Avancemos 2 Lección Preliminar Review Vocabulary Agreement Ser Vs Estar Gustar Tener Present Tense.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Spanish 2 Honors Grammar Notes
Advertisements

Unidad 5-Lección 2 Verbos deOY yGO. REPASO present tense endings -ar -er -ir -o -amos -o -emos -o -imos -as -áis -es -éis -es-ís -a -an -e -en -e -en.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Español 1: Flip book review
Español 1 Doctora Tartaglione. 1. The small girls. 2. Some pretty women. 3. The nice boys. 4. The big book. 5. Some fat pigs (cerdos).
EN RESUMEN VOCABULARIO BY: JACKENZIE TODD. El director de la escuela School Principal (m)
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
PREGUNTA ESENCIAL: When do I use “ser” vs “estar”.
Almorzar (o>ue) ¿Dónde almuerzas? ¿Qué almuerzas? ¿Por qué almuerzas? ¿Con quién almuerzas? ¿A qué hora almuerzas?
-ar Regular present tense verbs –ar, -er, -ir to talk about things you do (present) conjugate by dropping the –ar, -er, -ir endings and add the appropiate.
Irregular & Stem-Changing Verbs Summary. Stem-changing verbs have a vowel change in the stem of the verb. (The stem is what you have left after you drop.
Lección Preliminar p. 29 complete list. el director de la escuela la directora de la escuela school principal.
ADJECTIVOS DE PERSONALIDAD. Palabras de Personalidad  Artístico/Artística - Artistic.
Stem-changing verbs.
2 pt 3 pt 4 pt 5pt 1 pt 2 pt 3 pt 4 pt 5 pt 1 pt 2pt 3 pt 4pt 5 pt 1pt 2pt 3 pt 4 pt 5 pt 1 pt 2 pt 3 pt 4pt 5 pt 1pt Ser y Estar Verb Conjugations Stem-
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
ACTION VERBS In order to speak a language, you need to say what is happening, what people are doing, etc … You must learn your action verbs!
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
Encantar Complete the quiz on “encantar”. ¿Que es?.....
Articles & Noun- Adjective Agreement Essential Question: How do I use articles and adjectives to agree with nouns?
Unidad 1.2.  What you will learn: Describe yourself and others Identify people and things Use ser to describe what someone is like Use definite and indefinite.
Español 1 Doctora Tartaglione.  A word that describes a noun.  Ej: pretty, tall, intelligent  Ej: bonito, alto, inteligente.
Lección Preliminar Español 2
Chapter 4B -Sports/Invite Vocab -Ir a + infinitive -Stem-changing Verbs (jugar)
Quasimodo: Give me the conjugations of the following REGULAR verbs with the given subject:  Andar en patineta (tú)  Tú andas en patineta.  Escribir.
Grammar Point: Definite and indefinite articles Definite articles: means “the” el, la (singular) los, las (plural) Indefinite articles:means “a, an or.
J EOPARDY ! Choose a category and a number. As the numbers get higher, the questions get harder! Don’t forget to come up with a team answer! Good Luck!
Vocabulario VerbosGustar Ir + a + lugar Popurrí.
1. To go 2. To walk 3. To see a movie 4. To play 5. To do 6. To be (feelings) 7. To go fishing 8. To go shopping 9. To go camping 10. I have to 1. Ir.
Los infinitivos (Infinitives) ¿Qué es un infinitivo? What is an infinitive?
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Quasimodo: Occurrir = to happen. Tarea: 1. Hablar (yo): Hablo 2. Ser (usted): Son 3. Estar (nosotros): estamos 4. Desayunar (María): desayuna 5. Descansar.
U1L1 GUSTAR. GUSTAR (TO LIKE) GUSTAR is the verb TO LIKE in Spanish It literally translates to “to be pleasing,” but we use it to mean “to like” in English.
2 pt 3 pt 4 pt 5pt 1 pt 2 pt 3 pt 4 pt 5 pt 1 pt 2pt 3 pt 4pt 5 pt 1pt 2pt 3 pt 4 pt 5 pt 1 pt 2 pt 3 pt 4pt 5 pt 1pt Ser y Estar Verb Conjugations Stem-
Unit 3; Week 2 Objectives: -I can understand the time and location of an event when I hear or read about it. -I can ask and give the time, date, and location.
Unidad 5-Lección 2 Verbos de ‘OY’ y ‘GO’. REPASO present tense endings -ar -er -ir -o -amos -o -emos -o -imos -as -áis -es -éis -es-ís -a -an -e -en -e.
Present Tense Verbs. Infinitive: The verb form listed in the dictionary. In English, the infinitive usually include to: hablar- to talk / trabajar – to.
