¿Cómo y cuándo lo usamos?

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
AP Review Session #1 Grammar Overview of Subjunctive Points and Preterite/Imperfect.
Advertisements

El Subjuntivo Its all in the mood! Verbs show the action and they also show a tense and a mood. The tense tells you the time of the action Present, preterit,
The Subjunctive in Adjective Clauses
The Present Subjunctive
El Subjuntivo The Subjunctive.
Las Palabras Interrogativas
Most often used words in Spanish ¿Cuántas de estas palabras puedes comprender?
El subjuntivo y las conjunciones de tiempo
Regular verbs. The imperfect tense is quite easy to form and has very few irregular parts. There are only two sets of endings to learn and only three irregular.
1. Es dudoso que Ramón reciba una buena nota en el examen. 2. No es cierto que ellos vayan a Mexico. 3. Es malo que comas mucho helado. 4. Es importante.
The preterite forms of ir and ser are exactly the same. Carlos fue de vacaciones a las montañas. (ir) Mi equipo fue campeón.
El Imperfecto Del subjuntivo U7.1 y 7.2.
Respuestas Los 101 Dálmatas Total= ___/60. 1.vivían 2.tuvo 3.llamó 4.anunció 5.exclamó 6.podía 7.era 8.bailaba 9.se abrió 10.estaba 11.estaba 12.tenía.
Content Objective: Students will learn how to express Hopes & Wishes with the Subjunctive Mood. Language Objective: Students will express Hopes & Wishes.
Starter- present tense revision 1) yo (tener) 2)yo (empezar) 3) Yo (salir) 4) Yo (hacer) 5) Yo (jugar) 6) Yo (aprobar) o-ue change 7) yo (poder)- to be.
Starter- present tense revision 1) yo (tener) 2)yo (empezar) 3) Yo (salir) 4) Yo (hacer) 5) Yo (jugar) 6) Yo (aprobar) o-ue change 7) yo (poder)- to be.
Español 4 Honores Unidad 11: Gramática D
Español 4 Honores. Tema Para el ensayo final, van a escribir sobre una situación hipotética que no es una muy posible. Por eso, no van a usar el presente.
With the exception of commands, all the verb forms you have been using have been in the indicative mood. The subjunctive is not a tense; rather, it is.
Formal Commands – Los Mandatos Formales
1.Define the word certainty. 2.What are examples of things that WILL happen? 3.What are examples of things that MIGHT happen?
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Adverbial conjunctions: Subjunctive or indicative
Copyright © 2009 Vista Higher Learning. All rights reserved. 8.1–1 Para expresar el idea de lo que podría pasar, usamos el condicional.
You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence. Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.
The Subjunctive with Adverbial Conjunctions
1 The Presente Progressive Tense What are you doing right now? Spanish One ch.6B.
Using the Subjunctive Noun Clauses.
The Subjunctive Tense with Dependent Adverb Clauses
¿Hay alguien que…. ¿Hay un lugar donde…
Present tense conjugations of regular –AR, -ER, & -IR verbs
Es el 28 de septiembre del Traduce las siguientes oraciones usando la condicional. 1.I would like to go to the movies. 2.They would do their homework.
Es el 29 de septiembre del Traduce las siguientes oraciones usando la condicional. 1.I would like to go to the movies. 2.They would do their homework.
Direct and Indirect Object Pronouns
You will now learn how to form and use the past subjunctive (el pretérito imperfecto de subjuntivo), also called the imperfect subjunctive. Like the present.
Conjunctions are words or phrases that connect other words and clauses in sentences. Certain conjunctions commonly introduce adverbial clauses, which describe.
