José A. Cardé, PhD Universidad Adventista de las Antillas Agosto 2013.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Meiosis.
Advertisements

UNIVERSITAT DE VALÈNCIA
GENETICA 2011 PARTE II: HERENCIA Teorica 6.
Polimorfismos.
Cartografía del genoma en eucariotas. I. Mapas genéticos
Genética General Laboratorio
The preterite (past) tense in Spanish. What is the preterite tense? The preterite tense in Spanish is one of two past tenses. We will learn the other.
Recombinación Genética Recombinación homóloga (general o recíproca) : intercambio genético entre dos moléculas de DNA o entre segmentos de la misma molécula.
The future tense ESSENTIAL ?: How can I describe events that will happen in the future?
Child Development 1 Wk. 2 Genes.
Telling Time (Cómo decir la hora). When we ask what time it is in Spanish, we say “¿Qué hora es?” Some people also say “¿Qué horas son?”
Review, test strategies and packet answers.  1. Read through once for understanding, while HIGHLIGHTING key words (refer to handout from 9/18)  2. Go.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
Analisis de ligamiento
Principios básicos de la herencia
RECOMBINACION GENETICA. El resultado de dos hechos, mutación y presión de selección, aparentemente contrapuestos, conduce al polimorfismo genético observado,
Vocabulary of Instruction: Geometry
Take 2: Affirmative and Negative words Words that can only refer to a person or to people Affirmative Alguien = Someone Negative Nadie = no one; nobody;
PRONOMBRES DE COMPLEMENTO DIRECTO E INDIRECTO. ¿ Recuerdas? COMPLEMENTO DIRECTO Is a noun or a noun phrase that receives the action of the verb directly.
Chapter 3A Breakfast, Lunch, Gusta vs. Gustan, Encanta vs. Encantan, and Conjugation of –er and –ir endings By Erica Bloom.
1 – 999,999,999.
4.1 Continuidad en un punto 4.2 Tipos de discontinuidades 4.3 Continuidad en intervalos.
Los números Los números. 16  29  numbers 16  29 have two options  17 = diez y siete or diecisiete  (z  c)(y  i)  24 = veinte y cuatro orveinticuatro.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
Affirmative and Negative Words Page 31 in Textbook.
100 imperfectoEl pasadoLa playaEl pretéritoLa familia
Obligations and Frequency To voice an obligation we say Hay que + (verb) Or Tener (conjugated) + que + (verb)
100 Con objetosNo mand.La teleMandatosNoticias
100 nochemañanaEn el bañoI am -ingEl cuerpo
3-4 de septiembre.  Exchange both your notebook and your participation card with your partner.  Listen to Profa as she helps you in each section know.
Ligamiento y mapas genéticos
GENETICA 2010 PARTE II: HERENCIA Teorica 5. Teoria de la herencia cromosomica La teoría cromosómica de la herencia establece que los genes forman parte.
TEMA 10. GENES LIGADOS Y RECOMBINACION. M. Victoria Arruga
CHROMOSOME THEORY OF INHERITANCE. Proposed in 1902 by Walter Sutton and Theodor Boveri Noticed that transmission of chromosomes closely parallels Mendelian.
GENETICA 2010 PARTE II: HERENCIA Teorica 6.
Nombre de equipo: abaddon Camilo ramos rojas Grupo :6 Pista # 2 Traductor y motor de búsqueda : google Miércoles 1 de septiembre 2010 Pagina de respuesta.
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
Dia de la Independencia en Venezuela. July 5th is independence day for Venezuela. On this day they do many activities to celebrate breaking free from.
The Verb Tener Spanish Tener Let’s look at the verb tener (“to have”). It features two verb changes that we will see very soon.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Por y Para Willingham Español.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do ( not on worksheet so add.
Tecnología y Estructura de Costos. Technologies u A technology is a process by which inputs are converted to an output. u E.g. labor, a computer, a projector,
Martes, el 21 de octubre.
LOS MANDATOS INFORMALES AFIRMATIVOS. The Informal commands (Telling your family & friends to do stuff!) When we are with friends, siblings or children,
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
MÉTODO CIENTÍFICO SCIENTIFIC METHOD. Observación Observation Scientists use observation skills to identify which problems they would like to solve Simply.
Chapter 3 Mendelism: The Basic Principles of Inheritance
Las preposiciones Prepositions of place.
Two-dimensional Shapes Las formas bidimensionales
LAMC CD 1 Week 4 Genes & Human Reproduction. DNA- El ácidodesoxirribonucleico (ADN)- la molécula que es la base de la herencia. Gene- is a section of.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Traer: to.
GENE MUTATIONS/ MUTACIONES GENICAS
DISCUSING HOW OFTEN YOU DO THINGS 5.1. Vocabulary ¿Con qué frecuencia?: How often? ¿Siempre?: Do you always? durante: during ¿Todavía?: Still? desayunar:
The Vertebral Column. The Vertebral Column (Columna Vertebralis; Spinal Column). The vertebral column is a flexuous and flexible column, formed of a series.
The Present Tense of tener (to have) (El tiempo presente del verbo tener) Avancemos 2.1.
Rocas Metamórficas.  The process in which an existing rock is changed by heat or pressure—or both— is called metamorphism.  El proceso en el cual una.
Galaxias y Más ¿Dónde estamos en el universo? Southwest middle está en los EE.UU. Los EE.UU. está en la Tierra La Tierra está en el Sistema Solar El.
AIM: Why and how do cells divide? Por que y como se dividen las celulas? DN: Compare and Contrast Sexual and Asexual Reproduction. Compara y contrasta.
Leyes de Mendel República Bolivariana de Venezuela
Gustar y otros verbos similares Me gusta ese champú. ¿Te gustaron las clases? English equivalent I like that shampoo. Literal meaning That shampoo is pleasing.
LO: SWBAT explain how gametes are formed. Como se forman los gametos? DN: What are gametes? Where are the gametes formed? Que son los gametos? Donde se.
Los Artículos Los Nombres (Nouns)  Name of a person, place or thing is a noun  In Spanish, every noun has a gender, either masculine or feminine 
1.1-1  You will now learn the imperfect, which describes past activities in a different way.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
LO: SWBAT explain the difference between chromosome mutations and gene mutations and give an example of each. Objetivo: Cual es la diferencia entre una.
Essential ?s: how do you compare things and how do you express extremes?
First Grade Dual High Frequency Words
Youden Analysis. Introduction to W. J. Youden Components of the Youden Graph Calculations Getting the “Circle” What to do with the results.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

