TABEL OF CONTENTS Introduction.........................................................................page 3 picture vocabulary for TPR.................................................page.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Review: Direct Object Pronouns
Advertisements

You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
This is an interactive presentation
CONTENT OBJECTIVE I will be able to replace INDIRECT OBJECT NOUNS with INDIRECT OBJECT PRONOUNS. LANGUAGE OBJECTIVE I will be able to use the Indirect.
Cuento del Gato.
Las Palabras Interrogativas
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
CONTENT OBJECTIVE: S.W.B.A.T. use the verb SABER to say what people know. LANGUAGE OBJECTIVE: Students will take notes and complete ACTS 12 & 14 on p.207.
EL VERBO TENER Una introducción. For all verbs in Spanish the subject pronouns are not necessary. You can tell who is doing the verb by the ending.
Subject pronouns and ser
Lunes el diecinueve de marzo. The future tense is used in Spanish to talk about future events. It is used when ever we would use the phrase I will… in.
Frases útiles. Necesitas tu agenda Firmo la agenda.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Capítulo Uno: Primer paso
Subject Pronouns and Ser
1. EDUARDO QUIERE COMER EL PESCADO. 2. ASÍ QUE, MARTA QUIERE IR A LA CASA POR (FOR) EL PESCADO. 3. MARTA QUIERE QUE EDUARDO COME EL PESCADO PORQUE ELLA.
Unlike what you would imagine El día de los muerto, or Day of the Dead, is really like, it is not a sad, mourning event. Instead, it is a fiesta to celebrate.
and Materiales Escolares Lapiz Boligrafo Cuaderno Libro: Expresate Annuncios: Projects will be graded as soon as I can get to them.
8 th Grade Midterm Study Guide Complete the think-tac-toe that will help you prepare for your midterm. The tasks that you complete must create a tic- tac-toe,
Ver una obra de Shakespeare Mirar las estrellas
Verb Conjugations. ¿QUE SON?¿Por qué? WHAT ARE THEY? Why conjugate? THEY ARE CHANGES MADE TO THE VERB THEY MAKE IT CLEAR WHO OR WHAT IS DOING WHAT.
The Present Tense of ir (to go)
Direct and Indirect Object Pronouns
Inferences (predictions/drawing conclusions/generalizations) Beyond the words on the page.
SABER Y CONOCER The verbs saber and conocer also have an irregular YO form. Both of these verbs mean to know. Saber is used to express knowledge of simple.
Español 1 el 30 de agosto. Bell Dinger – el 30 de agosto
Gramática 2.1 Question Formation Colors
These are my books. Those are yours. I saw their car in the garage. Have you seen ours? I ate my cookie yesterday. Did George eat ______? We went to our.
Direct Object Pronouns. The direct object in a sentence receives that action of the verb. They answer Whom? or What? about the verb. Nouns used as direct.
Los interrogativos.
Modelo (100 palabras) Ayer hubo un terremoto muy fuerte cerca de la ciudad. Creemos que muchas personas murieron y el terremoto también destruyó muchos.
Entrada: Los verbos en la historia (Entrance: Verbs in the story) Copy the date and title, and log the entry in your table of contents. Take a Realidades.
A Comer Vamos a Poner la Mesa.
más con la ropa y tener que el tiempo de la playa y de las montañas
Repaso del vocabulario, y más descripción
Hoy es martes, el diez de septiembre
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Negative words deny the existence of people and things or contradict statements, for.
TO BE Exercises 11. ¿Cuántos años tiene (ella)?
1. My dad likes Match of the Day because he loves football. 2. My older sister loves X Factor because she likes singing. 3. My mum likes Come Dine with.
ALC 11 lunes el 26 de septiembre. Bienvenida lunes el 26 de septiembre Front row face the back row. Back row will read the words on the screen in the.
Capítulo 2 El Vocabulario Nuevo.
Una conversación con la Dra. Guffey. Los personajes YO TÚTÚ TERRY MIRANDAELOR A.
ALC 79 Miércoles el 19 de enero. objetivo Yo puedo identificar el vocabulario nuevo con actividades diferentes. Yo puedo hacer 24 tarjetas de memoria.
Negation Affirmative Statements
¿Cómo se llama? ¿Cómo es (físicamente)? ¿Qué tiene como familia? ¿Tiene animales en casa? ¿Dónde vive? ¿Dónde trabaja? ¿Qué le gusta hacer? ¿Qué no le.
Subject Pronouns and AR verb conjugations As you click through this powerpoint, you will need to answer the questions on your worksheet. At the end, you.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
E STUDIANTES DE E SPAÑOL U NO : This PowerPoint has been designed to familiarize you with the verb Ir (to go). Please view these slides and complete the.
Hoy es lunes. La fecha es el 10 de febrero La pregunta: ¿Quién es la Cenicienta? ¿De qué cultura viene este cuento? LA TAREA y OTROS ANUNCIOS: El paquete.
PARTE 1 LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS. DIRECT OBJECT PRONOUNS VS. INDIRECT OBJECT PRONOUNS Habla con otra persona para ver qué es la diferencia entre.
DOUBLE OBJECT PRONOUNS Double Object Pronouns b Double Object Pronouns occur when an indirect object pronoun and a direct object pronoun are used in.
 Write the DLT:  DLT1: I can learn the meanings of nunca, tampoco, nada, and nadie.  DLT1: Puedo aprender las definiciones de las palabras nunca, tampoco,
GRAMÁTICAS: 5.2 Negation with nunca, tampoco, nadie, and nada.
THE VERB TENER Spanish 1- 9/23/13 Sra. Baldwin. TENER Tener is a verb that means “to have”. It has irregular forms (does not follow a pattern) and must.
Los complementos directos, y los pronombres de complemento directo Direct Objects and Direct Object Pronouns.
Warm Up, el jueves, el 30 de agosto
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
UNIDAD 2 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
Gustos y Disgustos Aversiones.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Quantity How much? How many?
Stations Homework Remember that we need to make sentences in Spanish, we are growing and the way we use our knowledge should grow with you. We need to.
1 Present tense conjugations of regular –AR verbs Los Verbos Regulares.
WALT: talking about dates and saying when your birthday is WILF: To be able to write & understand months and dates in Spanish to get to a Level 2 To be.
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