Presente perfecto del subjuntivo Formación: Haber (subjuntivo) + pasivo (ido, ado) Haya Hayas Haya Hayamos Hayáis Hayan Comido Nadado +
Presente perfecto del subjuntivo
Using Infinitives Spanish 1 Chapter 7.1.
Gramática Nueva: ¿Cuál es? ¿Cómo se forma? Quiero que Uds. vengan a mi fiesta. Pido que hagas la tarea. Espero que tenga un buen fin de semana. Las chicas.
El Presente Perfecto.
There are PAST forms of the subjunctive called the IMPERFECT SUBJUNCTVIE.
Si (If) clauses describe a condition or event upon which another condition or event depends. Sentences with si clauses consist of a si clause and a main.
Future Tense Regular & Irregular Verbs. The basics … Unsurprisingly, we use the future tense to talk about actions that will happen in the future. We.
express an action that usually occurs or normally occurs. Ejemplos: Como frutas cuando tengo hambre. (I eat fruit when I am hungry.) Mis amigos se.
Repasemos la tarea – ejercicio – fotocopia 1.que yo llegue… 2.que ella me examine… 3.que yo venga… 4.que ella me dé… 5.que todos sus pacientes hagan… 6.que.
El imperfecto del subjuntivo. Uses of the subjunctive: To persuade someone else to do something To express emotions about situations To express doubt.
El imperfecto de subjuntivo LWSDU El imperfect de subjuntivo To conjugate a verb in the imperfect subjunctive, you must first remember the 3 rd person.
El subjuntivo vs. el indicativo en cláusulas adjetivas
Español II Srta. Forgue El 11 de abril de La clase de hoy El 11 de abril Ahora mismo: Mirar el tutorial de 7.1 Repaso: Corregir INTÉNTALO en la.
Srta. Forgue El 29 de enero de 2011
Srta. Forgue El 12 de enero de Ahora mismo Completa los ejercicios con la forma correcta del mandato según el sujeto en paréntesis. Caminar (Uds.)
El 27 de noviembre de Tienes 5 minutos para escribir 5 líneas por lo menos en un papel sobre tus vacaciones del día de gracias.
Srta. Forgue El 8 de febrero de 2011 Español II. Ahora mismo ¿Cómo fue el fin de semana? Habla por 5 minutos sobre lo que hiciste.
¿Cómo y cuándo lo usamos? 1 2 El Modo Subjuntivo El Modo Imperativo El Modo Indicativo.
Present Progressive Spanish 2- Ms. Labrador. The present progressive is formed by combining the verb "to be" with the present participle. (The present.
Cláusulas condicionales con si
Apuntes.. Es subjuntivo pt. 2 El concepto del subjuntivo… Remember that when we are using expressions of doubt, uncertainty or negativity we will use the.
Clausulas con si.
In Spanish, adverbial clauses are commonly introduced by conjunctions
1 Present tense conjugations of regular –AR, -ER, & -IR verbs Los Verbos Regulares.
-GO Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to.
OK…once again: How do we form the subjunctive? 1.Start with the present tense “yo” form. 2.Drop the “-o.” 3.Add the opposite ending (“-e” for “-ar” verbs.
Español III – Sra. Smith. El Subjuntivo is necessary if there is a main clause and dependent clause “que” is used to connect clauses (except tal vez and.
CONJUGATING –AR VERBS One of the most important things you’ll ever learn to do in Spanish.
UNIDAD 2 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
Lección 10: Gramática Los participios pasados Pretérito perfecto
1 Present tense conjugations of regular –AR verbs Los Verbos Regulares.
¿Cómo y cuándo lo usamos?
¿Cómo y cuándo lo usamos?
Transcripción de la presentación:

¿Cómo y cuándo lo usamos? El Modo Subjuntivo ¿Cómo y cuándo lo usamos?

Los Modos Verbales: El Modo Indicativo El Modo Imperativo indicative mood is used to express factual information, certainty, and objectivity. El Modo Imperativo imperative mood is used to give a command, either affirmative (Go!) or negative (Don’t go!). El Modo Subjuntivo is not a tense; rather, it is a mood. Tense refers to when an action takes place (past, present, future), while mood merely reflects how the speaker feels about the action.

El Modo Indicativo Habla de hechos Habla de certidumbre Habla de la realidad El Modo Subjuntivo Expresa la duda Expresa los deseos Expresa la incertidumbre Cosas irreales Cosas contrarias a la realidad

El presente Del subjuntivo

¿Cómo se forma el subjuntivo? Empezar con la forma “YO” Quitar la “o” Poner las terminaciones opuestas -AR: -e -emos -es -éis -e -en -ER / -IR: -a -amos -as -áis -a -an

Cambios ortográficos: Pero, ¡recuerden…! Irregular en “YO”: Tener Caber Coger … Verbos como “dormir”: Tienen un cambio en “nosotros / vosotros” …durmamos…durmáis… Cambios de raíz: Encontrar Poder Dormir** … D I S H E S Dar Ir Ser Haber Estar Saber Cambios ortográficos: -car -gar -zar

Unos irregulares, por ejemplo: caber: quepa quepamos quepas quepáis quepa quepan poder: coger: pueda podamos puedas podáis pueda puedan coja cojamos cojas cojáis coja cojan dormir: buscar: duerma durmamos duermas durmáis duerma duerman busque busquemos busques busquéis busque busquen

D ar I S r H E er aber star aber dé, des, dé, demos, deis, den vaya, vayas, vaya, vayamos, vayáis, vayan er sea, seas, sea, seamos, seáis, sean aber haya, hayas, haya, hayamos, hayáis, hayan star esté, estés, esté, estemos, estéis, estén aber sepa, sepas, sepa, sepamos, sepáis, sepan

Noun Clauses Adjective Clauses Adverb Clauses Conditional Clauses

(Las Cláusulas Sustantivales) Noun Clauses (Las Cláusulas Sustantivales)

In Noun Clauses, the Subjunctive does not just happen, it is caused: The cause for the subjunctive is in the principal clause (la cláusula principal). The subjunctive is in the subordinate clause (la cláusula subordinada).

Principal Clause Indicative mood: In a compound sentence (two simple statements linked together, a main clause and a subordinate clause, each containing one verb), both verbs will be in the indicative as long as the statement is felt to be true, real, current, actual...   MAIN CLAUSE SUBORDINATE CLAUSE Dicen que esto es muy sencillo.

Subordinate Clause Subjunctive mood: Used mostly in subordinate clauses (i.e., in a phrase introduced by a conjunction such as que, como, cuando, si). It conveys the idea that the action of the subordinate verb is regarded as unreal in some way: impossible, possible or probable, hypothetical, desired, requested, due to take place in the future. MAIN CLAUSE SUBORDINATE CLAUSE No creo que esto sea muy sencillo.

Para entrar en la “puerta,” se necesitan unas “llaves” La “Puerta” al Subjuntivo: Para entrar en la “puerta,” se necesitan unas “llaves” importantes: un verbo “especial” dos cláusulas dos sujetos diferentes la palabra “que”

Yo necesito QUE mis estudiantes hagan la tarea. Cláusula Principal QUE Cláusula Subordinada + Indicativo “Verbo especial” Sujeto diferente Subjuntivo Yo necesito QUE mis estudiantes hagan la tarea.

“Verbos especiales” de… Emoción Influencia Duda Mandato

Emoción Duda Influencia Mandato alegrarse de, tener miedo de, temer, gustar, molestar, etc… Duda dudar, no creer, no pensar, no estar seguro de, negar, etc… Influencia querer, requerer, desear, sugerir, pedir, preferir, necesitar, etc… Mandato Mandar, demandar, prohibir, etc…

W E I R D O Wishes Emotion Impersonal Expressions Requests Doubt / Denial Obligation / Ojalá

Las Expresiones Impersonales: 1. Requieren el uso del subjuntivo: es necesario, es preciso, es menester, es posible, es imposible, es probable, es importante, es una lástima, es mejor, más vale, está bien, etc… + QUE 2. V O C E S -- Usan el indicativo: es verdad, es obvio, es cierto, es claro, es evidente, es seguro + QUE

