Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cruzando Fronteras Voices Crossing Borders Language is the living expression of a culture. Giacone, 2000.
Advertisements

Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Assessment of Student Outcomes in an Interdisciplinary Study Abroad Course: Learning Spanish through Multicultural Education Content Presented at CLAC.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Definition
Vámonos Write how many of each object appears in each picture Example: dos lápices Hoy es el dieciocho de septiembre.
Formal Commands! Ten-Hut! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
+ Four Square Vocabulary. + What it is. Whole class, small group or individual activity that: Presents new vocabulary Reviews vocabulary Practices sentence.
ALC 83 Please find a place to sit. Sit next to your project partner.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
Welcome, Students! English Course Teacher: Berenice González.
Foreign Language Teaching Tips Rich Bradshaw. ¡Classroom Vocabulary Scavenger Hunt! Purpose Introduce new vocabulary words in TL Identify items using.
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
Objetivo y Agenda Hoy es lunes 9 de noviembre de 2015 Objetivo: I will be able to read a short story and talk about it using past tenses. Agenda: Porcentajes.
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
Week 25 Spanish II. Para Empezar 22 de febrero Write out the following numbers in Spanish: *We will be doing an activity with.
Vamonos Get out your purple speaking paper from yesterday AND your writing assignment. I will come to your desk and double check that both have been graded!
Week 30 Spanish II. Para Emepzar 11 de abril What is this question asking: ¿Dónde te gustaría visitar y por qué?
INGLÉS BÁSICA PRIMARIA ASSESSMENT IN LANGUAGE TEACHING.
Week 22. Para Empezar 1 de febrero Please respond to the following question in Spanish: ¿Qué te gusta hacer con tu familia?
Morph – Lección 2 Hoy vamos a:
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
Spanish Class Mrs. Rogers.
Brandon Brown quiere un perro
Hoy es leer lunes. Es el 14 de enero del 2017.
¿Qué día es hoy? ¿Cuál es la fecha?
1. You’re introduced to Sra. Fuertes. ______
Chapter 5 Lessons & Materials
My Spanish 2 classes are 2nd and 3rd periods
Homework – Tarea Name/Nombre:________________________ 2ndo Day Día
¡Hola! Hoy es el 7 de septiembre
Práctica-Interpersonal Writing Assessment
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Vámonos Escribe las frases y conjuga los verbos:
Español 1 11 de mayo de 2017 Good morning, thank you for taking my classes today. For the most part the kids are really great. Here is my schedule for.
You have 5 minutes to fill out the information:
Voice Activity 1.04: Directions, Grammar, and Examples
El presente perfecto Voces Nivel 2 Capítulo 2.
Español 2 3 de marzo de 2017.
Español 2 24 de octubre de 2016.
First Grade Dual High Frequency Words
Para hacer ahora Yesterday in class, we learned about the verbs “ser” and “estar”. Pretend that a classmate is still really confused about the difference.
Día número 24 Español 1—Acelerado
Discussion Voice Activity 1.05
Alison Bixby Stone School 5 March/Marzo 2014
¿Qué haces antes de viajar? Cuando Uds. viajan todos necesitan….
THE VERB IR ©2016 Sra. Cruz.
El Título: La Televisión
Repaso de los pronombres directos
If you feel that the resources that I have created have helped you save time and/or money, please consider supporting the work that I do by doing your.
Las Palabras Interrogativas
Stem-changing Reflexive Verbs
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
Write in Spanish (See pag 96)
Las profesiones.
Señora Daniele, Profesora de Español
What does it mean ¿Qué te gusta hacer? ________________________
ANTE TODO There are three basic ways to ask questions in Spanish.
The Preterite of Ir, Ser, Ver, Dar
Meta: Puedo identificar vocabulario del salón de clases
Homework – Tarea Name/Nombre:________________________ 2ndo Day Día
Miranda Rights El Aviso Miranda
ENTRADA Hoy es el miércoles trece de febrero.
Quasimodo: Prepárate para la prueba.
Para el fin de esta leccíon, se puede:
HAGAN AHORA HOJA DE TRABAJO 2B - 1
Spanish I Señora Hoffman-Fields
Enfoque: Preguntas sobre tus compras (Q and A)
Homework – Tarea Name/Nombre:________________________ 2ndo Day Día
Transcripción de la presentación:

Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs Increasing Heritage Language Student Engagement through Literacy Mrs. Jessica F. Sliger & Dr. Freddie A. Bowles ACTFL Annual Conference Many Languages: One United Voice November 16-18, 2012 Philadelphia, PA

Presentation Goals At the end of the session, participants will Take away ideas for their own poetry units Have an understanding of how to organize a poetry slam, and Look at examples of how to measure fluency and comprehension with level one heritage speakers. and

Hoy presentamos... La historia the story Los estudiantes the students Los poemas the poems Algunos recursos some resources

La historia-- the story Demographics Needs assessment Grant application Grant implementation Results Lessons learned

Los estudiantes—the students Class demographics Academic background Cultural background Curriculum Instruction

Literacy Practices Technology Literacy: Terminology, practice, implementation, usage L1 Literacy: Alphabet, phonetics, terminology, composition L2 Literacy: Terminology, translation, word usage Performance Techniques: Janitor* see references

The Winner!

