La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2012/13

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2012/13"— Transcripción de la presentación:

1 Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2012/13
Francesc Olabarri - Manel Diaz - Josep Ma Ciudad Barcelona, 24 d’octubre de 2012

2 Les TIC en el context institucional 1
2 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la jornada informativa 3 Funcions i àmbit d’actuació de la Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

3 Objectius de la jornada informativa:
Identificar les funcions i l’àmbit del servei de Coordinació TIC del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) i emmarcar-lo dins el seu context institucional i operatiu Exposar els serveis de suport TIC que s’ofereixen als centres i les diferents eines de que disposen per poder gestionar-los Enumerar algunes de les eines de manteniment TIC més importants Explicar el funcionament dels serveis de telecomunicacions (veu i dades) dels centres educatius Donar a conèixer alguns projectes que s’han anat desplegant als centres educatius Exposar breument els trets més bàsics del nou model TIC

4 Objectius de la jornada informativa
1 Objectius de la jornada informativa 2 Les TIC en el context institucional El Consorci d’Educació de Barcelona Les TIC a l’organigrama del CEB Estructura interna de la Coordinació TIC 3 Funcions i àmbit d’actuació de la Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

5 El Consorci d’Educació de Barcelona
Les TIC en el context institucional 1/3 El Consorci d’Educació de Barcelona El Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) fou creat per la Carta Municipal i constituït l’any Es tracta d’un òrgan de gestió integrat per dues administracions en la següent proporció: 60% Generalitat de Catalunya i 40 % Ajuntament de Barcelona. El seu objectiu és dotar la ciutat de Barcelona d’un òrgan de gestió àgil que, sota els principis de proximitat i d’eficàcia, actuï en els següents aspectes: Avançar cap a una gestió integrada de l’educació de la ciutat, sota els principis de proximitat i eficàcia, per millorar-ne els nivells d’excel·lència i d’equitat. Ser interlocutor únic per atendre les necessitats dels centres educatius i les famílies de la ciutat. Pioner i impulsor dels canvis que es troben a l’horitzó de les polítiques educatives del Departament d’Ensenyament, gestionant els centres públics i treballant amb l’escola concertada, al servei dels objectius de la ciutat.

6 Les TIC a l’organigrama del CEB
Les TIC en el context institucional 2/3 Les TIC a l’organigrama del CEB Assessors TAC

7 Estructura interna de Coordinació TIC
Les TIC en el context institucional 3/3 Estructura interna de Coordinació TIC Cap de Coordinació TIC (Sr. Francesc Olabarri Fernández) Àmbit Funcional Responsable: Vanesa Jiménez Àmbit de Centres Responsable: Manel Diaz Suport: Josep Ma Ciudad Àmbit de Sistemes (servei extern)

8 Objectius de la jornada informativa
1 Objectius de la jornada informativa 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit d’actuació de Coordinació TIC Funcions de Coordinació TIC Àmbit d’actuació 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

9 Funcions de Coordinació TIC del CEB
Funcions i àmbit de Coordinació TIC 1/2 Funcions de Coordinació TIC del CEB Coordinar els diferents serveis de suport als centres (reunions amb les empreses proveïdores, etc.) Coordinar les diferents accions TIC realitzades al territori (desplegament de programari, dotacions maquinari, provisió de telecomunicacions, etc.) Relacionar-se amb el CTTI i el Departament d’Ensenyament pels serveis de telecomunicacions -veu i dades- dels centres Assessorar i acompanyar als centres en matèria TIC Actuar com a referent últim quan els mecanismes de suport no donen resposta a les incidències TIC dels centres

10 Funcions i àmbit 2/2 Àmbit d’actuació Des de Coordinació TIC es dona servei a tots els centres educatius públics de la ciutat de Barcelona gestionats pel CEB: Centres públics gestionats pel CEB Llars d’infants 5 Escoles 165 Instituts 71 Instituts escola 3 Ensenyaments artístics i de música Escoles oficials d’idiomes 6 Educació especial 8 Formació persones adultes 27 Serveis Educatius (CRP i EAP) 10 Altres 2 Total 302

