE (1) BON NIVELL ( 2) EXCEL·LENT ( 3) CONTINGUT El contingut mostra que s’ha entès el que s’ha treballat La informació és força clara i mostra una certa reflexió sobre el tema La informació és excel·lent: han entès el tema, han reflexionat i han arribat a conclusions. ORGANITZACIÓ DELS CONTINGUTS Les diferents seccions tenen continguts, però no hi ha relació ni transició entre ells. L’organització és adequada i estan relacionats entre ells. Mostra una planificació acurada que dóna una seqüenciació lògica i clara. ASPECTES LINGÜÍSTICS Adequat, malgrat alguns errors Fluid i clar malgrat alguns errors Fluid i amb bon nivell lingüístic PRESENTACIÓ La presentació és correcta però poc atractiva La presentació és acurada i visual La presentació està força treballada i és molt atractiva visualment RECURSOS TIC Us adequat dels recursos informàtics emprats Aprofitament dels recursos informàtics més idonis Excel·lent aprofitament i tractament de la informació obtinguda

14 AUTOAVALUACIÓ GENS POC BASTANT MOLT ANÀLISI DEL TREBALL FET
Funcionament i organització dels grups Participació i col·laboració dels grups Treball realitzat o bloc Actitud i cohesió del grup-classe

15 ASPECTES POSITIUS I DIFICULTATS
Millora del clima social a l’aula Es fomenta la col·laboració, participació i autonomia entre els components del grup i també entre els grups. Millora l’aprenentatge d’alumnes amb dificultats, afavoreix la inclusió, fomenta el sentiment de reciprocitat. Afavoreix la motivació i l’interès DIFICULTATS: Sorgeixen problemes de relació en alguns grups que cal resoldre i reconduir ( alumnes que els costa posar-se a treballar, que tenen poca paciència...) Alguns subtemes mostren deficiències per no esforçar-se suficientment, tot i l’hetereogeneïtat dels grups i l’estímul que aporta el responsable del grup. EL BALANÇ ÉS POSITIU

16 UNA NOVA EXPERIÈNCIA

17 EL PRIMER FRANQUISME EN FORMAT DIGITAL
El tema del Primer Franquisme a Lleida ( )es va treballar utilitzant un recurs digital diferent, vam elaborar un llibre digital. La metodologia de treball va continuar sent la mateixa, el treball cooperatiu, tot i que després de la primera experiència es van fer alguns reajustaments als equips, per tal de resoldre aquells problemes que s’havien detectat en el primer treball. Aquest és el resultat:

18 LA PLENITUD DEL FRANQUISME AMB GOOGLE SITES
Permet crear espais o pàgines web a internet que poden ser l’espai web de la matèria educativa o de la classe. Per als alumnes va ser tot un descobriment poder generar la seva pròpia pàgina web. Per al professor/a una nova manera d’utilitzar un recurs TIC a l’aula de socials Un exemple: e

19 EDITEM LA WIKIPEDIA Un Wiki és un document compartit en la web, que pot ser editat , modificat, borrat.., pels usuaris. Permet el treball col·laboratiu. Permet repartir tasques, avaluació en equip i reescriptura ¿Cómo llamarían en Hawai al informático más rápido en hacer una página web?; pues el informático más “Wiki Wiki”; efectivamente “Wiki Wiki” en Hawaiano significa rápido. Un Wiki es una herramienta que nos permite hacer páginas web de una forma fácil y rápida; además es una herramienta catalogado como Web 2.0, esto significa que las páginas web se pueden hacer (crear, ampliar, modificar,..) de forma cooperativa. ( Angel Fidalgo

20 FEM UNA WIKI PER A TREBALLAR LA FI DEL FRANQUISME I LA TRANSICIÓ
Per a explicar com es fa una wiki, en l’espai Wikispaces, hi ha un tutorial molt fàcil de seguir i d’entendre pels alumnes : de-wikispaces El wiki ens permet compartir informació i enriquir-la

21 grups-cooperatius/#Q10 eso_btx/d200/modul_1/practica_4 +Pautes+per+a+un+bon+treball+cooperatiu


Descargar ppt "LES IMATGES COM A FONT HISTÒRICA:"

Presentaciones similares


Anuncios Google