Quiz yourself on the following verb slides. How many can you remember?
Tarea PARA EL JUEVES 10 DE OCTUBRE Finish 1 st draft of your essay, following all instructions on the Essay Bones. Use the graphic organizer to help you.
The following slides introduce the new verb IR.
Examen – Repasos C, D, E Guía de estudiar. Repaso C I.Ser y estar Los usos de ser: Description Origin Nacionalidad/profession Time/date An event Ownership.
Unidad 5-Lección 2 Verbos de ‘OY’ y ‘GO’. REPASO present tense endings -ar -er -ir -o -amos -o -emos -o -imos -as -áis -es -éis -es-ís -a -an -e -en -e.
Lección Preliminar Español II. I can Yo puedo A hardworking girl. Una chica trabajadora.
Ejercicio #1 SER vs. ESTAR- Translate 1. I am tall. 2. He is happy. 3. They are short. 4. We (girls) are tired- 5. You all are young.-
Ejercicio #1 SER vs. ESTAR- Translate 1. I am tall. 2. He is happy. 3. They are short. 4. We (girls) are tired- 5. You all are young.-
SER vs. ESTAR- Translate
¡Verbos y Números! miércoles, el 18 de marzo. ¿Que vamos a hacer hoy? 1.Review “go” verbs 2.Review ir + a + infinitive 3.“to know”  saber vs. conocer.
V ERBOS N UEVOS, ARTÍCULOS Y INTERROGATIVOS Ser Tener Llamarse.
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
UNIDAD 3 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
El Presente Review of the present tense. Regular AR Verbs  Hablar – to talk  Escuchar – to listen  Caminar – to walk  Bailar – to dance  Cantar -
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 The Verb IR.
LOS VERBOS IRREGULARES Pregunta escencial: How do I conjugate irregular verbs in the present tense?
ESPAÑOL 2: REPASO- LOS ARTÍCULOS DEFINIDOS Y ADJETIVOS PREGUNTA ESENCIAL: HOW DO MAKE DEFINITE ARTICLES AND ADJECTIVES ARGREE WITH NOUNS?
Ser vs. Estar To be… or … To be???. First, conjugate the verb “SER”. Check your answers.
“Verbs” in Spanish come in two forms: 1.Infinitive 2.Conjugation.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
Repaso para el examen. Para escribir durante el exámen: Some of these questions will be on your test. Please write and answer them to practice. 1. ¿Cómo.
ALC 65 Hoy es viernes el 16 de marzo de 2012 Conjugate to eat (comer) Today is a test on foods, verbs, likes It will begin at 11:32 as a ppt show.
Vámonos Write out a complete sentence with an emotion you would feel when these things happen. Ejemplo: Cuando tengo mucho tarea….. estoy triste. 1. Cuando.
Notes #2 Simple future tense U2E3 Standard and objective Notes #2 Ir+a+infinitive Standard 1.2- Students understand and interpret written and spoken.
La Fecha: Hoy es martes, 26 de agosto Tema: Activities Vocabulary Obj: SWBAT learn how to express their opinions about everyday activities using Spanish.
Español I (Unidad 5, lección 1). Both verbs Ser and Estar mean to be. - I am - You are - He/She is - We are - They are.
Hoy es miércoles el dieciseis de septiembre. HAGAN AHORA: Contesta las preguntas 1.¿Cómo te llamas? 2.¿Cuántos años tienes? 3.¿Cuándo es tu cumpleaños?
Hoy es martes el 5 de abril Today is Tuesday, April 5 Write the following phrases in Spanish and use correctly the verb estar: She is sick= Ella está enferma.
Unidad 1 Español 2R Leccion 1. Vamos de Viaje!!!! Objective (s): Personal A Direct and indirect object pronouns. Hacer Ahora:NA *** Preliminar test. ****
Let’s learn the verb “To be” in Spanish. The Spanish language uses more then one verb to define all the concepts of the verb to be. The two most important.
Ser vs. Estar To be… or … To be???. First, conjugate the verb“SER”.
Lección Preliminar p. 29 complete list.
Transcripción de la presentación:

Avancemos 2 Lección Preliminar Review Vocabulary Agreement Ser Vs Estar Gustar Tener Present Tense

Vocabulario

 For each set of vocabulary words on our list, we’ll ask two questions:  ¿Qué sabes?  (What do you already know?)  ¿Qué puedes adivinar?  (What can you guess?)  Then we’ll work together to fill in the ones we couldn’t guess.

