¡A la mesa! Capítulo 4 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
This is an interactive presentation
Advertisements

Capítulo 4 ¡A la mesa! Media-Enriched PPTs Dicho y hecho Ninth edition
In English, the equivalent is “to like”
Las Palabras Interrogativas
-AR, -ER and –IR Verbs.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Unidad 4 Etapa 3.
Spanish 2-2 By: Thomas Hanrahan Jasmine Lee. The verb ir Ir means to go Yo form: voy Tú form: vas Ella usd. Él form: va Nosotros form: vamos Vosotros.
– TO BE PLEASING/TO LIKE
El verbo IR To go. El verbo IR The verb IR means to go. The verb IR means to go. The verb IR is irregular in the present tense. The verb IR is irregular.
Las comidas. El desayuno Breakfast El pan tostado.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i,
“Querer” and Stem-Changing Verbs
Capítulo 4 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¡A la mesa! Dicho y hecho Ninth edition.
STEM-CHANGING VERBS & NÚMEROS & INTERROGATIVOS (QUESTION WORDS)
Asking Questions Interrogativos Cap. 4A Sra Spampinato.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Stem Changing Verbs P A The stem of a verb is… Some examples of stem-changing verbs are… All stem-changing verbs have the following in common…
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
You’ve already learned how to use interrogative words and phrases
Hagan Ahora ¿Qué te gusta hacer?.
gustar with infinitives
GUSTAR Literally, the verb gustar means to be pleasing We translate this as to like We do not conjugate gustar in a traditional way (we use object pronouns.
Jeopardy Vocab 2ExpresateCommands Direct Objects Commands w/ D.O. Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Q $100 Q $200 Q $300 Q $400 Q $500 Final Jeopardy.
Definite Articles ___el chico __la_tarea ___los__papeles ____las_lecciones exceptions __el__mapa ___el_día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Definite Articles ___ chico ___tarea _____papeles _____lecciones exceptions ____mapa ____día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
0 1 Capítulo 3A Tarjetas de vocabulario By: Malinda Seger Coppell High School Coppell, TX By: Malinda Seger Coppell High School Coppell, TX.
1.Look at the following grid of words. 2.Try to make 4 groups of words, each of which are related to each other in some way. 3.Give each group a name.
Venezuela, Colombia, Ecuador, Peru, and Bolivia form a region of contrasts, with mountains and lowlands, rain forests and deserts, immense wealth and.
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue
The Present Tense of ir (to go)
El Verbo GUSTAR En español gustar means to be pleasing In English, the equivalent is to like.
Direct and Indirect Object Pronouns
Hazlo ahora el 20 de marzo Objetivo: SWBAT identify and use drink vocabulary. On your hazlo sheet, write down five foods you see in the picture on the.
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved The verbs tener (to have) and venir (to come) are among the most frequently used in Spanish.
Asking Questions Español I - p. 184.
3.4 Present tense of tener and venir Tener (to have) Venir (to come) (de/a) Forms and uses of two common irregular present tense verbs.
ANTE TODO It is a misunderstanding to think that ¿Qué? always translates as What?, and that ¿Cuál? and ¿Cuáles? always translate as Which? ¿Qué? and ¿Cuál?
Spanish 1 Forming Questions. Trabajo de timbre Da la pregunta. Write the question asked for each answer given. 1. Tengo 16 años. 2. Soy de Ecuador. 3.
Gramática 3.1 Gustar with infinitives Pronouns after prepositions
Unidad 3, Lección 1 Español I Tema: We LIKE gustar Essencial Question: How do I use the verb gustar to talk about what people do and do not like?
Los interrogativos.
Capítulo 4A- Apuntes #2 Interrogativos.
Gustar y los sujetos. So far, we have seen the phrases: Me gusta correr. – I like to run. Te gusta bailar. – You like to dance. Le gusta comer. – He likes.
Tu sala de clases Part II.
Los interrogativos.
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
JUGAR. Nosotras _______ al tenis Nosotras jugamos al tenis.
To remember some words for food and drink To say what foods you like to eat and drink.
El Verbo GUSTAR En español gustar significa to be pleasing In English, the equivalent is to like.
Unidad 3.1. To talk about foods and beverages To ask questions To say which foods you like and dont like Use interrogative words Use the verb gustar with.
Forming questions Grammar Essential 1.
Stem-Changing Verbs a.k.a. Shoe Verbs.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
El verbo VER = “to see” Ver has an irregular yo form: veo. Otherwise it conjugates like a normal –er verb. The vosotros form doesn’t get an accent. Why?
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Comer- to eat Yo como- I eatNosotros comemos- We eat Tú comes- You eatVosotros coméis- You all eat- Españna Él come- He eatsEllos comen- They eat Ella.
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
Repaso Subject pronouns. Definition Subject Pronouns – the pronoun that takes the place of the noun at the beginning of the sentence. The subject pronoun.
UNIDAD 2 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
Objetivo: What are affirmative and negative words we can use to express ourselves? Hagan Ahora: Write sentences to express which of your friends or family.
Direct Objects & Direct Object Pronouns An English and Spanish Lesson.
Gustos y Disgustos Aversiones.
¿Qué te gusta hacer?.  Talk about activities  Tell where you are from  Say what you like and don’t like to do.
La comida.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Bellwork Copy your DLT DLT1: I can learn indefinite articles so I can determine when to use each specific indefinite article, depending on the noun being.
Transcripción de la presentación:

¡A la mesa! Capítulo 4 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.

Capítulo 4 Capítulo 4 ¡A la mesa! Así se dice Así se forma Gustar Stem-changing verbs Counting from 100 and indicating the year Interrogative words (summary) Cultura ¡A la mesa! Las comidas y las bebidas México Las comidas en el mundo hispano Artes culinarias: Las tortillas de maíz Artes culinarias: Las tortillas de maíz

Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Así se dice: ¡A la mesa! ¿Cuánto cuestan? Seis por kilo. ¿Qué desea, señor? Voy a preparar arroz con pollo esta noche. Necesitamos comprar fresas hoy.

Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Así se dice: ¡A la mesa! Mercado Central las bananas/ los plátanos las manzanas las uvas las naranjas las peras las cerezas los limones las piñas las fresas los melocotones/ los duraznos las sandías el pescado vender la langosta los camarones el jamón el pollo la carne de res la salchicha/ el chorizo el ajo el bistec la carne de cerdo/puerco la chuletas de cerdo/puerco las papas/ las patatas las cebollas el maíz la lechuga los tomates las zanahorias el bróculi las judías verdes los guisantes ¿Cuánto cuestan? Seis pesos por kilo. ¿Qué desea, señor? Voy a preparar arroz con pollo esta noche. Necesitamos comprar fresas hoy. desear necesitar

Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. En el mercado central Answer the questions based on the drawing on pages Modelo: ¿Dónde están estas personas? ¿Qué come Juanito? ¿una fresa o una cereza? ¿Qué compra esta señora? ¿uvas o tomates? (Go to section Preguntas de comprensión on page 580 for more questions.)

Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Cultura: México

Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Así se forma 1: Gustar gustarto please uses a special construction: SpanishEnglish Literal Translation Me gusta el helado. I like ice cream. (Ice cream is pleasing to me.) ¿Te gustan las fresas? Do you like strawberries? (Are strawberries pleasing to you?) No le gusta tomar vino. He doesnt like to drink wine. (Drinking wine isnt pleasing to him.)

Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Gustar me te le nos os les + gusta gustan el helado la fruta comer las uvas las fresas los camarones + + Person(s) + gusta/gustan + thing(s) liked who like

Gustar Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Important things to remember about gustar: The definite article is used with the thing(s) liked: Me gusta el helado. Me gustan las fresas. If what is pleasing is an activity, use singular form gusta with the infinitive (-ar, -er, -ir form) of the appropriate verb: Nos gusta comer. Les gusta cenar en restaurantes y asistir a conciertos.

