Tracey Tokuhama-Espinosa, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Español la memoria (2): cómo trabajarla bien en grupos.
Advertisements

28 de agosto de 2013 OBJETIVOS Content Objective: S.W.B.A.T. describe people using subject pronouns and the verb ser. Language Objective: Students.
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
Unifying Concepts and Processes in Science. Explanatory Framework Across Science Disciplines Science is a way of knowing, a process--- it is a systematic.
This is an interactive presentation
Cómo Puedo Ayudar a que mi Hijo Tenga Exito en la Escuela?
Las Palabras Interrogativas
SQR Chapter 11 due Friday Today we will learn how the class works (es lo que vamos aprender hoy) Topic Sentence Main Idea: with transitional phrase: Thus,
Directions for template use This is a template that can be used either in whole group, typing in the information about an experiment, or with groups of.
Content Objective I will be able to RECOGNIZE the differences between the INDICATIVE and the SUBJUNCTIVE moods. Language Objective I will be able to DISTINGUISH.
Capítulo 3 Nuevas clases, nuevos amigos PRIMER PASO
Grupos de Trabajo 6 - Informe Working Group 6 – Report Transparency.
Grupos de Trabajo # 7 - Informe Working Group # 7 – Report General Business and Operational Risks.
Scientific Inquiry. La asociación nacional de maestros de ciencias (NSTA) apoyo la idea de que la adquisición de científica debe ser un componente básico.
Evaluación de Competencias del siglo XXI Habilidad: Pensamiento crítico.
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
Using Running Records To Inform Guided Reading Instruction
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Capítulo Uno: Primer paso
Subject Pronouns and Ser
Possessive Adjectives (Los adjetivos posesivos). mi tu su nuestro vuestro su (s) os, (a, as) os,(a,as) (s) These are two-form adjectives, which agree.
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
Time Expression with Hacer
The Present Tense of ir (to go)
Inferences (predictions/drawing conclusions/generalizations) Beyond the words on the page.
Bienvenidos. MLI.CCC3 the students compare basic elements of the target language to the English language. The students: A. Recognize similarities and.
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
SABER Y CONOCER The verbs saber and conocer also have an irregular YO form. Both of these verbs mean to know. Saber is used to express knowledge of simple.
ANTE TODO It is a misunderstanding to think that ¿Qué? always translates as What?, and that ¿Cuál? and ¿Cuáles? always translate as Which? ¿Qué? and ¿Cuál?
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
These are my books. Those are yours. I saw their car in the garage. Have you seen ours? I ate my cookie yesterday. Did George eat ______? We went to our.
Los interrogativos.
Hoy es martes, el 21 de febrero de Yo puedo… Form the contractions al and del. La Entrada – Contesta las preguntas. 1.¿Quienes están en la sala de.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
Repaso del vocabulario, y más descripción
Hoy es martes, el diez de septiembre
Erika Wanczuk, M.Ed., NBCT x6471 Bienvenido a Desarrollo del Lenguaje Académico!
Señora Johnson Tambien necesitas 5 separadores Chambas Apuntes Impresos Actividades Registros.
CAPACITADOR: Oscar Marino ALUMNA: Elisabet Marcone E- PORTFOLIO.
Academic Awareness Ms. Dominguez & Ms. Palomera September 25, 2013.
ALC 11 lunes el 26 de septiembre. Bienvenida lunes el 26 de septiembre Front row face the back row. Back row will read the words on the screen in the.
Capítulo 2 El Vocabulario Nuevo.
ALC 79 Miércoles el 19 de enero. objetivo Yo puedo identificar el vocabulario nuevo con actividades diferentes. Yo puedo hacer 24 tarjetas de memoria.
California Standards Test (CST). Every student in California takes a test to see if they have learned the necessary knowledge and skills for their grade.
Sponge: Primero (1), read the essential question, How are language and culture connected? Segundo (2), On your sticky note write a readable and appropriate.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
Spanish Ia (Final Exam) Crossfire Initial Activity 1. Brief notes on tener... (or review if you have received them already!) Tener---formas Tener.
Dual Language Immersion Immersión de Lenguage Dual Title III Office Tulsa Public Schools August 2013.
M ATERIAL DE CONTINGENCIA INGLÈS 4 TO AÑO TODAS LAS SECCIONES Prof. Emily Chávez.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Haz Ahora Combine the two sentences to form a single sentence with a reciprocal verb. 1.Yo ayudo a mi madre a hacer la cama. Mi madre me ayuda a hacer.
HAZ AHORA / DO NOW Responde en frases completas: Por ejemplo: ¿Qué te gusta más, nadar o esquiar? Pues, me gusta más nadar. Pues, no me gusta ni nadar.
RISK COMMUNICATION IN THE PRESTIGE AFFAIR: REALITY ON THE MEDIA? VERTIMAR-2005 Vigo, 15 july 2005 Dña. Ariadna Rodríguez Teijeiro Researcher from University.
THE VERB TENER Spanish 1- 9/23/13 Sra. Baldwin. TENER Tener is a verb that means “to have”. It has irregular forms (does not follow a pattern) and must.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
¿Qué haces si estás atrapado/a en un edificio en llamas? Usa 3 términos de vocabulario.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
M ATERIAL DE CONTINGENCIA INGLÉS 4 TO AÑO TODAS LAS SECCIONES Prof. Emily Chávez.
FESTEJEMOS eventos importantes en la vida. Hazlo Ahora / Do it Now Pre-Assesment Knowledge Students Should Bring to Class: ¿Cómo se dice…en español? a.
Practica para “la foto” Año B Diversidad cultural Ciencia y Tecnologia 15 min. para preparar 3-4 min. describe en relación a una opción 5-6 min. Discusión.
Gustos y Disgustos Aversiones.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Quantity How much? How many?
Social Networks and Parent Teacher Meetings: A Question that can´t Wait Molina, M.D., Rodríguez, J., Collado, J.A. y Pérez, E. University of Jaén (SPAIN)
Santiago de Chile January 2012 Roundtable 6: Lobby regulation János Bertók Head of Public Sector Integrity Division Organización para la cooperación.
Integrated Management System
Transcripción de la presentación:

21st Century Skills: Defining Best Practice in Today’s Classrooms Part II Tracey Tokuhama-Espinosa, Ph.D. Dean, new School of Behavioral Sciences and Education Director, Instituto de Enseñanza y Aprendizaje (IDEA) Director, Online Education Universidad San Francisco de Quito, Ecuador Association of American Schools in South America (AASSA) Conference Quito, Ecuador March 2012

Background Master’s from Harvard University in International Education and Development and doctorate (Ph.D.) from Capella University (cross-disciplinary approach comparing findings in neuroscience, psychology, pedagogy, cultural anthropology and linguistics). Bachelor’s of Arts (International Relations) and Bachelor’s of Science (Communications) from Boston University, magna cum laude. Director of the Institute for Research and Educational Development (IDEA), Universidad San Francisco de Quito, Ecuador and professor of Education and Neuropsychology. New Director of Online Education. New Dean of the School of Behavioral Sciences and Education (USFQ). Teacher (pre-kindergarten through university) with 24 years of comparative research experience and support to hundreds of schools in 22 countries.

www.educacionparatodos.com

Program Part 1: Critical Thinking, Metacognition, the Autonomous learner Part 2: Habits of Mind, Activity Part 3: Activity Part 4: What is “best practice” in the 21st century classroom?

Relationship? 21st century skills “Autonomous (attitude) learner (aptitude)” Critical Thinker Metacognition (Emotional Intelligence as a precursor?) Self efficacy and self-confidence

John Hattie (a meta analysis of 900+ meta analyses) Major domains of interest Curricula Home Parent School Student Teacher Teaching

A frightening conclusion I have come to a frightening conclusion. I am the decisive element in the classroom. It is my personal approach that creates the climate. It is my daily mood that makes the weather. As a teacher I possess a tremendous power to make a child’s life miserable or joyous. I can be a tool of torture or an instrument of inspiration. I can humiliate or humor, hurt or heal. In all situations it is my response that decides whether a crisis will be escalated or de-escalated, and a child humanized or de- humanized. –Haim Ginott Cited in Martin, D.J. & Loomis, K.S. (2006). Building teachers: A constructivist approach to introducing education, p.222

Autonomous Learner

Third Pillar: Act Autonomously Take initiative? Entrepreneurial? Reflective: Not only able to routinely apply a set formula or method to react to situations, but rather the ability to confront and adapt new views based on assessment. Responsible for one’s own actions? Critical thinker? “Individuals who take responiability for their own lives and actions in social contexts…” Rychen, D.S. & Salganik, L.H. (Eds.). (2003). The definition and selection of key competencies: Executive summary. OECD: DeSeCo publications. Downloaded from 111.oecd.org/edu&statistics/deseco. (p.5).