Los poemas—the poems Diamond poems Soy (I am)poems Bio poems Poem in Two Voices Free verse

The Poets

Ejemplos de los estudiantes Stefany Creativa, hija Dibujo, texteo, veo tele Soy una salvadoreña orguyosa Estudiante

Soy humilde y diferente Me pregunto que voy a ser en la vida Oigo los sonidos del trafico para ayar paz. Veo la luna en la noche para clamarme Quierro aser algo con mi vida. Entiendo porque se vive la vida. Digo “La vida es para divertir.” Sueño tenerr muchas riquesas Intento mejorar en mi musica Espero un trabajo bueno en el futuro Soy humilde y diferente (:

Cristian Felicidad, Comediante, Amoroso, Cariñoso Cristian Felicidad, Comediante, Amoroso, Cariñoso. Pariente de hermana, Papa, Mama. Amante Soccer, Música, Carros. Quien siente Amor, responsabilidad, Amistad Quien necesita Comprensión, Libertad, Cariño. Quien teme Fracaso, Muerte, Vergüenza. Quien da Libertad, Emoción, Respeto. Quieres quiere ver Graduar, Diploma, Trabajo. Residente de Rogers, AR. R-----.

Dos Carreteras By: Ulises C. Mi vida es feliz y asombrosa My life is painful and horrible Ganado millones de dolares Earning eighty-six cents Mi trabajo es divertido como video juegos My job is horrible as taking care of monkeys Yo soy empleo del mes I’m never employee of the month Durmiendo en una cama suave Sleeping on a cardboard box Despertando con mucho energía Waking up tired and hurt

CRUZANDO FRONTERAS Escrito por Cristian R. La inocencia que cruza la frontera olvidando el más tierno sentimiento en tierra prometida el pensamiento y poniéndose el mundo por montera. Triste muerte de efímera quimera, engaños, golpes bajos, sufrimiento no caben en febril entendimiento aunque dentro de su alma lo sufriera.. Es una habitación quejada y oscura es silencio de una nana cantada es el fantasma del miedo que pasa Sale a la noche con negra amargura, no es su querencia lascivia llorada la que en la aurora la lleva a su casa.

Published Work

Poetry Slam 101 Venue ideas Awards, prizes, and freebies MC and DJ Poetry Unit for Class Generating interest in the poetry slam Judges Props Volunteers Rehearsal Event Reminders

Literacy Practices and Resources Fluency and Intonation Assessment Reading Comprehension Assessment Writing a Short Story

Assessment Used For Accuracy Había una vez veinticinco soldaditos de plomo, hermanos todos, ya que los habían fundido en la misma vieja cuchara. Fusil al hombro y la mirada al frente, así era como estaban, con sus espléndidas guerreras rojas y sus pantalones azules. Lo primero que oyeron en su vida, cuando se levantó la tapa de la caja en que venían, fue: "¡Soldaditos de plomo!" Había sido un niño pequeño quien gritó esto, batiendo palmas, pues eran su regalo de cumpleaños. Enseguida los puso en fila.

Assessment for Fluency and Intonation El general del establo y yo comenzamos la lección del día lentamente. Estábamos en el rancho, y el general guiaba el caballo a medida que me hacía preguntas. -“Joven príncipe, ¿cómo le indicas al caballo que gire a la izquierda? -“Tiro de la rienda que tengo más cerca,” contesté. -“¡Correcto! ¿Qué haces cuando has terminado el paseo y quieres volver al establo?” -“Debo mantener corta la rienda y no permitir que el caballo corra hacia ello.” Y con ansiedad, le pregunté, “¿Puedo manejar el carro ahora? ¡Estoy ansioso por comenzar!”

Writing A Short Story Pre-test for past tense and story elements Formative assessments from reading short stories in class Writing activities (create a story from pictures) Brainstorming topics Peer writing and editing Computer days for composition Final assessment on student work—children’s book, fairytale, short story)

Video Resources for Poetry Unit Janitor http://www.youtube.com/watch?v=eSiFFQdv9tc Being Brown http://www.youtube.com/watch?v=E7XUcY6VNZQ Brown Dream http://www.youtube.com/watch?v=hhttoJwALoA&feature=related Cultura Latina http://www.youtube.com/watch?v=DkfeFJW6aJs&feature=related Nueva York http://www.youtube.com/watch?v=b6qnSbvKdA8&feature=related Bilingual/Bilingüe http://www.youtube.com/watch?v=6PkPTCGMgHw No Quiero http://www.youtube.com/watch?v=5SMxAkNj6Gw

References Cruzando Fronteras Lesson Plan: http://www.readwritethink.org/resources/resource- print.html?id=30525&tab=4 Bowles, F. (2011). Special Methods: Bio Poems. http://www.corndancer.com/vox/gnosis/spmthds/spmthds _biosm.html Carlson, L. M. (1994). Cool salsa: bilingual poems on growing up Latino in the United States. New York, NY: Ballentine Books. Webb, J. B., & Miller, B. L. (2000). Teaching Heritage language learners: Voices from the classroom. Yonkers, NY: ACTFL.

Additional References Alarcón, F. X. (2005). Poems to dream together: Poemas para soñar juntos. New York, NY: Lee and Low Books, Inc. Carlson, L. M. (2005). Red hot salsa: Bilingual poems on being young and Latino in the United States. New York, NY: Holt. Gutner, H. (2000).Tutankamón: El diario de un joven príncipe. New York, NY: McGraw Hill. Nye, N. S. (1995). The tree is older than you are. New York, NY Aladdin Paperbacks.

Questions? Email us at fbowles@uark.edu jessica.s.fay@gmail.com Find our resources at www.planetgnosis.com

“Ticket Out” 1. How do you rate the usefulness of this presentation? A lot Somewhat Not so much 2. How do you rate your preparedness to produce your own poetry slam? 3. Write down any questions you still have about this presentation. 4. Write down any suggestions to improve this presentation. ¡Muchas Gracias!