(Or a journey into bizarro world) The subjunctive (Or a journey into bizarro world)
Subjunctive vs. Indicative Indicative: actual events or facts Subjunctive: what a person does or doesn’t want, tell, or recommend someone else do. In general, the subjunctive refers to things that are doubtful or that may or may not happen.
Forming the subjunctive Drop the “o” from the yo form and add the endings. For –ar verbs, add these endings HABLAR (to talk; speak) hable hablemos hables habléis hable hablen
For –er/-ir verbs, drop the “o” from the yo form and add the following endings comer (to eat) coma comamos comas comáis coma coman
Example of –ir verb recibir (to receive) reciba recibamos recibas recibáis reciba reciban
Subjunctive of stem-changing verbs Stem-changing –ar and –er verbs have stem changes in all but nosotros and vosotros forms. pueda podamos puedas podáis pueda puedan
Subjunctive of –ir stem changers Stem changing –ir verbs have stem changes in all forms but nosotros and vosotros AND they change ei or ou in nosotros and vosotros DORMIR (to sleep) duerma durmamos duermas durmáis duerma duerman
Subjunctive of –car, -gar, and -zar The subjunctive form reflects the changes of the yo form preterite. explique paguemos empiece* Note that empezar takes both the stem-change and the spelling change.
Verbs irregular in the yo form present Hacer-hag-o haga Tener-teng-o tenga Ver-ve-o vea Espero que ustedes tengan buenas notas. These verbs aren’t actually irregular—they just look that way!
Yo forms of irregular subjunctive verbs that don’t follow the previous pattern. Dar dé, des, dé, demos, den Ir vaya, vayas, vaya, vayamos, vayan Saber sepa, sepas, sepa, sepamos, sepan Haber haya, hayas, haya, hayamos, hayan Estar esté, estés, esté, estemos, estén Ser sea, seas, sea, seamos, sean
CP p.33 Act 1 1. coman 2. estudiemos 3. mire 4. lean 5. escribas 6. pase
Uses of the subjunctive As negative tú commands, Usted and Ustedes commands ¿Recuerdas? No hables Hable Ud. Hablen Uds.
OFTEN (but not always) a sentence that includes the subjunctive has two parts connected by “que.” querer Subject + decir + que + diff. subject + subjunctive recomendar sugerir
Other verbs that signal the subjunctive: Exigir Pedir Insistir And other verbs that indicate a re st, wish, demand, command, etc.
After impersonal expressions to specify who should do something. Es importante que estudies mucho. Es necesario que comas.
Other impersonal expressions that signal the subjunctive: Es necesario , es importante , es preciso , no es fácil , es tiempo de , and es lástima
After verbs and expressions of doubt/uncertainty. Dudo que tengamos un día de nieve.
Other verbs and expressions of doubt/uncertainty Dudar , es posible , es improbable , no creer , no estar seguro de , es imposible , es probable , no es cierto , es increíble . . .
In adjective clauses that don’t have a specific person in mind or in which no one fits the bill. (nadie, nada, ninguna) Necesitamos una persona que cocine bien. No hay nadie quien enseñe como Señora Kilpatrick.
With cuando to describe something that has not happened yet or that may or may not happen. Voy a ir a Francia cuando aprenda francés.
Verbs and expressions of emotion if there are two different subjects. Temo que ustedes no comprendan el subjunctivo.
Other verbs and expressions of emotion: Temer , preocuparse , es una lástima , alegrarse de , sentir , tener miedo de
After para que to explain why someone did something. Enseño para que ustedes aprendan bien el idioma.
Ojalá “Ojalá” is an important expression, especially among Spaniards. This expression literally means “Allah grant that,” and it is used in the English equivalent of “May it be so.” Ojalá que ustedes tengan una vida rica con mucha felicidad.
Stay tuned for other uses! Dondequiera, cualquiera E-S-C-A-P-A Chad ate We commands Sea lo que sea Tan + adj/adv + como
Práctica 1. Necesitamos alguien que ____ bien. (cocinar) 2. Los estudiantes quieren una profesora que ____ simpática. (ser) Mi hermano sabe un hombre que _____ bien. (bailar) La escuela busca un estudiante que _____ bien. (dibujar) Yo sé unos estudiantes que _____ bien. (cantar)
Más práctica Iré a New Orleans cuando _____ tiempo. (tener) Mi hermano va a trabajar en España cuando ____ español. (aprender) Todos los días hago la tarea cuando _____ tiempo. (tener) Podemos empezar cuando _____ la profesora. (regresar) Compraré un carro nuevo cuando _____ dinero. (tener)
Aún más práctica Temo que ustedes no _____ buenas notas en el examen final. (tener) Me alegro de que el semestre _____ pronto. (terminar) Es triste que el gato _____ . (morir) Es una lástima que nosotros no _____ ir a casa ahora. (poder) Me molesta que algunos estudiantes no _____. (estudiar)