Panamazonian LBA Germán Poveda, Lelys Bravo, Carlos Llerena, Remigio Galárraga, Eduardo Palenque, Michael McClain, José Marengo, Bart Kruijt, and John.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Thiago Botelho Azeredo NAF/ENSP/FIOCRUZ, Brasil PROGRAMA DE LÍDERES EN SALUD INTERNACIONAL 2012 MODULO 8 ACCESO A MEDICAMENTOS, COMERCIO Y ACUERDOS INTERNACIONALES.
Advertisements

CONSEJERÍA DE ECONOMÍA, INNOVACIÓN, CIENCIA Y EMPLEO Dirección General de Investigación, Tecnología y Empresa sisob.lcc.uma.es Beatriz Barros & Miguel-Ángel.
Title I, Part A - Parent Rights Derechos de los Padres de familia - Título I, Parte A GPISD is a Title I District and as such will abide by all federal.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Luis Felipe Gaviria Course Director
10 de abril de 2014 Bioinformática Nuevas Capacidades para un Nuevo País Carlos Vásquez Director Nacional de Tecnología y Competitividad Microsoft Colombia.
Programa de formación Criterios de evaluación de revistas vs. bases de datos Carlos Agudelo Instituto de Salud Pública Colombia Publindex (Colombia) y.
Spanish –er and –ir verbs. Verbs in General English and Spanish both conjugate verbs. They can be organized as 1rst, 2 nd, and 3 rd person. If you need.
Colombia: Dr. Juan Francisco Miranda Miranda Director General COLCIENCIAS Instituto Colombiano para el Desarrollo de la Ciencia y la Tecnología - Ecuador:
1 – 999,999,999.
Educación en Ingeniería para la ciudadanía, la innovación y la competitividad en Iberoamérica: ciencia, tecnología, ingeniería, matemáticas y el rol de.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
ANTE TODO Both Spanish and English use the present progressive.
SEMINARIO INTERNACIONAL USO DE LA MADERA EN EL QUEHACER VIAL Santiago, Chile 9 a 11 de Octubre 2002.
Council of Colegios Mayores Universitarios Spain.
For communication among the members of the group involved regularly Montly video conference using skype Maria Celia Portello coordinator for the.
Spanish Countries and Capitals All place names are to be capitalized.
South America Country, Capital & Flag Identification.
Countries in South America There are nine countries in South America that their official language is Spanish.
Español 1  26 y 27 de septiembre de La Campana Hoy es viernes el 27 de septiembre de 2013  Answer the questions in Spanish.  1. ¿Qué tiempo hace?
Flag Day (Mexico) By: Jason Kelley.
Bell Ringer Pick up a map and list of countries from the podium and start labeling countries & capitals on the map. No homework due. 
Sesión Plenaria Conferencia IMIA 2013 (Nueva Deli, India 2013) Grupo de Trabajo Ramos Técnicos AMISDiciembre, 2013.
Calentamiento (martes, once de noviembre) Part One: Answer the following questions in Spanish in your notebook. 1.¿Qué clase tienes en la tercera hora?
Nombre de equipo: abaddon Camilo ramos rojas Grupo :6 Pista # 2 Traductor y motor de búsqueda : google Miércoles 1 de septiembre 2010 Pagina de respuesta.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Gestionando cumplimiento y riesgo operacional en un nuevo ambiente CLAIN 2015, Perú
STANDS ¿Porque y Para Qué tener un stand de expositor? We are the only Mexican Congress in Mexico, and one of the few in the world that unites lecturers,
Workshop: Llevando Responsible Care y la Gestión de Producto a un nivel más alto en Sud América.
Actividades del Sistema Interamericano de Metrología Marzo de 2015 Washington DC Héctor Laiz Presidente del SIM.
Vámonos Write how many of each object appears in each picture Example: dos lápices Hoy es el dieciocho de septiembre.
Sub plans October 24th. Preguntas esenciales: ¿Por qué los países centro americanos han tenido tanta inestabilidad? ¿Qué cosas tienen en común los países.