La secuencia De Los tiempos

La Secuencia de los Tiempos Verbales Cláusula Principal Cláusula Subordinada Presente Futuro Presente Progresivo Mandato Presente del Subjuntivo (o presente perfecto) Pretérito Imperfecto Condicional Imperfecto progresivo Imperfecto del Subjuntivo (o pluscuamperfecto)

Imperfect Progressive Formula: imperfect indicative conjugation of estar + present participle of verb = imperfect progressive To conjugate regular -ar verbs in the imperfect, simply drop the ending (-ar) and add one of the following: aba, abas, aba, ábamos, abais, aban The present participle (gerund) is formed with the stem of the verb plus -ando (for -ar verbs) or -iendo (for -er and -ir verbs). For example: hablar > hablando (talking) comer > comiendo (eating) vivir > viviendo (living) The imperfect progressive is used similar to the imperfect. It is essential when discussing an action that was in progress at the moment it was interrupted.

Presente del Subjuntivo… Ella manda que Pablo limpie su cuarto inmediatamente. Futuro: Ella mandará que Pablo limpie su cuarto inmediatamente. Presente progresivo: Ella está mandando que Pablo limpie su cuarto inmediatamente. Mandato: Luis, manda que Pablo limpie su cuarto inmediatamente.

Imperfecto del Subjuntivo… Pretérito: Ella mandó que Pablo limpiara su cuarto inmediatamente. Imperfecto: Ella mandaba que Pablo limpiara su cuarto inmediatamente. Condicional: Ella mandaría que Pablo limpiara su cuarto inmediatamente. Imperfecto progresivo: Estaba mandando que Pablo limpiara su cuarto inmediatamente.

Indicative vs. Subjunctive indicative--for stating facts subjunctive--for stating possibilities, conjectures, "what if," what someone else said, thought or believed Subjunctive II expresses hypothetical and "counterfactual" statements ("what if," "I wish," "I would," "I could" etc.). Normally, if someone speaks about "the subjunctive," they mean Subjunctive II. Subjunctive I is used to report indirect speech, i.e. what someone else said (and, by extension, what s/he thought, believed, etc.) imperative--for stating commands

Indicative: what is happening, what happened, what will happen. Gives the facts. Subjunctive: What would happen, what would have happened, what you wish would happen , what you wish would have happened--the "counterfactual" mood. Gives wishes and hypothetical thoughts, not the facts. It is used to state what someone else says/has said or thinks/thought.

(Las Cláusulas Adjetivales) Adjective Clauses (Las Cláusulas Adjetivales)

Adjective Clauses…: Clause that functions as an adjective Antecedent: noun modified by an adjective or adjective clause Real or existing antecedent (within speaker’s knowledge / understanding) = indicativo Uncertain or non-existent antecedent = subjuntivo

An adjective clause is a group of words… –containing a verb–which tells something about a noun. This noun to which the clause refers is called its antecedent: I admire those women who stand for their rights. ----- antecedent --------- adjective clause The subjunctive is used in an adjective clause when the antecedent is someone or something whose existence is unknown, hypothetical or uncertain from the point of view of the speaker: Necesito un libro que me explique esto. I need a (some) book that explains this. No hay novelas que me interesen. There are no novels that may interest me.

Note! If the antecedent is known to exist, the indicative is used: Busco al secretario que sabe francés. I am looking for the secretary who knows French. Necesita el libro que explica esto. She needs the book that explains this. Hay novelas que me interesan. There are some novels that interest me.

When the antecedent is not mentioned… Adjective clauses are introduced by “lo que” (what...). Use the subjunctive when the reference is hypothetical or unknown (often in the future). Haz lo que quieras. Do what(ever) you (may) want. No me importa lo que digan. I do not care what they (may) say. (whatever it is)

Deseo comprar una casa que sea grande. Ellos tienen una casa que es grande. Hay un estudiante en mi clase que viene de España. ¿Hay alguien en tu escuela que venga de España? Tenemos un perro que no ladra nunca. Preferimos tener un perro que no ladre nunca.