TABEL OF CONTENTS Introduction page 3 picture vocabulary for TPR page 4 Vocabulary list page 5 manipulatives pages 6-8 Story pages 9-19 Activites Cloze Activity pages After Reading Activity pages Tic Tac Toe Game pages Coloring Snowman page 29 Pointsettia Fan pages Christmas Vocabulary and wordsearch puzzle pages 32-33

3 La Leyenda de la Flor de Nochebuena The legend of the poinsettia is a traditional story that comes from Mexico. There are several versions of the story. Which ever version you read, it is always about a poor child, boy or girl, who does not have a gift to give to Baby Jesus during the Christmas procession. The child is very sad. As the towns people are marching down to church for the procession either an angel or a younger sibling tells the child that no matter how small a gift is, the Baby Jesus will love it. So the child picks some weeds and places them on the manger as her gift for Christmas. Once the weeds are offered to the Baby Jesus, a miracle happens. The weeds turn bright red and the manger is surrounded by beautiful star-like flowers. Because the child offered the weeds with love they are turned into the beautiful poinsettias. Before reading this version of La Leyenda de la Flor de Nochebuane, familiarize the children with key verbs and nouns by using Total Physical Response (TPR) technique. Act out the words from Vocabulario Necesario with gestures and movement. After learning the necessary vocabulary assign roles to students and have them act it our as you tell the story. Retail the story several times. Ensure you change the story each time you tell it. Finally read the actual story together as a class. then have students read the story to each other. Once they are finished they should fill our the Cloze activity and answer the questions provided. There are also game activities, coloring page, and crafts they can do to reenforce the Christmas theme.

