LA CLASE MAGICA: NEPOHUALTZITZIN ETHNOMATHEMATICS CLUB

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Game Cluedo: How to Play 1.Your group should have the 21 cards containing 6 cards of suspects, 9 rooms and 6 weapons, a tally card for each member and.
Advertisements

Ms. Martinez September 3, 2014 Spanish 1 Instructions:  You need to write the notes in your Spanish journals.  Write the translation next to the Spanish.
1 – 999,999,999.
Yaz Waters - Hola, Hola Unit- Day 1 Sra. Waters NHS español II
Objective: At the end of today’s lesson, you will be able to introduce a person in Spanish. You will demonstrate that you’ve accomplished this objective.
CLASSROOM EXPECTATIONS! When entering the classroom, sit in your chairs and work in your Esponja(warm up) turn in when you finish. Please don't talking.
Hoy es viernes, el 26 de septiembre
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
ALC 16 Bienvenida jueves el 6 de octubre. ALC 16 jueves el 6 de octubre Conjugate Yo bailar Tú escuchar Usted salir Ella abrir Nostros comer Vosotros.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1. Pongan la tarea en tu pupitre. Put your out on your desk to be checked (or Missing Work Log). 2. Repasan los miembros.
LECCIÓN 2: SEGUNDA PARTE Today you will learn: To discusses subjects and classes at school Today you will review: How to tell time in Spanish.
Numbers Spanish I Chapter 2. Numbers can be written in two ways: 1 wordtreintiuno 3 wordstreinta y uno.
Calentamiento Read the hand-out from the sub and answer the following questions: 1)¿Qué tiempo hace en Ecuador? 2)¿Cuántas clases tiene Ramón? 3)¿Qué.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
Martes, 4 de octubre WALT: how to tell the time in Spanish WILF: to be able to understand and begin to say the time in Spanish Can you match these times.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 23 de septiembre de 2015 Today is day, September 23, 2015 ¿Te gusta o no te gusta? What do you like and what you.
Week 25 Spanish II. Para Empezar 22 de febrero Write out the following numbers in Spanish: *We will be doing an activity with.
¿QUÉ HACES EN TU TIEMPO LIBRE? WHAT DO YOU LIKE TO DO IN YOUR FREE TIME?
Objective Students will learn to tell time and be able to use the numbers from last lesson as a review.
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
Spanish Class Mrs. Rogers.
Hoy es jueves el 25 de febrero Today is Thursday, February 25
LA CLASE MAGICA: NEPOHUALTZITZIN ETHNOMATHEMATICS CLUB
LA CLASE MAGICA: NEPOHUALTZITZIN ETHNOMATHEMATICS CLUB
Español 3 24 de febrero de 2017.
Hoy es el _1 / 4____ de _marzo____ del __2013________
Gustar V. Encantar.
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
Español 1 11 de mayo de 2017 Good morning, thank you for taking my classes today. For the most part the kids are really great. Here is my schedule for.
You have 5 minutes to fill out the information:
¡Buenos días! Trabajo del timbre: 1. Pongan la tarea en el pupitre.
Getting to know you more!
AV2 1.1 Notas Gramaticales What is a noun?
Answer the questions (See pag 96) Cuál = Which
AGENDA Diario / Recordatorio: Prueba-Dictado #2; próximo lunes
*YOU HAVE 5 MINUTES* Objective: Vocab/Ideas: Vámonos:
Día número 24 Español 1—Acelerado
Discussion Voice Activity 1.05
miércoles el 5 de octubre Bienvenida
Hoy es miercoles, el diez de agosto
¿Qué haces antes de viajar? Cuando Uds. viajan todos necesitan….
TASK-BASED LEARNING (TBL) Virtual Tutor: Ivonne Caro Laynes.
¡Entretenerme! Sra. Waters Español II.
Fish is Fish by Leo Lionni.
Preparación/ Review Hoy es viernes el 9 de octubre de 2015 Today is Friday, October 9, 2015 Write in English: Bring your homework out textbook pg4 exercise.
Use this slide to revise the food items. There is no colour coding now, so be sure to emphasise the correct articles – un, una, unas.
Mi ciudad.
¿Te gusta ir a la escuela? ¿Por qué?
Ser y Estar To be or….to be?
Descubre Lesson 2 Vocabulary pg 56
¡Buenos días! LEARNING INTENTIONS SUCCESS CRITERIA Trabajo del timbre:
Los números.
Write in Spanish (See pag 96)
Metas: Puedo hacer comparaciones usando la forma correcta de "tan"
Proyecto: Mi horario Nombre Hora Fecha.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
What does it mean ¿Qué te gusta hacer? ________________________
Vamonos Write a full sentence for each class, including one thing that you would need for that class. Ex. Math → Para la clase de matemáticas yo necesito.
¡Buenos días! LEARNING INTENTIONS SUCCESS CRITERIA Trabajo del timbre:
19 de agosto de 2013 Pregunta Esencial: Who are you? Who am I?
If you feel that the resources that I have created have helped you save time and/or money, please consider supporting the work that I do by doing your.
What are adjectives? Read grammar book blue box pg55
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Vámonos Escribe cinco hechos (facts) de si mismo (yourself) en español. They must be gramatically correct to get a stamp! You have ten minutes instead.
Gusta, again! Earlier in the course, we saw how to express likes and dislikes about activities, i.e., gusta + a verb. In this slide show, we are going.
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
Español Semana 5 Hoy es jueves, el doce de septiembre del Agenda
Que hora es? What time is it?.
Transcripción de la presentación:

LA CLASE MAGICA: NEPOHUALTZITZIN ETHNOMATHEMATICS CLUB THE ACADEMY FOR TEACHER EXCELLENCE COLLEGE OF EDUCATION AND HUMAN DEVELOPMENT UNIVERSITY OF TEXAS AT SAN ANTONIO AN AFTERSCHOOL INFORMAL LEARNING PROGRAM

Time Activity TODAY’s AGENDA TASKS: Mentors: Students: 3:30-3:35PM Opening Activity- NEPO Promise & Law 3:35-3:50PM Whole Group Lesson- Successive Addition- 3:52-4:12PM Small Group with Mentors- Successive Addition OR CENTERS #1- Successive Addition #2- Cultural Lesson #3- Review- Addition (OPTIONAL) 4:14-4:25PM Culture Time Lesson, Cultural Game or Lesson Journal 4:25-4:30PM Wrap-Up You can have the agenda up and ready at the beginning of the club session so that mentors & students will know the day’s activities. You can also delegate tasks for mentors and/or students TASKS: Mentors: Take attendance Set-up Students: Grab your NEPO & Journal Practice addition (SPONSORS: ADAPT THE SCHEDULE TO FIT YOUR NEEDS)

Think, Pair, Share Pensar en Par y Compartir Identify one word in the club Promise & Law and discuss and journal about it, i.e. gratitude, community, respect In one sentence describe… (INSERT PROMPT HERE) What does …? ¿Que significa …?

ADDITION SUMA REVIEW / REPASO English Spanish NEPO Instructional Video (Addition) English: https://youtu.be/6v-pZEMwHcU Spanish: https://youtu.be/iXhDlFe2i0c English Spanish

LET’s ADD! Web Based NEPO: http://www.nepo.csta.mx/uso Practice adding numbers using the online NEPO at http://www.nepo.csta.mx/uso OR Use the following slides to input numbers you would like the students to add You can also roll dice or have students use playing card s to add 2-digit, 3-digit etc numbers & add online or on your teaching NEPO Web Based NEPO: http://www.nepo.csta.mx/uso

Beginner Principiante Intermediate Intermedio Advanced Avanzado Challenge Reto 8 + 4 ? ? Create your own using ones Crea tu propio Solve a problem someone else created Resuelve un problema que tu companero (-a) creo ? ? ? Input numbers you would like the students to add Or use the following slides to continue where you left off last week

Beginner Principiante 1 + 7 9 + 8 7 + 5 Intermediate Intermedio 42 + 25 28 + 3 12 + 2 Advanced Avanzado 50 + 10 46 + 62 33 + 51 Challenge Reto Create Your Own Using Ones Create Your Own Using Tens Create your own using Hundreds

Beginner Principiante 351 +267 89 +18 27 + 5 Intermediate Intermedio 2362 + 771 758 +475 412 +120 Advanced Avanzado 71213 + 7854 51646 + 2489 4325 + 512 Challenge Reto Create your own using hundred thousands Create your own using millions Create your own using billions

Práctica con el Nepo Practice with the Nepo ONES- FIVES 1, 5, 9 TENS-FIFTY 15, 19, 21, 26, 37, 39, 41, 55, 50, 58 HUNDREDS-FIVE HUNDRED 142, 173, 253, 214, 338, 391, 429, 442, 594, 526

SUCCESSIVE ADDITION SUMA SUCESIVA English Spanish NEPO Instructional Video (Successive Addition) English: https://youtu.be/fBihOm2Zeew Spanish: https://youtu.be/EbORnjkTAew English Spanish

