YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES CAMPANAZO: Complete the chart in the PRESENT To have O TENER: _________________ TENG TIEN TEN TIEN.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
E-> ie verbos- ¿Qué es…?
Advertisements

Los verbos reflexivos.
5-1 gramática Stem-changing Verbs
Los Verbos –ER e -IR Apuntes de gramática.
Stem-Changing Verbs.
Stem-Changing Verbs Stem of verb remains when ending is removed hablar – to talk, to speak habl These are verbs that have spelling changes in the stem.
Remember that the stem is the part of the verb that remains when the ending is removed. hablar – to talk, to speak habl These are verbs that have spelling.
¿Qué te gusta hacer?.
Tarea del menu pon en mi escritorio.
Conjugating Verbs en español.
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
ESTAR Another Irregular Verb! Estar is irregular. It does NOT follow a regular AR pattern like verbs such as nadar, bailar, or cantar do. Soooo…… What.
E  IE BOOT VERBS. You have already learned 2 e  ie verbs: tener (to have) venir (to come) These verbs are LOW TOP BOOT VERBS. The “YO” form is NOT in.
Stem-changing verbs.
Stem changing Verbs AKA Boot Verbs A verb that ends in AR, ER, IR is called an _______________. When you drop the -AR, -ER or -IR, what is left is called.
Español 2-2 Sra. Carpinella.  In Spanish, there are several verbs that have spelling changes in the stem of the word.  The stem is the part of the word.
Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at 2 other verbs.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
ACTION VERBS In order to speak a language, you need to say what is happening, what people are doing, etc … You must learn your action verbs!
ER VERBS Present tense conjugation of ER Verbs in Spanish.
Stem Changing Verbs Shoe Verbs Boot Verbs.
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
+ STEM CHANGERS SRTA. PHILLIPS. + Stem Changing Verbs Some verbs in Spanish are called stem-changing verbs. All forms except the nosotros and vosotros.
Spanish One Realidades c. 6A O-UE Stem Changes (poder, dormir)
Verbos con cambio en el radical (e – ie) Boot Verbs Stem changing verbs – class I.
Stem-Changing Verbs P. 27 Realidades 2 The stem of a verb is the part of the infinitive that is left after you drop the endings -ar, -er, or -ir. The.
Capítulo 7A Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at.
Stem-changing Verbs. OMG... I LOVE these verbs! Espanol 2 – 1A.
Español 3-3 Sra. Carpinella
Espanol 1. - Have a spelling change at the stem of the word. - A verb can change e  ie, o  ue, u  ue or e  i. - The vowel with a spelling change is.
Stem- Changing Verbs HABLAR COMER HABLAR ASISTIR COMER ASISTIR
Present Tense ER Verb Conjugation Academic Vocab Infinitive: The base form of a verb. When translated, it always includes “TO” + the action. Correr –
-ER and –IR Verbs NOTES Copyright © Kelly Zeilstra 2014.
Me llamo ___________ Clase 701 La fecha es el 26 de enero del 2015 Proposito # 46: ¿Juegan ustedes al tenis? Actividad Inicial: Copia y completa con la.
Spanish Stem-Changing Verbs e→ie. How do these verbs work? There are certain groups of verbs in Spanish that have a stem change in the present tense.
Stem-changing/irregular/-ar verbs
Calentamiento ¡Vamos de vacaciones a Colombia! ★ ¿Qué tiempo hace allí? ★ Piensa (think) en 3 cosas que vamos a hacer en Colombia. ○Usa solamente tu vocabulario.
