History, political and economic background

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Español la memoria (2): cómo trabajarla bien en grupos.
Advertisements

In it to win it. Soy Dale … Responde a las preguntas : Tenéis solo 10 minutos. Cuando la alarma suena, los que están en las sillas ganan.
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
Telling Time (Cómo decir la hora).
¡Feliz Día de San Valentín!
Ay Dios mio! Me quiero ir a la casa!
Spanish IV. Escribiendo/Pecados Acuerdo del género Acuerdo de la pluralidad Acuerdo del tenso.
—¡Me gusta mucho bailar!
Las Palabras Interrogativas
How to Conjugate… SPANISH VERBS.
Tener Lets look at the verb tener (to have). It features two verb changes that we will see very soon.
QUESTION OF THE MONTH August, In the next two slides you will see the perinatal mortality figures during most of the XX Century, as presented by.
Telling Time Grammar Essential #8.
ANTE TODO Indefinite words refer to people and things that are not specific, for example, someone or something. Negative words deny the existence of people.
Types of questions Generally speaking, there are three types of questions Tag Sí/no Information seeking.
Los Infinitivos ¿Qué es un infinitivo?.
Lunes el diecinueve de marzo. The future tense is used in Spanish to talk about future events. It is used when ever we would use the phrase I will… in.
L/O/G/O Elaborado por: Ing Edson Rodriguez Ingles o Idioma Extranjero I
El mandato afirmativo (tú)
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Negative and Affirmative Words
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
Copyright © 2009 Vista Higher Learning. All rights reserved. 8.1–1 Para expresar el idea de lo que podría pasar, usamos el condicional.
In Lecciones 6–9, you learned the preterite tense
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Indefinite words refer to people and things that are not specific, for example, someone.
Subject Pronouns and Ser
Time Expression with Hacer
Las Reglas de Los Acentos Vocabulario de Los Acentos 1. Acento (Énfasis) – can mean stress, emphasis, or accent; depends on the context 2. Combinación.
El Verbo GUSTAR En español gustar means to be pleasing In English, the equivalent is to like.
The Imperfect… take notes somewhere The imperfect tense is used to refer to actions in the past that occurred regularly or repeatedly. I used to walk every.
Direct and Indirect Object Pronouns
In Lección 2, you learned how to express preferences with gustar
ANTE TODO It is a misunderstanding to think that ¿Qué? always translates as What?, and that ¿Cuál? and ¿Cuáles? always translate as Which? ¿Qué? and ¿Cuál?
Making comparisons In this slide show, well look at ways of expressing differences and similarities.
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Negative words deny the existence of people and things or contradict statements, for.
Señorita Murano profesora entrenadora hermana hija amiga atleta.
The Preterite/El Pretérito
ALC 11 lunes el 26 de septiembre. Bienvenida lunes el 26 de septiembre Front row face the back row. Back row will read the words on the screen in the.
Gender and Number of Nouns
Negation Affirmative Statements
© 2007 CLAUSS (separación de sílaba) Syllable separation in English and Spanish does not work in the same way. Even though it is different, it is absolutely.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
La heladería La frutería
PARTE 1 LOS OBJETOS DIRECTOS E INDIRECTOS. DIRECT OBJECT PRONOUNS VS. INDIRECT OBJECT PRONOUNS Habla con otra persona para ver qué es la diferencia entre.
(por favor) By emory gibson Para describir how long ago en español, presta attencion.
Español II Srta. Forgue El 11 de abril de La clase de hoy El 11 de abril Ahora mismo: Mirar el tutorial de 7.1 Repaso: Corregir INTÉNTALO en la.
TEMA 2.- INTRODUCCIÓN A LOS MÉTODOS ÓPTICOS PROPIEDADES DE LA RADIACION ELECTROMAGNETICA Muchas de las propiedades de la radiación electromagnética.
Let´s learn english. Index Unit 1 Presente Simple p3 Unit 2 There is & There are p10 Unit 3 Presente Continuo p13 Unit 4 Pasado Simple p21 Unit 5 Pasado.
el plato-plate el tenedor-fork la cuchara-spoon el cuchillo-knife el vaso-cup la servilleta-napkin la cuenta-bill.
Demonstrative Adjectives and Pronouns
Animals of the Sea (Animales del Mar) Lauren Blow.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: Be going to L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo Enero.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: First conditional L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo.
sus orígenes y costumbres
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Tema: Frequency adverbs L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo.
 When one person or thing is more or less than another person or thing.  EX: Spanish is more fun than history.  EX: Spanish is less difficult than.
 1. Why should a person learn Spanish? Give at least 3 reasons in your explanation.  2. What Spanish experiences have you had? (None is not an option.
Lección 10: Gramática Los participios pasados Pretérito perfecto
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Stem-changing Verbs (u-ue), (e-ie) Stem-changing verbs are verbs where there is the a spelling change in some of the forms of the verb. There is only.
Quantity How much? How many?
~MEDITATION~ Romans 5:11 ESV Romans 5:11 ESV 11 More than that, we also rejoice in God through our Lord Jesus Christ, through whom we have now received.
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
First Grade Dual High Frequency Words
Assignment Log Sheet Chapt. 1 Nombre
Transcripción de la presentación:

History, political and economic background Andreea Alexandra Copil

The Canary Islands

Ancient times (428-348 B.C.) it was believed to be the remains of a sunken continent (Plato’s Timaeus and Critias) Mentioned in Pliny the Elder’s report to the Roman Empire (AD 23-79), also known as the Furtunate Isles The first inhabitants called Guanches come from the present day Tunisia and Marocco The language resembled the Berber tribal languages that were spoken in North Africa Some of the inhabitants might have come from a Northern African tribe called the Canarii tribe which would explain the island’s name

The first mapping of the islands was made in 1341 1404-Lord of Normandy conquered three of the islands with the help of the Spanish Empire Conflict between Spain and Portugal for the authority over the islands

1483-colonization of the Canary Islands begin => many indigenous people were transported as slaves or converted to Christianity The new inhabitants specialized in trading and resupplying te passing ships in their way to the New World Economy based on trade, fishing and sailing, later sugar and winemaking, a tradition that is kept still nowadays The islands were not a good place for agriculture

Due to the deportation of Canarians of slaves, the colonists turned to the importation of black slaves from Senegambia nearby Barbary Coast During the 16th and 17th C. Moorish slaves were captured from Mauritania and Marocco and served as crewmembers on Canary ships With the independence of Portugal in 1640 the Portuguese migration grew once more

Massive quantities of the population emigrated to Americas, mostly to Venezuela In the second part of the 18th C. Canarian islanders were taken to Louisiana to colonise it Other Canarians emigrated to Puerto Rico or Cuba

At home, a growing feud for supremacy was going on between Tenerife and Gran Canaria 1972-the archipelag is split in two: Tenerife, La Gomera, La Palma and El Hierro in the west and Fuerteventura, Gran Canaria and Lanzarote in the east

Franco Years and Beyond Under Franco, Canary Islands’ economy as florished Nationalism appears in 1963 supported by MPAIC 1982- Canary Islands become a comunidad autónoma but still divided into two provinces Main political force is CC since first won the elections in 1995 Lately, immigration has changed the Canary’s population landscape => € 17 millions invested in education, health and infrastructure in Africa, transport and communication with the continent

Características del canario Sara López Villarán

El canario Modalidad lingüística del español atlántico o meridional Grupo común con el andaluz y el español de América Aspectos en común con la modalidad andaluza: fónico y gramatical. Distanciamiento en el léxico

Rasgos fónicos VOCALES: las mismas que el español insular CONSONANTES: variaciones con respecto al castellano

Rasgos fónicos: consonantes Seseo generalizado Aspiración de la /-s/ a final de sílaba Pronunciación relajada (o aspirada del fonema jota Yeísmo Pronunciación sonorizada y adherente de la /ch/ Reducción y neutralización de la sílaba: pérdida de la /l/ o la /r/ a final de frase o palabra Pérdida de la /-d-/ intervocálica en la desinencia –ado, u otros contextos

Rasgos fónicos: consonantes GRUPOS SOCIOLÓGICOS MÁS ESPECÍFICOS: Confusión de /r/ y /l/ implosivas: [barkón]; [saldina] Pronunciación aspirada de la /r/ ante /n/ y /l/: [cahne]; [buhla]; [ponehlo] Caída de la /-d-/ intervocálica