11 Objectius de la jornada informativa
1 Objectius de la jornada informativa 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit d’actuació de Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC Nivells d’actuació Encaix global El centre i les TIC: funcions de la Coordinació TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

12 Gestió de les TIC dels centres educatius públics
Contextualització dels serveis TIC 1/3 Gestió de les TIC dels centres educatius públics L’organització actual de les TIC té diferents nivells segons l’àmbit d’actuació: Centre educatiu: les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre són responsabilitat del/la Coordinador/a TIC, que interactua amb el Gestor TIC i els diferents serveis tècnics. CEB : el Departament d’Ensenyament té dividit el mapa escolar català en serveis territorials i el CEB forma part d’aquesta organització com a una àrea territorial diferenciada. Cadascun d’aquests àmbits territorials i el Consorci d’Educació de Barcelona presenten la figura del Coordinador territorial, que actua d’enllaç entre els centres educatius de la seva responsabilitat, el Departament d’Ensenyament i el CTTI. Serveis tècnics: el Departament d’Ensenyament té definida una estructura de serveis tècnics i d’aplicacions que cobreix tots els centres públics de Catalunya i que es gestiona des de l’Àrea TIC del propi Departament en coordinació amb els Coordinadors TIC de territori. Les xarxes de comunicacions i els serveis telemàtics als centres els proporciona i els gestiona el CTTI.

13 . . . Contextualització dels serveis TIC 2/3
En el marc global, pel que fa referència a les TIC, el CEB rep serveis equivalents als d’un servei territorial Centre educatiu Coordinació TIC 1 Gestor TIC (en procés de dimensionament) 2 Assessors TAC Direcció . . . Baix Llobregat Barcelona Comarques Catalunya comarques Girona Lleida Maresme - Vallès Oriental Tarragona Terres de l’Ebre Occidental Àrea TAC Àrea TIC

14 El centre i les TIC: funcions del coordinador/a
Contextualització dels serveis TIC 3/3 El centre i les TIC: funcions del coordinador/a La Direcció del centre, com a responsable de l’organització, el funcionament i l’administració del centre, delega en la Coordinació TIC la responsabilitat sobre les TIC al centre. Les TIC d’un centre educatiu són responsabilitat de la Coordinació TIC, òrgan unipersonal de coordinació. Impulsar l’ús didàctic de les TIC en el currículum escolar i assessorar al professorat per a la seva implantació, així com orientar-lo sobre la formació en TAC. Fer el seguiment dels serveis de suport TIC, mitjançant les aplicacions disponibles a l’efecte, en coordinació amb el servei de manteniment preventiu i d’assistènica tècnica. Vetllar per l’aplicació dels estàndards tecnològics i pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre, en coordinació amb el servei de manteniment preventiu i d’assistència tècnica. Proposar a l’equip directiu els criteris per a la utilització i l’optimació dels recursos TIC del centre. Assessorar l’equip directiu, el professorat i el personal d’administració i serveis del centre en l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica i economicoadministratives del Departament d’Ensenyament. Aquelles altres que el director/a del centre li encomani en relació amb els recursos TIC. Coordinador/a TIC (funcions extretes del document per a l’organització i el funcionament dels centres)

15 Objectius de la jornada informativa
1 Objectius de la jornada informativa 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit d’actuació de Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) Esquema general Suport preventiu. Tècnic on-site Manteniment del maquinari El servei d’Atenció Centralitzada 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

