EL SUBJUNTIVO (EL presente)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El Modo Subjuntivo ¿Cómo y cuándo lo usamos? Los Modos Verbales: El Modo Subjuntivo El Modo Imperativo El Modo Indicativo.
Advertisements

Subjuntivo para expresar emociones, p. 158
Aim: To review the present subjunctive of regular verbs
* All of the subjunctive sentences in noun clauses, like in the lesson this week, require a change of subject. Yo dudo que ella trabaje. (I doubt that.
The indicative Versus The indicative The subjunctive Versus.
El subjuntivo.
The Present Subjunctive Realidades 3 p 132 The Subjunctive l So far in Spanish we’ve been using verbs in the indicative mood, which is used to talk about.
Los verbos regulares – ar What is an infinitive? An infinitive in both Spanish and English is the base form of the verb. In English, the infinitive.
ANTE TODO You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence. Quiero que tengas dientes más blancos.
El subjuntivo: Capítulo 12 Telling what may or may not happen.
EL SUBJUNTIVO Realidades 2, p. 410.
Subjunctive Vistas 12.3.
Apuntes el 15 de septiembre
Present Subjunctive A verb is characterized by its mood and its tense The tense indicates the time of the action The present, preterite, imperfect and.
Fórmula: { S1 + V1 + que + S2 + V2 } (indicative) (subjunctive)
El Subjuntivo y Las Emociones Anytime what is being expressed is an emotion about the actions of someone else, the subjunctive is required.
The subjunctive is also used with verbs and expressions of emotion. In Chapter 1, you learned how to use the subjunctive with expressions of hopes, wishes,
ANTE TODO In the previous lesson, you learned how to use the subjunctive with expressions of will and influence. You will now learn how to use the subjunctive.
El subjunctivo cuando se lo usa. Uses of the subjunctive mood: desire ignorance impersonal opinions uncompleted actions vague or indefinite maybe/perhaps.
El presente del subjuntivo The present subjunctive.
Indicative The verb tenses you have learned so far:  Present ( incl. the “–ing” form, ir+a+inf future)  Past (the preterite and the imperfect) The indicative.
Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at 2 other verbs.
El Subjuntivo Expressing uncertainty …or… I wish I were a millionaire!
Subjunctive with an adjective clause
REPASEMOS LA TAREA COMPLETE –. Hoy es viernes. Es el 6 de febrero del 2015 ¿Qué quieres (tú) que ocurra en la escuela? PARA HACER AHORA Copien y Completen.
Present Subjuntive p. 388 Miguel quiere que Ana venga a la fiesta. Teresa espera que Luis baile con ella. Yo me alegro de que ellos se diviertan. Tú estás.
Usos del Subjuntivo. Español 4H Capítulos 5 y 6..
Capítulo 7A Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at.
El subjuntivo (Capítulo 13) Stem-changing verbs, Giving advice, making suggestions, expressing doubt.
Capítulo 5 Segundo paso El subjuntivo: Expresa deseos, dudas, incertidumbre, emociones.
The subjunctive with verbs of emotion
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved  You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence.
Aprendemos el presente de subjuntivo. También se llama “the subjunctive”
The Subjunctive El subjuntivo. The subjunctive in English I suggest that he study. I suggest that he study. Is it essential that we be there? Is it essential.
E SPAÑOL II Srta. Forgue El 25 de enero de A HORA MISMO Abrir los libros a las páginas Leer las expresiones útiles para practicar el vocabulario.
YES, even more Hopes and Wishes pp. 208, 210. Let’s review the subjunctive: What three things do you need in order to use the subjunctive? 1. ______________________.