Talking points History of “autonomous learners” Foreign language Gifted students Difference between self-regulation and autonomy? (Emotional intelligence) Requirements? “KNOW THYSELF” Confusions (i.e., need to know one’s own “learning style” to be able to know how to manage oneself)

“Autonomous learner” An autonomous learner is "one who solves problems or develops new ideas through a combination of divergent and convergent thinking and functions with minimal external guidance in selected areas of endeavour” (Betts and Knapp, 1981). Link a Autonomous Learner Model Australia: http://www.kisser.net.au/pdeo/peac/page8.html

“Autonomous learner” On a general note, the term autonomy has come to be used in at least five ways (see Benson & Voller, 1997: 2): for situations in which learners study entirely on their own; for a set of skills which can be learned and applied in self-directed learning; for an inborn capacity which is suppressed by institutional education; for the exercise of learners' responsibility for their own learning; for the right of learners to determine the direction of their own learning. Retrieved from http://iteslj.org/Articles/Thanasoulas-Autonomy.html

“Autonomous learner” (language) Autonomous learners have insights into their learning styles and strategies; take an active approach to the learning task at hand; are willing to take risks, i.e., to communicate in the target language at all costs; are good guessers; attend to form as well as to content, that is, place importance on accuracy as well as appropriacy; develop the target language into a separate reference system and are willing to revise and reject hypotheses and rules that do not apply; and have a tolerant and outgoing approach to the target language. See Omaggio, 1978, cited in Wenden, 1998: 41-42 cited in article retrieved from http://iteslj.org/Articles/Thanasoulas-Autonomy.html

Critical Thinker

Critical thinking…. “In today’s education it is commonly accepted without challenge (and often with simple resignation) that ‘someone’ (from the Ministry, the school administration or some other part) thinks for us, tells us what to do, how, when and where we should teach and learn. We prefer to follow rules imposed upon us from the outside rather than run the risk of being autonomous. Many times, those teachers who claim the contrary, when found faced with a classroom of students, blindly agree to conventional norms and play it safe, without questioning…But if teachers do not develop critical thinking about their own actions, down to the most trivial detail, they will be hard pressed to transmit these skills to their students.” Battro y Denham 2003, transñated by the Author.

Presumptions The first rule in Education: “Do no harm” Education’s greatest goal is to create critical thinkers (maximize the potential of all learners)

Critical thinking is…. “…the ability to analyze facts, generate and organize ideas, defend opinions, make comparisons, make references, evaluate arguments and resolve problems.” Chance 1986

Characteristics of a person who thinks critically Intellectual curiosity Intellectual courage Intellectual humility Intellectual empathy Intellectual integrity Intellectual perseverance Faith in reason Act justly: Have the disposition and be conscience of the necessity to consider improbable outcomes. (Intellectual generosity) Paul (1992) cited in Muñoz & Beltrán 2001, tranalated by the author Tokuhama-Espinosa 08/03

The Process: A critical thinking guide Unite all the information Understand all the concepts Ask where the information came from (biases) Analyze the source of information (credibility) Doubt the conclusions Accustom oneself to uncertainty Exam the whole Generate new or distinct ideas/information. Adapated in part from Ciencias de la Teirra (nd). Tokuhama-Espinosa 08/03

Cognitive skills and critical thinking “Related to cognitive skills, I have gathered here a list of what experts say is fundamental to critical thinking: Interpretation Analysis Evaluation Inference Explanation and Self regulation” Facione 2003

Interpretation “Understand and express the significance, relation and importance of a wide variety of experiences, situations, data, events, judgments, conventions, beliefs, rules, procedures and criteria.” Facione, 2003, translated by the author

Analyze “Identify the relation that exists between the proposed inference and reality, between declarations, questions, concepts, descriptions or other forms of proposed representations to express beliefs, judgments, experiences, reasons, information and opinion.” Facione, 2003, translated by the author

Evaluation “…determine the credibility of the claims or other statements that are descriptions based on perceptions, experiences, situations, judgments, beliefs or opinions and cede to logical relations between inference about what is proposed and what is real in the claims, descriptions, questions or other forms of representation.” Facione, 2003, translated by the author