16 Els serveis de suport tècnic al centre
Els serveis de suport TIC 1/4 Els serveis de suport tècnic al centre Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Manteniment d’equipaments informàtics Oficina de Gestió Operativa (OGO) Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Serveis que es presten des d’un punt central, per a tots els usuaris del servei o per a un àmbit determinat dels mateixos. Està integrat pels següent subserveis: Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Servei de gestió i administració de plataforma Servei de gestió remota No gestiona les incidències relatives a les línies i dispostius de comunicacions Manteniment d’equipaments informàtics Resolució de les avaries dels equipaments informàtics que es trobin en situació de manteniment. Gestió i seguiment de la globalitat del servei de suport tècnic i dels seus components,. Garantir els nivells de qualitat establerts, a través de la utilització de la metodologia ITIL i de la gestió dels estàndards i protocols definits per al servei. Implementació, operació i manteniment del programari de gestió del servei, HP Service Manager Oficina de Gestió Operativa Suport al funcionament de les infraestructures informàtiques disponibles als centres i serveis educatius, a través d’actuacions de suport preventiu i correctiu. No gestiona les incidències relatives a les línies i dispostius de comunicacions ni eduCAT1x1. Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius

17 Suport preventiu. Tècnic on-site.
Els serveis de suport TIC 2/4 Suport preventiu. Tècnic on-site. Servei que actualment realitza l‘empresa Tecnocom Consisteix en desplegar una sèrie de tècnics pel territori amb l’objectiu de realitzar visites periòdiques als centres per dur a terme tasques de manteniment preventiu (excepte aquelles que fan referencia la maquinari) El coordinador TIC del centre pot encarregar al tècnic les tasques que ha de realitzar o aquest actuarà de forma proactiva Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Manteniment d’equipaments informàtics Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) El centre ha de supervisar la feina del tècnic i validar-la a cada visita En casos de mal funcionament d’elements crítics (servidors o màquines de gestió), el tècnic de suport preventiu es desplaçarà expressament, sense esperar la propera visita previa comunicació al SAU L’eina per a la gestió d’aquest servei és el Planificador

18 Manteniment del maquinari
Els serveis de suport TIC 3/4 Manteniment del maquinari Servei que actualment realitza l‘empresa T-Systems Consisteix en desplaçar un tècnic al centre per resoldre qualsevol avaria relacionada amb el maquinari del parc informàtic del centre (ordinadors, impressores, etc.) Les condicions per les quals un aparell entra en aquest contracte de manteniment o no, estan exposades a l’aplicatiu de gestió d’incidències GEPSE Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Manteniment d’equipaments informàtics Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Els servidors i maquinari per a la gestió del centre, tenen unes condicions especials i la seva reparació ha de ser duta a terme, com a màxim, l’endemà d’obrir-se l’avaria Queden fora de l’abast d’aquest contracte el material de dotació pròpia o del Departament en estat de garantia NOTA: Qualsevol avaria que hagi estat provocada per causa de la xarxa elèctrica, queda fora de l’abast d’aquest contracte de manteniment

19 El Servei d’Atenció Centralitzada
Els serveis de suport TIC 4/4 El Servei d’Atenció Centralitzada Servei que actualment realitza l‘empresa Telefónica En aquest lot trobem 3 serveis diferenciats: EL SAU La Gestió remota La creació i distribució de les maquetes dels equips El SAU és la primera línia d’atenció a l’usuari pel que fa a les incidències o consultes relacionades amb el programari i/o maquinari informàtic Servei d’Atenció Centralitzada (SAC) Servei d’Atenció a l’Usuari (SAU) Gestió remota Plataforma Manteniment d’equipaments informàtics Suport de proximitat a Centres i Serveis Educatius Podem contactar amb el SAU per diferents mitjans: Per telèfon: (dl a dv laborables de 8 a 20h) Per correu electrònic: A través de l’eina “autoservei” La gestió remota complementa el servei del SAU i, també, ofereix una sèrie de serveis addicionals que podeu sol·licitar a través de l'Espai de suport TIC triant l’opció ”sol·licitud de catàleg de serveis”. Actualment, aquest servei es realitza amb l’eina “Fractalia” El servei de gestió i administració de plataformes, s’encarrega de la creació de les imatges dels PC distribuïts pel Departament, que podeu sol·licitar en qualsevol moment a través del SAU

20 Objectius de la jornada informativa
1 Objectius de la jornada informativa 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit d’actuació de Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió Planificador GEPSE Autoservei Catàleg 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