Gustar Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Important points to remember about gustar: To clarify the meaning of le and les, add a + person: Pedro y Ana toman el desayuno juntos. A Pedro le gusta tomar café, pero a ella le gusta el té. For emphasis, add a mí, a ti, a usted, a nosotros, etc. A mí no me gustan los camarones. To follow up with a question, use ¿Y a ti?, ¿Y a usted?, ¿Y a él?, etc. ¿Te gustan las fresas? No, no me gustan. ¿Y a ti?

Practice Gustar Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Complete these dialogues: --¿Te _____ las fresas? --Sí. Me _____ también el helado de fresas. --¿A Ud. ___ _____ leer? --Sí. ___ _____ los libros. --¿Qué te _____ más, la carne o el pescado? --Me _____ los mariscos y el pescado. --¿A Uds. ___ _____ cocinar? --Sí. ___ _____ mucho cocinar. Complete these statements and questions: ¿Te _____ el café con leche? A mí ___ _____ los legumbres. Ana, ¿___ _____ esta chaqueta? ¡A nosotros, no ___ _____ hacer la tarea! A mi hermana y a mí, ___ _____ mucho bailar. A mis primos y a mí, siempre ___ _____ almorzar en la universidad. ¿A Ud. ___ _____ las telenovelas?

Así se forma 2: Stem-changing verbs Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Stem-changing verbs have the same endings as regular -ar, -er,and -ir verbs… but they have a different stem in all persons except nosotros and vosotros. The stem is the part of the verb that remains after the -ar, -er, or -ir endings is removed.

Stem-changing verbs Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. e ie quieroqueremos quieresqueréis quierequieren o ue querer to want, to love quer- quier- dormir to sleep dorm- duerm duermodormimos duermesdormís duermeduermen e i pedir to ask for ped- pid- pidopedimos pidespedís pidepiden preferir to prefer entender to understand pensar to think almorzar to have lunch poder to be able, can volver to return, go back servir to serve, to be good (for something)

Practice stem-changing verbs Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Complete these questions and statements based on the cue: ¿Qué _____ (servir) Uds. aquí? ¿Qué _____ (pensar) tú de esto? Yo nunca _____ (dormir) más de 7 horas. ¡Nosotros nunca _____ (dormir) menos de 8 horas! ¿Samuel, _____ (entender) lo que dice ella? ¡Qué lastima! Yo no _____ (poder) ir al baile porque tengo que trabajar. Nosotros no _____ (poder) viajar mucho porque tenemos niños pequeños. Esto no _____ (servir). Está roto (broken). ¿A qué hora _____ (volver) tú por la noche? ¿Cuál _____ (preferir) tú? ¿El helado o el pastel? Ellos nunca _____ (pedir) café en el desayuno. ¿A qué hora _____ (almorzar) Uds.? Nosotros _____ (poder) almorzar en mi casa. Yo no _____ (querer) cocinar esta noche.

Así se dice: Las comidas y las bebidas Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.

Así se dice: Las comidas y las bebidas Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. los huevos el tocino, la tocineta el pan (tostado)la mermelada el cereal la sal la pimienta la leche la mantequilla el té la sopa el aceite la aceituna el vinagre la ensalada la hamburguesa las papas fritas el café la crema el azúcar el jugo, el zumo (Esp.) el sándwich, el bocadillo (Esp.) el refresco la cerveza el vino el pastel el agua las galletasel hielo el helado el queso la torta

