Negociación: Estrategias, Marco de Referencia y Planeación Dr. José Luis Ibave G. FCPyS – UACH 2011.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Dinámica de Sistemas.
Advertisements

Diseño y especificación del puesto de trabajo
Los Principios del Sistema de Gestión de la Calidad
Control en cascada.
“8 Principios de la Gestión Administrativa”
Constructions with “se”. Impersonal Constructions with “se” You can use the pronoun “se” to avoid specifying the person who is doing the action. Using.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Stem-changing verbs.
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at 2 other verbs.
How to make questions en español
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
PREPARING FOR THE PERSUASIVE ESSAY AP SPANISH LANGUAGE & CULTURE 2014 Ken Stewart ● Chapel Hill, NC.
PREPARING FOR THE PERSUASIVE ESSAY AP SPANISH LANGUAGE & CULTURE 2014 Ken Stewart ● Chapel Hill, NC.
C. E. I. P. MONTEALBO Montalbán de Córdoba (Spain) El presente proyecto ha sido financiado con el apoyo de la Comisión Europea y dentro del Programa de.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Telling Time.
Adjective Agreement Well, the same is true of adjectives. You can’t use the exact same word to describe “mujer” that you use to describe “hombre.” Remember.
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
Objective: I can recognize and accurately use gender agreement. Do Now: Match the following Spanish and English words: 1. Pelirroja a. Good-looking 2.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
Capítulo 7A Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at.
Using Gustar Avancemos Level 1. Help me fill in the grid with Spanish pronouns.. Yo Tú Él, Ella, Usted Nosotros/as Ellos, Ellas, Ustedes X.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
Exploring Puerto Rico Oral Report Myrna Monllor Jiménez English 112.
SPONGE ANSWER IN ENGLISH 1.WHICH SEASON DO LATINOS PREFER? 2.WHAT SPORTS DO THEY PREFER?
Al Mundo Dios Amó Por Jaci Velasquez. Sinopsis John (Juan) 3:16, NVI: 16 Porque tanto amó Dios al mundo, que dio a su Hijo unigénito, para que todo el.
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Digital Photography: Selfie Slides
University of Delaware Introduction to Writing PBL Problems Introducción a la elaboración de problemas. Institute for Transforming Undergraduate Education.
Entrada: Describe a una persona importante [en el libro importante] Escoge (choose) a un miembro de tu familia o un amigo. Entonces, piensa en su personalidad.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Indirect Object Pronouns
Los exclamativos P. 6. Formando los exclamativos En español el exclamativo se forma con: Qué (+sustantivo, adjetivo, o adverbio) what, what a, how, or.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
Bienvenida ALC 135 Miércoles el 13 de abril. objetivo Yo puedo presentar el ppt de la Semana Santa.
Answering Questions.  If a question does not have a question word, it is a yes/no question. Answer with sí or no.  If the question asks “you,” answer.
¡Hola, buenas tardes! Please write your desk number on your disclosure paper to the left of the large C. Place the paper on the correct color, on the table,
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
unas frases increíblemente útiles some incredibly useful phrases (for dodging conjugation)
IHR Risk Communication Capacity Building Workshop Bryna Brennan, Senior Advisor, Risk and Outbreak Communication PAHO/WHO Lima, Peru – March 2010.
Overclipping It’s very important as a trader that you understand your clip size and what positions this allows you to have. In addition it will help you.
Science Fair 2015 Feria de la Ciencia. Monday, April 20 th Night showing: 5- 7pm.
Excuse me ??? I need..., Where can I go for...,Please help me to find…
ALC 76 Cambio de la rutina. Asignación y después ALC 76.
Turpin Insurance ® 2008 Todos los derechos reservados BUSINESS PROTECTION Inter-Partnership Insurance.
Year of Productive Diversification and Strengthening Education Topic: Greenpeace Student: Clara Flores Nilupú Teacher: Juana Castillo Agurto. Year: fourth.
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
Double Object Pronouns What happens when we have both direct and indirect object pronouns in the same sentence? What goes where? Information for this lesson.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
ALC 65 Hoy es viernes el 16 de marzo de 2012 Conjugate to eat (comer) Today is a test on foods, verbs, likes It will begin at 11:32 as a ppt show.
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 1/5/16 Discrimination based on gender (which is almost but not always discrimination against women) In employment In sports.
ALC 7 Viernes el 9 de septiembre. ALC 7 Emparejar: Use your map to help match Venezuela Colombia Ecuador Perú Bolivia Paraguay Chile Argentina Uruguay.
SCAFFOLDING & DIFFERENTIATION
Learning Objective (skill-concept-context) Today we will recognize the INFINITIVES* of verbs in Spanish. * in grammar, the basic form of a verb, used with.
Saquen los apuntes, por favor El subjuntivo 2 heart verb 2 adj clause 2 adv clause 1 if past subjunctive, then conditional.
P. 330 Realidades 1 Pensar, Querer, and Preferir.
Essential question: How do I conjugate these new verbs and use them?
Esponja 1.Nosotros _____ despertamos temprano. 2.Tu _____levantas tarde. 3.Yo _____ me lavo los dientes todos los dias. 4.Por lo general, Chuy no _____.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
LAS PREGUNTAS (Question Formation). Asking “yes/no” questions To ask spoken questions that can be answered with a simple “yes” or “no,” simply raise the.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Setting SMART Goals If goals aren’t reachable, they aren’t worth making. All you have to do to set realistic goals is follow the SMART goals guidelines.
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
Transcripción de la presentación:

Negociación: Estrategias, Marco de Referencia y Planeación Dr. José Luis Ibave G. FCPyS – UACH 2011

Es necesario comprender que los factores críticos previos a lograr los objetivos en una negociación son: Una estrategia efectiva Planeación Preparación Generalmente por el tedio y aburrimiento que conlleva el proceso de planeación es fácil de soslayarla y entrar en acción; más sin embargo, lo anterior, es causal de muchas de las debilidades en una negociación

Debilidades en la Negociación Los Negociadores astutos y habilidosos se distinguen por: a) Explorar una amplia gama de opciones para la acción b) Trabajar duro para encontrar afinidades con la contraparte c) Tomar el tiempo suficiente para considerar las implicaciones de largo plazo de los tópicos o temas en cuestión d) Considerar rangos superiores e inferiores o de aceptabilidad en la negociación

Relación de los pasos claves y el Proceso de Planeación OBJETIVOSESTRATEGIA ESTADIOS Y FASES DEFINICION DE TEMAS O TOPICOS PROCESO DE PLANEACION

Tangibles Tangibles. Precios, recursos, terminos, contratos, paquetes. Intangibles Intangibles. Precedentes, principios, acuerdos sin importar el costo, reputación, justicia. Cuatro formas de como los objetivos afectan la negociación: Los deseos no son los objetivos. a) Los deseos no son los objetivos. Un objetivo es específico, enfocado, real que uno establece o planea lograr. Nuestros objetivos están con frecuencia ligados a los de la contraparte b) Nuestros objetivos están con frecuencia ligados a los de la contraparte. Si esto no ocurre puede llegar a una intensificación del conflicto c)Existen limites en nuestros objetivos c)Existen limites en nuestros objetivos. d)Los objetivos efectivos deben ser concretos, específicos y de preferencia medibles d)Los objetivos efectivos deben ser concretos, específicos y de preferencia medibles. Entre menos concretos y medibles sean nuestros objetivos, es mas difícil: a)Comunicar a nuestra contraparte que deseamos o queremos b)Entender que desean los otros, c)Determinar si el logro alcanzado en la negociación satisface nuestros objetivos

Objetivos simples y directosNegociaciones de un solo episodio Sin embargo puede afectar la estrategia y el marco de referencia, sobre todo si no se contemplan consecuencias futuras. Estrategia Competitiva o Distributiva En negociaciones complejas, se tiene una secuencia de episodios o encuentros en donde el progreso debe de ser incremental, lo cual lleva a una dependencia en el establecimiento de relaciones formales y fuertes con la contraparte. Estrategia de Colaboración o Integrativa

La estrategia en los negocios se define como: “El patrón o plan que integra los principales alcances, políticas y secuencias de acción, como un todo cohesivo dentro de la organización Aplicada a las negociaciones: La estrategia se refiere al plan global para el logro de los objetivos en la Negociación y la secuencia de acciones que se deben de llevar a cabo para el alcance de esos objetivos. Estrategia de Productos Selección del Producto DiseñodelPrototipo Estrategia de Procesos Selección EstrategiaTecnológica Diseñodelproceso

Estrategia, Tácticas o Planeación Diferencia entre táctica y estrategia? Principalmente resultado de la perspectiva, escala y rapidez de aplicación. Táctica Corto Plazo Corto Plazo Movimiento de adaptación diseñado para perseguir estrategias Movimiento de adaptación diseñado para perseguir estrategias de amplio espectro o de más alto nivel Estable Estable Continuo Continuo Dirige el comportamiento Dirige el comportamiento Por ejemplo: Por ejemplo: La estrategia de negociación que aplique puede ser integrativa, diseñada de forma tal, que permita construir y mantener una relación productiva con la contraparte, empleando en los temas de discusión, una selección o aproximación de resolución de problemas en forma conjunta. En la consecución de esta estrategia, ……..Qué táctica se emplearía?  MANTENER PREFERENCIAS CONFIABLES Y PREDICTIVAS ( CONSTRUIR LA CONFIANZA EN TI y EN LA CONTRAPARTE ).  USAR PREGUNTAS ABIERTAS  ESCUCHAR ACTIVAMENTE ( FACILITAR Y PROMOVER LA COMUNICACION ) Por lo tanto: Las tácticas están subordinadas a las estrategias; son estructuradas, dirigidas y llevadas por las consideraciones estratégicas

La planeación es una parte integral del proceso estratégico…… El Componente de Acción.