21 El Planificador Eines de gestió 1/4 Qui hi pot accedir ?
El/la director/a del centre i el/la coordinador/a TIC Què pot fer? Veure les visites planificades. Indicar les tasques que ha de realitzar el tècnic. Validar la realització d’una visita, qualificant-la de satisfactòria o insatisfactòria. Sol·licitar, excepcionalment, la replanificació d’una visita. Com es pot accedir a l’aplicació? L’entrada al Planificador es realitza des de l’espai de suport TIC dins del portal de centre, mitjançant la identificació amb el NIF de l’usuari i la contrasenya corresponent. URL d’accés: NOTA: l’eina Planificador està integrada amb l’eina autoservei (HPSM)

22 GEPSE Eines de gestió 2/4 Qui hi pot accedir?
Qualsevol persona amb identificador XTEC que el director/a d’un centre o servei educatiu decideix encarregar-li la tasca de la gestió del manteniment de l’equipament TIC. Que pot fer? L'aplicació permet : Gestionar les dotacions, l’inventari i conèixer l’estat del seu equipament TIC en desplegament. Gestionar les dotacions previstes pel Departament d’Ensenyament Donar avís d’avaria d’un equipament que es trobi en el seu inventari i estigui en garantia o manteniment. Reclamar una avaria oberta i no atesa. Tancar una avaria donada d’alta amb alguna errada. Fer el seguiment de l’estat de les avaries. Accedir als recursos Accedir a la documentació Heura Com es pot accedir? URL d’accés: Identificador i contrasenya XTEC personal del director/a. Aquest/a pot atorgar permisos a d’altres persones.

23 L’Autoservei Qui hi pot accedir?
Eines de gestió 3/4 L’Autoservei Qui hi pot accedir? Qualsevol persona del centre amb el seu codi XTEC. Què pot fer? Obrir incidències al SAU d’Ensenyament i fer-ne el seguiment. Com es pot accedir a l’aplicació? L’entrada a l’autoservei es realitza des de l’espai de suport TIC dins del portal de centre, mitjançant la identificació amb el NIF de l’usuari i la contrasenya corresponent. URL d’accés: NOTA: l’eina Autoservei està integrada amb l’eina Planificador (HPSM)

24 El Catàleg Eines de gestió 4/4 Qui hi pot accedir?
Qualsevol membre de l’equip directiu Què pot fer? El catàleg és l’eina que us permetrà gestionar les campanyes de dotacions del Departament d’Ensenyament. Aquesta eina ofereix un catàleg de productes valorats amb un determinat número de # cadascun. Cada centre té un determinat número de # per fer una selecció dels productes en funció de les seves necessitats Quan s’obre el catàleg? Quan s’obre una campanya de dotació per part del Departament. Els centres són avisats amb suficient antelació. Com es pot accedir? L’entrada al Catàleg es realitza des de l’espai de suport TIC dins del portal de centre, mitjançant la identificació amb el NIF de l’usuari i la contrasenya corresponent. URL d’accés:

25 Objectius de la jornada informativa
1 Objectius de la jornada informativa 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit d’actuació de Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC Fractalia DeepFreeze Antivirus 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

26 Fractalia Eines de manteniment TIC 1/3
Es tracta d’una eina de suport tècnic en remot per donar suport en les tasques de manteniment i gestió de l'equipament informàtic. S’instal·la un petit agent a les màquines del centre que contactarà amb el servei remot automàticament integrant la màquina dins el servei. L’objecte d’aquest servei és dur a terme tasques de diagnòstic i resolució d’incidències, així com d’instal·lació, actualització i configuració de programari. Per poder gaudir d’ell, cal que l’equipament gestionat tingui instal·lat l’agent de gestió remota. El servei es presta de dues maneres: Atenent una sol·licitud feta pel centre, o per iniciativa del SAU per resoldre una incidència comunicada pel centre. Els serveis específics que poden prestar-se en aquest moment per gestió remota són: Revisió d’ordinadors Neteja lògica d’equips Instal·lació i configuració d’impressores Revisió de la gestió de perifèrics Actualització del sistema operatiu Revisió / actualització de l’antivirus Administració d’elements compartits Addicionalment a la resolució d’incidències, podeu sol·licitar peticions de serveis específics de gestió remota sobre equips determinats. Per fer-ho, el coordinador TIC del centre s’ha d’adreçar a l'Espai de suport TIC i triar l’opció ”sol·licitud de catàleg de serveis”.