Rasgos gramaticales SISTEMA PRONOMINAL: SISTEMA VERBAL: Uso del pronombre ustedes Ausencia del leísmo, laísmo o loísmo Especial empleo de su/suyo; el artículo con valor posesivo SISTEMA VERBAL: Uso preferente del pretérito indefinido Sustitución de las formas propias del imperativo

RASGOS LÉXICOS Portuguerismos: enchumbrar, magua, liña, leito, emborrallarse, maresía, engordar, perlujo Americanismos: papa, guagua, guataca, guanajo, gandola, bemba, macango, sambumbiar Guanchismos: baifo tafor, tajorase, tajinaste o taginaste, tagasaste, tabaiba, tedera, gofio, tagora… Arcaísmos: bravo (furioso), curioso (cuidadoso, higiénico), demorarse (tardar, retrasarse), liviano (ligero), empalambrarse (inflamarse), luego (pronto), pescudar (sonsacar arteramente) Andalucismos: sardinel, peoyatarse, embelesarse, barcina… Occidentalismos: peje, carozo…

Características en común con el Andaluz (resumen) Seseo generalizado Aspiración de la /-s/ a final de sílaba Pronunciación relajada (o aspirada) del fonema jota Reducción y neutralización de la sílaba: pérdida de la /l/ o la /r/ a final de frase o palabra Pérdida de la /-d-/ intervocálica en la desinencia –ado, u otros contextos Pronunciación aspirada de la /r/ ante /n/ y /l/ Uso del pronombre ustedes Ausencia del leísmo, laísmo o loísmo Léxico común (“andalucismos”)

REsources http://www.gobiernodecanarias.org/educacion/culturacanaria/lengua/lengua.htm http://www.espanolsinfronteras.com/AcercaIdioma15Dialectos.htm#SUBDIALECTOS http://www.personal.psu.edu/jml34/Canary.htm

El Prestigio de la variedad dialectal canaria Ana sanchez calvillo

El canario es una variedad dialectal encuadrada dentro de la llamada "modalidad Atlántica" o español meridional

Alvar: “Las hablas de Canarias no son un dialecto, puesto que ni uno solo de sus rasgos fonéticos es privativamente suyo. Su léxico tampoco se diferencia de los otros hispánicos como para plantearse la independencia idiomática, ni su sintaxis y su morfología son exclusivas. Pertenece pues a las hablas hispánicas meridionales, en las que cabrían el extremeño del sur, el andaluz, el murciano y el español de América”

El hablante canario a través de algunos comportamientos manifiesta tener un concepto más bien negativo de su forma de hablar.

Razones de por qué el hablante canario piensa que su modalidad lingüística es algo negativa: 1. El hecho de que el español tuviera su cuna en castilla influye sin duda en determinados hablantes, los cuales consideran que tal circunstancia implica que el español debe conservarse en esa zona mucho más puro que en cualquier otra latitud, y que por consiguiente, es esa modalidad la que debe tenerse, aún hoy, por ideal. 2. El hecho de que los organismos encargados de regular el uso del idioma hayan preconizado la observancia de los rasgos que caracterizan al español de castilla, con toda seguridad ha promovido entre los hablantes de otras modalidades hispanohablantes la idea de que existen diferencias cualitativas entre las mismas

3. la estrecha cercanía en que se encuentra el español pretendidamente representativo, con relación a la ortografía, es algo que induce a pensar a determinados hablantes canarios o pertenecientes a otros ámbitos hispanohablantes, que entre las variedades diatópicas de una lengua, hay categorías. Es claro que los hablantes que así piensan consideran que la lengua escrita debe ser el espejo en que se mire la lengua hablada, y que no deber ser aquella a la que esté a expensas de esta, sino todo lo contrario

El hablante canario estima que existe una modalidad en nuestra lengua cualitativamente superior a las demás modalidades, las cuales serían simples deformaciones o degeneraciones de aquella. el español de Canarias cubre las necesidades comunicativas de sus usuarios tan aceptablemente como el español peninsular con relación a los suyos

Escaso vocabulario Vocabulario activo: conjunto de términos que un hablante determinado utiliza cuando habla o cuando escribe. Vocabulario pasivo: comprende tanto los términos que el hablante emplea como aquellos que, pese a no utilizarlos, es capaz de interpretar.

