La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

1. Es dudoso que Ramón reciba una buena nota en el examen. 2. No es cierto que ellos vayan a Mexico. 3. Es malo que comas mucho helado. 4. Es importante.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "1. Es dudoso que Ramón reciba una buena nota en el examen. 2. No es cierto que ellos vayan a Mexico. 3. Es malo que comas mucho helado. 4. Es importante."— Transcripción de la presentación:

1 1. Es dudoso que Ramón reciba una buena nota en el examen. 2. No es cierto que ellos vayan a Mexico. 3. Es malo que comas mucho helado. 4. Es importante que ellos estudien para la prueba. 5. Es triste que tú estés enfermo. 6. Es terrible que ella nunca saque la basura. Prequiz: can you translate these?

2 Each of the previous sentences used a new verb tense called the SUBJUNCTIVE (SUBJUNCTIVO) Each sentence was introduced with what is called an IMPERSONAL EXPRESSION. Here are some impersonal expressions. Es cierto Es seguro Es verdad Es bueno Es posible Es importante Es necesario There are many more…

3 Some IMPERSONAL EXPRESSIONS convey certainty: Es cierto Es claro Es obvio Es seguro Es verdad If you use one of these expression of certainty you DO NOT use the new verb tense…so there is nothing new here. Es obvio que Sr. W. es un gran profesor. Es cierto que sus estudiantes son inteligentes.

4 IMPERSONAL EXPRESSIONS that do not convey certainty require the new verb tense el subjunctivo Es importante que Uds. hagan la tarea. Es terrible que Marta esté enferma. ¿Es possible que tú vayas conmigo? Es fantástico que no haya clases mañana. Es recomendable que Uds. estudien para el examen.

5 How to form the subjunctive: You may have noticed that the subjunctive is like the commands that you have already learned. The subjunctive has the opposite endings of the regular present tense. Yo comaescribanade Tú comasescribasnades El,ellacomaescribanade Nosotros comamosescribamosnademos Vosotros comáisescribáisnadéis Ellos comanescribannaden Ellas, Uds.

6 The present subjunctive takes the stem of the YO form in the regular present tense: TRABAJO DIGO HAGO PREFIERO DUERMO Just drop the O and add the opposite endings!

7 There are 6 irregular verbs in the subjunctive. If you can memorize the YO form the rest is easy. VERBOYO FORM dardé irvaya sabersepa haberhaya estaresté sersea

8 So when do you use this subjunctive thing

9 You use the subjunctive when there is a change of subject AND the first part of the sentence is an impersonal expression that does not convey certainty. These two parts are separated by the word QUE. ES NECESARIO 1 QUELUPE ESTUDIE MUCHO. 2 This second part is in the subjunctive. The subject in the first part is IT

10 If there is no change of subject then there is no subjunctive… Es necesario estudiar mucho. It is the only subject of this sentence. There is no QUE in this sentence because there are not two separate parts.

11 ONE FINAL THING… In addition to the impersonal expressions Spanish has this cool word you can use. ojala Ojalá comes to Spanish from an arabic word meaning may god grant that. It is translated I HOPE/LETS HOPE

12 OJALA is used like an impersonal expression: Ojalá que Uds. hagan la tarea. Ojalá que Marta vaya a la fiesta. Ojalá que veamos esta película. You can also say I/Lets hope so and I/Lets hope not. Ojalá que sí. Ojalá que no.


Descargar ppt "1. Es dudoso que Ramón reciba una buena nota en el examen. 2. No es cierto que ellos vayan a Mexico. 3. Es malo que comas mucho helado. 4. Es importante."

Presentaciones similares


Anuncios Google