27 Eines de manteniment TIC 2/3
Deep Freeze Deep Freeze és una eina que permet mantenir invariable el contingut d'una o diverses unitats de disc. Funciona enregistrant els canvis que s'hagin fet durant una sessió i, quan l'equip s'apaga, aquests canvis són reinicialitzats deixant les unitats de disc tal i com estaven a l‘inici de la sessió. A grans trets, l'entorn de treball d'aquesta aplicació està format pels següents elements: Una consola des de la qual es llisten i s'administren remotament les estacions de treball. Les estacions de treball amb una instal·lació del programari Deep Freeze configurat segons les necessitats dels equips i de la xarxa. La llicència de l’eina es troba a GEPSE (menú Recursos). Es pot ampliar la informació a l’adreça:

28 Eines de manteniment TIC 3/3
Antivirus El Departament d’Ensenyament distribueix llicències de Panda Antivirus. Hi ha diverses versions disponibles, s'instal·la la versió corresponent segons les característiques d’antiguitat i ús de la màquina (si es un servidor o una estació de treball). Es pot ampliar aquesta informació i descarregar les diferents versions en l’adreça: Per estacions de treball molt antigues on el rendiment de Panda Antivirus no fos l'adequat, es pot utilitzar l'antivirus ClamWin com a solució de programari lliure.

29 Les TIC en el context institucional 1
2 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la jornada informativa 3 Funcions i àmbit d’actuació de Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) Esquema general Model bàsic: XEBA i SAIBC Model avançat eduCAT 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

30 La connectivitat del centre (WAN/LAN)
Connectivitat Externa (WAN) Model Bàsic XEBA (Legacy o T1T2) SAIBC Model Avançat eduCAT Solució Telefònica Xarxa Oberta Connectivitat Interna (LAN) Cablejat no estructurat Projecte Red.es Projecte Heura Projecte eduCAT

31 Connectivitat externa (WAN): model Bàsic
La connectivitat del centre 2/4 Connectivitat externa (WAN): model Bàsic La connectivitat externa bàsica dels centres a Internet es du a terme principalment per mitjà de la línia de dades XEBA. XEBA: és una connexió directa al nus XCAT, no és una connexió directa a Internet. Serveix per connectar amb el Departament i oferir una connexió amb qualitat de servei –securitzada i filtrada- amb accés directe a serveis del Departament (correu electrònic, servidors corporatius, etc.) La tecnologia de connexió és diversa i pot ser amb ADSL -majoritàriament- però, també amb Fibra Òptica, WiMax, etc. Depenen de la tecnologia emprada pel proveïdor aquesta línia estarà a la xarxa Legacy –propietat del Departament- o T1T2 –àmbit comercial de Telefónica. SAIBC: (Servei d’Accés Internet Baixa Capacitat) és un servei ofert pel CTTI a través del seu catàleg de serveis. Es tracta d’una ADSL comercial, sense els mecanismes complementaris de seguretat i serveis de la XEBA. No obstant, el fet d’estar dins el catàleg CTTI, sí que li afegeix una capa de QoS. Pot ser útil com a complement al servei de connectivitat actual XEBA.

32 Connectivitat externa (WAN): model eduCAT
La connectivitat del centre 3/4 Connectivitat externa (WAN): model eduCAT Per donar cobertura a les noves necessitats de connectivitat generades pel projecte eduCAT, es van dissenyar dues solucions: Solució Telefònica : instal·lació d’un nou router-firewall i un proxy-caché per gestionar les comunicacions del centre (Fortinet i BlueCoat), més la agregació de línies ADSL comercials (SAIBC) o la unificació de totes les línies del centre en una Fibra Òptica d’alta velocitat. Xarxa Oberta: aprofitar el desplegament institucional d’una xarxa de telecomunicacions de Fibra Òptica per a donar un servei de gran amplada de banda als centres eduCAT on la infraestructura ho permetia.

