La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

PROJECTE INTERDICIPLINARI COMPETENCIAL: EL MAR

Presentaciones similares


Presentación del tema: "PROJECTE INTERDICIPLINARI COMPETENCIAL: EL MAR"— Transcripción de la presentación:

1 PROJECTE INTERDICIPLINARI COMPETENCIAL: EL MAR
Cristina Casalí Mas El Mar de 2n C.I. Escola Sant lluís Gonçaga

2 Introducció: QUÈ ? Confeccionar un bloc on es recullin totes les activitats, descobertes, reculls,..fets en el projecte del MAR: PER QUÈ ? El Tema parteix de la motivació dels alumnes de segon per voler saber més coses sobre el nom de la classe que vam triar, per consens, a l’inici de curs. Àrees implicades: Àrea de llengües Matemàtiques Coneixement del medi natural i Social Educació artística i plàstica QUI ? Alumnes de 2n c.i. Mestres que intervenen: Cristina Casalí Cristina Alvarez Cèlia Iglesias COM ? Aquest treball es fonamenta en els aspectes bàsics de la metodologia del treball per projectes interdisciplinar i competencial. QUAN ? Aproximadament té una durada d’un mes (mitjans abril-mitjans de maig)

3 Objectius metodològics:
Crear un espai on l'alumnat pot prendre decisions elegint i consensuant què, com i quan aprendre. Fomentar la participació de la família aportant informació al projecte i també crear oportunitats per compartir i col·laborar en les vivències d’aprenentatge. Plantejar activitats d'aprenentatge formulades com a situacions problema  que es converteixin en el nucli organitzatiu del projecte interdisciplinari.  Dissenyar accions per intervenir en l'entorn a partir del treball del projecte a l'aula, com molt bé diuen Sanmartí i Tarin (2008) "...un projecte té sentit si afavoreix la construcció d'un coneixement que promou la comprensió del món i la capacitat per actuar en ell de manera responsable i solidaria..." 

4 Competència comunicativa lingüística i audiovisual
OBJECTIUS INDICADORS AVALUABLES -Aprendre a escoltar i adonar-se de la importància que té el fet d’escoltar els altres. -Aprendre a expressar diferents tipus de discursos adequats a la situació comunicativa. -Comunicar i conversar, acceptant i fent crítiques constructives. -Ser progressivament competent en la comprensió dels missatges orals. –Adonar-se de si s’està comprenent o no el que es llegeix. –Compondre textos d’ús pràctic per a situacions comunicatives precises. –Controlar el procés lector per assegurar una lectura més correcta del que diu el text. –Pensar què es vol escriure i per què, abans de començar-ho a fer. –Posar en pràctica les destreses necessàries per a la comprensió del que es llegeix. –Posar en pràctica les destreses necessàries per escriure les paraules correctament. –Procurar l’entonació, la velocitat, la pronunciació i el ritme adequats quan es llegeixen textos habituals en veu alta. -Posar en pràctica les destreses necessàries per escriure les paraules correctament. -Aplicar les normes ortogràfiques bàsiques a l’hora d’escriure. -Posar en pràctica les destreses necessàries per llegir i escriure les paraules correctament. -Descobrir en la llengua escrita una eina per entendre’s a si mateix, entendre les altres persones i els fenòmens del món i de la ciència. Competència comunicativa lingüística i audiovisual •Llegir correctament un text explicatiu. •Llegir correctament un conte. •Escriure versos i inventar una cançó. •Comprendre el contingut d’un conte. •Comprendre el contingut d’un text explicatiu •Expressar-se per escrit, a partir d'una pauta donada. •Ampliar el vocabulari sobre el mar. •Aplicar normes ortogràfiques apreses. •Escriure frases correctament. •Cantar les cançons. •Escoltar atentament un conte. •Escoltar atentament una discussió i expressar la pròpia opinió. •Escoltar atentament una exposició. •Expressar els seus sentiments de manera coherent. •Expressar la pròpia opinió.

5 competència matemàtica
OBJECTIUS INDICADORS AVALUABLES - Resoldre problemes i jocs matemàtics de manera creativa, sol o en petit grup. competència matemàtica •Plantejar–se i resoldre problemes. Llegir i entendre l'enunciat, generar preguntes relacionades amb una situació–problema,planificar i desenvolupar estratègies de resolució i verificar la validesa de les solucions. •Comprendre situacions-problema relacionades amb aspectes concrets i vinculats a la pròpia experiència. Emprendre la resolució de forma autònoma i expressar la solució i el procés seguit. •Usar l’assaig-error per cercar solucions als problemes i a les exploracions. •utilitzar els nombres naturals en contextos de la vida quotidiana. •Mesurar espais amb unitats convencionals tot utilitzant instruments propers i adequats a cada situació.

