Baja California Norte, Mexico Cachanilla. Puro Cachanilla Por sus valles tan queridos mil veces me fui a pasear pa' la Cuestación Victoria, Cuervos y.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Saint Peter Claver, SJ "We must speak to them with our hands before we try to speak to them with our lips."
Advertisements

Saber and Conocer Saber and conocer both mean to know. They both also have irregular yo forms.
Using ser de to express origin
¿Qué te gusta hacer? Por Señorita Holmes LEARN HOW TO EXPRESS WHAT YOU LIKE AND DISLIKE.
La Ropa.
Hoy es miércoles. Es el 16 de abril La pregunta: Lean la información de Perú y Machu Picchu en la p Contesten estas preguntas.  What is Machu Picchu?
The verb to be. WHAT IS IT USED FOR?HOW DO YOU USE SER?  To identify a person  To saw where someone is from. Yo soyNosotros(as) somos Tú eresVosotros(as)
Telling Time.
Adjective Agreement Well, the same is true of adjectives. You can’t use the exact same word to describe “mujer” that you use to describe “hombre.” Remember.
The verb “ser” To be.
Hoy es jueves el 6 de marzo de 2014
Hoy es martes el 17 de marzo I can use my weather vocabulary to describe the seasons of the year and the weather of all places.
Capítulo 7A. Cápitulo 7A Vocabulario Las Reglas  One class member will begin by standing beside the desk of a fellow class member  A picture will appear.
Miranda-Travel Agent Tabo-Finacial Advisor Julia-Resource Advisor Lilia-Graphic Designer.
Subject Pronouns Capitulo 2A S UBJECT : In a sentence, the person or thing that performs an action or is being described. In other words, a subject is.
Español 1 Hoy es lunes el 10 de marzo de La Campana Escribe dónde, a tu familía, le gusta ir en español. Ejemplo: A mi primo le gusta ir a la biblioteca.
Ahora – Copy down the following questions, then answer it in a complete sentence in Spanish. 1. ¿Qué te gusta hacer después de la escuela? 2. ¿De dónde.
Essential Question If you could express yourself with color, what color would you use, how would you use it, and what would be the most important thing.
Miércoles el 11 de mayoToco la guitarra objetivo: to be able to say what people do, and to find out about some Mexican musicians Juan es un guitarrista.
Tener -= to have. Tener Tener is a new verb, but you have already seen two of the forms from TENER in the last chapter. Tener is a new verb, but you have.
Kinder Science-3rd Six Weeks Unit 6, Lesson 2 CScope Vocabulary Words
Telling Time Notes Escribe Las notas!. Agenda Students you are required to fill in the blanks as your notes! Save ppt in my documents Save ppt.
Essential ?: How do I say what multiple people are doing.
Saber vs. Conocer “To Know”. Saber = to know Yo - sé I know Nos. – sabemos We know Tú – sabes You know Vos. – sabéis Y’all know Él, ella, Ud. – sabe He.
Saber and Conocer (Los verbos saber y conocer) to know Notes: page 31 of your INB.
Preparación/ Review Hoy es miércoles el 30 de septiembre de 2015 Today is Wednesday, September 30, 2015 Write in Spanish: Today we are having our oral.
There are four words in Spanish that mean “the”. singularplural masculine feminine el la los las.
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
UNIDAD 3 ETAPA 2. El Campanero –Complete each sentence by saying if you like something or not. Ejemplo: -To eat tacos  Si, a mi me gusta comer los tacos.
Hoy es miércoles el 16 de marzo Today is Wednesday, March 16  Read the words in blue on pages 198 and 199 then go to pg 218 and find out what they mean.
Lección 2 son ? ¿ ? ¿ Lección 2 son ? ¿ ? ¿De que color? La bufanda La blusa grande mediano pequeño La falda.
Lección 1 Subject pronouns and the verb SER
Los Adjetivos Posesivos
Los sustantivos Los artículos definidos y indefinidos
Primera Actividad Escribe en español: 1. It is 4:30. 2
Starter – translate! Si pudiera hablar árabe, tendría un trabajo muy bien pagado. Si tuviera un iPad, seria tan contento. Si fuera estudiante, aprendería.
Los pronombres y los verbos regulares -ar
Introducing myself. Presentation: Well my name is Macarena Burgos Eloy, I'm 17 years old I like cats too much, I have a kitten called cheetah and my big.
El cuerpo y la cara Goldacker 2011.
Subject Pronouns and Ser
Lección 4: los pasatiempos
Subject Pronouns and the verb‘Ser’.
Ser and Adjectives.
UNIDAD 1 - Etapa 2 Parte 2.
Español 1 7 de septiembre de 2016.
Turn to page 3 in journal and title it : Bell Work 18/10/16
7.
First Grade Dual High Frequency Words
La Tarea para martes, el 8 de octubre de 2013: (Homework for Tuesday...) Since we had no time for the mini-quiz on all the uses of TENER, today, use the.
Subject Pronouns and Ser
El presente en -AR Today you will learn:
There are four words in Spanish that mean “the”.
Subject pronouns, ser, Definite and Indefinite articles, Noun-adjective agreement Unit 1.2.
There are four words in Spanish that mean “the”.
Saca la Tarea.
Use this slide to revise the food items. There is no colour coding now, so be sure to emphasise the correct articles – un, una, unas.
Pronouns, the verb SER, Adjectives
Día número 111—español 1 El 21 de febrero Horario Regular
El subjuntivo en cláusulas adverbiales:
Irregular Preterite Verbs: Ir, Ser
El subjuntivo en cláusulas adverbiales:
Using Verbs.
Subject pronouns, ser, Definite and Indefinite articles, Noun-adjective agreement Unit 1.2.
Subject Pronouns and Ser
Subject Pronouns and Ser
El verbo ser TO BE OR NOT TO BE?.
Spanish I Chapter 1 Gramática 1-2 Page 24
Subject Pronouns and the verb‘Ser’.
Regular –ar (present tense)
Replace each name(s) with the appropriate subject pronoun in Spanish 1) Julian y Paco 2) Caty y yo 3) Luisa 4) Bernardo 5) Veronica y tú.
Transcripción de la presentación:

Baja California Norte, Mexico Cachanilla

Puro Cachanilla Por sus valles tan queridos mil veces me fui a pasear pa' la Cuestación Victoria, Cuervos y su Mezquital, Suram, colonia Carranza, San Felipe y Cucapah. Mi tierra es una bella esmeralda siempre bañada de sol desde la alta Rumorosa le brindo yo mi canción a su Laguna Salada y a todita su región. El Cerro del Centinela antiguo y viejo guardián tiene un lugar en la historia de esa mi tierra natal yo soy puro Cachanilla lo digo sin pretensión. Soy de Baja California norteño de corazón. Nací en los Algodonales bajo un sol Abrasador. Mis manos se encallecieron y me bañe de sudor. Soy puro Cachanilla orgullos y cumplidor. Mexicali fue mi cuna, Tecate mi adoración de mi coqueta Tijuana traigo prendido a un amor y por halla en Ensenada se quedo mi corazón. El cerro del Centinela antiguo y viejo guardián tiene un lugar en la historia de Esa mi tierra natal. Yo soy puro Cachanilla lo digo sin pretensión soy de Baja California norteño de corazón.

Translation The mountain of Centinela is an ancient and old guard that have its place in the history of my native land. I am only Cachanilla I say it without bragging. I am from Baja California northerner heartily. Through its loved valleys a thousand times I went by, to Question Victoria, Cuervos (crows) and its Mezquital, Suram, Colonia Carranza, San Felipe y Cucapah. My land is a beautiful emerald always bathed by the sun. From the tall Rumorosa a toast with my song to its salty lake (Laguna Salada) and to all its region. The mountain of Centinela is an ancient and old guard that has its place in the history of my native land. I am Cachanilla I say it without bragging. I am fro Baja California northerner heartily

Nací en los ________ bajo un sol abrazador. Mis manos se encallecieron y me bañe de sudor. Soy puro _________orgullos y cumplidor. ________fue mi cuna, _______mi adoración de mi coqueta _____ traigo prendido a un amor y por halla en ____ se quedo mi corazón. El ___ del _______antiguo y viejo guardián tiene un lugar en la historia de esa mi tierra natal. Yo soy puro _____ lo digo sin pretensión soy de ____ _______ norteño de corazón. Por sus valles tan queridos mil veces me fui a pasear pa' la Cuestación Victoria, Cuervos y su Mezquital, Suram, colonia Carranza, ________ y Cucapah. Mi tierra es una bella esmeralda siempre bañada de sol desde la alta __________ le brindo yo mi canción a su Laguna Salada y a todita su región. Fill in the Blanks (cities) El _____del __________antiguo y viejo guardián tiene un lugar en la historia de esa mi tierra natal. Yo soy puro ________ lo digo sin pretensión soy de ______ ___________ norteño de corazón.

Fill in the Blanks (vocabulary) Naci en los________bajo un sol abrazador. Mis manos se __________ y me bane de sudor. Soy puro Cachanilla _______ y ________. Mexicali fue mi cuna, Tecate mi _______ de mi ______ Tijuana traigo prendido a un amor y por halla en Ensenada se quedo mi corazon. El Cerro del Centinela _______ y viejo guardian tiene un lugar en la historia de esa mi_____ _____. Yo soy puro Cachanilla lo digo sin pretencion soy de Baja California ________ de corazon. Por sus ______ tan queridos mil veces me fui a pasear pa' la Cuestacion Victoria, Cuervos y su _____, Suram, colonia Carranza, San Felipe y Cucapah. Mi tierra es una bella _______ siempre banada de sol desde la alta Rumorosa le brindo yo mi cancion a su Laguna Salada y a todita su _______. El Cerro del Centinela ______ y _______ guardian tiene un lugar en la historia de esa mi _____ ___. Yo soy puro Cachanilla lo digo sin pretencion soy de Baja California ________de corazon.

Tecate Mexicali Tijuana Ensenada San Felipe Rumorosa

Orgullo Algodonales Antiguo Esmeralda Coqueta Mezquital

Culture Cachanilla is what people from Baja California and Sonora are called. Baja California is in the northern part of Mexico. It is divided into Baja California and Baja California Sur. Every state in Mexico has a coat of arms, a dance and costume (use as they perform the dance) that is characteristic of the state. Given Baja California is in the northern part of Mexico the dance as well as the costume is “norteño.” The Baja California dance is called “Calabaceado.” The dance movements are represented as animal movements since in Baja California people had cattle. Escudo de Baja California Bailando “Calabaceado ”

Vestuario del Baile Calabaceado Mujeres ● Falda corte de mezclilla ● Blusa vaquera con botón a presión ● Texana ● Bota vaquera ● Chaleco de piel ● Paliacate al cuello ● Cabello recogido hacia atrás ● Cinturón Vaquero y hebilla

Pantalón de Mezclilla (Levis) Camisa vaquera a cuadros con botón a presión Texana Bota vaquera Chaleco de piel Paliacate al cuello Cinturón vaquero de cuero con hebilla grande Llaves con llavero de amuleto Vestuario del Baile Calabaceado Hombres

Calabaceado Calabaceado video Calabaceados de Baja California Estudiantes aprendiendo a Bailar Calabaceado

Lipdub Project As an extension activity, students would be assigned parts of the song. Students will then learn and sing the song. Lipdub Project Rubric CACHANILLA