Inference “Identify and secure the necessary elements to reach reasonable conclusions, formulate conjectures and hypothesis, consider relevant information and deduce consequences, confirm data and claims, principles, evidence, judgments, beliefs, opinions, concepts, descriptions, questions or other representational forms.” Facione, 2003, translated by the author

Self-regulation “Self-consciously monitor one’s own cognitive activities, the steps used in each activity and the results achieved through deductive reasoning, especially using analytical and evaluative skills for inferred information. Judge oneself by questioning, confirming, validating or correcting inferences and ensure that they are rational and the result of a thorough thinking process. The two sub-categories of self-regulation are self-examination and self-correction.” Facione, 2003, translated by the author

Metacognition

6-year old explaining ratios: http://www. youtube. com/watch Kids teaching kids: http://www.techsmith.com/camtasia- interview-mathtrain.html Group resolution of problem: http://www.techsmith.com/camtasia-interview- mathtrain.html

Lecturas recomendadas Journal: Metacognition and Learning

Emotional intelligence as a precursor?

Retrieved on 12 March 2012 from http://www. psychometric-success

Retrieved March 12, 2012 from http://withfriendship

What is metacognition? Definition of “metacognición”. Write your own definition. Be prepared to explain how you reached this definition.

Metacognition “…la capacidad que tenemos de autorregular el propio aprendizaje, es decir, de planificar qué estrategias han de utilizarse en cada situación, aplicarlas, controlar el proceso, evaluarlo para detectar posibles fallos, y como consecuencia... transferir todo ello a una nueva actuación.” Carlos Dorado Perea (1996). Aprender a aprender: estrategias y técnicas. Descargado el 20 de diciembre 2004 de http://www.xtec.cat/~cdorado/cdora1/esp/metaco.htm

Metacognición “Manera de aprender a razonar sobre el propio razonamiento, aplicación del pensamiento al acto de pensar, aprender a aprender, mejorar las actividades y las tareas intelectuales que uno lleva a cabo usando la reflexión para orientarlas y asegurarse una buena ejecución.” Yael Abramovicz Rosenblatt. Descargado el 20 de septiembre de 2010 de http://www.psicopedagogia.com/definicion/metacognicion

Metacognición “Es un macroproceso, de orden superior, caracterizado por un alto nivel de conciencia y de control voluntario, cuya finalidad es gestionar otros procesos cognitivos más simples y elementales.” Daniel Ocaña A. Descargado el 20 de septiembre de 2010 de http://www.psicopedagogia.com/definicion/metacognicion

Metacognición “La Metacognición es conocer y autorregular los propios procesos mentales básicos, requeridos para un adecuado aprendizaje.” Yenny Marentes. Descargado el 20 de septiembre de 2010 de http://www.psicopedagogia.com/definicion/metacognicion

Metacognición “Metacognición es un término que se usa para designar una serie de operaciones, actividades y funciones cognoscitivas llevadas a cabo por una persona, mediante un conjunto interiorizado de mecanismos intelectuales que le permiten recabar, producir y evaluar información, a la vez que hacen posible que dicha persona pueda conocer.” P. Zenteno. (s.f.). Descargado el 20 de septiembre de 2010 de http://www.psicopedagogia.com/definicion/metacognicion

Metacognición “Es la conciencia y gestión de los procesos mentales cuando solucionamos nuestros problemas.” Edgar Alarcón. (s.f.). Descargado el 20 de septiembre de 2010 de http://www.psicopedagogia.com/definicion/metacognicion

Metacognición “Metacognición, habilidad para ir más allá de lo que conoces y recuperarlo como información para fijar un aprendizaje.” Aida Sandoval. (s.f.). Descargado el 20 de septiembre de 2010 de http://www.psicopedagogia.com/definicion/metacognicion

Write your own definition of “metacognition” In your group, explain how you got to this…

