La filosofia de Descartes i el racionalisme modern

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
La il·lustració i la filosofia de Kant
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
PER QUÈ LA FILOSOFIA VA AL CINEMA?
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La filosofia alemanya del segle XIX
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Ciència, tècnica i societat
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

La filosofia de Descartes i el racionalisme modern Unitat 6 La filosofia de Descartes i el racionalisme modern

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1 Vida, formació i obres de Descartes Pàgina 190 Biografia (1596 – 1650) Obres El racionalisme modern Representants: René Descartes (1596 – 1650) és el fundador del moviment Seguidors: Baruch de Spinoza (1632 – 1677) a Holanda, Nicolas Malebranche (1638 – 1715) i Blaise Pascal (1623 – 1662) a França, Gottfried W. Leibniz (1638 – 1716) a Alemanya Trets en comú: Racionalisme gnoseològic: fe en la raó i desconfiança dels sentits Racionalisme metafísic: la realitat és racional (ús exclusiu de la raó → primers principis → deducció: “more geomètrico” → totalitat del saber) i Déu la peça clau dels sistemes metafísics Racionalisme psicològic: superioritat de la raó sobre les passions, les emocions o la voluntat Pàgina 190 Pren-ne nota! Pàgina 194 Pren-ne nota! Pàgina 191

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 Les claus per entendre la filosofia cartesiana Pàgina 190 La publicació del “Discurs del mètode” de Descartes en 1637 representa l’inici de la filosofia moderna perquè aquesta obra, que influirà decisivament en tots els autors posteriors, significa: Una nova filosofia (el racionalisme modern). Una nova manera de fer la filosofia (que serà la pròpia de tota la modernitat) segons la qual s’ha de fer una tasca prèvia a l’elaboració de qualsevol nou sistema filosòfic consistent en analitzar: El procés que porta a la seva constitució i l’eina amb la que s’ha de construir. Per tant, el tema central de reflexió filosòfica serà la teoria del coneixement (gnoseologia), i en concret, l’origen, la constitució, les possibilitats i els límits del coneixement humà. I en conseqüència, abans de respondre la pregunta què és la realitat (metafísica) s’haurà de resoldre la qüestió de com es pot conèixer (teoria del coneixement). Per què tanta prevenció abans de proposar un nou sistema? Per què els fonaments tradicionals de tot el saber s’havien consumit a causa de la reforma, la revolució científica i l’escepticisme.

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 Les claus per entendre la filosofia cartesiana Pàgina 190 La filosofia de Descartes està condicionada per tres aspectes fonamentals: La crisi de l’escolàstica. La revolució científica. La recuperació de l’escepticisme en el Renaixement. La crisi de l’escolàstica Encara que continuava sent l’ensenyament oficial de l’època estava totalment desacreditat: El nominalisme: havia suposat la crítica i simplificació del complex sistema de categories aristotèlicotomista (navalla de Guillem d’Occam). Renaixement humanista: havia proposat la seva destrucció i el retorn a l'antiguitat clàssica. La nova ciència: aportava nous mètodes i teories amb un major rigor, exactitud i abast explicatiu. El jesuïta espanyol Francisco Suàrez (1548-1617) l’havia renovat parcialment al renaixement en un intent d’actualitzar les seves idees i adaptar-les als nous temps, però L’escolàstica oficial, representada per l’autoritat i el poder de l'Església catòlica, s’enfrontava a les noves idees de forma dogmàtica i les reprimia amb virulència (condemnes de Bruno i Galileu) La defensa d’Aristòtil no tenia un sentit pròpiament filosòfic sinó teològic: es creia que si s’acceptaven les noves idees es posaven en perill els principals dogmes de l’Església cristiana, i per tant, la seva autoritat i poder.

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 Les claus per entendre la filosofia cartesiana Pàgina 191 Per què es considerava el saber de l’escolàstica un saber totalment caduc? Perquè estava sustentat sobre dos pilars bàsics, sobre els quals es construeix tot tipus de coneixement i en els quals es fonamenta tota filosofia, que estaven posats en qüestió: El criteri de veritat. El mètode. El criteri de veritat: Com sabem si una qüestió és vertadera o falsa? Segons l’escolàstica disposen de dos criteris: La fe en la veritat revelada (La Bíblia). El recurs a l’autoritat (dels Pares de l’Església, l’Aristòtil cristianitzat o l’Església). Però, què passa si la fe es debilita o es posa en qüestió l’autoritat? Els filòsofs ara defenien l’autonomia de la raó i la seva independència de la fe. La Reforma havia qüestionat la infal.libilitat papal i defensat la lectura personal i no dogmàtica de la Bíblia.

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 Les claus per entendre la filosofia cartesiana Pàgina 192 El mètode: Quin són els passos que hem de seguir per poder establir una nova veritat? L’escolàstica utilitzava el sil.logisme aristotèlic (que és un mode de raonament deductiu): Se li feien dues objeccions: Només ens proporciona un saber cert si podem demostrar que la PM és vertadera però aquesta es demostrava a partir dels criteris de veritat anteriors (la fe o l’autoritat) que havien estat posats en qüestió. És un tipus de procediment dogmàtic perquè en la conclusió no hi ha cap coneixement nou (està ja implícit en la PM). Per tant, davant la crisi de l’escolàstica, quin serà el repte cartesià? Establir un nou criteri de veritat i un nou mètode (uns nous fonaments del saber). PM (Premissa major): “Tots els éssers humans tenen ànima” Pm (Premissa menor): “Pep és un ésser humà” C (Conclusió): Per tant, “Pep té ànima” Text pàgina 192

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 Les claus per entendre la filosofia cartesiana Pàgina 193 La revolució científica La nova ciència ofereix nous mètodes però és incapaç d’oferir una alternativa global. Descartes n’és admirador, seguidor i protagonista però està en un postura ambivalent: Comparteix: la idea de que la naturalesa es pot comprendre i expressar mitjançant proporcions matemàtiques i el seu mètode demostratiu (more geometrico) (ideal de pensament rigorós i segur). Margina: el valor de l’observació i l’experimentació (a causa del seu racionalisme). La recuperació de l’escepticisme en el Renaixement Corrent filosòfic de l'hel.lenisme que no defensa cap doctrina sinó la pràctica d’un dubte universal que porta a la suspensió de judici. Tres actituds diferenciades: Els llibertins francesos: humanistes i erudits que són crítics amb la filosofia aristotèlica, els usos i costums de la tradició. Són antidogmàtics i defensen el lliure pensament. Els fideistes: conservadors irracionalistes que defensen dogmàticament l’ús exclusiu de la fe per combatre les idees de la Reforma i la nova ciència. Descartes adopta una postura intermèdia: Pot ser una bona eina per eliminar totes les idees errònies rebudes de l’educació (acríticament) o que l’escolàstica sostenia de forma inconsistent. Però és l’obstacle a superar: no l’utilitzarà per dubtar de la raó sinó per establir un coneixement absolutament segur (per superar el mateix escepticisme). José Vidal González Barredo