¡¡Pero, recuerden!! To have the subjunctive in clauses adjectively, it is not necessary to have a "Special verb”: Busco un apartamento que tenga 2 baños. No hay una persona aquí que hable griego.

Practica Buscan un arquitecto que ______diseñar el nuevo ayuntamiento. (poder) No hay ningún coche que no_____ gasolina. (gastar) Me dicen que tienen un apartamento en la playa que ______ muy bonito. (ser) En este restaurante se prepara un plato especial que _____ riquísimo. (saber) Busco a la persona que ______ la copiadora en marcha. (poner) Necesitamos encontrar trabajadores que _______dispuestos a trabajar en equipo. (estar)

(Las Cláusulas Adverbiales) Adverb Clauses (Las Cláusulas Adverbiales)

Adverbs Adverbs indicate such things as why, where, when, and how. Typical adverbs in English are words like “soon”, “here” and “quickly”; adverbial phrases are groups of words used in the same way, such as “on Sunday” or “with compassion”.

Adverbial Function Likewise, an entire clause —remember that a clause has a subject and predicate— may have an adverbial function: John is working so that she will notice him. [why] John works wherever we want. [where] Joan works after school is out. [when] Joan works as rapidly as she can. [how]

Adverbial Clauses Adverbial clauses are introduced by conjunctions, such as para que (so that), antes de que (before), and hasta que (until). The indicative or subjunctive mood may be required in the adverbial clause in Spanish, or an adverbial phrase (preposition plus infinitive) may be used, depending on:

1. Whether there is a change of subject 1. Whether there is a change of subject. If no change of subject is involved and a preposition exists which corresponds to the conjunction, that preposition plus an infinitive is normally used, e.g.: He's saving his money so he can buy a car, Ahorra su dinero para poder comprar un coche. 2. The type situation or time in the adverbial clause. In general, if the situation in the adverbial clause is viewed as something hypothetical or anticipated —rather than completed, habitual, or factual— then the subjunctive is required.

CONT… In contrast, if the adverbial expression deals with something that is viewed as completed, habitual, or factual, the indicative is used. Some adverbial conjunctions by their very nature deal with something hypothetical or anticipated and thus are always followed by the subjunctive; others may take either the subjunctive or the indicative.

¡Subjuntivo siempre! ¿Subjuntivo o indicativo? Para que A fin de que A menos que Antes de que En caso de que Con tal de que Sin que como cuando donde Hasta que Después de que mientras En cuanto Tan pronto como

¡Subjuntivo siempre! Para que Vamos al partido a menos que llueva. A fin de que A menos que Antes de que En caso de que Con tal de que Sin que Vamos al partido a menos que llueva. No debes salir sin que yo lo sepa. Llámame antes de que Uds. vayan al cine. Te doy el dinero a fin de que compres algo bueno.

¿Subjuntivo o indicativo? como cuando donde Hasta que Después de que mientras En cuanto Tan pronto como Subjuntivo: if and only if the action is anticipated in the future, and has not happened yet… Voy al cine en cuanto lleguen mis padres. Indicativo: if the action is complete… Fui al cine en cuanto llegaron mis padres.

¿Cómo completamos la frase? Necesito que ellos para el examen. (estudiar) estudien Tengo un perro que de México. (venir) viene Entendemos que ella muy inteligente. (ser) es Llamé por teléfono en cuanto el partido. (terminar) terminó No salimos antes de que todos (comer) coman Buscan un trabajo nuevo que perfecto. (ser) sea No creo que el examen a ser difícil. (ir) vaya

¿Cómo completamos la frase? Sabemos que Elena muy bonita. (ser) es Traemos un abrigo en caso de que frío. (hacer) haga Más vale que nadie temprano. (venir) venga Esperábamos hasta que todos el desayuno. (comer) comieron Oímos que el equipo a ganar el partido. (ir) va Prefiero leer libros que no me . (aburrir) aburran Yo compré un coche que no un radio. (tener) tenía

¿Cómo se dicen estas frases en español? 1. I hope the new girl is very pretty. Espero que la chica nueva sea bonita. 2. They say that she is from Spain. Ellos dicen que ella es de España. 3. She wants me to call her tonight. Ella quiere que yo le llame esta noche. ¿Cómo se dicen estas frases en español? 4. I’ll call her before we eat. Le llamo antes de que comamos.

