University of Delaware Universidad Técnica Privada de Santa Cruz, Bolivia. 16 de marzo del 2004 An Introduction to Problem-Based Learning: Improving learning.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Ayudando a su Hijo(a) a Tener Éxito en la Escuela.
Advertisements

COLEGIO MENOR SAN FRANCISCO DE QUITO
Title I, Part A - Parent Rights Derechos de los Padres de familia - Título I, Parte A GPISD is a Title I District and as such will abide by all federal.
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
PRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS.
ESTRATEGIAS PARA EL MANEJO DE CLASE Y LA CREACIÓN DE AMBIENTES DE APRENDIZAJE MCDISL UNIDAD I.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Déle a su Niño el Regalo del Bilingüismo por Vida Give Your Child the Lifelong Gift of Bilingualism.
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
Sequencing activities From drilling to meaningful communication.
Luis Felipe Gaviria Course Director
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
WASC HOME GROUP MEETING: SCHOOLWIDE LEARNER OUTCOMES.
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
“La interdisciplinariedad es algo excelente si se sustenta firmemente en la disciplinariedad. Cada asignatura se debe considerar una herramienta eficaz,
Para que una actividad sea una verdadera Cooperativa de Aprendizaje (Cooperative Learning) debe de tener dos importantes ingredientes:
What is PBL? University of Delaware Institute for Transforming Undergraduate Education ¿Qué es el ABP?
Common Core & Close Reading Núcleo Común & Lectura Atenta
Learning Assessment: Principles of Best Practice Evaluación de Aprendizaje: Principios de una Buena Práctica Drs. Kim Dooley and James Lindner Facilitators.
Implantación de la Educación a Distancia: El punto de vista gerencial Juan Meléndez Universidad Central del Caribe.
¿Qué es el ABP?. Características necesarias en un graduado universitario. Alto nivel de desarrollo de sus capacidades comunicativas. Habilidades para.
TOMANDO PASOS MÁS ALLÁ DE SOLO LECTURA Y A LA FORMACIÓN DEL DISCIPULADO CREATIVA Creative Teaching Methods Métodos Creativos de Enseñanza iTeenChallenge.
¿Qué es el ABP? Universidad de Delaware. Instituto para la Transformación de la Educación en el Pre-grado. Cortesía de Deb Allen.
Matrix to Evaluate PBL Problems para evaluar los problemas ABP Descriptor Criteria321 Realism Based on an actual or fictionalized real-world situation.
University of Delaware Writing Effective Problem-Based Materials Institute for Transforming Undergraduate Education Courtesy of Barb Duch Cómo elaborar.
IB. What does an IB School look like? English
Universidad de Delaware Experiméntelo Usted mismo: Una introducción al aprendizaje basado en problemas Instituto para la Transformación De la Educación.
What has to be done today? It can be done in any order. Make a new ALC form Do the ALC Get two popsicle sticks Get 16 feet of yarn. That is 4 arms width.
University of Delaware Universidad Técnica Privada de Santa Cruz, Bolivia. 20 de marzo del 2004 An Introduction to Problem-Based Learning: Improving learning.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
Fundamentos Pedagógicos del Aprendizaje Basado en Problemas
Martes diez de diciembre Los jóvenes estudiantes ¿son responsables y disciplinados? El objetivo= Analizar la actitud de los estudiantes hacia la educación.
Filosofía de la Educación General del Recinto Universitario de Mayagüez.
Universidad de Delaware Experiméntelo Usted mismo: Una introducción al aprendizaje basado en problemas Instituto para la Transformación De la Educación.
University of Delaware Introduction to Writing PBL Problems Introducción a la elaboración de problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
Nina Jackson, Presenter.  IMSCI is research based writing instruction.  IMSCI uses the gradual release of responsibility model to teach writing.  Scaffolds.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Organización de los Estados Americanos Organização dos Estados Americanos Organisation des États Américains Organization of American States FIRST INTER-AMERICAN.
What will the future be like? ¿Cómo será el futuro?
How to Help your Child with Homework Cómo ayudar a su niño con la tarea escolar EL Program Instructional Support Services Lake Elsinore Unified School.
University of Delaware Models for Problem-Based Learning Modelos para El Aprendizaje Basado en Problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
Photo Vocabulary Scavenger Hunt Rich Bradshaw. What is this? - A group activity for middle or high school students. - Highly interactive and very fun.
+ Four Square Vocabulary. + What it is. Whole class, small group or individual activity that: Presents new vocabulary Reviews vocabulary Practices sentence.
Parties and Celebrations El 3 y 4 de diciembre. Vámonos What is your favorite American holiday and why? Write in English! Your pasaportes are in your.
What is Title I? Title I is a federally funded program to help children get a quality education and meet academic standards.
Enseñar con Aprendizaje Basado en Problemas
Portafolios E E- Portfolios What is - Qué es e-portfolio? e-Portfolio: A portfolio is a collection of work developed across varied contexts over.
MÉTODO CIENTÍFICO SCIENTIFIC METHOD. Observación Observation Scientists use observation skills to identify which problems they would like to solve Simply.
Vicerrectoría de Relaciones Internacionales INSTITUTO VIRTUAL DE LENGUAS Básico Intermedio A2.
¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1. Pongan la tarea en tu pupitre. Put your out on your desk to be checked (or Missing Work Log). 2. Repasan los miembros.
 Cultural Questions  Listening Skills – What did they just say?  Reading Skills – I have no idea what that means!
TURN & TALK Why does public education matter to you?
EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS (ABP)
PARENT INVOLVEMENT MATTERS Morgan Elementary School.
Welcome, Students! English Course Teacher: Berenice González.
¡Hola! ✤ Study for your vocab quiz for 5 minutes! ✤ Unit 2 Apuntes 1 ONLY ✤ Make sure you can translate from English to Spanish!
Summary Design & Outcome Standards Jóvenes Constructores El Salvador.
HISD GLOBAL GRADUATE 1 With the help of community and business partners, as well as leaders from Houston’s largest industries, HISD has developed the Global.
SCAFFOLDING WRITING NICILT, Belfast 3 rd February 2016 February
SCAFFOLDING & DIFFERENTIATION
Técnicas de evaluación de la clase para mejorar la calidad de la enseñanza y el aprendizaje en las diferentes asignaturas Cristina Poyatos Matas Griffith.
Maestros Cooperadores Metodología y Práctica PPMES-UPRM Adaptación de instrumento de evaluación de Práctica Docente alineado a.
CLIL. Qué es CLIL?: El “aprendizaje integrado del contenido y el idioma” ha sido recientemente adoptado por distintos investigadores y agencias de Europa.
Carmel Elementary School ESOL Program. What is ESOL? ESOL is a program for students that are not proficient in English. The program is designed to provide.
© Granta Design, Título del Proyecto Tutor: Nombre y Apellidos Alumno/s: Nombre y Apellidos 1 Nombre y Apellidos.
Señora Daniele, Profesora de Español
Teen Challenge Staff Training Course T603.02
University of Delaware
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
Transcripción de la presentación:

University of Delaware Universidad Técnica Privada de Santa Cruz, Bolivia. 16 de marzo del 2004 An Introduction to Problem-Based Learning: Improving learning through research and collaboration Institute for Transforming Undergraduate Education George Watson Una introducción al aprendizaje basado en problemas

Delaware… Dela where?

Characteristics Needed in University Graduates 1. High level of communication skills. 1. Alto nivel de desarrollo de sus capacidades comunicativas. Quality Assurance in Undergraduate Education (1994) Wingspread Conference, ECS, Boulder, CO. 2. Ability to define problems, gather and evaluate information, develop solutions. 2. Habilidades para definir problemas, recoger y evaluar información y desarrollar soluciones.

Características necesarias en un graduado universitario. 3. Team skills -- ability to work with others. 3. Capacidades para trabajar en equipo – habilidad para trabajar con otros. Quality Assurance in Undergraduate Education (1994) Wingspread Conference, ECS, Boulder, CO. 4. Ability to use all of the above to address problems in a complex real-world setting. 4. Habilidad para usar todo lo anterior para encarar problemas en el complejo mundo-real.

Recommendations from the Carnegie Foundation 1. Make research-based learning the standard. 1. Haga del aprendizaje basado en la investigación el estándar. Boyer Commission, Build inquiry-based learning throughout the four years. 2. Construya un aprendizaje basado en la investigación a lo largo de los años.

Recomendaciones de la Carnegie Foundation 5. Link communication skills and course work. 5. Vincule las habilidades de comunicación con el trabajo del curso. Boyer Commission, Use information technology effectively. 6. Use tecnología de la información efectivamente. 10. Cultivate a sense of community. 10. Cultive un sentido de comunidad.

John Dewey… “True learning is based on discovery guided by mentoring rather than the transmission of knowledge.” “El verdadero aprendizaje se basa en el descubrimiento guiado por un tutor más que en la transmisión de conocimientos.”