4 Hace tortillasse enferma Cuida ayuda termina veofreceasombro La casaLa montaña Se esconde Está triste VOCABULARIO NECESARIO

5 Words I need to know Hace tortillas – makes tortillas Se esconde – he/she hides Se enferma – he/she gets sick Ve – sees Ofrece – offers Se asombra – he/she is surprised Cuida – takes care of Ayuda – helps Termina – finishes Ésta triste – is sad Casa - house Montaña – mountain Flor de noche buena – pointsetta Iglesia – church Navidad – Christmas Regalo – present Cobija – blanket Nochebuena – Christmas Eve Yerbas – weeds leyenda - legend Words I would like to know vive – lives hay – there is Pequeña – small Quehaceres – chores Da – gives hacer – makes mujer – woman/lady bonita – pretty no llores – don't cry todos – everyone habla – talks/speaks grita – shout ahora - now Challenge Me! Tambíen – also Tiene – has piensa – thinks porque – because toma – take dice – says nadie – nonone de arepente - suddenly Go over this vocabulary before you read the story. The first column are words they need to know. The second Second column are words for students who need a little more. The third column is for students who need to be Challenged.

6 MANIPULATIVES PAGE 1 you can attach them to popsicle sticks and have students use them as you tell the story

7 MANIPULATIVES PAGE 2

8 MANIPULATIVES PAGE 3

9 Hay una niña. Se llama Esperanza. Ella vive con su familia en una casa pequeña en las montañas.

10 Hay un papá.Hay una mamá.

11 Hay un hermano. Se llama Ramón. Tambíen hay y una hermana. Se llama Adelita.

12 Esperanza tiene muchos quehaceres. Le da de comer al burro. Cuida a su hermano y hermana. Y le ayuda a su mamá hacer tortillas.

13 La mamá quiere hacer una cobija. Es un regalo para la Navidad para la figura del Niñito Jesus. Esperanza le ayuda a su mamá. Pero la mamá se enferma. La mamá no puede terminar la cobija.

14 Esperanza piensa, Yo puedo terminar la cobija. Pero no puede terminar la cobija. Pobre Esperanza. Esperanza está triste porque la familia no tiene un regalo para dar al Niñito Jesus en la Navidad.

15 Es la nochebuena. Todas las familias van a la Iglesia a dar sus regalos al Niñito Jesus. Esperanza se esconde porque no tiene un regalo que dar. Ella llora.

16 Esperanza ve una mujer muy bonita. La mujer le dice, No llores Esperanza. Toma éstas yerbas y dáselas al Niñito Jesus.

17 ¡Las yerbas ya no son yerbas! Ahora son unas flores rojas que parecen estrellas. Son muy bonitas.

18 Esperanza lleva las yerbas a la iglesia. Todos ven a Esperanza. Nadie habla. Ella ofrece las yerbas al Niñito Jesus. ¡De arepente, la gente grita de asombro!

19 Cuando la gente sale de la iglesia ven muchas flores rojas. Porque es la nochebuena, la gente llama la flor La Flor de La Nochebuena. Y ésta es la leyenda de la flor de noche buena – la poinsettia.

20 1. Hay una n___________a. Se llama Esperanza. Ella vive con su familia en una casa pequeña en las m___________________s. 2. Esperanza hace muchos ____________________. Le da de c____________r al burro. C___________a a su hermao y hermana. Y le a__________a su mamá hacer tortillas. Me llamo____________________________ Hoy es __________ de ________________ Fill in the blanks and draw your own pictures to go with the story.

21 3. La mamá quiere hacer una c________________a. Es un r_____________o para la Navidad para la figura del Niñito Jesus. 4. Pero la mamá se e_________________a.

22 5. Pobre Esperanza. Espranza está t____________e porque la familia no tiene un regalo para dar al Niñito Jesus en la Navidad. 6. Esperanza se e____________e porque no tiene un regalo que dar. Ella ll_________a.