¿Cómo se dicen estas frases en español? 1. We want an apartment that has 2 bathrooms. Queremos un apartamento que tenga 2 baños. 2. I’m not sure that we’ll find it. No estoy seguro de que lo encontremos. 3. I hope there is one near the university. Espero que haya uno cerca de la universidad. 4. We found one that is perfect. Encontramos uno que es perfecto.

PRACTICA Pablo, háblame, por favor, tan pronto como… (terminar) Tan pronto como yo (terminar) , hablé con la gerente. Tengo que esperar hasta que la (llegar) jefa. Era necesario que nosotros (esperar) hasta que volviera/volvió el gerente. Esperé hasta que (volver) el gerente La profesora habló lentamente de manera que (so that) todos sus estudiantes (entender) el concepto. Me dijeron que (hablar) claramente de modo que los estudiantes entendieran el concepto. Ya que Uds. (haber, portar) tan bien, podemos ir al parque. Aunque (even if) tú me (pagar), no te voy a prestar mi coche. Me dijo que aunque (even if) yo le (pagar), no iba a prestarme su coche.

Summary Noun Clause: Adjective Clause: Adverb Clause: Use when the subordinate clause can be replaced by an noun. Yo quiero que tú hagas la tarea. (S.C.) Yo quiero la tarea. (Noun) Adjective Clause: Tells who is or describes the noun. If the noun is unknown use the subjunctive form & “lo que”. If it is known use the indicative form. Adverb Clause: Explains the purpose of an action. (4W&H)

(Las Cláusulas Condicionales) (Las Cláusulas con “si”) Conditional Clauses (Las Cláusulas Condicionales) (Las Cláusulas con “si”)

Conditional Note: when "would" is used in the sense of a repeated action in the past, the imperfect is used. To conjugate regular -ar, -er and -ir verbs in the conditional, simply add one of the following to the infintive: Ía Ías Íamos Íais ían Frequently, the conditional is used to express probability, possibility, wonder or conjecture, and is usually translated as would, could, must have or probably. The student said that he would study one more hour. (probability, possibility) What time could it have been? (wonder, conjecture) He must have been at home. (wonder, conjecture) We were probably busy when you called. (probability, possibility).

El Imperfecto Del subjuntivo

El Imperfecto del Subjuntivo: Imperfect is used for past actions that are not seen as completed. Use of the imperfect tense implies that the past action did not have a definite beginning or a definite end. Empezar con la tercera persona plural hablaron del pretérito: comieron vivieron Quitar la terminación “-ron”: habla- comie- vivie- Poner: -ra -ramos -se -semos -ras -rais -ses -seis -ra -ran -se -sen

Algunas cosas importantes… Pretérito irregular: decir estar tener querer hacer saber 2. La forma “nosotros” tiene acento: habláramos / hablásemos comiéramos / comiésemos viviéramos / viviésemos tuviéramos / tuviésemos hiciéramos / hiciésemos supiéramos / supiésemos 3. No hay ningún verbo irregular en esta forma… 4. Los mismos usos como el presente del subjuntivo…

¿Cuál es la forma correcta del Imperfecto del Subjuntivo? El Verbo La Raíz La Forma Yo / decir dije- dijera / dijese Tú / salir salie- salieras / salieses Ud. / conducir conduje- condujera / condujese Nosotros / ir fue- fuéramos / fuésemos Vosotros / hablar habla- hablarais / hableseis ellos / ver vie- vieran / viesen