“…careful inspection of methods which are permanently successful in formal education…will reveal that they depend for their efficiency upon the fact that they go back to the type of situation which causes reflection out of school in ordinary life. They give pupils something to do, not something to learn; and if the doing is of such a nature as to demand thinking, or the intentional noting of connections; learning naturally results.” John Dewey (1916)

“…Una inspección cuidadosa de los métodos que han sido permanentemente exitosos en la educación formal revelará que su eficiencia depende del hecho que ellos vuelven a la situación que causa la reflexión fuera del colegio en la vida ordinaria. Le dan a los alumnos algo que hacer, no algo que aprender; y si el hacer es de tal naturaleza que demanda el pensar o la toma de conciencia de las conexiones; el aprendizaje es un resultado natural.” John Dewey (1916)

Cooperative Learning: What the research shows Academic Success higher achievement, including knowledge acquisition, accuracy, creativity in problem- solving, and higher reasoning level. Éxito Académico Un mayor nivel de logro, incluyendo adquisición de conocimientos, precisión, creatividad en la solución de problemas y un alto nivel de razonamiento. Johnson, Johnson, and Smith (1998 )

Aprendizaje Cooperativo: lo que la investigación demuestra Attitude Effects P ersistence towards goals, intrinsic motivation, applying learning in other situations, greater time on task Efectos Actitudinales Perseverancia en el logro de los objetivos, motivación intrínseca, aplicación de lo aprendido en situaciones diferentes, mayor tiempo de concentración en el trabajo. Johnson, Johnson, and Smith (1998 )

What is Problem-Based Learning? PBL is an instructional method that challenges students to “learn to learn,” working cooperatively in groups to seek solutions to real world problems. El ABP es un método de enseñanza que permite que los estudiantes “aprendan a aprender”, trabajando cooperativamente en grupos en la búsqueda de soluciones a problemas del mundo real.

¿Qué es el Aprendizaje Basado en Problemas? PBL prepares students to think critically and analytically, and to find and use appropriate learning resources. El ABP prepara a los estudiantes para pensar crítica y analíticamente, y para encontrar y usar los recursos apropiados para aprender.

The principal idea behind PBL is… that the starting point for learning should be a problem, a query, or a puzzle that the learner wishes to solve. que el punto de partida para aprender debe ser un problema, una pregunta, o un rompecabezas que el estudiante desea solucionar. (Boud, 1985:13) La idea principal detrás del ABP es …

What are the Common Features of PBL? 1. Learning is initiated by a problem. 1. El aprendizaje parte de un problema. 2. Problems are based on complex, real- world situations. 2. Los problemas se basan en situaciones complejas del mundo real.

¿Cuáles son los rasgos más comunes del ABP? 3. All information needed to solve problem is not initially given. 3. Toda la información necesaria para resolver el problema no se proporciona al inicio. 4. Students identify, find, and use appropriate resources. 4. Los estudiantes identifican, buscan y usan los recursos apropiados.

¿Cuáles son los rasgos más comunes del ABP? 5. Students work in permanent groups. 5. Los estudiantes trabajan en grupos permanentes.

PBL: The Process 1. Students are presented with a problem. They organize ideas and previous knowledge. 1. Se presenta a los estudiantes el problema. Ellos organizan sus ideas y conocimientos previos. 2. Students pose questions, defining what they know and do not know. 2. Los estudiantes formulan preguntas, determinando lo que saben y lo que no saben.

ABP: El Proceso 3. Assign responsibility for questions, discuss resources. 3. Asignan responsabilidades en la solución de las preguntas, discuten sobre los recursos. 4. Reconvene, explore newly learned information, refine questions. 4. Reunidos nuevamente, examinan la nueva información aprendida, refinan sus preguntas.

Problem-Based Learning Cycle Overview Problem, Project, or Assignment Group Discussion Research Group Discussion Preparation of Group “Product” Whole Class Discussion Mini-lecture (only if needed!)

El ciclo del ABP. Perspectiva general Problema, proyecto, o tarea Discusión grupal Investigación Discusión grupal Preparación del “producto” grupal Discusión con toda la clase Mini-exposición del profesor

Compelling Features of PBL for New Adapters 1. Models itself on how students learn. 1. Se inspira en la forma cómo aprenden los estudiantes. Boud and Feletti, With information overload, prepares students to be life-long learners. 2. La sobrecarga de información, prepara a los estudiantes para continuar aprendiendo a lo largo de su vida.

Algunos rasgos convincentes para nuevos adeptos al ABP 3. More realistic curriculum prepares students for world outside the classroom. 3. Un currículo más realista prepara a los estudiantes para un aprendizaje que excede el contexto del aula. Boud and Feletti, Ensures more up-to-date materials, content. 4. Garantiza un material más “al día”, lo mismo que en los contenidos.

Algunos rasgos convincentes para nuevos adeptos al ABP. 5. Generates enthusiasm among faculty. 5. Genera entusiasmo entre los profesores. Boud and Feletti, 1998

Un día típico en un curso ABP.

The principal idea behind PBL is? A.PBL challenges students to learn to learn. B.Learning is initiated by a problem. C.Student-centered work in permanent groups.

“The principal idea behind PBL is that the starting point for learning should be a problem, a query, or a puzzle that the learner wishes to solve.” Boud (1985)

A. PBL challenges students to learn to learn. B. Learning is initiated by a problem. C. Student-centered work in permanent groups. Think/ pair/ share The principal idea behind PBL is?

Workshop materials available at