33 Connectivitat Interna (LAN)
La connectivitat del centre 4/4 Connectivitat Interna (LAN) La connectivitat interna dels centres presenta un model evolutiu que ens ofereix diversos estrats on ubicaríem les diferents tipologies de xarxa que hi ha als centres. Cablats primitius: instal·lacions sense cap pauta d’estructura ni escalabilitat. No segueix cap estàndard ni està certificat. Projecte Red.es: primer intent de implementar un estàndard de xarxa per cable i sense fils als centres. Diferents solucions a cada centre. Equips de xarxa sense cap configuració. Projecte Heura: actual estàndard de xarxa per cable i sense fils als centres de tota Catalunya. Configuració avançada dels equips de xarxa. Instal·lacions completament documentades i certificades. Projecte eduCAT: evolució de la xarxa sense fils dels centres, incorpora nous equips per la gestió completa de la connectivitat del centre.

34 Les TIC en el context institucional 1
2 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la jornada informativa 3 Funcions i àmbit d’actuació de la Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

35 Serveis de telefonia Els serveis de telefonia als centres són:
Connectivitat 3/3 Serveis de telefonia Els serveis de telefonia als centres són: Línies analògiques (per veu, fax, ascensor, alarmes) Línies digitals Centraletes La prestació del servei es realitza a través de diferents serveis del CEB: Centres de primària i municipals: són proveïts per l’Ajuntament a través de l’IMI. El referent al CEB és la unitat d’equipaments educatius Centres de secundària: són proveïts per la Generalitat a través del CTTI -centre de telecomunicacions i tecnologies de la informació. El contacte al CEB és Coordinació TIC

36 Objectius de la jornada informativa
1 Objectius de la jornada informativa 2 Les TIC en el context institucional 3 Funcions i àmbit d’actuació de la Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC La Linkat El servidor de centres El servidor de comunicacions 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

37 Altres projectes TIC 1/3 La distribució Linkat Linkat: la Linkat és la distribució educativa de GNU/Linux que ha iniciat i ofereix el Departament d'Ensenyament a la comunitat educativa. Es tracta d'un projecte de programari lliure que permet als centres educatius tenir accés, de forma legal i gratuïta, a un conjunt molt ampli d'aplicacions: educatives, d'ofimàtica, d'Internet, multimèdia, etc. Linkat disposa d’un portal d’informació i suport ben ampli a la següent adreça:

38 Altres projectes TIC 2/3 El servidor de centre L’últim sistema operatiu per servidors distribuït pel Departament d’Ensenyament, és el Windows 2000 Server, que encara trobem instal·lat a molts servidors de centres. Donada la dificultat d’instal·lar aquest programari en maquinari nou, les opcions per substituir-lo són: Adquirir noves versions de Windows Server Adquirir nous sistemes d’emmagatzematge (servidor NAS) Instal·lació del servidor de centres Linkat 4 a una màquina nova o a una pròpia del centre reaprofitada per fer funcions de servidor (

39 El servidor de comunicacions
Altres projectes TIC 3/3 El servidor de comunicacions El Servidor de comunicacions és una eina per millorar les comunicacions dels centres i l'aprofitament de recursos com, per exemple, l’agregació del cabal de diversos enrutadors ADSL. També, permet controlar i regular l'accés a la web i ens ofereix eines per a la gestió dels usuaris de xarxes WiFi, implementant una autenticació amb usuaris d'LDAP. Això, s'aconsegueix utilitzant mecanismes per balancejar, adaptar i prioritzar el transit de xarxa, per implementar memòria cau en les connexions de xarxa, per controlar i regular l'accés HTTP i per gestionar l'autenticació d'usuaris en una xarxa WiFi ,entre d'altres. Aquesta eina està basada íntegrament en programari lliure i utilitza de sistema base la Linkat4. En aquesta adreça podeu trobar més documentació sobre aquest projecte: Ara per ara, només es poden instal·lar aquest servidor en centres Heura que estiguin fora del projecte eduCAT i que disposin d’una d’aquestes màquines: HP Compaq 600 pro SFF o APD ALDA+Pro GF7100 S’ha de realitzar una petició a Coordinació TIC del CEB per demanar la instal·lació, on es farà una valoració de la idoneïtat de fer la instal·lació d’aquest sistema.