The exceptions IRREGULAR –ER & -IR VERBS. What are the –ER & -IR Verb endings? YoNosotros TúVosotros Él, ella, o Ud. Ellos, ellas, Uds.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
Stem-Changing Verbs: e→ ie
1 Present tense conjugations of regular –ER verbs Los Verbos Regulares.
Boot and shoe verbs. What we know so far: -AR infinitives caminar dibujar bailar buscar visitar cocinar llevar patinar gritar tirar explorar bajar desear.
Verbos con cambio en el radical (e – ie) Boot Verbs
Present Tense of regular –ar, -er, and –ir verbs.
C1g1 Español 2. Los Verbos Irregulares What is special about SER, IR and ESTAR? – They are very irregular verbs. There are no other verbs in the present.
¿Qué recuerdas de español 1 y 2? Español 3. Nivel: español 1 ¿Cómo te llamas? ¿Cómo estás hoy? ¿Cómo eres tú? ¿Cuál es la fecha de hoy? ¿Qué hora es?
Verbs ar verbs er verbs ir verbs
UNIDAD 3 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
Stem-changing verbs AKA “Boot verbs”. How to conjugate JUGAR Drop the infinitive ending. The infinitive ending on JUGAR is AR. Now you have the stem JUG.
Survival Spanish for travelers Lesson 4: Verbs, verbs everywhere! Part 1.
VÁMONOS Llena los espacios… 1. Juan ____________ (estudiar) en la clase de español. 2. Pablo y yo ________ (leer) el libro de Harry Potter. 3. Tú ________.
El presente indicativo ESPAÑOL 1. A. What is the present tense? It is when the action of a verb occurs at the moment. Verbs can be divided into two categories:
-ar, -er and –ir verbs in the present tense. Review Verb Infinitive Conjugate Subject Conjugations Subject pronouns a part of speech indicating action.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 Pensar, querer, y preferir.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
LOS VERBOS IRREGULARES Pregunta escencial: How do I conjugate irregular verbs in the present tense?
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
Radical Changing Verbs AKA Boot Verbs Español 1 Capítulo 7.
Stem Changing Verbs Verbs that change in the middle when conjugated: o -ue e -i e -ie Tener: él tiene un perro grande. To have: he has a big dog.
-ER and –IR Verbs. Review Verb Infinitive Conjugate Subject Conjugations Subject pronouns a part of speech indicating action an unchanged verb. In English.
VÁMONOS Escribe las frases y llena los espacios. 1. Juan ____________ (estudiar) en la clase de español. 2. Pablo y yo ________ (leer) nuestro libro de.
Me llamo ___________ Clase 702 La fecha es el 26 de enero del 2015 Proposito # 46: ¿Juegan ustedes al tenis? Actividad Inicial: Copia y completa con la.
REFLEXIVE VERBS TALKING ABOUT DAILY ROUTINE. You know a verb is reflexive if… It ends in – “SE” Ej: lavarse, despertarse, secarse, cepillarse etc The.
PRESENTE DEL INDICATIVO Verbos regulares -AR -ER -IR yo nosotros yo nosotros yo nosotros -O -AMOS -O -EMOS -O - IMOS tú vosotros tú vosotros tú vosotros.
-ER and –IR Verbs.
LunesMartesMiércolesJuevesViernes 1. Nadar Escuchar música2. Ir al ensayo Escuchar música3. Nadar Escuchar música4. Ver videos Escuchar música5. Salir.
Quasimodo: Corregir oraciones  Yo llegué a las ocho ayer.  Ella no vio a nadie.
Stem changing verbs AKA... BOOT VERBS ¡Yo quiero Taco-Bell! U7L2_Jorgensen_TJMS.
P. 330 Realidades 1 Pensar, Querer, and Preferir.
Transcripción de la presentación:

YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES CAMPANAZO: Complete the chart in the PRESENT To have O TENER: _________________ TENG TIEN TEN TIEN ES E EMOS ÉIS EN OBJETIVOS: To use correct subject- verb agreement in the present tense. To recognize the difference between regular and irregular verbs.

BOOT VERBS Irregular VERBS STEM changers

QUICK CHECK! What makes a verb “regular”? What makes a verb “irregular”? - The verb follows a pattern when we conjugate it. - The verb DOES NOT follow a pattern when we conjugate it. Spelling changes either in the stem or completely.

QUICK CHECK! What are our verb “endings” in Spanish? What is the “stem” of the VERB? –AR, –ER, and –IR - All the letters that come BEFORE the ending. Ejemplo: COMER COM

How do we conjugate IRREGULAR verbs? When we conjugate IRREGULAR verbs, there is no DEFINITE pattern. All these verbs have their own RULES and EXCEPTIONS. With our BOOT-VERBS, we FIRST still knock off the endings. THEN, we change the spelling of the STEM. This will depend on the verb. LASTLY, we then add our PRESENT tense endings. SUBJECT: he or she that DOES the action. *MUST MATCH THE VERB!

SERVIR: _______________ STEM CHANGE: _______ YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES SIRVO TO SERVE E  I SIRVES SIRVE SERVIMOS SERVÍS SIRVEN 1.Nuestra madre nos ____________ una cena deliciosa cada noche. - Our mother serves us a delicious dinner every night. 2.Ellos __________________ los tacos de carne. - They serve the meat tacos. SIRVE SIRVEN

PEDIR: _______________ STEM CHANGE: _______ YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES PIDO TO ASK FOR/ TO ORDER E  I PIDES PIDE PEDIMOS PEDÍS PIDEN 1.Nosotros siempre ____________ una pizza cada viernes. - We always order pizza every Friday. 2.Ellos ______________ una hamburguesa y unas papas fritas. - They order a hamburger and fries. PEDIMOS PIDEN

Let’s CONJUGATE! TÚ / PEDIR TÚ PIDES

Let’s CONJUGATE! YO / SERVIR YO SIRVO

Let’s CONJUGATE! NOSOTROS / SERVIR NOSOTROS SERVIMOS

Let’s CONJUGATE! ELLOS / PEDIR ELLOS PIDEN

Let’s CONJUGATE! EL MESERO / SERVIR EL MESERO SIRVE

QUERER: _______________ STEM CHANGE: _______ YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES QUIER O TO WANT E  IE QUIER ES QUIERE QUER EMOS QUER ÉIS QUIER EN 1.Julian ____________ pedir una ensalada con pollo. - Julian wants to order a salad with chicken. 2. ¿Qué ______________ beber? Yo __________ un refresco. - What do you want to drink? I want a soft drink. QUIERE QUIERESQUIERO

PREFERIR: ______________ STEM CHANGE: ___________________ YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES PREFIER O TO PREFER E  IE (second E) PREFIERES PREFIERE PREFER IMOS PREFER ÍS PREFIEREN 1.Mi madre ____________ cocinar que ir a un restaurante. - My mother prefers to cook than go to a restaurant. 2. Yo __________ el café más que el té. - I prefer coffee more than tea. PREFIERE PREFIERO

Let’s CONJUGATE! ELLOS / QUERER ELLOS QUIEREN

Let’s CONJUGATE! Mis Hermanos / PREFERIR Mis hermanos PREFIEREN

Let’s CONJUGATE! NOSOTROS / PREFERIR NOSOTROS PREFERIMOS

Let’s CONJUGATE! ELLA / QUERER ELLA QUIERE

Let’s CONJUGATE! PETE y EDDIE / PREFERIR Pete y Eddie PREFIEREN

Let’s CONJUGATE! YO / QUERER YO QUIERO

OTHER BOOT VERBS: 1.SEGUIR: 2.DORMIR: 3.ACOSTAR: 4.TENER: 1.To follow, to continue 2.To sleep 3.To lay down 4.To have E  I *Yo: drops “u” O  UE E  IE *Yo: “teng”

YOU CONJUGATE! DORMIR: __________________ YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES To sleep duermo duermes duerme dormimos dormís duermen

¡AHORA TÚ! 1. Todos los estudiantes ___________ (seguir) las reglas de la clase. 2. Yo ___________ (seguir) a trabajar en el restaurante después de escuela. 3. Mi hermanito siempre ___________ (querer) jugar. 4. ¿Tú ___________ (querer) cenar conmigo? 5. Michael _____________ (dormir) ocho horas cada noche. SIGUEN SIGO QUIERE QUIERES DUERME

¡AHORA TÚ! cont Cuando voy a cenar en un restaurante, yo siempre _____________ (pedir) un pescado con arroz. 7. ¿Qué ______________ (servir) tú en tu restaurante mexicano? 8. Ella ___________ (pedir) tacos de carne y papas fritas. 9. ¡Nosotros ___________ (querer) una pizza grande! 10. En las mañanas, yo le ________ (servir) mi desayuno a mi mamá. PIDO SIRVES PIDE QUEREMOS SIRVO