Review for Preterite Irregurlar Verbs (Corresponding stem changes): Infinitive Stem Change andar anduv- estar estuv- tener tuv- caber cup- haber hub- poder pud- poner pus- saber sup- hacer hic- querer quis- venir vin- 56

volver saber sacar andar pedir comprar ser caber decidir imaginar traducir leer

saber volver andar sacar pedir ser supiera supiéramos supieras supierais supiera supieran volviera volviéramos volvieras volvierais volviera volvieran andar sacar anduviera anduviéramos anduvieras anduvierais anduviera anduvieran sacara sacáramos sacaras sacarais sacara sacaran pedir ser pidiera pidiéramos pidieras pidierais pidiera pidieran fuera fuéramos fueras fuerais fuera fueran

comprar caber decidir imaginar leer traducir comprara compráramos compraras comprarais comprara compraran cupiera cupiéramos cupieras cupierais cupiera cupieran decidir imaginar decidiera decidiéramos decidieras decidierais decidiera decidieran imaginara imagináramos imaginaras imaginarais imaginara imaginaran leer traducir leyera leyéramos leyeras leyerais leyera leyeran tradujera tradujéramos tradujeras tradujerais tradujera tradujeran

Hay dos tipos de cláusulas condicionales IMPERFECTO DEL SUBJUNTIVO que usamos en español: (“If…then…”) 1. Cláusulas que hablan de la realidad y lo posible… INDICATIVO 2. Cláusulas contrarias a la realidad… IMPERFECTO DEL SUBJUNTIVO

1. La realidad y lo posible… + indicativo + indicativo presente (pretérito) futuro (presente) (pretérito)

1. Cláusulas que hablan de la realidad y lo posible… If I leave early, I arrive on time. (Present) If I study, I’ll learn it. (Future) If I saw him, I didn’t recognize him. (Past) Si salgo temprano, llego a tiempo. (Presente) Si estudio, lo aprenderé. (Futuro) Si lo vi, no lo reconocí. (Pasado)

Les toca a Uds… If I see her, I´ll call you. Si la veo, te llamo (llamaré). If you build it, they will come. Si lo construyes, vendrán. If it rains, I won’t wash the car. Si llueve, no lavo (lavaré) el coche.

2. Contraria a la realidad… imperfecto del subjuntivo “Si” + + condicional

2. Cláusulas contrarias a la realidad… If I had the money… (I don’t…) If I were in Spain… (I’m not…) If I could fly… (I can’t…) Si tuviera el dinero… Si estuviera en España… Si pudiera volar…

Por Ejemplo…: Si tuviera el dinero… Si estuviera en España… Si pudiera volar… iría a España. comería paella. lo haría.

Les toca a Uds… If I had time, I would read more. Si tuviera el tiempo, leería más. If I were you, I’d do it. Si yo fuera tú, lo haría. If you bought it , you wouldn’t use it. Si lo compraras, no lo usarías.

2. Contraria a la realidad………en el pasado “Si” + pluscuamperfecto del subjuntivo condicional perfecto

2. Contraria a la realidad………en el pasado If I had had the money… (I didn’t…) If we had been in Spain… (We weren’t…) If I had studied more… (I didn’t…) Si hubiera tenido el dinero… Si hubiéramos estado en España… Si hubiera estudiado más…

Por Ejemplo…: Si hubiera tenido el dinero… Si hubiéramos estado en España… Si hubiera estudiado más… habría ido a España. habríamos comido paella. habría recibido una “A”.

Les toca a Uds… If I had seen him, I would have talked to him. Si lo hubiera visto, le habría hablado. If it had snowed, they would have stayed home. Si hubiera nevado, se habrían quedado en casa. If he had known, he would not have left. Si hubiera sabido, no habría salido.

Con las cláusulas condicionales, la secuencia de las cláusulas no importa. El resultado puede venir primero…: Tendría que estudiar si tomara esa clase. Lo habría comprado si lo hubiera visto. Ella me llamaría si supiera mi número.

Pues, espero que hayamos ¿Terminamos con el Subjuntivo? ¿Sí? Pues, espero que hayamos terminado con ello…

Online Practice http://www.quia.com/shared/search Off line copy