40 Les TIC en el context institucional 1
2 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la jornada informativa 3 Funcions i àmbit d’actuació de la Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

41 El web d’atenció a l’usuari de l’XTEC
XTEC: web d’atenció a l’usuari 1/1 El web d’atenció a l’usuari de l’XTEC Per accedir al web del servei de suport, cal anar a l’URL:

42 Les TIC en el context institucional 1
2 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la jornada informativa 3 Funcions i àmbit d’actuació de la Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

43 Conceptes bàsics del nou model TIC
Es tracta d’un encàrrec que el Govern realitza al CTTI i que aplica a tota la Generalitat. Els objectius prioritaris d’aquest nou model son l'eficiència i l’estalvi, fites que es pretén assolir a través d’una transformació del model actual, on el CTTI esdevé l’organisme encarregat de la contractació centralitzada, la gestió i el subministrament de solucions TIC. Cal destacar que no es tracta només d’un canvi de proveïdors. Canvia la pròpia estructura (relacions, actors, model, etc) de la prestació del servei. El nou model es basa en identificar un nivell d'estandardització òptim que permeti millorar l'eficiència mirant d’adaptar-se a la realitat dels centres.

44 Marc contractual A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 LT2B LT2C LT2D C3
Nou model TIC 2/9 Marc contractual El nou model TIC està basat en la modalitat del diàleg competitiu i s’ha dividit en 4 diàlegs: Aplicacions (6 anys de durada) Lloc de treball i Suport a l’usuari (8 anys de durada) A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 LT1-SAU UTE ICESA-INDRA LT2A-Lloc de treball Ens. (Telefónica) LT2B LT2C LT2D Connectivitat i Telecomunicacions (entre 4 i 10 anys) Infraestructura de CPD C1-Connectivitat (Telefónica) C2-Telefonia fixa C3 C4-Mobilitat (Vodafone) C5 C6-Gestió de LAN (T-Systems) C7 C8 C9 CPD Extern CPD Intern

45 Transformació de l’esquema de servei
Nou model TIC 3/9 Transformació de l’esquema de servei Centres educatius Proveïdors Catàleg de serveis Proveïdors Centres educatius

46 A6 i A7-Aplicacions educatives
Nou model TIC 4/9 Articulació dels lots d’afectació directa als centres A6 i A7-Aplicacions educatives C1 C O N E T I V A Lloc de Treball C6 G E S T I Ó D L A N LT1-SAU: Servei Transversal d’atenció i suport a tots els usuaris de la Generalitat - SAU Serveis de col·laboració (correu, Comunicacions Unificades) i emmagatzematge de la documentació de treball Servei d’implantació de las eines de govern (tíqueting, portal autoservei, seguiment ANS i consolidació monitorització) LT2A-Lloc de treball i suport a l’usuari: Prestació dels serveis de provisió i operació de les plataformes tecnològiques per a desplegaments dels llocs de treball Suport presencial als usuaris dedicats (directors, comandaments) i desplaçament sota demanada. Servei integral d’impressió i digitalització. Serveis de provisió i manteniment dels equips i software que conformen els diferents llocs de treball de tots els usuaris de la Generalitat i el seu sector públic. C2-Telefonia Fixa C4-Telefonia Mòbil

47 El “perfil” peça clau del lot LT2A
Nou model TIC 5/9 El “perfil” peça clau del lot LT2A El serveis que oferirà l’adjudicatari del lot de Lloc de Treball s’articularan al voltant de la definició de perfils tipus que permeten estandarditzar i estructurar el servei en funció de les característiques de l’usuari i el seu espai de treball. Els perfils de centre són: bàsic, administratiu, docents, comandament i direcció. A banda d’aquests, a l’entorn educatiu s’afegeixen els perfils d’aula informàtica i aula digital. S’està estudiant la inclusió d’un nou perfil més ampli per a PC singulars (laboratori, estacions meteorològiques).