Las Personas  El director de la escuela  La directora de la escuela  El hombre  El maestro  La mujer  La maestra

Las Personas  El director de la escuela  La directora de la escuela  El hombre  El maestro  La mujer  La maestra  Male principal  Female principal  Man  Male teacher  Woman  Female teacher

Las Descripciones  Ser  Alto/a  Artístico/a  Atlético/a  Bajo/a  Bonito/a  Cómico/a  Desorganizado/a  Estudioso/a  Organizado/a  Pelirrojo/a  Perezoso/a  Rubio/a  Serio/a  Simpático/a  Trabajador/a

Las Descripciones  Ser  Alto/a  Artístico/a  Atlético/a  Bajo/a  Bonito/a  Cómico/a  Desorganizado/a  Estudioso/a  Organizado/a  Pelirrojo/a  Perezoso/a  Rubio/a  Serio/a  Simpático/a  Trabajador/a  To be  Tall  Artistic  Athletic  Short  Pretty  Funny  Disorganized  Studious  Organized  Red-headed  Lazy  Blonde  Serious  Kind  Hard-working

Las Emociones  Estar  Alegre  Bien  Contento/a  Cansado/a  Deprimido/a  Emocionado/a  Enfermo/a  Enojado/a  Mal  Más o menos  Nervioso/a  Ocupado/a  Regular  Tranquilo/a  Triste

Las Emociones  Estar  Alegre  Bien  Contento/a  Cansado/a  Deprimido/a  Emocionado/a  Enfermo/a  Enojado/a  Mal  Más o menos  Nervioso/a  Ocupado/a  Regular  Tranquilo/a  Triste  To be  Happy  Well  Content  Tired  Depressed  Excited  Sick  Angry  Bad  So-so  Nervous  Busy  Normal  Calm  Sad

Las Emociones  Tener  Calor  Frío  Hambre  Miedo  Sed  Razón

Las Emociones  Tener  Calor  Frío  Hambre  Miedo  Sed  Razón  To have  (to be) hot  (to be) cold  (to be) hungry  (to be) scared  (to be) thirsty  (to be) right

Las Destinaciones  Ir  La biblioteca  El café  La cafetería  La casa del amigo  El centro  El centro comercial  El cine  El concierto  De compras  La escuela  El estadio  El gimnasio  La oficina  El parque

Las Destinaciones  Ir  La biblioteca  El café  La cafetería  La casa del amigo  El centro  El centro comercial  El cine  El concierto  De compras  La escuela  El estadio  El gimnasio  La oficina  El parque  To go  Library  Café  Cafeteria  A friend’s house  Downtown  Mall  Movie theater  Concert  Shopping  School  Stadium  Gymnasium  Office  Park

Las Destinaciones  El partido  De fútbol  De béisbol  De básquetbol  La piscina  El restaurante  La clase  El teatro  La tienda

Las Destinaciones  El partido  De fútbol  De béisbol  De básquetbol  La piscina  El restaurante  La clase  El teatro  La tienda  Game  Soccer game  Baseball game  Basketball game  Pool  Restaurant  Class  Theater  Store

Las Comidas  El almuerzo  La carne  La cena  La comida  El desayuno  La ensalada  Los frijoles  La fruta  La hamburguesa  La manzana  La naranja  El pescado  El pollo  El postre  El sándwich  Las verduras

Las Comidas  El almuerzo  La carne  La cena  La comida  El desayuno  La ensalada  Los frijoles  La fruta  La hamburguesa  La manzana  La naranja  El pescado  El pollo  El postre  El sándwich  Las verduras  Lunch  Meat  Dinner  Food  Breakfast  Salad  Beans  Fruit  Hamburger  Apple  Orange  Fish  Chicken  Dessert  Sandwich  Vegetables

Las Actividades  Almorzar  Beber refrescos  Escribir correos electrónicos  Escuchar música  Estudiar  Jugar al fútbol  Pasar un rato con los amigos  Leer un libro  Mirar la televisión  Practicar deportes

Las Actividades  Almorzar  Beber refrescos  Escribir correos electrónicos  Escuchar música  Estudiar  Jugar al fútbol  Pasar un rato con los amigos  Leer un libro  Mirar la televisión  Practicar deportes  To eat lunch  To drinks sodas  To write s  To listen to music  To study  To play soccer  To spend time with friends  To read a book  To watch TV  To practice sports

Agreement

Big Ideas: Nouns  Nouns are people, places and things.  In Spanish, all nouns are either masculine or feminine.  All nouns are also either singular or plural depending on how many there are.