América del Sur El Mar Pacífico El Mar Atlántico Brasil Venezuela
IV REUNIÓN DE MINISTROS Y ALTAS AUTORIDADES DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA de marzo de 2015 Ciudad de Guatemala, Guatemala Héctor Laiz Presidente del SIM.
Gramática 1.2 Verb Conjugations, the verb SER, Punctuation and Accent Marks el 22/23 de septiembre.
CONJUGATION.
Capitales hispanohablantes
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
THE VERB “SER” Gramática 1.2. In English the verb _to_ _be_ is the most common verb. It has _many_ _uses_. Some of them are to _describe_ or _name_ people.
State Migrant Parent Advisory Council SMPAC. Welcome Doreen Candelaria Title I/ Migrant (602)
5.2-1 Both Spanish and English use the present progressive, which consists of the present tense of the verb to be and the present participle of another.
World Language Survey  8 de mayo de La Campana  Answer the questions in Spanish.  1. ¿Cuál es la estación?  2. ¿Cuántos años tiene tu mamá?
ESCRIBAMOS! LET’S WRITE!. LET’S FIGURE SOMETHING OUT FIRST… CAN YOU NAME ALL 21 SPANISH SPEAKING COUNTRIES? CAN YOU IDENTIFY WHERE THEY ARE ON A MAP?
ALC 7 Viernes el 9 de septiembre. ALC 7 Emparejar: Use your map to help match Venezuela Colombia Ecuador Perú Bolivia Paraguay Chile Argentina Uruguay.
Bienvenida ALC 128 martes el 5 de abril. Bienvenida.
Latin America review. Who were defeated by the Spanish conquistador Francisco Pizarro? Inca Inca.
Bienvenida #19 y compañeros para hoy 1 y 16 2 y 17 3 y 18 4 y 19 5, 20 y 31 6 y 21 7 y 22 8 y 23 9 y y y y y y y 30.
IHR Risk Communication Capacity Building Workshop Bryna Brennan, Senior Advisor, Risk and Outbreak Communication PAHO/WHO Lima, Peru – March 2010.
Excuse me ??? I need..., Where can I go for...,Please help me to find…
Kindergarten Hirsch Hawks News Important Notes We are starting our Columbus and the Pilgrims unit this week! I will be sending a letter home this week.
Confidential and for discussion purposes only. Resolution: Intercompany Loan Resolución: Préstamos entre empresa Since the California budget crisis began,
© Crown copyright 2011, Department for Education These materials have been designed to be reproduced for internal circulation, research and teaching or.
ALC 7 La fecha es jueves el 7 de septiembre Pasa y recoge un libro para leer.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Capital and Country Review Spanish 1. I will give the country…. The next slide will have the capital….
South America Capitals & Flags. Caracas, Venezuela Spanish - Venezuelan.
Preparacion : Hoy es lunes 20 de Octubre. ¿Qué día es hoy? What day is today? Hoy es ______Today is ______ ¿Qué día fue ayer? What day was yesteday? Ayer.
Campana #2 Hoy es juves, 3 de septiembre Use your notas on Frases Importantes. Translate each phrase. Escribe the Spanish version only. 1. What’s your.
Where do they speak Spanish? Spanish 01 September 2013 Pgs 6 and 7.
CDIO Conference LASPAU and University Reform in Latin America and The Caribbean Nov. 9, 2009.
ALC 7 Viernes el 9 de septiembre. ALC 7 Emparejar: Use your map to help match Venezuela Colombia Ecuador Perú Bolivia Paraguay Chile Argentina Uruguay.
ALC 7 La fecha es jueves el 7 de septiembre Pasa y recoge un libro para leer.
Lección 13: La Naturaleza. I. Regiones y Paises del Mundo Hispano España El Salvador Chile México Cuba Paraguay Venezuela Panama Nicaragua Guatemala Uruguay.
January Centro Argentino de Meteorólogos FLISMET: FEDERACION LATINOAMERICANA E IBERICA DE SOCIEDADES DE METEOROLOGIA Creada en Salamanca, España,
Presented by Kristen Moorhouse Project Specialist/Instructional Coach ELAC Officer’s Responsibilities.