¡AHORA TÚ! cont En el restaurante, el mesero le ____________ (servir) el pescado a la mujer. 12. ¿A qué hora te ______________ (acostar) cada noche? 13. Nosotros les _____________ (servir) el cerdo a los hombres. 14. Mis amigos __________ (preferir) los mariscos porque son vegetarianos. 15. Mi maestra _________ (preferir) que hagamos la tarea. SIRVE ACUESTAS SERVIMOS PREFIEREN PREFIERE

¡AHORA TÚ! cont… 16. Para ayudar a mi mamá, yo les ____________ (servir) a mis hermanos el desayuno. 17. Nosotros siempre ____________ (preferir) comer la carne que los mariscos. 18. Yo _______________ (dormir) diez horas cada noche. 19. Ellos ____________ (seguir) trabajar en su clase después de la campana. 20. Los alumnos ______________ (tener) que estudiar. SIRVO PREFERIMOS DUERMO SIGUEN TIENEN

CAMPANAZO: Fill in the blanks with the proper conjugations. 1. Yo le ______________ (servir) el desayuno a mi hermanito. 2. Nosotros _______________ (servir) comida rica en nuestro restaurante. 3. Ellos siempre _____________ (pedir) mariscos porque son vegetarianos. 4. Mis hermanos y yo _____________ (pedir) pizza cada viernes. 5. ¿Qué ______________ (preferir) comer? 6. Yo ______________ (preferir) una ensalada más que el pollo frito. 7. Nosotros _____________ (dormir) ocho horas. 8. Ella _____________ (dormir) seis horas cada noche. OBJETIVOS: To use correct subject- verb agreement in the present tense. To conjugate our new “BOOT-VERBS” correctly SIRVO SERVIMOS PIDEN PEDIMOS PREFIERES PREFIERO DORMIMOS DUERME

Let’s CONJUGATE! YO / QUERER YO QUIERO

Let’s CONJUGATE! ELLOS / SEGUIR ELLOS SIGUEN

Let’s CONJUGATE! NOSOTROS / SERVIR NOSOTROS SERVIMOS

Let’s CONJUGATE! ELLA / DORMIR ELLA DUERME

Let’s CONJUGATE! TÚ / ACOSTAR TÚ ACUESTAS

Let’s CONJUGATE! YO / ACOSTAR YO ACUESTO

Let’s CONJUGATE! TÚ / PEDIR TÚ PIDES

Let’s CONJUGATE! Mi MADRE / SERVIR MI MADRE SIRVE

Let’s CONJUGATE! YO / PREFERIR YO PREFIERO

Let’s CONJUGATE! NOSOTROS / SEGUIR NOSOTROS SEGUIMOS

Let’s CONJUGATE! ELLOS / PREFERIR ELLOS PREFIEREN

Let’s CONJUGATE! YO / SEGUIR YO SIGO

Let’s CONJUGATE! TÚ / QUERER TÚ QUIERES

Let’s CONJUGATE! TUS AMIGOS Y TÚ / QUERER TUS AMIGOS Y TÚ QUERÉIS

Let’s CONJUGATE! ELLOS / DORMIR ELLOS DUERMEN

Let’s CONJUGATE! SHAWNTRAI / ACOSTAR SHAWNTRAI ACUESTA

Let’s CONJUGATE! NOSOTROS / PEDIR NOSOTROS PEDIMOS

Let’s CONJUGATE! Amanda y Elena / SEGUIR Amanda y Elena SIGUEN

DICE GAME CONJUGATIONS EXAMPLE: Subject: _________________ Verb: ___________________ Frequency Adverb: _________________________________ Conjugated verb: ___________________________________ Now write a complete sentence: (subject + verb + “object” + frequency adverb) __________________________________________________ Translation: __________________________________________________

CAMPANAZO: Fill-in the charts with PRESENT tense DORMIR: ________________ACOSTAR: _______________ Stem change: ____  ____Stem change: ____  ____ OBJETIVOS: To use correct subject- verb agreement in the present tense. To conjugate our new “BOOT-VERBS” correctly YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES YONOSOTROS TÚVOSOTROS ÉL ELLA USTED ELLOS ELLAS USTEDES To sleep O UE duermo duermes duerme dormimos dorméis duermen To lay down O UE acuesto acuestas acuesta acostamos acostáis acuestan