¿Cómo lograste la definición? ¿Comenzaste mediante un análisis de la tarea y la interpretación de los requisitos de la tarea en términos de sus conocimientos y creencias? ¿Enfocaste su atención? ¿Te fijaste en objetivos específicos? ¿Revisaste todo el conocimiento previo disponible para desarrollar una estrategia para desarrollar tu definición? ¿Hablaste contigo mismo? ¿Después de la aplicación de estrategias, evaluaste el éxito de sus esfuerzos? ¿Ajustaste tus estrategias y esfuerzos con base en tu percepción de los progresos en el curso? ¿Utilizaste estrategias de motivación para mantenerte en la tarea cuando ellos se desaniman o tienen dificultades? Edward Vockell. (2001). Educational Psychology: A Practical Approach, ch. 7, University of Purdue. Descargado el 27 de septiembre 2010 de http://education.calumet.purdue.edu/vockell/edPsybook/

Descargado el 27 de septiembre 2010 de http://www. google. com Descargado el 27 de septiembre 2010 de http://www.google.com.ec#hl=es&source=hp&biw=758&bih=479&q =metacognici%C3%B3n&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=61bc7ef7ad88f136

Primera definición (1976) J. H. Flavell utilizó por primera vez el término “metacognición”: “La metacognición se refiere al conocimiento que uno tiene acerca de sus propios procesos cognitivos o cualquier cosa relacionada a éstos, como pueden ser las propiedades necesarias para el aprendizaje o adquisición de información. Por ejemplo, estoy haciendo metacognición si me doy cuenta que tengo más dificultad en aprender A que B; o si me impacta que debo hacer doble check en C antes de aceptarlo como hecho.” —J. H. Flavell (1976, p. 232). *Nisbet, Shucksmith (1984). The Seventh Sense (p6) SCRE Publications

Good learing environments Seven factors in a good learning environment: 1. Safe environment 2. Intellectual freedom 3. Respect 4. Self-directed 5. Paced challenges 6. Active learning 7. Feedback< Billington, D. (1997). Seven characteristics of highly effective learning programs

To develop autonomous learners, I need to….

Habits of Mind

Habits of Mind http://www.instituteforhabitsofmind.com/ “The 16 Habits of Mind” (pdf in folder)

16 Habits of Mind Persistence Managing impulsivity Listening To Others—With Understanding and Empathy Thinking Flexibly Thinking About our Thinking (Metacognition) Striving For Accuracy and Precision Questioning and Posing Problems Applying Past Knowledge to New Situations Thinking and Communicating with Clarity and Precision Gathering Data through All Senses Creating, Imagining, and Innovating Responding with Wonderment and Awe Taking Responsible Risks Finding Humor Thinking Interdependently Learning Continuously Professor Arthur L. Costa, Universidad de California at Sacramento

Arthur Costa

Habit 1: Persistence 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 2: Manage impulsivity 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 3: Listen with empathy and understanding 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 4: Think flexibly 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 5: Metacognition 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 6: Precision 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 7: Apply prior knowledge 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 8: Questioning and posing problems 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 9: Thinking and Communicating with Clarity and Precision 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 10:Gathering information from all the senses 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 11: Create, imagine innovate 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 12: Respond with Wonderment and Awe 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 13: Take responsible risks 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 14: Find humor 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 15: Think interdependently 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Habit 16: Lifelong learning 16 Hábitos de la Mente descargado el 19 de septiembre 2009 de www.msm.qld.edu.au/pdfs/Curriculum/29%20May%202008.pdf

