Capítulo 4 ¡A la mesa! Media-Enriched PPTs Dicho y hecho Ninth edition

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
This is an interactive presentation
Advertisements

In English, the equivalent is “to like”
Las Palabras Interrogativas
Gusta, again! Earlier in the course, we saw how to express likes and dislikes about activities, i.e., gusta + a verb. In this slide show, we are going.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Unidad 4 Etapa 3.
Spanish 2-2 By: Thomas Hanrahan Jasmine Lee. The verb ir Ir means to go Yo form: voy Tú form: vas Ella usd. Él form: va Nosotros form: vamos Vosotros.
en el desayuno for breakfast el yogur n yogurt el cereal n cereal.
Las comidas. El desayuno Breakfast El pan tostado.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i,
“Querer” and Stem-Changing Verbs
¡A la mesa! Capítulo 4 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
Capítulo 4 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¡A la mesa! Dicho y hecho Ninth edition.
STEM-CHANGING VERBS & NÚMEROS & INTERROGATIVOS (QUESTION WORDS)
Asking Questions Interrogativos Cap. 4A Sra Spampinato.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Stem Changing Verbs P A The stem of a verb is… Some examples of stem-changing verbs are… All stem-changing verbs have the following in common…
Los objetos directos página 212 ¿Qué es un objeto directo? o o A direct object is the person or thing receiving the action of the verb. Ejemplos o Pongo.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Hagan Ahora ¿Qué te gusta hacer?.
Palabras afirmativas y Negativas
Jeopardy Vocab 2ExpresateCommands Direct Objects Commands w/ D.O. Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Final Jeopardy.
Definite Articles ___el chico __la_tarea ___los__papeles ____las_lecciones exceptions __el__mapa ___el_día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Definite Articles ___ chico ___tarea _____papeles _____lecciones exceptions ____mapa ____día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
0 1 Capítulo 3A Tarjetas de vocabulario By: Malinda Seger Coppell High School Coppell, TX By: Malinda Seger Coppell High School Coppell, TX.
1.Look at the following grid of words. 2.Try to make 4 groups of words, each of which are related to each other in some way. 3.Give each group a name.
Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru, and Bolivia form a region of contrasts, with mountains and lowlands, rain forests and deserts, immense wealth and.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue
The Present Tense of ir (to go)
Direct and Indirect Object Pronouns
Hazlo ahora el 20 de marzo Objetivo: SWBAT identify and use drink vocabulary. On your hazlo sheet, write down five foods you see in the picture on the.
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Asking Questions Español I - p. 184.
3.4 Present tense of tener and venir Tener (to have) Venir (to come) (de/a) Forms and uses of two common irregular present tense verbs.
ANTE TODO It is a misunderstanding to think that ¿Qué? always translates as What?, and that ¿Cuál? and ¿Cuáles? always translate as Which? ¿Qué? and ¿Cuál?
O-ue and U-UE Stem-changers Espanol 1. Trabajo de timbre Contesten las preguntas en frases completas. (Use the clues to answer.) Contesten las preguntas.
Gramática 3.1 Gustar with infinitives Pronouns after prepositions
Unidad 3, Lección 1 Español I Tema: We LIKE gustar Essencial Question: How do I use the verb gustar to talk about what people do and do not like?
Los interrogativos.
Capítulo 4A- Apuntes #2 Interrogativos.
Jeopardy Stem- changers
Tu sala de clases Part II.
Los interrogativos.
Affirmative and Negative Words Affirmative / Negative Words When you want to talk about an indefinite or negative situation you use affirmative and negative.
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
Español 1 Doctora Tartaglione
JUGAR. Nosotras _______ al tenis Nosotras jugamos al tenis.
To remember some words for food and drink To say what foods you like to eat and drink.
Unidad 3.1. To talk about foods and beverages To ask questions To say which foods you like and dont like Use interrogative words Use the verb gustar with.
How does “gustar” work? “I like pizza.” “Elena likes to swim.”
¿Cómo se llama? ¿Cómo es (físicamente)? ¿Qué tiene como familia? ¿Tiene animales en casa? ¿Dónde vive? ¿Dónde trabaja? ¿Qué le gusta hacer? ¿Qué no le.
Forming questions Grammar Essential 1.
Stem-Changing Verbs a.k.a. Shoe Verbs.
¿Q UÉ TE GUSTA HACER ?. H ACER AHORA Translate the following sentences from English to Spanish. 1. Juan reads magazines every day. 2. She plays in a band.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
Gramática Stemchangers o-ue, e-ie. Stem-changing verbs A stem-changer has a change in the vowels in the stem. This change occurs in every form EXCEPT.
El verbo VER = “to see” Ver has an irregular yo form: veo. Otherwise it conjugates like a normal –er verb. The vosotros form doesn’t get an accent. Why?
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Comer- to eat Yo como- I eatNosotros comemos- We eat Tú comes- You eatVosotros coméis- You all eat- Españna Él come- He eatsEllos comen- They eat Ella.
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
Yo tú usted él ella nosotros nosotras ustedes ellos ellas GC 1: Los pronombres.
UNIDAD 2 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
Objetivo: What are affirmative and negative words we can use to express ourselves? Hagan Ahora: Write sentences to express which of your friends or family.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
¿Qué te gusta hacer?.  Talk about activities  Tell where you are from  Say what you like and don’t like to do.
La comida.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Transcripción de la presentación:

Capítulo 4 ¡A la mesa! Media-Enriched PPTs Dicho y hecho Ninth edition Note: Internet connection required to view videos via video link button. ¡A la mesa! Dicho y hecho Ninth edition Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Capítulo 4 ¡A la mesa! Así se dice ¡A la mesa! Las comidas y las bebidas Así se forma The verb gustar Stem-changing verbs Counting from 100 and indicating the year Interrogative words (A summary) Cultura México Las comidas en el mundo hispano Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se dice: ¡A la mesa! Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¿Cuánto cuestan? ¿Qué desea, señor? Voy a preparar arroz con pollo esta noche. Necesitamos fresas. Vamos a comprar un kilo. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se dice: ¡A la mesa! Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. Mercado Central la salchicha/ el chorizo ¿Cuánto cuestan? ¿Qué desea, señor? el pollo el jamón el ajo Voy a preparar arroz con pollo esta noche. el pescado la chuletas de cerdo/puerco las piñas el bistec la carne de cerdo/puerco las bananas/ los plátanos la langosta los camarones la carne de res el maíz Necesitamos fresas. Vamos a comprar un kilo. las manzanas las papas/ las patatas las cebollas las uvas las sandías las fresas las zanahorias el brócoli las peras los tomates las naranjas los guisantes la lechuga las cerezas las judías verdes los melocotones/ los duraznos los limones Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se dice: ¡A la mesa! Answer the questions based on the drawing. ¿Dónde están estas personas? ¿Qué come Juanito, una fresa o una cereza? ¿Qué compra la señora con el vestido blanco, uvas o cebollas? (Go to section Preguntas de comprensión in the Instructor’s Edition for more questions.) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se forma 1: The verb gustar Spanish expresses likes and dislikes with the verb gustar, which literally means to be pleasing (to someone). Spanish English Literal Translation Me gusta el helado. I like ice cream. (Ice cream is pleasing to me.) ¿Te gustan las fresas? Do you like strawberries? (Are strawberries pleasing to you?) No le gusta tomar vino. He doesn’t like to drink wine. (Drinking wine is not pleasing to him.) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

The verb gustar + + + Person(s) + gusta/gustan + thing(s) liked who like el helado la fruta comer me te le nos os les + gusta + gustan las uvas las fresas los camarones + Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

The verb gustar Important things to remember about gustar: The definite article is used with the thing(s) liked: Me gusta el helado. Me gustan las fresas. If what is pleasing is an activity, use singular form gusta with the infinitive (-ar, -er, -ir form) of the appropriate verb: Nos gusta comer. Les gusta cenar en restaurantes y asistir a conciertos. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

The verb gustar Important points to remember about gustar: To clarify the meaning of le and les, add a + person: A Pedro, a ella, etc. Pedro y Ana toman el desayuno juntos. A Pedro le gusta tomar café, pero a ella le gusta tomar té. For emphasis, add a mí, a ti, a usted, a nosotros, etc. A mí no me gustan los camarones. To follow up with a question, use ¿Y a ti?, ¿Y a usted?, ¿Y a él?, etc. —¿Te gustan las fresas? —No, no me gustan. ¿Y a ti? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice the verb gustar Complete these dialogues. —¿Te _____ las fresas? —Sí. También ___ _____ el helado de fresa. —¿A usted ___ _____ leer? —Sí, ___ _____ las novelas de misterio. —¿Qué te _____ más, la carne o el pescado? —___ _____ más el pescado. —¿A ustedes ___ _____ cocinar? —Sí, ___ _____ mucho cocinar. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice the verb gustar Complete these statements and questions: ¿Te _____ el café con leche? A mí ___ _____ las legumbres. Ana, ¿___ _____ esta chaqueta? ¡A nosotros no ___ _____ hacer la tarea! A mi hermana y a mí ___ _____ mucho bailar. A mis primos y a mí siempre ___ _____ almorzar en la universidad. ¿A usted ___ _____ las telenovelas? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Cultura: México Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Cultura: México Answer the following with a complete sentence. Video Documentales culturales: Los clavadistas de Acapulco, México Click here to see the video. Answer the following with a complete sentence. Explica qué hacen los clavadistas. Video Documentales culturales: Tulum en el Caribe, México Click here to see the video. Answer the following question with a complete sentence. ¿A quién está dedicada Tulum? Note: Internet connection required to view videos via video link button. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