48 Els diferents serveis del lot LT2A
Nou model TIC 6/8 Els diferents serveis del lot LT2A Suport presencial: inicialment, es mantindrà un servei de suport presencial que, progressivament, i en funció de l’adequació de la infraestructura de centre, perdrà protagonisme en favor de la gestió remota. Funcions de recolzament a d’altres serveis. Servei d’impressió: servei integral d’impressió que contempla des de la substitució de consumibles fins a la gestió del maquinari. El número d’impressions estarà limitat en funció del perfil (accounting) Servei de plataformes: Servei de backup extern i monitorització per a servidors Implementació d’una eina de gestió remota Gestió de plataformes de lloc de treball (homologació de maquinari i gestió de maquetes i aplicacions) Servei de seguretat del lloc de treball (antivirus) Implementació del programari de gestió d’aula (opcional) Servei d’aprovisionament: renovació tecnològica progressiva de l’equipament del centre en funció dels perfils

49 Nou model TIC 7/9 Gestió de LAN (lot C6) L’empresa adjudicatària, T-Systems s’encarregarà de fer la definició de la topologia de xarxa, de la configuració dels seus elements i de la seva provisió. També s’encarregarà de elaborar els procediments per tal que l’adjudicatari de Lloc de Treball, Telefónica, munti les infraestructures que posteriorment T-Systems configurarà remotament.

50 Altres lots (LT1 SAU, C1 Connectivitat, C2 i C4 Telefonia)
Nou model TIC 8/9 Altres lots (LT1 SAU, C1 Connectivitat, C2 i C4 Telefonia) Properament, a mesura que es vagi consolidant el model us anirem donant informació sobre aquests lots

51 El procés de transició i transformació
Nou model TIC 9/9 El procés de transició i transformació Per a dur a terme el canvi de model, s’està abordant un Pla de Transició de proveïdors de serveis TIC. Due Diligence Signatura del contracte + 2 mesos Transició del Servei Nova Prestació Signatura + 6 mesos 31-des Inici Transició Transferència de Servei Prestació en Transició Millora Continua Transformació 01 - gen

52 Les TIC en el context institucional 1
2 Les TIC en el context institucional 1 Objectius de la jornada informativa 3 Funcions i àmbit d’actuació de la Coordinació TIC 4 Contextualització dels serveis TIC 5 Els serveis de suport TIC (model a extingir) 7 Eines de gestió 8 Eines de manteniment TIC 9 La connectivitat del centre (WAN/LAN) 10 Serveis de telefonia 11 Altres projectes TIC 12 El web d’atenció a l’usuari/a 13 El nou model TIC 14 Referents Coordinació TIC

53 Referents Coordinació TIC
Contacte Correu electrònic Extensió Francesc Olabarri Fernández 6622 Manel Diaz Blanch 6598 Josep Ma Ciudad 6704 Correu electrònic corporatiu

54 Torn obert de preguntes
Adreceu-nos totes aquelles preguntes o dubtes que hagueu tingut durant la presentació.

55 Moltes gràcies per la seva atenció!
Des de Coordinació TIC del Consorci d’Educació de Barcelona, els agraïm la seva atenció i els recordem que estem a la seva disposició. Recordeu que podeu descarregar aquesta presentació al web de tecnologia educativa del Consorci d’Educació de Barcelona Moltes gràcies per la seva atenció!


Descargar ppt "Jornada informativa per als nous coordinadors TIC Curs 2012/13"

Presentaciones similares


Anuncios Google