I can respond to a ___________________ and resume a normal conversation in Spanish. I can ____________ words in Spanish from their singular form to the plural, by using one of the three rules. change non-scripted question I can explain how sentence structure in Spanish differs from English. I can explain how sentence structure in Spanish differs from English.
La Improvisación 2 a Recuerden: 6 preguntas en total… = 3 each person. I can respond to a non-scripted question and resume a normal conversation in Spanish. Practiquen Uds. con sus compañeros…
Each person will ask equal amount of questions. Greetings Names How each person is feeling Where each person is from The age of each person Birthdays for each person The day and date Classroom objects needed for the class Farewells & 7 8 ¿Cuántas preguntas hay?
La interrupción Por ejemplo: C: Disculpe… ¿Cómo estás? ¿De dónde eres? ¿Cúantos años tienes? ¿Cómo te llamas? ¿ Cómo se llama? ¿Cúantos Estudiantes hay en clase? ¿Cúantas sillas hay? ¿Qúe día es hoy? ¿Cúal es la fecha de hoy? ¿Cúal es la bandera de Los Estados Unidos? ¿Cúal es la bandera de Mexico? ¿Cómo se llama él? ¿Cómo se llama ella? I can respond to a non-scripted question and resume a normal conversation in Spanish.
La formación de los plurales Los apuntes de clase
En inglés… We usually just add “S” to make a word plural: dog dogs
En español… There are 3 specific rules how to make a word plural. The rules depend on the last letter of the word.
1. word ends with a VOWEL add:S
pluma bolígrafo hombre plumas bolígrafos hombres
2. word ends with a CONSONANT (except for “Z”) add:ES
señor papel reloj señores papeles relojes
¡OJO! If the word has an accent mark on the last vowel before the consonant, follow the rule AND DROP the accent mark lección vacación pizarrón lecciones vacaciones pizarrones
3. word ends with a Z change the Z to a C then add ES
lápiz luz lápices luces
La entrada: What are the three “reglas” for changing a Spanish word from singular to plural? 1) If a word ends in a vowel, add an “s”. 2) If a word ends in a consonant, add “es”. 3) If a word ends in a “z”, change to a “c” and add “es”. Change the following words from Singular to Plural and vice versa – En Español 1)la mesa 2) el lápiz 3) la lección 4) las vacaciones 5) los borradores las mesas los lápiceslas lecciones la vacaciónel borrador
LOS ARTÍCULOS THERE ARE 2 TYPES OF ARTÍCULOS: DEFINIDOS (DEFINITE) INDEFINIDOS (INDEFINITE)
THERE ARE 4 ARTÍCULOS DEFINIDOS AND INDEFINIDOS THE ONE USED IS DETERMINED BY NUMBER & GENDER
LOS ARTÍCULOS DEFINIDOS lasla feminino losel masculino pluralsingular
SIGNIFICADO ALL OF THE ARTÍCULOS DEFINIDOS MEAN: THE
EJEMPLO: EL LIBRO NOT LA LIBRO O LOS LIBRO
LOS ARTÍCULOS INDEFINIDOS unasuna feminino unosun masculino pluralsingular
SIGNIFICADO THE ARTÍCULOS INDEFINIDOS HAVE A DIFFERENT SIGNIFICADO DEPENDING ON THE NUMBER SINGULAR = A / AN PLURAL = SOME
UNA PLUMANOT UN PLUMA O UNAS PLUMA
SAQUEN LA LISTA DE LOS OBJETOS DE LA CLASE. ¿CÓMO SE DICE…? AN ERASER THE PENCIL A BACKPACK THE CHAIR SOME SCISSORS SOME MAPS ¿QUÉ SIGNIFICA? UN LIBRO UNAS CAJAS LAS PUERTAS EL PUPITRE un borrador El lápiz Una mochila La silla Unas tijeras Unos mapas A book Some boxes The doors The desk
I CAN EXPLAIN HOW SENTENCE STRUCTURE IN SPANISH DIFFERS FROM ENGLISH. MAKE A NOUN PLURAL, USING THE 3 RULES. EXPLAIN THE DIFFERENCE BETWEEN DEFINITE AND IN DEFINITE ARTICLES.
La Gente…people
El amigo / La amiga Los amigos Las amigas
Los niños el niño la niña
(el chico, el muchacho, el joven) (la chica, la muchacha, la joven) Los chicos, los muchachos, los jóvenes
Los novios la novia el novio
el hombre (hay dos hombres) la mujer (hay tres mujeres)
la señora el perro el señor feo la señorita el joven
Los maestros / los profesores el maestro (el profesor) la maestra (la profesora)
El director
Los estudiantes / los alumnos la estudiante (la alumna) el estudiante (el alumno)
La policía el policía la policía
Las preguntas…del primer año Las preguntas Las respuestas 19)¿Qué día es mañana? Mañana es __________. 20)¿Cuál es la fecha de mañana? (Mañana) es el ___ de ________. 21)¿Cuándo es el cumpleaños de ______. El cumpleaños de ____ es el __ de ___. 22)¿Qué hora es? Es la una. (o) Son las ______. 23)¿A qué hora es __________? A la una. (o) A las ______. 24)¿Cómo se llama él / ella? Él / Ella se llama ______. 25)¿Cómo se llaman ellos / ellas? Ellos / Ellas se llaman ______. I can explain what it means to speak in the 3 rd person.