August 25 th & 26 th (SPAN 2) Bell ringer: Verb of the day: Calificar – to grade On the top of the index card, write today’s date. Then write today’s verb.
Subject Pronouns and Ser
Learning intention: To remind ourselves of where Spanish is spoken
The Spanish Speaking World:
Globalization Politics and the preservation of nation state.
Transcripción de la presentación:

Panamazonian LBA Germán Poveda, Lelys Bravo, Carlos Llerena, Remigio Galárraga, Eduardo Palenque, Michael McClain, José Marengo, Bart Kruijt, and John Lloyd 22nd LBA SSC Meeting Campinas, Brazil, May 19-21, 2008

Letter sent out to Pnamazonian NSF’s (Spanish) El Experimento de Gran Escala de la Biósfera-Atmósfera en la Amazonia (Large Scale Biosphere-Atmosphere Experiment in Amazonia, LBA; es una iniciativa internacional de investigación liderada por Brasil. El objetivo de LBA es generar nuevos conocimientos necesarios para el entendimiento del funcionamiento climatológico, ecológico, bio-geoquímico e hidrológico de la Amazonia, así como el impacto de los cambios en el uso de la tierra en tal funcionamiento, y de las interacciones entre la Amazonia y el sistema bio-geofísico global de la Tierra. Teniendo en cuenta las siguientes consideraciones: 1. Que durante más de una década, los países Amazónicos han tenido representación en el Comité Internacional de Dirección Científica de LBA, a través de la activa participación del siguiente grupo de investigadores: Bolivia: Dr. Eduardo Palenque, Instituto de Investigaciones Físicas Campus Universitario (UMSA), La Paz. Colombia: Dr. Germán Poveda, Universidad Nacional de Colombia, Medellín. Ecuador: Dr. Remigio Galarraga, Escuela Politécnica Nacional, Quito. Perú: Dr. Carlos Llerena, Universidad Agraria La Molina, Lima. Venezuela: Dr. Rafael Herrera y Dra. Lelys Bravo de Guenni, Universidad Simón Bolivar, Caracas. 2. Que durante las reuniones del Comité Internacional de Dirección Científica de LBA llevadas a cabo entre 1997 y 2007 se ha recomendado de manera insistente la necesidad de involucrar a los países Suramericanos pertenecientes a la Amazonia, en el programa de investigación de LBA, de forma que sea posible integrar el conocimiento de toda la Amazonia, así como la construcción y consolidación de redes de investigación entre los científicos de la región. 3. Que durante la 21ª Reunión del Comité Internacional de Dirección Científica de LBA, efectuada entre 28 y 30 de noviembre de 2007 en Manaus, Brasil, se creó un grupo de trabajo para desarrollar e implementar una estrategia para promover y financiar la Fase II del programa LBA en todos los países Amazónicos, integrado por los siguientes investigadores: Germán Poveda (Colombia - Coordinador), Carlos Llerena (Perú), Lelys Bravo (Venezuela), Remigio Galárraga (Ecuador), Eduardo Palenque (Bolivia), Michael McClain (Estados Unidos), Jose Marengo (Brasil), Bart Kruijt (Países Bajos), y John Lloyd (Reino Unido). 4. Que el programa de investigación de LBA ha sido institucionalizado como un programa oficial del Ministerio de Ciencia y Tecnología del Brasil (Decreto 650/2005). Por lo tanto, el Comité Internacional de Dirección Científica de LBA me ha comisionado para invitar a Colciencias a liderar el establecimiento de un programa de investigación con un espíritu similar a LBA en su país, con la ayuda de los investigadores mencionados actuando como puntos focales en los países Amazónicos. Las directivas de LBA, así como los investigadores brasileros e internacionales de LBA estaremos dispuestos a colaborar con su institución y las demás agencias ó instituciones regionales en la consolidación de este muy necesario programa de investigación, que redundará en beneficio de la región Amazónica, con fundamentales implicaciones regionales, continentales y globales. No dude en contactarme si requiere de mayores informaciones y detalles del programa LBA. Agradezco su atención. Atentamente, Mateus Batistella Director Comité Científico Internacional de LBA