Vocabulario activo: apreciamos una diferencia clara entre ambos tipos de hablantes, diferencia que pone de manifiesto una cierta perdida en el caso de los hablantes insulares. Vocabulario pasivo: no se registran diferencias notables entre los hablantes peninsulares y los hablantes canarios

Bibliografía. http://www.reference-global.com/doi/pdf/10.1515/IJSL.2008.053  http://spn346.wordpress.com/2010/08/11/acento-canario-%E2%80%93-carla-suarez-jugadora-de-tenis/. https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:nBCKE97T7lwJ:www4.ujaen.es/~ncontrer/docencia/dialec/apuntes%2520dialect.doc+el+canario+un+dialecto+desprestigiado&hl=es&pid=bl&srcid=ADGEEShUO7uBdss_tgYixx49rcoRJinK6MJYTmoaoYnGjHgDgLJ2N84pItUiFj45K3sxxfaqLhiqgvJVGzjJ_XI8miZC9XYzJ7sbw-z5wN7lJshVZaB7OrnZVIuQjP7leXe3FVD00Zdu&sig=AHIEtbROLGQ6NYZ_AlbafBd5pMQwbsxjYg.

The notion of transition and fudged lects. Rachel green

The notion of transition Key questions in dialectology relating to the way in which dialect areas with continuous variation abut with one another: Is there a limit to the kinds of variation that can exist between one speaker and his neighbour? How do neighbours accommodate one another at a speech boundary? How real is a speech boundary? These questions were traditionally answered by the isogloss

Gradual vs Abrupt transition Geographical continuum = Gradual Polar extremes = Abrupt Isoglosses (and heteroglosses) imply that linguistic variation is geographically abrupt. Whereas Chambers states that 'part of the conventional wisdom of philology is that variation is not abrupt' (1980:126) Geographical dialect continua – cumulative linguistic variation from place to place (see Chambers & Trudgill chapter 1.3 for further detail)

Most dialectologists concur that variation in speech is transitional (i.e. gradual), not abrupt. Textbooks treat isoglosses and dialect continua side by side with no mention of their incompatibility. Only compatible if we use isogloss bundles rather than a single isogloss.

Isogloss Bundles Isogloss bundles (see Chambers and Trudgill example of Rhenish fan) are lines in the same vicinity (the Rhine) but hardly ever contiguous. As we move through the area (the fan) we are essentially moving through a geographical dialect continuum.

Summary of Transition Transition is gradual rather than abrupt: one linguistic feature of the dialect changes per area in a cumulative fashion. We call this geographical dialect continua. The isogloss/heterogloss does not represent geographical dialect continua. instead we must use a series of isoglosses (isogloss bunches) to illustrate the gradual change.

Fudged Lects Chambers and Trudgill did a sociolinguistic survey in England of a corpus of words in which the vowel sound varied from the North to the South. They found that speakers in intermediate East Anglia and the East Midlands had “mixed lects”, that is they used a combination of different vowel sounds: the northern vowel sound in some words and the southern alternative in others. Within the same area there also exists “fudged lects”

Some speakers were found to use neither the northern vowel sound nor the southern vowel sound, but instead a hybrid of the the two phone types. The compromise is a “fudge” of the two phone types, hence the name “fudged lects” Further to this there exists “scrambled lects” where the speaker uses all of the previously mentioned phone types, that is, the northern, the southern and the fudged variations.

Summary Areas where several variants of a variable occur (in different distributions), are said to have “Mixed Lects” Areas where the main form of the variable is a compromise (“fudge”) between the extremes are said to have “Fudged Lects” Areas in which all of the above forms of the variable occur are said to have “Scrambled Lects”

Bibliography Chambers, J. K. & Trudgill, P. (1980) Dialectology Cambridge University Press: London Julia Becker Richards Vowel Variability in a Linguistic Transition Zone International Journal of American Linguistics, Vol. 51, No. 4, Oct., 1985

un chiste canario http://www.youtube.com/watch?v=MNasnp4BeRk