Big Ideas: Gender  Normally, nouns that end in ‘o’ are masculine and words that end in ‘a’ are feminine.  If we are talking about a group of people that has males and females, we use the masculine plural version as the default.

Definite Articles  When you learn a noun or see it in the dictionary, it will have a definite article. These words mean “the.” MasculineFeminine SingularELLA PluralLOSLAS

Definite Article Practice  Are these words masculine or feminine? Singular or plural? 1. La chica 2. Las clases 3. El estudiante 4. Los amigos

Definite Article Practice  Are these words masculine or feminine? Singular or plural? 1. La chicaFEMININE, SINGULAR 2. Las clasesFEMININE, PLURAL 3. El estudianteMASCULINE, SINGULAR 4. Los amigosMASCULINE, PLURAL

Indefinite Articles  If you are talking about nouns, you might use the word “a” or “some” instead. That’s called an indefinite article. MasculineFeminine SingularUNUNA PluralUNOSUNAS

Article Practice  What do these phrases mean? 1. La chica 2. Unas clases 3. Un estudiante 4. Los amigos

Article Practice  What do these phrases mean? 1. La chicaTHE GIRL 2. Unas clasesSOME CLASSES 3. Un estudianteA STUDENT 4. Los amigosTHE FRIENDS

Big Ideas: Adjectives  Adjectives are words that describe nouns (big, tall, kind, difficult).  In Spanish, we put adjectives AFTER nouns in a sentence.  In Spanish, adjectives have to match the noun it describes in gender and number.

More Big Ideas: Agreement  If an adjective ends in ‘o,’ you can switch it to an ‘a’ to make it feminine.  If an adjective ends in a vowel, you add an ‘s’ to make it plural.  If an adjective ends in a consonant, you add an ‘es’ to make it plural.

Adjectives  So most adjectives in Spanish actually have 4 versions: “GOOD” MasculineFeminine SingularBUENOBUENA PluralBUENOSBUENAS

Adjective Practice  What do these phrases mean? 1. La chica altaTHE TALL GIRL 2. Unas clases buenasTHE GOOD CLASSES 3. Un estudiante serioA SERIOUS STUDENT 4. Los amigos jóvenesTHE YOUNG FRIENDS

Your Turn  How would you say these phrases in Spanish? 1. The big class 2. A tall boy 3. Some old men 4. The young woman

Your Turn  How would you say these phrases in Spanish? 1. The big classLA CLASE GRANDE 2. A tall boyUN CHICO ALTO 3. Some old menUNOS HOMBRES VIEJOS 4. The young womanLA MUJER JOVEN

Ser  If you want to make a sentence describing someone with an adjective, you need the verb SER. SINGULAR FORMSPLURAL FORMS Yo SOYNosotros/as SOMOS Tú ERESVosotros/os SOIS Él/ella/usted ESEllos/ellas/ustedes SON

Full Sentences  Use a form of ser and matching adjectives to make these sentences. 1. I am big. 2. She is tall. 3. We are old (m&f). 4. The girls are serious.

Full Sentences  Use a form of ser and matching adjectives to make these sentences. 1. I am big.YO SOY GRANDE. 2. She is tall.ELLA ES ALTA. 3. We are old (m&f).NOSOTROS SOMOS VIEJOS. 4. The girls are serious.LAS CHICAS SON SERIAS.