COLABORACIONCOLABORACION COMPETENCIACOMPETENCIA ACOMODAMIENTOACOMODAMIENTO PREVENCIONPREVENCIONSISINONO Resultado sustantivo es importante Resultado racional es importante Modelo de Preocupación DUAL OPCIONES ESTRATEGICAS: Representa el vehículo para el logro de los objetivos Selección UNILATERAL Selección UNILATERAL. No existe un involucramiento activo de la contraparte Concepto de PREOCUPACIÓN DUAL

Cómo se diferencian las estrategias de competencia, colaboración y acomodamiento?

Reasons for Avoiding or Dodging Conflict You regard the issue as trivial. You regard the issue as trivial. You have no power over the issue or cannot change the results. You have no power over the issue or cannot change the results. You believe the damage due to conflict outweighs its benefits. You believe the damage due to conflict outweighs its benefits. You need to cool down, reduce tensions, or regain composure. You need to cool down, reduce tensions, or regain composure. You need time to gather information and cannot make an immediate decision. You need time to gather information and cannot make an immediate decision. You can leave it to others who are in a position to resolve the You can leave it to others who are in a position to resolve the conflict more effectively. You regard the issue as tangential or symptomatic and prefer You regard the issue as tangential or symptomatic and prefer to wait to address the real problem. COLABORACIONCOLABORACION COMPETENCIACOMPETENCIA ACOMODAMIENTOACOMODAMIENTO PREVENCIONPREVENCION SI SI NO NO Resultado sustantivo es importante Resultado racional es importante

COLABORACIONCOLABORACION COMPETENCIACOMPETENCIA ACOMODAMIENTOACOMODAMIENTO PREVENCIONPREVENCION SI SI NO NO Resultado sustantivo es importante Resultado racional es importante Reasons for Accommodating or Giving in to Conflict You realize that you were wrong or want to show you can be reasonable. You recognize that the issue is more important to others and want to establish good will. You are outmatched or losing, and giving in will prevent additional damage. You want harmony to be preserved or disruption avoided. You see an opportunity to help a subordinate learn from a mistake.

Reasons for Being Aggressive or Engaging in Conflict You want to engage in quick, decisive action. You want to engage in quick, decisive action. You have to deal with an emergency. You have to deal with an emergency. You are responsible for enforcing unpopular rules or discipline. You are responsible for enforcing unpopular rules or discipline. You see the issues as vital, and you know you are right. You see the issues as vital, and you know you are right. You need to protect yourself against people who take advantage of collaborative behavior. You need to protect yourself against people who take advantage of collaborative behavior. Preocupación por el propio logro Preocupación por el logro del otro Yielding (dejar pasar) Solución de Problemas (Problem Solving) Compromiso(Compromising) No Acción (Inaction) Competencia o dominación (Contending)

Your goals are moderately important but can be satisfied by less than total agreement. Your goals are moderately important but can be satisfied by less than total agreement. Your opponents have equal power, and you are strongly committed to mutually exclusive goals. Your opponents have equal power, and you are strongly committed to mutually exclusive goals. You need to achieve a temporary settlement of complex issues. You need to achieve a temporary settlement of complex issues. You need a quick solution, and the exact content does not matter as much as the speed with which it is reached. You need a quick solution, and the exact content does not matter as much as the speed with which it is reached. Your efforts at either competition or collaboration have failed, and you need a backup. Your efforts at either competition or collaboration have failed, and you need a backup. Preocupación por el propio logro Preocupación por el logro del otro Yielding (dejar pasar) Solución de Problemas (Problem Solving) Compromiso (Compromising) No Acción (Inaction) Competencia o dominación (Contending) Reasons for Compromising or Negotiating Conflict

Reasons for Collaborating or Using Teamwork to Resolve Conflict You believe it is possible to reach an integrative solution even though both sides find it hard to compromise. Your objective is to learn. You believe it is preferable to merge insights that come from different perspectives. You need a long-range solution. You want to gain commitment and increase motivation and productivity by using consensus decision making. You want to empower one or both participants. You see it as a way to work through hard feelings and improve morale. You want to model cooperative solutions for others. You want to model cooperative solutions for others. You need to help people learn to work closely together. You need to help people learn to work closely together. You want to end the conflict rather than paper it over. You want to end the conflict rather than paper it over. Your goals require a team effort. Your goals require a team effort. You need creative solutions. You need creative solutions. You have tried everything else without success. You have tried everything else without success.