Lucía Elías-Olivares, M. Gonález- Widel & L.Vargas Variational use of the subjunctive in Chicago’s “La Villita” Unpublished manuscript, 1985.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Advertisements

ANTE TODO In Unidad 9, you learned that the subjunctive is used in adverbial clauses after certain conjunctions. You will now learn how the subjunctive.
El Subjuntivo vs. El Indicativo
Los verbos estar y ser “to be”
¿Qué son? Yo go verbs are verbs that change to a –go ending in the yo form. These verbs are only irregular in the YO form One example of this is the verb.
El Modo Subjuntivo Puedo diferenciar entre TIEMPO y MODO.
El subjuntivo con duda y certeza
Essential ?: How do I compare things in Spanish?
The indicative Versus The indicative The subjunctive Versus.
Constructions with “se”. Impersonal Constructions with “se” You can use the pronoun “se” to avoid specifying the person who is doing the action. Using.
Saludos (Greetings) ¿Cómo saludar a alguien? (how to greet someone?)
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
El subjuntivo: Capítulo 12 Telling what may or may not happen.
Usage of Impersonal Expressions with present subjunctive mood.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Tener (to have) Venir (to come) (de/a)
Usos de subjuntivo Subjunctive exists in English, though only rarely does it differ in form from the indicative. Por ejemplo I wish I knew…. If I had a.
How to make questions en español
El Subjuntivo Expressing uncertainty …or… I wish I were a millionaire!
Pero and Sino. Pero and sino Both pero and sino mean but but they have different uses.
ACTION VERBS In order to speak a language, you need to say what is happening, what people are doing, etc … You must learn your action verbs!
Subjunctive with an adjective clause
14.2 Nosotros/as commands ANTE TODO  You have already learned familiar (tú) commands and formal (Ud./Uds.) commands.  You will now learn nosotros/as.
REPASEMOS LA TAREA COMPLETE –. Hoy es viernes. Es el 6 de febrero del 2015 ¿Qué quieres (tú) que ocurra en la escuela? PARA HACER AHORA Copien y Completen.
Español 4. Repaso del subjuntivo En el presente… En el el presente perfecto…
jueves 23 de enero En clase Los objetivos
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  In Lección 13, you learned that the subjunctive is used in adverbial clauses after.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
ANTE TODO Just as the subjunctive is required with expressions of emotion, influence, and will, it is also used with expressions of doubt, disbelief, and.
ANTE TODO In Lección 13, you learned that the subjunctive is used in adverbial clauses after certain conjunctions. You will now learn how the subjunctive.
Otro Uso The subjunctive is also used to express uncertainty through doubt, disbelief and denial It’s not just a river in Egypt.
Capítulo 5 Segundo paso El subjuntivo: Expresa deseos, dudas, incertidumbre, emociones.
EL SUBJUNTIVO Español 3. What is the subjunctive? 3 Moods in Spanish: 1) indicative – facts, acts, certainty present/preterite/imperfect/perfect tenses.
Forming the Subjunctive Mood. Forming the subjunctive is just like forming formal commands – take the “yo” form of the verb, drop the “-o” at the end,
Español de febrero.
¿Saber o Conocer?, esta es la cuestión…
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
Present Subjunctive El Presente del Subjuntivo. El Subjuntivo In Spanish, in certain contexts, when you are talking about opinion, how somebody feels.
La pregunta: Read the Fondo Cultural on page 279, as you listen to the Juanes music clip. Then, write a sentence that compares Juanes’ music with some.
The Subjunctive with Nonexistent and Indefinite Lección 5.2 p
¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1 ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? 2 We are already familiar.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
The INDICATIVE MOOD= Reality The SUBJUNCTIVE MOOD= What you hope for, wish or want from someone else In Spanish (and English too) there are 2 different.
Thank you for taking my classes
Formal Commands! Telling people what to do…… You speak, or you are speaking……Hablas, estás hablando This is different from telling (commanding) someone.
TOPICS: SABER/CONOCER AND YO-GO VERBS Essential questions: How do I say whom and what I know? How do I use some other irregular verbs?
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  Unlike English, Spanish has two words that mean for: por and para. These two prepositions.
Repaso de Mandatos ¿Qué mandato dirías a…? Unos drogadictos Tu amiga que está embarazada Un adulto que es un borracho.
Bienvenida ALC 135 Miércoles el 13 de abril. objetivo Yo puedo presentar el ppt de la Semana Santa.
¿Cuándo se usa? y ¿Cómo se forma?
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  Just as the subjunctive is required with expressions of emotion, influence, and will,
El futuro What is the future tense? When would you use it?
Srta. Forgue El 26 de abril de 2011
1 Las Palabras Interrogativas 2 Todas las palabras interrogativas…  ¿Quién? / ¿Quiénes?  ¿Qué?  ¿Cuándo?  ¿Dónde?/ ¿Adónde?/ ¿De dónde?  ¿Por qué?
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
Present Subjunctive ¡Estás Invitado!. ¡Buenas Noticias! The conjugation of verbs in the present subjunctive is similar to the Usted/Ustedes command form!
Essential ?: How do I use these irregular verbs? How are they different than the verbs I already know?
OBSTACLES OF THE COMMUNICATION PROCESS SEPTEMBER 2011.
El Subjuntivo No es tan complicado…. En Español The subjuntivo is not a tense; rather, it is a mood. Tense refers to when an action takes place (past,
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Traer: to.
“Verbs” in Spanish come in two forms: 1.Infinitive 2.Conjugation.
Los pronombres relativos que y quien El subjuntivo en cláusulas adjetivales: con antecedentes indefinidos o que no existen.
Unlike English, Spanish has two words that mean for: por and para
The Subjunctive Mood. So far you have learned the “indicative” tense. This is how we express facts. The subjunctive mood is used to express... Wish Hope.
El subjuntivo. Indicativo v. subjuntivo The indicative mood expresses actions that are, do, did, or will take place. (present, past, future tenses) Juan.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
First Grade Dual High Frequency Words
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Lucía Elías-Olivares, M. Gonález- Widel & L.Vargas Variational use of the subjunctive in Chicago’s “La Villita” Unpublished manuscript, 1985