Ejemplos de estrategias para mejorar la metacognición: Portafolios de aprendizaje Entre los beneficios para los instructores que evalúan el trabajo de los estudiantes se encuentra que los portafolios de aprendizaje: "(a) capturan la sustancia intelectual y la situación de aprendizaje en formas que otros métodos de evaluación no pueden, (b) alientan a los estudiantes a asumir un papel en la documentación, observación y revisión del aprendizaje; son una poderosa herramienta para mejorar; y (d) crean una cultura de profesionalidad acerca del aprendizaje”(p. 6). Entre los principales beneficios para los estudiantes está la práctica de estrategias reales para alcanzar un aprendizaje efectivo y la oportunidad de autoevaluación. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Ejemplos de estrategias para mejorar la metacognición: Plan Individual de Aprendizaje (ILP en inglés por Individual Learning Plan) como un contrato con el instructor. Linda H. Chiang (1998) describe el proceso como “el establecimiento de objetivos ILP, el desarrollo de una ILP, el seguimiento del proceso de aprendizaje, escribir un diario reflexivo, la realización de conferencias uno-a-uno, y hacer evaluaciones sumativas" (p. 5). Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Ejemplos de estrategias para mejorar la metacognición: Prueba de Debriefing: Maryellen Weimer (2002) en El aprendizaje centrado en la enseñanza describe cómo utiliza la metacognición cuando ella “debriefs” a los estudiantes después de devolverles el examen, a fin de darles un sentido de control sobre su aprendizaje. Se pide a los estudiantes que escriban el número de preguntas en que fallaron y luego se realizan tres análisis: Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Ejemplos de estrategias para mejorar la metacognición: Los estudiantes primero revisan sus notas acerca de las preguntas en que fallaron y determinan si alguna de éstas fueron cuando faltaron a clase y tuvieron que depender de los apuntes de otro alumno. Dr. Weimer luego identifica cuáles de las preguntas provienen de la lectura asignada y cuáles a partir de sus conferencias, y le pide a los estudiantes que identifiquen si hay más que provienen de las lecturas o de los apuntes de clase. Les pide entonces a los estudiantes que revisen su examen, miren las respuestas que cambiaron, y determinen cuántos de esos cambios resultaron en respuestas correctas. Si hay un patrón, es un autoconocimiento de mucha utilidad. Luego los estudiantes escriben una nota de reflexión para sí mismos acerca de lo que aprendieron de la preparación y presentación de este examen, lo cual les ayudará a prepararse para el siguiente, y describir qué pasos tomarían entre éste y el próximo examen. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Estrategias de clase que apoyan la metacognición Vista previa de la lectura asignada Pedir a los estudiantes que escriban lo que ya saben sobre el tema del capítulo; breve discusión. Presentar un resumen oral de los capítulos de la clase anterior. Hacer preguntas interesantes que serán contestadas en la tarea de lectura. Hacer una encuesta sobre algunos de los temas abordados en la tarea de lectura. Hacer hincapié en el interés, utilidad, y el ajuste en la secuencia del capítulo. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Estrategias de clase que apoyan la metacognición 2. No repetir la lectura en una conferencia Evite que el escuchar la clase se convierta para los estudiantes en su estrategia de lectura. Cuando los estudiantes no leen o no pueden leer los capítulos de texto, y para asegurarse de que el contenido del curso está "cubierto", resulta tentador decirles a los estudiantes lo que deberían haber aprendido si hubieran leído los textos. Entre las razones para no dar clases sobre las lecturas asignadas están: Los estudiantes no aprenderán a leer para la comprensión -una habilidad necesaria. Como estudiantes pasivos escuchando y tomando notas, los estudiantes no usarán el tiempo de clase para tareas de pensamiento de orden superior, tales como aplicar, analizar, sintetizar, comparar, evaluar. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Estrategias de clase que apoyan la metacognición 3. Enseñar explícitamente las estrategias de estudio que serán efectivas en el curso Demostrar cómo realizar las tareas asignadas por escrito Proporcionar modelos Proporcionar información Hacer que los objetivos de lectura para los estudiantes sean claros: leer para una comprensión general o detallada, leer críticamente, o leer para el discernimiento. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Estrategias de clase que apoyan la metacognición 4. Como tarea, haz que los estudiantes escriban en respuesta al libro de texto asignado de lectura. Escribe tus instrucciones diarias para los estudiantes en el programa del curso todos los días. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Estrategias de clase que apoyan la metacognición 5. Vigilar el cumplimiento de tareas Desarrolla formas para asegurarte que los estudiantes hagan su tarea diaria escrita sin tener que cargarte dando retroalimentación diaria o calificaciones. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Estrategias de clase que apoyan la metacognición 6. Utilizar la tarea escrita en todo el grupo o en grupos pequeños, en debates y actividades. Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

Reflexión para mejorar la metacognición Leer para la comprensión "¿Qué es lo que notas al leer cuando estás entendiendo lo que lees? ¿Qué es lo que causa dificultades a la hora de leer? ¿En qué áreas de la lectura o el recuerdo se siente más a gusto? "(Soldner, 1997) ”¿Qué partes del pasaje me confunden? ¿Qué puedo hacer para aclarar la confusión? "(Gourgey, 1997) Respuestas personales asociativas y afectivas "¿Cómo te hace sentir este poema? ¿En tu vida qué pudo haber influenciado la forma de responder al poema?” (Newton, 1991) Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm

10h30-12h30 Game!

The Art of Questioning The teacher does not have to answer all the questions (paradigm shift for some) Habit of answering a question with another question. Accustom oneself to allow the student to be the center of the classroom discussion.