Ser Vs Estar

 Both Ser and Estar mean TO BE  Ser is for things that are LONG- LASTING  Estar is for things that are TEMPORARY The Big Picture

Ser Yo SOYNosotros/as SOMOS Tú ERES Él Ella ES Usted Ellos Ellas SON Ustedes

Estar Yo ESTOYNosotros/as ESTAMOS Tú ESTÁS Él Ella ESTÁ Usted Ellos Ellas ESTÁN Ustedes

 Description (physical)  Yo soy alto.  Tú eres atlética. Uses of Ser

 Occupation  Yo soy una maestra.  Tú eres un estudiante. Uses of Ser

 Characteristics (personality)  Yo soy cómica.  Ella es simpática. Uses of Ser

 Time/date  Hoy es miércoles.  Hoy es mi cumpleaños.  Hoy es el veinte de noviembre.  Son las tres y media.  Es la una y cuarto. Uses of Ser

 Origin  Yo soy de Minnesota.  El presidente es de Chicago.. Uses of Ser

 Relationship  Es mi mochila.  Ellos son mis hermanos.  Ella es mi prima.  Tú eres nuestra amiga. Uses of Ser

“How you are and where you are always use the verb estar” The Rhyme for Estar

 Position  El libro está encima de la mesa.  Las plumas están debajo del papel. Uses of Estar

 Location  Yo estoy in la clase.  Tú estás en la casa.  Nosotros estamos aquí. Uses of Estar

 Action  Estar is also used in the present progressive verb tense, which we will learn next semester.

 Condition (Health)  Mi novia está enferma hoy.  Ellos están bien. Uses of Estar

 Emotion  Nosotros estamos alegres.  Ellas están deprimidos.

 Es aburrido  He is boring. (Personality trait)  Está aburrido.  He is bored. (Feeling) Meaning Changers

 Es malo  He is evil. (Personality trait)  Está malo.  He is not feeling well. (Temporary state) Meaning Changers

Gustar

Gustar With Nouns  If you want to use gustar with a verb to say what you like to do, you only need to use “gusta.” If you want to use gustar to talk about things you like, you have to conjugate the verb to correspond with the thing that is pleasing to you – whether it is singular or plural.

Gustar (to like / to be pleasing to) A mí ME GUSTA ME GUSTAN A nosotros/as NOS GUSTA NOS GUSTAN A ti TE GUSTA TE GUSTAN A él A ella LE GUSTA A usted LE GUSTAN A ellos A ellas LES GUSTA A ustedes LES GUSTAN

Putting It Together  It might help to read the sentence backwards to make sure you’ve got it right: A mí me gustan los huevos.  Eggs are pleasing to me (to me). A Julia y Carlos les gusta la leche.  Milk is pleasing to them (to Julia and Carlos).

Práctica  A ti no te gustan las manzanas.  A nosotros nos gusta la hamburguesa.  ¿Qué te gusta beber?  Paco and Pepe like soup.  I like grapes.  We don’t like to drink coffee.  They like soup for lunch.

Práctica  You don’t like apples.  We like the hamburger.  What do you like to drink?  A Paco y Pepe les gusta la sopa.  A mí me gustan las uvas.  A nosotros no nos gusta beber el café.  A ellos les gusta la sopa para el almuerzo.

Tener

 TENER means TO HAVE and we use it for things we have and also some expressions. Yo TENGONosotros/as TENEMOS Tú TIENES Él Ella TIENE Usted Ellos Ellas TIENEN Ustedes

Práctica  We have a hard art class.  They have chicken and rice.  Julia has lunch in the cafeteria.  Paco and I are scared of the movie.  You and I are right.  I have a male Spanish teacher.

Práctica  Nosotros tenemos una clase difícil.  Ellos tienen pollo y arroz.  Julia tiene el almuerzo en la cafeteria.  Paco y yo tenemos miedo de la película.  Tú y yo tenemos razón.  Yo tengo un maestro de español.

Tener Que  To say what we have to do, we use the verb TENER + QUE + an INFINITIVE verb.  (Infinitive means not conjugated – just the original form you see on a vocabulary list or in the dictionary.

Práctica  Yo tengo que contestar el teléfono.  Tú tienes que estudiar.  He has to arrive at 8:00 am.  We have to get a good grade.  The girls have to use the computer.  Felipe and I have to do homework.

Práctica  I have to answer the phone.  You have to study.  Él tiene que llegar a las ocho.  Nosotros tenemos que sacar una buena nota.  Las chicas tienen que usar la computadora.  Felipe y yo tenemos que hacer la tarea.

Ir

Big Idea  The verb IR means TO GO. We can use it to name destinations where we are going, and we can also use it to create the simple future to say what we are going to do.

Ir (to go) Yo VOYNosotros/ass VAMOS Tú VAS Él Ella VA Usted Ellos Ellas VAN Ustedes

Práctica  ¿Adónde vas tú?  I’m going to my friend’s house.  I’m going to the gymnasium.  We go to the baseball game.

Práctica  Where are you going (to)?  Yo voy a la casa de mi amigo.  Yo goy al gimnasio.  Nosotros vamos al partido de béisbol.