6 Competència d’aprendre a
OBJECTIUS INDICADORS AVALUABLES –Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació per informar-se, aprendre i comunicar-se. Competència digital -Ser conscient del que se sap i del que cal aprendre. -Tenir consciència de les capacitats que entren en joc en l’aprenentatge: la memòria i la concentració. -Desenvolupar l’atenció visual. - Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa. -Aplicar coneixements i habilitats en contextos de la vida personal i quotidiana, i en el seu entorn. -Utilitzar totes les fonts d’informació (orals, escrites, gràfiques...) per observar i analitzar l’entorn. Competència d’aprendre a aprendre Comprendre i extreure informació sobre els diferents temes treballats del mar. Tant els preparats pel seu grup com els dels grups dels companys. Col·laborar en les tasques del treball en grup, contrastant i valorant les explicacions dels altres i les pròpies amb respecte.

7 Competència d'autonomia
OBJECTIUS INDICADORS AVALUABLES -Expressar-se mitjançant codis artístics -Crear amb tota mena de materials, suports i eines, representacions i anàlisi de la realitat -Desinhibir–se en l'escenificació de la cançó -Pintar, retallar i enganxar amb pulcritud els elements del treballs artístics Competència artística i cultural •Realitzar senzilles composicions visuals (imatges i objectes) que representin el fons marí •Emprendre processos de creació i producció artística i desenvolupar-los amb confiança, satisfacció i respecte •Escenificar la cançó del mar davant dels altres -Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d’investigació. Utilitzar habilitats per a la recollida i el tractament de la informació (anàlisi, síntesi...). -Aplicar coneixements i habilitats en contextos de l’entorn proper. Competència d'autonomia i iniciativa personal  •Treballar tant de manera individual com en petit grup col•laborant i participant activament. •Tenir cura de la presentació de les feines tant en paper com virtuals.

8 Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
OBJECTIUS INDICADORS AVALUABLES -Conèixer i comprendre el context natural del mar. -Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals i socials (oficis) del mar. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic •Fer-se preguntes fruit de l’observació de l’entorn i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part. •Reconèixer i classificar amb criteris elementals els éssers vius de l’entorn i identificar algunes relacions que estableixen amb el medi, utilitzant els instruments adequats. •Interioritzar els continguts treballats en el projecte. •Participar activament en les diferents activitats. •Extreure informació de les explicacions i informacions donades tant en suport escrit com audiovisual. • Classificar animals vertebrats d’invertebrats i reconèixer les seves característiques bàsiques. •Experimentar i identificar les parts d’un peix a partir de la seva dissecció. • Identificar accions responsables orientades a l'ús sostenible del mar.

9 ACTIVITATS: (clicant damunt del dibuix accedeixes al quadern d’activitats)

10 Atenció a la diversitat:
El treball per projectes que hem realitzat fa que tots els alumnes, cadascuna de les gotes del nostre mar, fes el seu camí, al seu ritme i nivell. Entre tots de manera consensuada hem decidit quin era el tema i el producte final (elaboració del bloc) però cadascú ha triat què volia saber , com ho volia aprendre i com volia compartir-ho amb la resta de companys. La meva tasca en una primera fase ha estat motivar, qüestionar, orientar i guiar per tal que cadascú es formulés preguntes, triés el seu QUÈ. En una segona fase ha estat possibilitar i donar eines per tal que cadascú fes el seu recorregut, alhora també dissenyar activitats que ajudessin a fer aquest camí.

11 Avaluació: Hem anat avaluant seguint els indicadors competencials que es tenien en compte en les diferents activitats al llarg del projecte. (veure quadern d’activitats) Avaluació inicial: Disseny d’activitats que promoguin la reflexió grupal i individual. És necessari per poder construir saber d’on partim ! Avaluació formativa. Al llarg del procés cal anar valorant les activitats que anem fent Avaluació final: Disseny d’activitats que motivin i donin pautes per reflexionar sobre què hem après i com ho hem après.

12 Valoració personal: Intens i profitós !
Aquest projecte ens ha fet créixer tant als alumnes com a mi. Hem après moltes coses sobre el mar, hem llegit, escrit, resolt problemes,... però sobretot el que hem après és a aprendre ! El treball per projectes és una eina molt potent per construir coneixements a partir de les pròpies motivacions dels alumnes i aprenent a emprar i a processar informacions de fonts molt diverses per aprendre com crear i compartir amb els altres. També ha estat molt positiu el treball fet amb les famílies. Els pares han pogut participar en aquest procés d'aprenentatge. Han col·laborat amb els seus fills o filles i han pogut veure en tot moment quines activitats anàvem fent ja que les visualitzaven en el bloc del projecte i fins i tot ens deixaven missatges . Els mitjans informàtics són eines molt dinàmiques i molt motivadores pels alumnes. El bloc és : La Garriga, gener del 2013 Cristina Casalí Tutora de 2n C.I.


Descargar ppt "PROJECTE INTERDICIPLINARI COMPETENCIAL: EL MAR"

Presentaciones similares


Anuncios Google