23 7. Esperanza v____ una mujer muy bonita. La mujer le dice, No llores Esperanza. Toma éstas yerbas y dáselas al Niñito Jesus. 8. Esperanza lleva las yerbas a la iglesa. Todos ven a Esperanza. Nadie habla. Ella ofrece las yerbas al Niñito Jesus. ¡De arepente, la gente grita de a______________o!

24 9. ¡Las yerbas ya no son yerbas! Ahora son unas f_______s rojas que parecen estrellas. Son muy bonitas. 10. Cuando la gente sale de la iglesia ven muchas flores rojas. Porque era la nochebuena, la gente llama la flor L__ F_________r de N___________________a. Y ésta es la leyenda de la flor de noche buena – la poinsettia.

25 1. ¿Cómo se llama la niña?2. ¿Dónde vive Esperanza?3. ¿Qué quehaceres tiene Esperanza?4. ¿Por qué no termina la cobija la mamá?5. ¿Por qué ésta triste Esperanza? After reading activity Answer the following questions in Spanish based on the story. Me llamo____________________________ Hoy es __________ de ________________

26 6. ¿Qué dice la mujer bonita?7. ¿Qué lleva Esperanza a la Igleza?8. ¿Qué quehaceres tiene Esperanza?9. ¿Por qué se asombra la gente? 10. ¿Cómo se llama la flor roja?

27 Tic Tac Toe Manipulative Play tic tac toe n the following page. Instead of Xs and Os, use the Christmas themed pieces. When you form a sentence using the vocabulary item in the square you want, you can cover it with the poinsettia or the bouquet of weeds. First person to get three in a row wins.

28 Christmas Tic Tac Toe

blanco 2 anaranjado 3 rojo 4 negro 5 azul EL MUÑECO DE NIEVE

30 This craft come from First School web site Please refer to the site for all instructions on project. My Poinsettia Fan school.ws/t/craft/poinsettiac.htm

31 school.ws/t/craft/poinsettiains.htm

32 Las Bombillas de Navidad Las Bombillas de Navidad El Árbol Navideño El Muñeco de NieveLos regalos Azúcar de Caña Santa ClausLa Flor de NochebuenaLos RenosLos Copos de Nieve La Vela La Corona de Navidad La Estrella de Navidad El Elfo El Trineo CHRISTMAS VOCABULARY NOTE: use this sheet to complete the word search puzzle Ornamentos

33 A A I V E Q W U S V C G E H L F K M B Z K R L Z K S H L O C S L E F O S E Q N U H F B L O S O F L C F P R Y O G R M C T L F N O E T O X A O N H W N M X E U K J T J Y V L R H Y G Q S G R T O Y S Ñ C N N U Q W R D T W E W U O F S N T C E H H B L I Y C S E S R T D C M H V N V C P F U J I G D C Z N E A O U F Y M J N O E R V O C X G C H D A P D S T C T T H D Q S H O O B L W L D O V C N B F P F N E Z V C I N Q M Z L S J F I M A L E V F N P F O V J H N T D K Z D Z D U A W M P I T G V H X T B E R N N W V L A V Z R Q E H T F Z S B N R L A O I C J Y D T F U V S R Q A Y I O Q V L R S H Y P W S R O E T E U Y E H N V W I Y G Z F Y L A J I W S N H V S U A L C A T N A S V E A T G N J O E H X H C R G A V C O R O N A F S Q E S I U S F L O R D E N O C H E B U E N A O P V G V X Z S T M P I D A A A D A L V U FELÍZ NAVIDAD Use the Christmas vocabulary sheet to complete this search puzzle. Me llamo____________________________ Hoy es __________ de ________________ Decorations _________________________ snowman ____________________ Christmas Tree ______________________ presents ____________________ snow flakes _________________________ reindeer_____________________ wreath _____________________________ Santa Claus__________________ elf ________________________________ sled ________________________ star _______________________________ candle______________________ pointsettia __________________________