La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Espai per escriure títol

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Espai per escriure títol"— Transcripción de la presentación:

1 Espai per escriure títol
La Gestió dels fluxos migratoris i el mercat de treball Jornada sobre Immigració: gestió actual i perspectives de futur 26 de març de 2009

2 Jornada sobre Immigració: gestió actual i perspectives de futur
ÍNDEX Dades generals de la població estrangera a Catalunya Competències en matèria d’estrangeria Objectius del SOC Instruments de gestió de fluxos migratoris: Catàleg ocupacions de difícil cobertura Xarxa EURES Serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO) Campanyes agràries Mecanismes de cooperació Polítiques actives d’ocupació

3 1.- Distribució de la població estrangera empadronada a l’Estat
Espanyol ( persones) en 2008 CATALUNYA (20.9%) Comunitat de Madrid (19,1%) Comunitat Valenciana (16,2%) (16,1%) Andalusia (11,8%) Canàries (5,4%) Regió de Múrcia (4,3%) Illes Balears (4,2%) Castella – la Manxa (3,9%) Aragó (2,9%) Castella i Lleó (2,9%) País Basc (2,2%) Galícia 95.568 (1,8%) C. Foral de Navarra 65.045 (1,2%) La Rioja 43.856 (0,8%) Principat d’Astúries 40.804 (0,8%) Extremadura 35.315 (0,7%) Cantàbria 33.242 (0,6%) Ceuta i Melilla 9.596 (0,2%) Font: INE. Xifres oficials de Padró a 1 de gener de 2008

4 1.- Evolució de la població espanyola i estrangera
empadronada a Catalunya. Període Nacionalitat estrangera Nacionalitat espanyola 15% 13,5% 11,4% 12,8% 8,1% 9,4% 5,9% 2,0% 2,3% 2,9% 4,0% 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Font: INE. Xifres oficials de Padró a 1 de gener de cada any

5 Les polítiques d’immigració del SOC
1.-Persones estrangeres empadronades a Catalunya el 2008 per nacionalitat. Principals països. Font: Pacte Nacional per la Immigració

6 1.- Evolució de l’atur registrat a Catalunya
De cada 100 aturat/ades registrats a les oficines de Treball a finals de febrer de 2009, gairebé 21 tenen nacionalitat estrangera ( dels aturat/ades totals).

7 1.-Evolució de l’atur registrat a Catalunya

8 1.- Variació interanual de l’atur segons nacionalitat

9 1.- Persones estrangeres aturades segons nacionalitat

10 1.- Persones aturades estrangeres segons sexe i nacionalitat

11 1.- Persones estrangeres aturades segons nivells d’estudis i nacionalitat

12 1.- Atur registrat per sectors (febrer 2009)

13 1.- Contractes registrats per sectors activitat (febrer 2009)

14 2. - Competències de la Generalitat en matèria d’immigració (art
2.- Competències de la Generalitat en matèria d’immigració (art. 138 Estatut Autonomia de Catalunya) Competència exclusiva en matèria de primer acolliment d’immigrants i desenvolupament de polítiques d’integració social i econòmica Competència executiva en matèria d’autoritzacions de treball inicial per a treballar a Catalunya Participació en les decisions de l’Estat sobre immigració amb transcendència especial per a Catalunya

15 2.- Característiques del model de gestió de fluxos migratoris a Catalunya (I)
Legalitat: prioritzar l’entrada regular de població estrangera vinculada a les necessitats reals del mercat de treball i a les previsions d’evolució de la població ocupada en el futur Permanència: voluntat de permanència dels estrangers envers el model de treballador convidat (temporal) Polítiques d’integració: mecanismes que facilitin la gestió laboral i la cohesió social dels estrangers i de la seva família (desenvolupament d’un projecte de vida) Font: Pacte Nacional per a la Immigració

16 2.- Característiques del model de gestió de fluxos migratoris a Catalunya (II)
Immigració regular: lluita contra els factors que causen l’arribada de persones en situació administrativa irregular (integració i immigració regular són dues cares d’una mateixa realitat). Coordinació: gestió de fluxos responsable en coordinació amb el desenvolupament dels països d’origen (polítiques de retorn als països emissors) Igualtat de drets: garantir els mateixos drets i accés al mercat de treball de tota la població de Catalunya Font:Pacte Nacional per a la Immigració

17 3.- Objectius del SOC en matèria d’immigració
Aconseguir la inserció laboral i social de les persones immigrants en igualtat de condicions. Incorporar nous programes ocupacionals destinats a col·lectius vulnerables. Contribuir a l’ordenació dels fluxos migratoris. Contribuir al codesenvolupament dels països d’origen. Desenvolupar les competències de l’Estatut d'Autonomia de Catalunya sobre autoritzacions de treball (article 138.2).

18 4.a- Catàleg ocupacions de difícil cobertura:Situació nacional d’ocupació
La contractació de persones no comunitàries als seus països d’origen respon a les necessitats de les empreses i s’ha de justificar que la situació nacional d’ocupació permet aquesta contractació. La situació nacional d’ocupació es justifica: quan l’ocupació de l’oferta està inclosa al Catàleg d’ocupacions de difícil cobertura vigent en aquell moment (aprovació trimestral) quan el SOC certifica que la gestió de l’oferta ha estat negativa (manca de persones demandants d’ocupació adequades i disponibles per cobrir el lloc ofertat) quan l’ocupació està inclosa en la relació d’ocupacions que es recull al Contingent (aprovat anualment per Acord de Ministres)

19 4.a.- EVOLUCIÓ CATÀLEG OCUPACIONS

20 Permisos de Treball

21 4.b.- XARXA EURES XARXA EURES ANY 2006 ANY 2007 ANY 2008
OFERTA DE LLOCS TREBALL 505 336 173 LLOCS COBERTS A CATALUNYA 198 109 73 LLOCS COBERTS A L'ESTRANGER 118 271 308

22 4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO)
Les polítiques d’immigració del SOC Les polítiques d’immigració del SOC 4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO) Són uns serveis a l’exterior que el SOC posa a disposició de les empreses catalanes per facilitar la contractació de persones treballadores estrangeres en origen i la seva inclusió de manera ordenada Faciliten l'acollida i adaptació de les persones al món laboral i social a Catalunya. L’activitat del SILO es porta a terme amb la col·laboració de l’Administració General de l’Estat i les autoritats dels països d’origen.