Verbos + el infinitivo.
Lección 6 pág An adverbial clause is one that modifies or describes verbs, adjectives, or other adverbs. It describes how, why, or where an action.
Present Subjunctive El Presente del Subjuntivo. El Subjuntivo In Spanish, in certain contexts, when you are talking about opinion, how somebody feels.
Lee las oraciones. Después, responde a las preguntas. Es importante que la cirujana ponga muchos puntos en la pierna. Quiero que mis padres me compren.
El Subjuntivo No es tan complicado…. En Español The subjuntivo is not a tense; rather, it is a mood. Tense refers to when an action takes place (past,
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and.
El Uso del Subjuntivo 4.2.
Los Verbos en el Presente
This slide show will help explain when to use the subjunctive/subjuntivo in Spanish.
The Present Subjunctive P. 410 Realidades 2. The Subjunctive Up to now you have been using verbs in the indicative mood, which is used to talk about facts.
Srta. Forgue El 18 de enero de  Identificar los dibujos poner la mesa sacar la basura hacer la cama.
Presente de Subjuntivo
El 22 de enero Unidad 5, lección 10
Repaso de Mandatos ¿Qué mandato dirías a…? Unos drogadictos Tu amiga que está embarazada Un adulto que es un borracho.
Los usos del subjuntivo imperfecto y presente Lección
1 El Imperfecto del Subjuntivo Puedo identificar que es el imperfecto del subjuntivo. Puedo explicar los usos del imperfecto del subjuntivo. Puedo determinar.
Ojalá, Quizás, Tal vez… Repaso del subjuntivo.
Boot and shoe verbs. What we know so far: -AR infinitives caminar dibujar bailar buscar visitar cocinar llevar patinar gritar tirar explorar bajar desear.
Srta. Forgue El 26 de abril de 2011
Español 2H- Apuntes 3.3 Repaso de Mandatos (tú/Ud/Uds) Present Subjunctive Regular, Irregular and Stem Changers Impersonal Expressions.
Subjunctive Tense Subjunctive Tense is a mood where the verb shows the subject’s attitude. In a nutshell: Subjunctive shows a wish, want or desire along.
El Subjuntivo No es tan complicado…. En Español The subjuntivo is not a tense; rather, it is a mood. Tense refers to when an action takes place (past,
Los infinitivos.
“Verbs” in Spanish come in two forms: 1.Infinitive 2.Conjugation.
Rubén Galve, 2012 Presente de Subjuntivo. El presente del subjuntivo Paso 1: Toma la forma de “yo” en presente Hablar → hablo Beber → bebo Dormir → duermo.
ESPAÑOL 4 HONORES EL PRESENTE DE SUBJUNTIVO. Definición: No se refiere al subjuntivo como un tiempo, sino como un modo. Se usa el subjuntivo para expresar.
Target: I can use the stem changing verbs: o-ue and e-ie correctly. Warm up: Rewrite the following letter in Spanish. April 6 th, Hi dad, How are.
THE SUBJUNCTIVE MOOD Spanish 2 – 6.2. THE PRESENT SUBJUNCTIVE In English, we say “I hope that…” to express hopes & wishes. Verbs that follow such expressions.
Usando el subjuntivo para expresar deseos y recomendaciones.
The Subjunctive Mood. So far you have learned the “indicative” tense. This is how we express facts. The subjunctive mood is used to express... Wish Hope.
1. La señora Toth cambió la fecha de la prueba a fin de que (nosotros) _______ más tiempo para estudiar. tuviéramos tengamos tenemos Pista Ms. Toth changed.
Español 4 Honores Unidad 11: Gramática D.  You can use both the subjunctive and the indicative in time clauses introduced by “cuando”. The choice of.
Present Tense of AR Verbs Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1.
Transcripción de la presentación:

EL SUBJUNTIVO (EL presente)

¿qué te acuerdas? Cuando pienses del subjuntivo, ?En qué piensas?

Hay muchos usos; un ejemplo de un uso “Quizás me llames” https://www.youtube.com/watch?v=8tUEkerue 50

Los usos del subjuntivo en el presente *Se refiere al presente incierto o futuro incierto *Consiste en : “Verb base” + “Verb ending” (simple) *Hay que usar el subjuntivo en estos casos: 1) Desire 2)Ignorance 3) Emotional statement or comment 4) Impersonal opinion/expression * 5) Uncompleted action 6) Vague or indefinite antecedent 7) Perhaps or maybe * 8) “Even if”

Ejemplos de subjuntivo (en contexto) * You have only worked with indicative sentences (that report or indicate things) Ej: I know that you speak Spanish. I live with my cousins. I like to dance. ^ The speaker is certain of something/reporting information *In subjunctive there is a hint of uncertainity/unpredictability Ej: I hope that you speak Spanish. I wish that I lived with my cousins. I doubt he likes to dance.

Formación del subjuntivo 1) Begin in the YO form in the present indictative * HablarHablo Poner Pongo 2) Remove the –o ending Hablo Habl Pongo Pong 3) Add the opposite ending Ar er Er/Ir ar Hablar = Hable, Hables, Hable, Hablemos, Habléis, Hablen Poner= Ponga, Pongas, Ponga, Pongamos, Pongáis, Pongan

OJO!!! Note that there is no stem change in the NOSOTROS AND VOSOTROS FORMS of stem- changers except for –IR stem-changing verbs. Ejemplo: Querer= Quiero in yo, Quiera, quieras, quiera, queramos, queráis, quieran Almorzar= Almuerzo in yo Almuerce, almuerces, almuerce, almorcemos, almorcéis, almuercen Pedir= pido in yo Pida, pidas, pida, pidamos, pidáis, pidan

- IR STEM-CHANGERs in nosotros/vosotros O> UE = O > U in nosotros/vosotros E> IE = E > I in nosotros/vosotros E> I= E> I in nosotros/vosotros Dormir= duerma, duermas, duerma, durmamos, durmáis, duerman

Aplicación Practica y revisa las conjugaciones con tu amigo/a: Caminar Conocer Hacer

Camine Caminemos Camines Caminéis Caminen Conozca Conozcamos Conozcas Conozcáis Conozcan Haga Hagamos Hagas Hagáis Hagan

STEM CHANGERS * OJO* Querer ( e ie) Medir ( e i) = to measure Dormir (o ue)

Quiera Queramos Quieras Queráis Quieran Mida Midamos Midas Midáis Midan Duerma Durmamos Duermas Durmáis Duerman

Juego de “ Verb ball”

LA TAREA: Lee parte “A” y “F” para repasar Y Haz “C”  ONLY verbs 1 – 6

“Cerditos”

Compare tus respuestas de la tarea con un amigo/a

1. Desire (deseo) Ej: I hope that you are happy. Yo espero que tú estés feliz. I suggest that you buy the red car. Yo sugiero que tú compres el coche rojo. We demand that he pay in cash. He prays that you get well. You insist that we wash the dishes.

DESEO Verbs in the main clause express a wish, preference, request, or similiar desire and set up the need for subjunctive in the subordinate clause. I wish that you would do your homework. I wish you would do your homework. Identifica– Which is the main clause? Which is the subordinate clasue?

VERBOS IMPORTANTES de deseo Esperar= to hope Exigir= to demand Insistir en= To insist (on) Ojala= god willing Pedir (ei)= to request Preferir (eie)= to prefer Querer (e ie)= to want Rogar ( o ue)= to beg Sugerir ( eie)= to suggest

Practicamos He prefers I speak - Él prefiere que yo hable. They hope we can dance  Ellos esperan que nosotros podamos bailar. 1. She requests that you sing. 2. I want Juan to study. 3. You hope that my mom cooks.

ACTIVIDAD DE ESCUCHAR Manos arriba (verdadero/cierto) Manos abajo (falso)

… 1. Ojalá que no tenga un examen de subjuntivo hoy. 2. Espero que el próximo presidente sea Donald Trump. 3. Quiero que mis amigos pasen tiempo conmigo. 4. Prefiero que haya nieve en la Navidad. 5. Quiero que la escuela tenga mejor comida.