START with 1 Add the #’s 2 – 10 successively to each answer + 2 = 3 6 4 10 5 15 21 7 28 8 36 9 45 55 Demonstrate on Nepohualtzitzin / Demonstración en el Nepohualtzitzin Step One : I represent 1 – Move toward the separation bar one count from the ones place from the inferior bar ( value of 1 in its position ). (Here I represent one unit) Step Primer Paso: Represento 1 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte inferior de las unidades. (Aquí represento 1 unidad) Segundo Paso: Añado 2 – Ahorra muevo hacia la barra de separación dos cuentas de la parte inferior de las unidades. (Aquí represento 3 unidades) 3 Unidades Tercer Paso: Añado 3 –más de la parte inferior de las unidades, agrego 1 cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 2 cuentas inferiores de las unidades. (Aquí represento 6 unidades) Como no tengo 3 cuentas 6 Unidades Cuarto Paso: Añado 4 – Como no tengo 4 cuentas más de la parte inferior de las unidades, agrego 1 cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 1 cuenta inferior de las unidades. (Aquí represento 10 unidades) Quinto Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 10 Unidades = 1 Decena 10 Sexto Paso: Añado 5 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) (Aquí represento 1 decena y 5 unidades). 15 Séptimo Paso: Añado 6 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y una cuenta de la parte inferior de las unidades (valor de 1 en su posición). Octavo Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 21 Noveno Paso: Añado 7 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y 2 cuentas de la parte inferior de las unidades (valor de 1 en su posición). 28 Décimo Paso: Añado 8 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición). Como no tengo 3 cuentas más de la parte inferior de las unidades, agrego otra cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 2 cuentas de la parte inferior de las unidades. Undécimo Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 36 Duodécimo Paso: Añado 9 – Muevo hacia la barra de separación una cuenta de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición). Como no tengo 4 cuentas más de la parte inferior de las unidades, agrego otra cuenta de la parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición) y regreso a su posición original 1 cuenta de la parte inferior de las unidades. Decimotercer Paso: Hago una conversión. Dos cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte inferior con valor de 10. 45 Decimocuarto Paso: Añado 10 – Como no tengo 1 cuenta más de la parte inferior de las decenas muevo hacia la barra de separación 2 cuentas de la a parte superior de las unidades (valor de 5 en su posición). Decimoquitno Paso: Hago una conversión. 4 cuentas de las decenas de la parte inferior con valor de 10 cada uno y 2 cuentas de las unidades de la parte superior con valor de 5 cada uno se cambian por una decena de la parte superior con valor de 50. 55 Click to Next Slide – Show Visual / Haga clic a la diapositiva siguiente - Mostrar Visual

As students master successive addition through 10, advance to 15, 20, etc. The above chart is located in your Successive Addition Center #4

INDEPENDENT PRACTICE WITH MENTOR PRACTICA INDEPENDIENTE CON EL MENTOR Successive Addition Suma Sucesiva English Spanish

TODAY WE WILL: English Spanish Here, list the activities that the students and mentors will do together, for example: Students write the successive addition chart in their journals: _1_ + 2 = ___ + 3 = ___ + 4 = ___ + 5 = ___ + 6 = ___ + 7 = ___ + 8 = ___ + 9 = ___ + 10 = And solve on their NEPO and fill in the answers English Spanish

CULTURAL ACTIVITY ACTIVIDAD CULTURAL Insert Game or Cultural Lesson HERE Cultural Lessons can be located in: your NEPO kit on laminated 11x17 cards on the eCommunity of Practice (eCofP) Additional Cultural lessons created by your peers are available on the eCofP “Lesson Share” section. Check them out! Cultural Game instructions are located in the colored accordion file in Center #10 Games included in the kit are: Pitarra (in Medium box) Loteria (in Large box) Cuaxiquihuitl (in CTR 10 & baskets/bals located in Large box) Temalacachtli (in CTR 10 & chalk/painters tape located in Small box) Ehecamalotl (in CTR 10 & chalk located in Small box) Caracol (in CTR 10 & chalk located in Small box) Matatena (in CTR 10, beans or small rocks are needed to play) Toma Todo (in CTR 10 and Toma Todo spin tops are located in the Small box)

JOURNALS DIARIOS Insert Writing Prompt HERE, for exm.: My feelings about the Nepo Promise and Law are… Mis pensamientos sobre la Promesa y la ley Nepohualtzitzin son… Check out the eCofP “Lesson Share” on the NEPO resources for prepared journal prompts that can be printed, cut and glued into the NEPO journals.

Thank-you! ¡Gracias! Closing Activity: Wrap-up & review what was learned Students can share from their journals Announcements & next week Thank-you! ¡Gracias!