José A. Cardé, PhD Universidad Adventista de las Antillas Agosto 2013

 Linkage, Recombination, and Crossing Over  Chromosome Mapping

Mapa genético- arreglo linear de un cromosoma con genes -Sturtevant - baso en el principio de que los genes q estan en un mismo cromosoma se deben heredar juntos -Estan fisicamente juntos PLT deben viajar juntos en meiosis

Genes that are on the same chromosome travel through meiosis together; however, alleles of chromosomally linked genes can be recombined by crossing over.

 Linkage  Recombination  Crossing over  Chiasma (chiasmata)

-P – color de flores y longitud del polen F1 – rojas y largo – dominancia F2 – 24.3:1.1:1:7.1 X2>500 fenotipo parental: sobrerepresentado otros fenotipos: subrepresentado PLT : no hay sorteo independiente X2 = 7.8 vs 533.6

-A que se debe la ausencia de sorteo independiente? - ambos genes estan en el mismo cromosoma = ligados -si los genes estan ligados se espera que los F1 solo tengan 2 gametos y no 4 - aparentemente cada cierto tiempo ocurre algo que produce combinaciones de donde salen dos gametos nuevos

-Cruce de Prueba -este análisis demuestra el genotipo de los gametos de los F1 doble heterocigotos - la progenie recombinante en F2 es solo 8% (muy bajo) del total, PLT los gene estan fuertemente ligados

 La frecuencia de recombinación por las plantas heterocigotas de F1 se calcula dividiendo 80/1000 = 0.08  genes mientras mas cercanos en el cromosoma están, menos probable q se separen PLT mas ligados están  Genes mas lejanos en el cromosoma, mas probable q se separen, menos intenso es el ligamiento 

 Para cualquiera 2 genes, la frecuencia de recombinación NUNCA excederá el 50%  este es el limite superior máximo y se obtiene cuando los genes están totalmente separados o sea en cromosomas diferentes!!  50% de hecho es el % de recombinación que vemos cuando decimos que los gene se sortean independiente

 Linkage between genes is detected as a deviation from expectations based on Mendel’s Principle of Independent Assortment.  The frequency of recombination measures the intensity of linkage.  In the absence of linkage, this frequency is 50 percent; for very tight linkage, it is close to zero.