PARA TERMINAR/ LA TAREA Actividad 20-1 pg. 215 #1-3 in pairs; we will review the answers #4-10 for homework

PARA EMPEZAR Recoge una tarjeta, encuentra tu grupo y revisa las respuestas

2. Ignorance (Ignorancia) Ej: I doubt that he lives here. I don’t think that she knows my name. She doesn’t believe that you live here.

IGNORANCIA Verbs in the main clause that express ignorance or doubt will set up the need for subjunctive. I doubt that you do your homework. Yo dudo que tú hagas la tarea. He fears that she knows. Él teme que ella sepa.

Ignorancia Dudar que= to doubt that No creer que = to not believe No estar convencido/a de que= to not be convinced that No estar seguro/a de que= to not be sure that No pensar que= to not think that Temer que= To suspect/fear

OJO Negative/subjunctive: I don’t think that Juan has the money. Most of these verbs that show ignorance/doubt are used in the negative. (ej: no estar seguro/a que). They set up subjunctive in the subordinate clause. However, the same verbs if affirmative cans et up the indicative in the subordinate clause. Negative/subjunctive: I don’t think that Juan has the money. Yo no creo que Juan tenga el dinero. I doubt that Juan has the money. Yo dudo que Juan tenga el dinero. Affirmative/Indicative: I believe that Juan has the money Yo creo que Juan tiene el dinero

PRACTICAMOS… Actividad 20-3 # 1-3 en parejas # 4-6 individualmente

JUEGO DE PIZARRAS GRUPOS DE 3 !!! ( Necesitas una pizarra, un klennex, y un marcador)

LA TAREA Lee B en librito, haz #7-9 en C Lee D, haz E

PARA EMPEZAR- LO DUDO Forma una lista de 5 frases en el subjuntivo que se expresan “dudas” La mejor oración ganará!

3. Emotional comments or statements (Comentarios o declaraciones emocionales) I’m happy that you’re the president of Spanish club. He’s sad that I’m the principal. They’re delighted that we’re here.

(Comentarios o declaraciones emocionales) Emotions color the truth of a situation and introduce a degree of uncertainty. You must state the emotion, add “que” and then the subjunctive is needed. Ej: I am angry that she is so evil. Estoy enojada que ella sea tan malvada.

PRACTICAMOS Act. # 20-5 #1-3 individualmente THAT’S IT  ES TODO

4. IMPERSONAL OPINION (Opinión impersonal) ** REPASO** An expression/opinion that expresses emotion, uncertainity, unreality or an indirect or implied command. It always sets up subjunctive. It’s important that you study. It’s great that you study. It’s fantastic that you study. It’s necessary that you study.

Opinión impersonal Actividad 20-6 (#1-10) Carrera de llenar ( premios para grupos de 2) 1st= 2 puntos extras 2nd= 1 punto extra 3rd= 2 monedas

REPASO DE RESPUESTAS

Para empezar- la tortura (SHAKIRA) Escucha la canción: ?Te gusta la canción? Por que sí o no? ?Cuales son las emociones de la canción? ?Cual es el color de la canción?

LA TORTURA- SHAKIRA Vamos a ver ejemplos de subjuntivo en contexto: No pido que todos los días sean de sol No pido que todos los viernes sean de fiesta Tampoco te pido que vuelvas rogando perdón Si lloras con los ojos secos Y hablando de ella

5. UNCOMPLETED ACTION (Acción INCOMPLETA) When the action of a subordinate clause is pending or indefinite, the verb in the subordinate clause will be in the subjunctive. Ej: I’ll speak with John when he arrives. Raise your hand when you know. He’ll call you when he visits.