“Essential Questions” Activity Form groups of 4-5 people Separate the concepts into categories Name the categories Create a question in which the answer is the contents of the category. Modify your question (#3) into an essential question. (Create a single essential question for the entire page.)

Essential questions Get the to the heart of the subject; Cannot be answered with a simple “yes” or “no”; Leads to a cross-disciplinary understanding of concepts; Naturally leads to other questions. Based on Wiggins & McTighe, 2005

Concepts

13h30-14h30 Autonomy

15h00-16h00 Activities that encourage autonomy

Examples of activities that stimulate critical thinking Debate Problem-based learning Case studies Stories, fables Dramatization Role play Crossword puzzles Questioning The Art of Questioning Essential Questions

Example: Debate Example themes: Children’s rights Smoking in public places Euthanasia School uniforms Student assessment: Content Strategy Final argumentation The teacher’s job: Clear theme Clear rules Clear time frame

References Battro, Antonio M., & Percival J. Denham. (2003). Pensamiento crítico. Argentina: Papers Editor. Descargada de http://www.byd.com.ar/ed6www4.htm el 1 de octubre 2004. Paul, R. (1992/2001). Características de un pensador crítico. En A.C. Muñoz Hueso & J. Beltrán Llera, Fomento del pensamiento crítico mediante la intervención en una unidad didáctica sobre la técnica de detección de información sesgada en los alumnos de Enseñanza Secundaria Obligatoria en Ciencias Sociales Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Descargada de http://www.psicologia-online.com/ciopa2001/actividades/54/ el 11 de noviembre 2005. Rychen, D.S. & Salganik, L.H. (Eds.). (2003). The definition and selection of key competencies: Executive summary. OECD: DeSeCo publications. Descargado de 111.oecd.org/edu&statistics/deseco. Traducido por la autora.

For more information: Tracey Tokuhama-Espinosa, Ph.D. Universidad San Francisco de Quito Casa Corona, primer piso Campus Cumbayá Diego de Robles y vía Interoceánica ECUADOR desarrolloprofesional@usfq.edu.ec Tel.: (593)-2-297-1700; (593)-2-297-1937 Fax: (593)-2-289-0070. P.O.BOX 17-1200-841, Quito - Ecuador Telf: 297-1700 x1338 www.educacionparatodos.com

Referencias Applegate, M. D., Quinn, K. B., & Applegate, A. J. (1994). Using metacognitive strategies to enhance achievement for at-risk liberal arts students. Journal of Reading, 38, 32-40. Berthoff, A. E. (1987). Dialectical notebooks and the audit of meaning. In T. Fulwiler (Ed.), The Journal Book (pp. 11-18). Portsmouth, NH: Boynton/Cook. Commander, N. E., & Valeri-Gold, M. (2001). The learning portfolio: A valuable tool for increasing metacognitive awareness. The Learning Assistance Review 6(2), 5-18. Chiang, L. H. (1998). Enhancing metacognitive skills through learning contracts. Paper presented at the annual meeting of the Mid-Western Educational Research Association, Chicago. (ERIC Document Reproduction Services No. ED425 154). El-Hindi, A. E. (1997). Connecting reading and writing: College learners’ metacognitive awareness. Journal of Developmental Education, 21(2), 10-17. Gourgey, A. F. (1997). Getting students to think about their own thinking in an integrated verbal-mathematics course. Research and Teaching in Developmental Education, 14, 49-56.

Hill, M. (1991). Writing summaries promotes thinking and learning across the curriculum— but why are they so difficult to write? Journal of Reading, 34, 536-539. Hacker, D. J. (1998). Definitions and empirical foundations. In D. J. Hacker, J. Dunlosky, & A. C. Graesser (Eds.), Metacognition in educational theory and practice (pp. 1-23). Mahwah, NJ: Erlbaum. Martín del Buey, F., Martín Palacio, M.E., Camarero Suárez, F. & Sáez Navarro, C. (s.f.) Procesos metacognitivos: Estratñegicas y Técnicas. Descargado de www.profes.net/rep.../Monograf/1PEI_ProcMetacognitivos_b.pdf Marzano, R. J., Brandt, R. S., Hughes, C. S., Jones, B. F., Presseisen, B. Z., Rankin, S. C., & Suhor, C.(1988). Dimensions of thinking: A framework for curriculum and instruction. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. McKeachie, W. J. (1988). The need for study strategy training. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A. Alexander (Eds.), Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction, and evaluation (pp. 3-9). New York: Academic Press. Newton, E. V. (1991). Developing metacognitive awareness: the response journal in college composition. Journal of Reading, 34, 476-478.