¿La nueva cocina? Video Diálogo: ¿La nueva cocina? Click here to see the video. Answer the following questions with complete sentences. ¿Por qué le gusta a la chica ese restaurante? ¿Qué quieren comer el chico y la chica? Note: Internet connection required to view videos via video link button. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se forma 2: Stem-changing verbs Stem-changing verbs have the same endings as regular -ar, -er, and -ir verbs. But they have a different stem in all persons except nosotros and vosotros. The stem is the part of the verb that remains after the -ar, -er, or -ir endings is removed. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Stem-changing verbs eie oue quiero queremos quieres queréis quiere querer to want, to love quer-  quier- dormir to sleep dorm-  duerm- preferir to prefer entender to understand pensar to think almorzar to have lunch poder to be able, can volver to return, go back quiero queremos quieres queréis quiere quieren duermo dormimos duermes dormís duerme duermen ei pedir to ask for ped-  pid- pido pedimos pides pedís pide piden servir to serve, to be good (for something) Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice stem-changing verbs Complete these questions and statements with the correct form of the verb in parenthesis. ¿Qué _____ (servir) ustedes aquí? ¿Qué _____ (pensar) tú de esto? Yo nunca _____ (dormir) más de 7 horas. ¡Nosotros nunca _____ (dormir) menos de 8 horas! Samuel, ¿_____ (entender) lo que dice ella? ¡Qué lástima! Yo no _____ (poder) ir al baile porque tengo que trabajar. Nosotros no _____ (poder) viajar mucho porque tenemos niños pequeños. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice stem-changing verbs Complete these questions and statements with the correct form of the verb in parenthesis. Esto no _____ (servir). Está roto (broken). ¿A qué hora _____ (volver) tú por la noche? Hay helado y pastel. ¿Cuál _____ (preferir) tú? Ellos nunca _____ (pedir) café en el desayuno. ¿A qué hora _____ (almorzar) ustedes? Nosotros _____ (poder) almorzar en mi casa. Yo no _____ (querer) cocinar esta noche. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se dice: Las comidas y las bebidas el jugo/el zumo (Esp.) la sal y la pimienta la leche el cereal la crema la mermelada el pan (tostado) el azúcar los huevos el tocino/ la tocineta la mantequilla el café el té las aceitunas el vinagre el sándwich/ el bocadillo (Esp.) el refresco el aceite la ensalada las papas fritas la sopa la hamburguesa la cerveza el pastel el agua el queso las galletas el helado el vino la torta el hielo Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Cultura: Las comidas en el mundo hispano El desayuno hispano es normalmente entre las 6 y las 9 de la mañana. Comparado con el desayuno tradicional estadounidense, el desayuno hispano es muy ligero (light). El almuerzo, generalmente es entre la 1 y las 2 de la tarde y es la comida más fuerte (largest) del día. El almuerzo puede incluir una ensalada, sopa, arroz o verduras, carne o pescado y postre. En algunos países, a las 4 o a las 5 de la tarde es común comer la merienda, que consiste en café o té, leche, galletas, pastel o un bocadillo. Generalmente, los hispanos cenan más tarde que los estadounidenses, pero es una comida más ligera. La cena hispana típicamente es entre las 8 y las 9 de la noche, y en España puede ser incluso más tarde, entre las 10 y las 12 de la noche. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Video Documental: La comida hispana Click here to see the video. Cultura: Las comidas en el mundo hispano Video Documental: La comida hispana Click here to see the video. Answer the following with complete sentences. ¿Cómo se llama el desayuno típico de Colombia? ¿Qué tiene? Nombra algunas tapas típicas de España. Note: Internet connection required to view videos via video link button. Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se forma 3: Counting from 100 and indicating the year In Hispanic countries, prices of meals and of everyday items are often expressed in thousands of pesos, colones, and so on. Therefore, it is important to become accustomed to understanding and using numbers over 100. cien 100 ciento uno/a 101 doscientos/as 200 trescientos/as 300 cuatrocientos/as 400 quinientos/as 500 seiscientos/as 600 setecientos/as 700 ochocientos/as 800 novecientos/as 900 mil 1,000 dos mil 2,000 cien mil 100,000 doscientos mil 200,000 un millón (de + noun) 1,000,000 dos millones (de + noun) 2,000,000 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Counting from 100 and indicating the year Cien is used before a noun or as the number 100 when counting. Ciento is used with numbers 101 to 199. Hay cien estudiantes en la clase. Sólo tengo cien pesos. Cien, ciento uno… La torta cuesta ciento un pesos. In Spanish, there is no y between hundreds and a smaller number, although and is often used in English. 205 (two hundred and five) = doscientos cinco doscientos y cinco Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Counting from 100 and indicating the year When the numbers 200-900 modify a noun, they agree in gender. Trescientos alumnos y quinientas alumnas Years above 1000 are not broken into two-digit groups as they are in English. 1971 (nineteen seventy one) = mil novecientos setenta y uno diecinueve setenta y uno In writing numbers, Spanish commonly uses a period where English uses a comma, and vice-versa. English: $121,250.50 = Spanish: $121.250,50 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice Counting from 100 and indicating the year Say these amounts and years: 100 1492 203 1636 440 1776 550 1789 830 1811 1,002 1900 2,750 1968 5,000 1980 10,894 1997 16,999 2001 500,000 2008 1,000,000 2020 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se forma 4: Interrogative words (A summary) ¿Qué? What? ¿Qué frutas tienen hoy? ¿Qué quiere usted? ¿Cómo? How? ¿Cómo están las fresas hoy? ¿Cuándo? When? ¿Cuándo llegan las piñas? ¿Por qué? Why? ¿Por qué no hay cerezas? ¿Quién? ¿Quiénes? Who? ¿Quién vende mariscos? ¿De quién? Whose? ¿De quién es? ¿Cuál? ¿Cuáles? Which (one/s)? ¿Cuál/Cuáles prefieres? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Interrogative words (A summary) ¿Cuánto? ¿Cuánta? How much? ¿Cuánto es en total? ¿Cuántos? ¿Cuántas? How many? ¿Cuántos tomates/ Cuántas peras quiere? ¿Dónde? Where? ¿Dónde está el vendedor? ¿Adónde? (To) where? ¿Adónde va? ¿De dónde? From where? ¿De dónde es? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Interrogative words (A summary) Difference between ¿qué? and ¿cuál?: ¿Qué + noun? When followed by a noun, always use interrogative qué. ¿Qué postre deseas? ¿Qué/Cuál + ser? When followed by the verb ser, use interrogative qué to ask for a definition or explanation; use interrogative cuál to ask for specific data or piece of information. ¿Qué es una dirección? / ¿Cuál es tu dirección? ¿Qué/Cuál + verb? When followed by a different verb than ser, use interrogative qué to ask about a general choice; use interrogative cuál to ask about a choice among given options. ¿Qué quieres comprar? / ¿Cuál quieres, el rojo o el azul? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Interrogative words (A summary) Important point: when certain interrogative words appear without accents, their purpose is to connect two parts of a statement and not to ask a question. For example: En el mercado que está en la plaza venden mariscos. In the market that is in the plaza they sell seafood. que lo que cuando porque that, which, who what, that which when because Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice Interrogative words Complete these questions with the correct interrogative word(s). ¿_____ cuestan las peras? ¿_____ kilos quiere? ¿_____ manzanas compras: las rojas o las verdes? ¿_____ estás? ¿Estás en casa? ¿_____ es ese chico que vende frutas? Es muy simpático. ¿___ ___ hora vamos al mercado? ¿_____ vuelves del viaje? ¿Mañana? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice Interrogative words Complete these questions with the correct interrogative word(s). ¿___ ___ no vienen a la fiesta? ¿Están cansados? ¿_____ de los platos prefieres comer? ¿_____ vas? ¡Hola! ¿_____ estás? ¿___ ___ son ustedes? No son peruanos, ¿verdad? ¿___ ___ hora quieren comer? Ya son las doce. ¿___ ___ vas a la biblioteca esta tarde? ¿Vas a ir sola? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.