Así se forma 3: Counting from 100 and indicating the year Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. In Hispanic countries, prices of meals and of everyday items are often expressed in thousands of pesos, colones, and so on. Therefore, it is important to become accustomed to understanding and using numbers over 100. cien100ochocientos/as800 ciento uno/a101novecientos/as900 doscientos/as200mil1000 trescientos/as300dos mil2000 cuatrocientos/as400cien mil quinientos/as500doscientos mil seiscientos/as600un millón (de + noun) setecientos/as700dos millones (de + noun)

Así se forma 3: Counting from 100 and indicating the year Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Cien is used before a noun or as the number 100 when counting. Ciento is used with numbers 101 to 199. Hay cien estudiantes en la clase. Cien, ciento uno,… Sólo tengo cien pesos.La torta cuesta ciento un pesos. In Spanish, there is no y between hundreds and a smaller number, although and is often used in English. 205 (two hundred and five) = doscientos cinco NOT doscientos y cinco

Así se forma 3: Counting from 100 and indicating the year Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. In writing numbers, Spanish commonly uses a period where English uses a comma, and vice-versa. English: $121, = Spanish: $ ,50 Years above 1000 are not broken into two-digit groups as they are in English (nineteen seventy one) = mil novecientos setenta y uno NOT diecinueve setenta y uno When the numbers modify a noun, they agree in gender. Trescientos alumnos y quinientas alumnas

Practice numbers from 100 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Say these amounts and years:

Así se forma 4: Interrogative words (summary) Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. ¿Qué?What?¿Qué frutas tienen hoy? ¿Qué quiere usted? ¿Cómo?How?¿Cómo están las fresas hoy? ¿Cuándo?When?¿Cuándo llegan las piñas? ¿Por qué?Why?¿Por qué no hay cerezas? ¿Quién? ¿Quiénes?Who?¿Quién vende mariscos? ¿De quién?Whose?¿De quién es? ¿Cuál? ¿Cuáles?Which (one/s)?¿Cuál /¿Cuáles prefieres?

Así se forma 4: Interrogative words (summary) Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. ¿Cuánto? ¿Cuánta? How much? ¿Cuánto es en total? ¿Cuántos? ¿Cuántas? How many?¿Cuántos tomates/ cuántas peras quiere? ¿Dónde?Where? ¿Dónde está el vendedor? ¿Adónde?(To) where?¿Adónde va? ¿De dónde?From where?¿De dónde es?

Interrogative words (summary) Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Difference between ¿qué? and ¿cuál?: –¿Qué + noun? When followed by a noun, always use interrogative qué. ¿Qué postre deseas? –¿ Qué/Cuál + ser? When followed by the verb ser, use interrogative qué to ask for a definition or explanation; use interrogative cuál to ask for specific data or piece of information. ¿ Qué es la dirección? / ¿Cuál es tu dirección? –¿ Qué/Cuál + verb? When followed by a different verb than ser, use interrogative qué to ask about a general choice; use interrogative cuál to ask about a choice among given options. ¿Qué quieres comprar? / ¿Cuál quieres, el rojo o el azul?

Interrogative words (summary) Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Important point: when certain interrogative words appear without accents, their purpose is to connect two parts of a statement and not to ask a question. For example: que lo que cuando porque that, which, who what, that which when because En el mercado que está en la plaza venden mariscos. In the market that is in the plaza they sell seafood.

Practice interrogative words Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Complete these questions: ¿_____ cuestan las peras? ¿_____ kilos quiere? ¿_____ manzanas compras: las rojas o las verdes? ¿_____ estás? ¿Estás en casa? ¿_____ es ese chico que vende frutas? Es muy simpático. ¿___ ___ hora vamos al mercado? ¿_____ vuelves del viaje? ¿Mañana? ¿___ ___ no vienen a la fiesta? ¿Están cansados? ¿_____ de los platos prefieres comer? ¿_____ vas? ¡Hola! ¿_____ estás? ¿___ ___ son ustedes? No son peruanos, ¿verdad? ¿___ ___ hora quieren comer? Ya son las doce. ¿___ ___ vas a la biblioteca esta tarde? ¿Vas a ir sola?