Nickerson, R. S. , Perkins, D. N. , & Smith, E. E. (1985) Nickerson, R. S., Perkins, D. N., & Smith, E. E. (1985). The teaching of thinking. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Nist, S. (1993). What the literature says about academic literacy. Georgia Journal of Reading, (Fall-Winter), 11-18. McKeachie, W. J. (1988). The need for study strategy training. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A. Alexander (Eds.), Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction, and evaluation (pp. 3-9). New York: Academic Press. Newton, E. V. (1991). Developing metacognitive awareness: the response journal in college composition. Journal of Reading, 34, 476-478. Nickerson, R. S., Perkins, D. N., & Smith, E. E. (1985). The teaching of thinking. Hillsdale, NJ: Erlbaum. Nist, S. (1993). What the literature says about academic literacy. Georgia Journal of Reading, (Fall-Winter), 11-18. Paris, S. G. (1988). Models and metaphors of learning strategies. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A. Alexander (Eds.), Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction, and evaluation (pp. 299-321). New York: Academic Press.

Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring, and Motivation Downloaded on 27 Sept 2010 from http://academic.pgcc.edu/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm Ramp, L. C. & Guffey, J. S. (1999). The impact of metacognitive training on academic self-efficacy of selected underachieving college students. (ERIC Document Reproduction Services No. ED432 607). Paris, S. G. (1988). Models and metaphors of learning strategies. In C. E. Weinstein, E. T. Goetz, & P. A. Alexander (Eds.), Learning and study strategies: Issues in assessment, instruction, and evaluation (pp. 299-321). New York: Academic Press. Ramp, L. C. & Guffey, J. S. (1999). The impact of metacognitive training on academic self- efficacy of selected underachieving college students. (ERIC Document Reproduction Services No. ED432 607) Simpson, M. L., & Nist, S. L. (1990). Textbook annotation: An effective and efficient study strategy for college students. Journal of Reading, 34, 122-129. Simpson, M. L., & Nist, S. L. (2000). An update on strategic learning: It’s more than textbook reading strategies. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 43(6). Retrieved November 8, 2002, from Academic Search Premier.

Soldner, L. B. (1997). Self-assessment and the reflective reader Soldner, L. B. (1997). Self-assessment and the reflective reader. Journal of College Reading and Learning, 28, 5- 11. Stage, F. K., Muller, P. A., Kinzie, J., & Simmons, A. (1998). Creating learning centered classrooms: What does learning theory have to say? Higher Education Report vol. 26, number 4. Washington, D. C.: Association for the Study of Higher Education. Simpson, M. L., & Nist, S. L. (1990). Textbook annotation: An effective and efficient study strategy for college students. Journal of Reading, 34, 122-129. Simpson, M. L., & Nist, S. L. (2000). An update on strategic learning: It’s more than textbook reading strategies. Journal of Adolescent and Adult Literacy, 43(6). Retrieved November 8, 2002, from Academic Search Premier. Soldner, L. B. (1997). Self-assessment and the reflective reader. Journal of College Reading and Learning, 28, 5-11. Stage, F. K., Muller, P. A., Kinzie, J., & Simmons, A. (1998). Creating learning centered classrooms: What does learning theory have to say? Higher Education Report vol. 26, number 4. Washington, D. C.: Association for the Study of Higher Education. Taylor, S. (1999). Better learning through better thinking: Developing students’ metacognitive abilities. Journal of College Reading and Learning, 30(1), 34ff. Retrieved November 9, 2002, from Expanded Academic Index ASAP. Vockell, E. (2001). Educational Psychology: A Practical Approach, ch. 7, University of Purdue. Descargado el 27 de septiembre 2010 de http://education.calumet.purdue.edu/vockell/edPsybook/

Para mayor información Tracey Tokuhama-Espinosa, Ph.D. Directora Instituto de Enseñanza y Aprendizaje (IDEA) de la Universidad San Francisco de Quito Casa Corona, primer piso Telf: 297-1700 x1338; x1005; 1020 desarrolloprofesional@usfq.edu.ec