Simple Future  This is the formula to create the simple future in Spanish: Form of IR + A + INFINITIVE verb

Práctica  ¿Qué vas a hacer tú?  We are going to watch television.  I am going to play basketball.  He is going to eat a hamburger.

Práctica  What are you going to do?  Nosotros vamos a mirar la televisión.  Yo voy a jugar al básquetbol.  Él va a comer una hamburguesa.

El Presente Review of the present tense

Regular AR Verbs  Hablar – to talk  Escuchar – to listen  Caminar – to walk  Bailar – to dance  Cantar - to sing  etc

Regular AR Verbs oamos as aan Drop the AR and add these endings:

Regular AR Verbs  Ejemplo:  Yo habloNosotros hablamos  Tú hablas  Él hablaEllas hablan

Regular ER Verbs  Comer – to eat  Beber – to drink  Vender – to sell  Barrer – to erase  Correr – to run  etc

Regular ER Verbs oemos es een Drop the ER and add these endings:

Regular ER Verbs  Ejemplo:  Yo comoNosotros comemos  Tú comes  Ella comeEllos comen

Regular IR Verbs  Vivir – to live  Compartir – to share  Escribir – to write  Abrir – to open  Decidir – to decide  etc

Regular IR Verbs oimos es een Drop the IR and add these endings:

Regular IR Verbs  Ejemplo:  Yo vivoNosotros vivimos  Tú vives  Ella viveEllos viven

O-UE Boot Verbs  Costar – to cost  Encontrar – to find  Dormir – to sleep  Almorzar – to eat lunch  Volver – to return  Envolver – to wrap  Poder – to be able to  etc

O-UE Boot Verbs ueo Make these stem changes in the boot only

O-UE Boot Verbs  Ejemplo:  Yo vuelvoNosotros volvemos  Tú vuelves  Ella vuelveEllos vuelven

E-IE Boot Verbs  Cerrar – to close  Entender – to understand  Comenzar – to start  Pensar – to think  Preferir – to prefer  Perder – to lose  etc

E-IE Boot Verbs iee Make these stem changes in the boot only

E-IE Boot Verbs  Ejemplo:  Yo cierroNosotros cerramos  Tú cierras  Ella cierraEllos cierran

E-I Boot Verbs  Servir – to serve  Pedir – to ask for/order  Repetir – to repeat  Competir – to compete  etc

E-I Boot Verbs ie i ii Make these stem changes in the boot only

E-I Boot Verbs  Ejemplo:  Yo pidoNosotros pedimos  Tú pides  Ella pideEllos piden

U-UE Boot Verbs JuegoJugamos Juegas JuegaJuegan Jugar – to play a sport or game

Yo Go Verbs  Traer – to bring  Salir – to leave  Poner – to put  Caer – to fall  Oír – to hear  Etc  Irregular in YO form only!

Yo Go Verbs  Ejemplo:  Yo traigoNosotros traemos  Tú traes  Ella traeEllos traen

Yo Go Stem Changing Verbs Tener – to have TengoTenemos Tienes TieneTienen Venir – to have VengoVenimos Vienes VieneVienen

Irregular Yo Verbs Decir – to say DigoDecimos Dices DiceDicen Ver- to see VeoVemos Ves VeVen

Oy Verbs Ir – to go VoyVamos Vas Vavan Dar – to give DoyDamos Das DaDan

To Be Verbs Ser - permanent SoySomos Eres EsSon Estar - temporary EstoyEstamos Estás EstáEstán

To Know Verbs Saber – to know a fact SéSabemos Sabes SabeSaben Conocer – to know a person ConozcoConocemos Conoces ConoceConocen

Práctica  I know your name.  You know my dad.  We are some good students.  The girls are busy and excited.  We go to the stadium to play soccer.  I see the movie at the movie theater.  She comes to the party and she says hi.  He plays tennis and he plays guitar.  Who lives in your house?  Where is the restaurant?

Práctica  Yo sé tu nombre.  Tú conoces a mi padre.  Nosotros somos unos estudiantes buenos.  Las chicas están ocupadas y emocionadas.  Nosotros vamos al estadio para jugar al fútbol.  Yo veo la película en el cine.  Ella viene a la fiesta y ella dice hola.  Él juega al tenis y él toca la guitarra.  ¿Quién vive en tu casa?  ¿Dónde está el restaurante?