Acción incompleta A menos que= unless Sin que= without Antes (de) que= before Tan pronto como= As son as Con tal (de) que= provided that Cuando= when Después (de) que= after En caso de que= In case Hasta que= until Mientras que= while Para que= so that/ in order that

ACCION incompleta She’ll call you as son as I arrive. Ella te llamará tan pronto como yo llegue. ** This tense almost always requires you to use the future (indicative) in the main clause* WE ARE NOT LEARNING THIS YET…

AMOR <3 1) Imagínate que estás soltero/a. ;) 2) Quieres usar un sitio web para encontrar amor 3) Decide el sitio o inventa el nombre de un sitio Ej: OkCupid Match.com Christian Minlge POF 4) Crea una lista de características/adjetivos que deseas en un novio/a

6. Vague or indefinite antecedent (Antecedente INDEFINIDO) When the object or person being referedd to in the main clause is not known to actually exist (indefinite antecedent) then subjunctive is required. I want a boyfriend that is tall, dark, and handsome. Quiero un novio que sea alto, moreno y guapo. <3 **NOTICE PERSONAL A IS NOT USED WITH VERBS OF DESIRE IF THE PERSON MAY NOT EXIST **

MI PAREJA IDEAL <3 PROYECTO DE 50 puntos Crea una foto de tu pareja ideal en pg. 1 Escribe 2 párrafos en español en pg. 2 1st par. – Describe the personality traits you are seeking in a significant other. Must be 5-7 sentences using the subjunctive. 2nd par. - Describe the physical characteristics you are seeking in a significant other. ( SEA APROPRIADO ) Must be 5-7 sentences using the subjunctive.

LA PARJEA IDEAL DE SRA. TOWNSLEY

EN BROMA! ( Just kidding…)

Mi pareja ideal… Yo quiero un esposo que sea muy amable. Yo espero que él sea una persona honesta. Es importante que mi esposo sea religioso. También es importante que mi esposo es inteligente y tenga un trabajo consistente. En total yo quiero un esposo que sea divertido. Yo busco un esposo que es guapo. El color de pelo o ojos no me importan. Yo quiero un esposo atlético. Yo deseo alguien quien esté en forma. Yo quiero que mi esposo sea más alto que yo.

Crea una copia informal En clase, vas a reunirte con un grupo para ideas Después de escribir la primera copia, muéstrame

PARA EMPEZAR- QUIZAS ME LLAMES ESCUCHA LA CANCION DIBUJA UN CIRCULO EN LOS VERBOS DE SUBJUNTIVO

Quizas me llames Traduce el coro de la canción Y ahora vamos a cantar!!!

7. Perhaps & Maybe (Quiza(s) y tal vez) Clauses are introduced by the words “perhaps” or “maybe” are cloaked in uncertainity. They require subjunctive. Acaso, quizá(s), tal vez= perhaps/maybe (used interchangeably) Ej: Perhaps he wont call me.  Quizás él no me llame

8. AUNQUE Aunque is the Spanish Word for “even if”, “although”, and “even though”. When the action has yet occured or is not known to be occuring, aunque sets up subjunctive. Aunque no ganemos, estaremos felices. ^^ Typically used with future

Preparación para el examen 75 pts. * Conjugación de subjuntivo (todos) * Aplicación en frases (traducciones) * Parte oral Describe tu pareja ideal (30-45 segundos usando subjuntivo) * Actividad de escuchar (traducciones)

Escrito por Ana Maria Matute LA RAMA SECA Escrito por Ana Maria Matute ?Quién es Ana María Matute? Usa el internet, tienes 5 minutos (personas con 7 oraciones , ganarán)

VOCABULARIO y LECTURA *Crea una lista de vocabulatio (palabras destacadas) y usa “spanish dict” or “Word reference” para encontrarlas * Vamos a leer en grupos de 3 en la biblioteca * Vamos a leer como clase y discute el contexto (necesitas marcadores, lapizes, bolígrafos, y el mapa de flor)

Interpretación y estilo Actividad de reflexionar: Contesta #1 y #6 Vamos a tener una discusión en un circulo

Proyecto de rama seca See hand out Dia #1 – Discute el proyecto/ crea una cubierta Dia #2- Escribe en clase Dia #3- Escribe en clase Dia # 4- Peer edit w/ sheet ( 1st half) ( 1-3 teacher edit) Dia # 5- Meeting with teacher (4-7) Dia # 6- Meeting with teacher (8-12) Dia # 7- Turn in final copy ( share covers w/ classmates & hand in)