Letter sent out to Panamazonian NSF’s (English) Dear Dr. **** The Large Scale Biosphere-Atmosphere Experiment in Amazonia (LBA; is an international research initiative led by Brazil. LBA is designed to create the new knowledge needed to understand the climatological, ecological, biogeochemical, and hydrological functioning of Amazonia, the impact of land use change on these functions, and the interactions between Amazonia and the Earth system. Taking into account the following considerations: 1. That for more than a decade, representatives of different Amazonian countries have been members of LBA International Scientific Steering Committee (SSC), through active participation of the following researchers: Bolivia: Dr. Eduardo Palenque, Instituto de Investigaciones Físicas Campus Universitario (UMSA), La Paz. Colombia: Dr. Germán Poveda, Universidad Nacional de Colombia, Medellín. Ecuador: Dr. Remigio Galarraga, Escuela Politécnica Nacional, Quito. Perú: Dr. Carlos Llerena, Universidad Agraria La Molina, Lima. Venezuela: Dr. Rafael Herrera y Dra. Lelys Bravo de Guenni, Universidad Simón Bolivar, Caracas. 2. That during more than 20 meetings of the SSC held over , the need of other Amazonian countries to be involved into the LBA research agenda has been stressed and recommended, towards an integrated understanding of the whole Amazon region, as well as an instrument to develop cooperative research networks among the scientists and agencies of the region. 3. That during the 21st meeting of LBA SSC held in November 28th-30th, 2007, in Manaus, Brazil, a sub-committee was created inside the SSC to envision a strategy to foster and promote Phase II of LBA in all Amazonian countries. This sub-committee is formed by: Germán Poveda (Colombia - Coordinator), Carlos Llerena (Perú), Lelys Bravo (Venezuela), Remigio Galárraga (Ecuador), Eduardo Palenque (Bolivia), Michael McClain (United States of America), Jose Marengo (Brasil), Bart Kruijt (Países Bajos), and John Lloyd (United Kingdom). 4. That LBA has been approved as an official programme of the Brazilian Ministry of Science and Technology (Decree 650/2005). Therefore, I have been designated by the International Scientific Steering Comittee of LBA to invite your country and your institution to lead an LBA-like research programme, with the aforementioned researchers and those identified by your country and institutions as focal points in all Amazonian countries. The directorate of LBA, as well as its Brazilian and South American researchers are willing to collaborate with your country and institutions to consolidate such very necessary research programme, which will benefit the Amazon region, with fundamental implications at regional, continental, and global scales. Please do not hesistate to contact me if you need furhter details about LBA. Thank you very much. Sincerely, Mateus Batistella

Incumbent recipients COLOMBIA: Dr. JUAN FRANCISCO MIRANDA MIRANDA General Director COLCIENCIAS ECUADOR: EDWARD JIMENEZ, Ph.D. General Secretary SENACYT CC: MELIO SAENZ, Ph.D. General Directorate SENACYT VENEZUELA: Dra. Marta Rodríguez, President Fondo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. PERU: Dr. Augusto Mellado Méndez, President National Council for Science, Technology and Innovation (CONCYTEC). BOLIVIA: Ing. Camilo Morales. Vice-Minister for Science and Technology Lic.Karem Vasquez, General Director of Science and Technology SURINAME: Dr. E. Gerad Director Ministry of Public Works, Paramaribo, Mr. Cor Becker, Head of the Meteorological Institute Rudy van Kanten Director CELOS (Centre for Agricultural Research Suriname) Organizacion del Tratado de Cooperacion Amazónica - OTCA: Dr. Francisco José Ruiz M. General Secretary Dr. Alirio Martínez. Coordinator for Science, Technology and Education GUYANA: Mr James Singh Commissioner of Forest, as the Guyana Forestry Commission has a Research Department. Raquel Thomas Research Director, of Iwokrama International Research Centre (iwokrama.org).

Responses Ecuador Who else?