23 4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO)
Els serveis que s’ofereixen són els següents: Preselecció Selecció Tramitació de documentació (visats, certificats metges, etc.) Mòduls de primera acollida a l’exterior: sessions d’acollida per donar a conèixer Catalunya, les seves costums, llengües, sistema laboral, etc. Formació en origen.

24 4.c.- Els serveis d’intermediació i formació laboral en origen (SILO)
El SOC treballa a tres grans àrees: Amèrica Llatina: amb una oficina a Colòmbia (Bogotà) i col·laborant amb el SENA (servei d’ocupació i formació del país). Nord d'Àfrica: en col·laboració amb l’ANAPEC (servei d’ocupació i formació de Marroc). Europa de l’Est: abans de la integració de Polònia a la UE, amb una oficina a Varsòvia. S’ha gestionat un projecte de formació i contractació en origen relacionat amb el sector del metall a Ucraïna.

25 4.c.- Activitat del SILO al 2008
Les polítiques d’immigració del SOC 4.c.- Activitat del SILO al 2008 Persones colombianes i marroquines seleccionades pel règim del Contingent amb la col·laboració del SILO el 2008 per ocupacions

26 4.c.- Formació en origen: La formació en origen es realitza a través de convenis de col·laboració entre empreses i/o organitzacions empresarials de Catalunya i el SOC. Pot formar part del procés de selecció en origen. El SOC organitza i realitza el seguiment de les accions de formació als països d’origen pels treballadors i treballadores tant del règim general com del Contingent.

27 4.c.- Objectius de la Formació en origen:
Millorar la formació teòrica, pràctica i la capacitació de les persones en origen. Ajustar els perfils professionals a la necessitat de les empreses catalanes. Avançar en la integració laboral i social de les persones que s’incorporaran a treballar a Catalunya. Promoure la igualtat entre dones i homes mitjançant l’aplicació de la perspectiva de gènere. Contribuir al codesenvolupament dels països on es fa la formació, ja que les persones formades milloren les seves capacitats.

28 4.c.- Dades de la Formació en Origen:
2008: Sector agrícola a Colòmbia. Sector agrícola a Senegal. Sector agrícola a Marroc. Sector metal·lúrgic a Ucraïna.

29 4.c.- Campanya Agrària Implicació del SOC en l’ordenació d’un sector de temporada amb fluxos migratoris intensos i condicions laborals socials difícils. A través de la concertació i acords amb els Agents Socials i Econòmics del sector i les administracions municipals (en 2008 per concurrència de subvencions) En col·laboració amb altres àmbits de l’Administració com la Inspecció de Treball, Seguretat Social, Secretaria per a la Immigració

30 4.c.- Objectius de la Campanya
Millorar qualitativament la gestió de la contractació temporal de les persones treballadores autòctones, residents i/o nouvingudes que realitzin les empreses agràries. Millorar la intermediació laboral, la gestió dels fluxos migratoris i la presència ordenada al territori de les persones treballadores de temporada. Garantir la contractació regular i les condicions sociolaborals que marca la legislació. Potenciar la formació en riscos laborals i contribuir a la seva prevenció.

31 4.c.- Mitjans: El SOC, a més de les Oficines d’Ocupació, posa a disposició de la Campanya unes Oficines Mòbils que: Es desplacen per tot el territori i adapten les rutes depenent de les necessitats. Ofereixen els serveis de gestió de les demandes i ofertes de treball, per facilitar a les persones treballadores i empreses, amb el mínim desplaçament, la més ràpida i efectiva de les respostes.

32 4.c- Resultats de la Campanya 2008:
Des del SOC: S’han atès demandes S’han tramitat ofertes, S’han gestionat llocs de treball

33 4.e.- Cooperació: El SOC desenvolupa projectes de cooperació a través de convenis de col·laboració amb altres institucions i/o empreses. Aquets programes s’inclouen en el Pla anual de Cooperació de la Generalitat de Catalunya.

34 4.e.- Dades de convenis de cooperació:
2007: Sector de la construcció al Marroc. Facilitar la selecció, intermediació i formació a Colòmbia. 2008: - Desenvolupament de polítiques d’ocupació a Uruguai. - Millora dels processos de desenvolupament laboral les persones marroquines que immigren a Catalunya

35 4.- PARTICIPACIÓ PAO PERSONES ESTRANGERES - 08
Politiques Actives Total participants Persones estrangeres Orientació professional 11.852 6.059 Formació ocupacional 46.582 6.460 Escoles taller i cases d'ofici 2.487 1.417 Tallers d'ocupació 2.230 690 Plans d'ocupació 7.500 595 Formació contínua 18.521 TOTAL 33.742 EL 17,5 % DELS PARTICIPANTS EN PROGRAMES OCUPACIONALS HAN ESTAT PERSONES ESTRANGERES

36 Espai per escriure títol
Moltes gràcies Jornada sobre Immigració: gestió actual i perspectives de futur 26 de març de 2009


Descargar ppt "Espai per escriure títol"

Presentaciones similares


Anuncios Google