 Recombination is caused by a physical exchange between paired homologous chromosomes early in prophase of the first meiotic division after chromosomes have duplicated.  At any one point along a chromosome, the process of exchange (crossing over) involves only two of the four chromatids in a meiotic tetrad.  Late in prophase I, crossovers become visible as chiasmata.

Linked genes can be mapped on a chromosome by studying how often their alleles recombine.

 Formation of chiasmata in late prophase.  Recombination between genes on opposites sides of the crossover point.

 The distance between two points on the genetic map of a chromosome is: the average number of crossovers between them.

Cálculos de CO -La distancia entre dos puntos en un mapa genético de un cromosoma : el número promedio de CO entre ellos -100 ovogonios -en algunos no hay CO = 70 -en otros hay 1 = 20 -en otros hay 2 = 8 -en otros hay 3 = 2 -al final calcular el número promedio de CO entre genes en los cromosomas analizados = 0.42

-vg+/b+ x vg/b -F1 vg+/b+ - vg+/b+ x vg/b (Test Cross) - 4 clases, 2 abundantes y 2 recombinantes -180/ 1000 = recombinantes <<50% -(0)x (1)x0.18 = 0.18

 The Recombination Frequency between vg and b is 18%  This is equal to 18 map units, or 18 centiMorgans (cM) on the genetic map.

-sc+/ec+/cv+ x sc/ec/cv -F1 – sc+/ec+/cv+ TestCross 8 clases fenotipicas, 2 parentales y 6 recombinantes -cada clase recombinante representa algun tipo de CO -1ro determinar el orden -2do determinar que CO produce que recombinante

 There are 3 possible gene orders 1. sc - ec - cv 2. ec - sc - cv 3. ec - cv - sc  The two most common classes are the parentals.  Among the recombinant classes, the 2 rare classes represent the double crossovers.  The gene that is “switched” in the double crossover classes compared to the parental is the middle gene (in this case, ec).

0( )/ ( )/ ( )/3248 =0.196 x 100 = 19.6

 Assuming independence, the expected frequency of double crossovers is  =  The observed frequency of double crossovers was 2/3248 =  A crossover in one region inhibited a crossover nearby.

 The coefficient of coincidence (c) is the ratio of observed double crossovers to expected double crossovers. c = / =  Interference – un CO inhibe la ocurrencia de otro.  (I) = 1 - c I = = 0.937

La distancia en dos genes puede ser mas que lo que la frecuencia de recombinantes sugiera, PQ? PQ Esta se basa en el PROMEDIO de los CO Cuando es que la frecuencia de recombinacion no refleja la distancia real en un mapa cromosomico? Cuando estan demasiado lejos! Ej genes sc y f – separados por 66.8 cM (empírico basado en intermediarios) Segun el extpo y los resultados hay un 50% de recombinacion… o sea es como si estuvieran en cromosomas separados!!! Pero 50 cM no es igual a 66.8 cM que se saca estudiando las regiones entre ellos

Resultados de DCO entre dos puntos DCO entre 2 hebras = No Recom DCO entre 3 hebras = 50%/50% DCO entre 4 hebras = 100% de Recomb DCO y recombinantes

 The genetic maps of chromosomes are based on the average number of crossovers that occur during meiosis.  Genetic map distances are estimated by calculating the frequency of recombination between genes in experimental crosses.

 Recombination frequencies less than 20 percent estimate map distance directly; however, recombination frequencies greater than 20 percent underestimate map distance because multiple crossover events do not always produce recombinant chromosomes.  An average of one chiasma during meiosis is equivalent to 50 centiMorgans of genetic map distance.

 Recombination can bring favorable mutations together.  Chromosome rearrangements, especially inversions, can suppress recombination.  Recombination is under genetic control.