Purpose: To correlate the frequency of usage of the Sub with extralinguistic factors, in order to determine which factors are the most influential in mood selection. Repaso: ¿cuáles son unos factores extralingüísticos?

Why study the subjunctive? General belief that U.S. bilinguals do not make consistent use of the Sub For this reason, some believe these individuals lack appropriate knowledge of Spanish Subj = a measure of competence in Spanish

Lavandera (1975) El subjuntivo es bastante inestable y su uso está correlacionado con el sexo, la edad y nivel socioeconómico.  Hasta en comunidades monolingües se dan estos cambios en el uso del subjuntivo. Cuando se dan en comunidades bilingües, no podemos culpar totalmente al contacto con el inglés.

Los estudios discutidos por la autora… …encuentran que la mayoría de la variación del Sub ocurre en contextos dubitativos (Dudo que venga/viene)....y que hay poca variación con hope (Espero que venga), volition (Quiero que venga) & finality (Para que venga).

Metodología 47 participantes 18 monolingües [16 nacidos en México, 2 en Estados Unidos (?)] 29 bilingües 21 = G2 3 = G = G1

Entrevista en dos partes: 1) Conversación semi-dirigida 2) Terminar oraciones: “ Los estudiantes practican inglés.” “Aquí no hay estudiantes.” “Aquí no hay estudiantes que...”

56 oraciones 18 dubitativas Duda que vayamos. 22 antecedente indefinido Busco un carro que tenga 4 ruedas. 16 antecedente inexistiente No hay nadie aquí que sepa hablar ruso.

¿Por qué es interesante estudiar el contexto dubitativo? Se ha demostrado que los hablantes del español en U.S. usan tanto Ind como Sub cuando el argumento es más afirmativo que dubitativo. Muy dubitativo = SubMenos dubitativo = sub o ind Tengo muchas dudas de que pueda Dudo que pueda/puedo ir. ir mañana. Mañana Dudo que venga temprano.Ellos dudan que viene temprano.

Resultados (incompletos)

“It is difficult to divide negative sentences from dubative ones… there are degrees of doubt & negation we have to account for.” “Every study aiming at a description of mood selection should combine a quantitative analysis with a discourse* analysis, as there are various elements in the discourse that may determine mood selection.” * Discourse analysis = Studying the variety of factors that contribute to meaning-making: topic, interlocutor, setting, etc.

Correlaciones entre Sub & variables sociales ¡Rayos! Estos cuadros no están.  No correlations were found between sex & Sub... However, there was a highly significant correlation between Sub and age, place of birth, and age of arrival.

G2s between years of age use less Sub than G 1.5s born in Texas or Mexico and older than 35. Pregunta: ¿Tienen influencia independiente cada una de estas variables? [edad, lugar de nacimiento, age of arrival] No lo sabemos, debido a esta manera de reportar las variables juntas.

Order of acquisition High correlation between use of Sub and those who learned to write and read in Spanish first.

Conclusiones * El uso del Sub fue bastante alto, a pesar de las políticas educacionales en los EE.UU. que enfatizan el inglés. El español en Chicago se estabiliza con la migración circular de muchos mexicanos. Los maestros debemos tener en cuenta la variación en el uso del Sub – crear actividades pedagógicas con contextos dubitativos. Debemos convencerles a los bilingües de su alta competencia gramatical para combatir sus actitudes negativas hacia su propio español.