Los adjetivos
¿Cómo eres? Describing people & things Descriptive Adjectives: These adjectives are used to find out (describe) what people & things are like. *They agree in number & gender with the noun & usually go AFTER the noun (Las alfombras rojas) OR *These adjectives can follow the verb SER (or ESTAR or other linking verb) to form a complete sentence (Las alfombras SON rojas.)
ADJECTIVES Describe a noun or pronoun Most adjectives ending in -a are feminine. They have 4 forms. Most masculine adjectives ending in –o are masculine. They have 4 forms. Most adjectives that do not end in -a or -o use the same form for both masculine and feminine. They have 2 forms. (There are a few exceptions, like trabajador, to memorize.)
EXCEPTIONS to the rule of agreement formation
Adjectives ending in -dor are made feminine by adding -a encantador / encantadora trabajador / trabajadora Adjectives ending in -án / -ón are made feminine by adding -a and dropping the accent from the masculine singular form. Adjectives of nationality are made feminine by adding -a (and dropping any accent from the masculine singular form) alemán / alemana francés / francesa
DESCRIPTIVE ADJECTIVES Agree in gender and number with the noun or pronoun they modify. (ms) (mpl) (fs) (fpl) Usually follow the noun or the verbs ser or estar La casa blanca / las casas blancas La casa es blanca / las casas son blancas El papel blanco / los papeles blancos El papel es blanco / los papeles son blancos
Adjectives that are placed in front of the noun A few common adjectives precede the noun. Adjectives of quantity (mucho, poco, bastante, suficiente, (mucho dinero / bastante dinero) Apocopated adjectives are adjectives that are cut short in the masculine singular form when they precede the noun. (bueno, malo, primero, segundo, tercero, etc, uno, alguno) (El buen chico - La buena chica)
GRANDE Is apocopated (cut short) in front of any singular noun Before the noun it means great After the noun it means large La gran oportunidad - the great opportunity La ciudad grande - the large city
After a Verb In a sentence with a linking verb like SER or ESTAR, an adjective can be used after the verb to describe a noun that comes before the verb. In these sentences the adjective will not be shortened (apocopated) even if the noun is singular and masculine because the adjective is not in front of the noun. Mario es malo. Mario es un mal chico. Julia es buena. Julia es una buena chica.
REMEMBER you are given the masculine singular form of the adjective in the dictionary, word lists, etc. It is up to you to determine and use the correct form!
ADJECTIVE AGREEMENT GENDER: MASCULINE FEMININE NUMBER:SINGULARPLURALSINGULARPLURAL ADJECTIVE ENDING: O El chico rubio Os Los chicos rubios A La chica rubia As Las chicas rubias E El chico inteligent e Es Los chicos inteligentes E La chica inteligent e Es Las chicas inteligentes L El libro azul Les Los libros azules L La alfombra azul Les Las alfombras azules
ADJECTIVE AGREEMENT GENDER: MASCULINE FEMININE NUMBER:SINGULARPLURALSINGULARPLURAL ADJECTIVE ENDING: O El chico rubio Os Los chicos rubios A La chica rubia As Las chicas rubias E El chico inteligent e Es Los chicos inteligentes E La chica inteligent e Es Las chicas inteligentes L El libro azul Les Los libros azules L La alfombra azul Les Las alfombras azules
GenderMasculine Feminine NumberSingularPluralSingularPlural Adjective Ending O El chico rubio Os Los chicos rubios A La chica rubia A Las chicas rubias E El chico inteligente Es Los chicos inteligentes E La chica inteligente Es Las chicas inteligentes L El libro azul Les Los libros azules L La casa azul Les Las casas azules Dor El es encantador Dores Ellos son encantadores Dora Ella es encantadora Doras Ellas son encantadoras Nationalityaas
¿Cómo eres? Yo soy delgado. (thin)
¿Cómo eres? Yo soy rico. (rich)
¿Cómo es Miguel? Miguel es viejo. (old)
¿Cómo es Ana? Ella es joven. (young)
¿Cómo es el libro? El libro es interesante y cómico. Interesting and funny
¿Cómo es el estudiante? El estudiante es peresozo. lazy
¿Cómo es la clase de español? La clase es buena porque la profesora es muy inteligente!
¿Cómo son ellos? Son gordos. (fat)
Ellas son feas y malas. ¿Cómo son las chicas? Ugly and bad
Identify each of the following persons using a descriptive adjective.
I.Practicamos: Write a complete sentence describing each thing or person below. Ex: profesores/intelligent = Los profesores son inteligentes. 1.Comida del restaurante / bad 2.Matematicas / interesting (interesante) 3.Amigos / nice 4.Libro en la clase de ingles/ boring (aburrido) 5.Director / serious 6.Colegio / big 7.Mis hermanas / funny 8.Homework / hard (difícil)
I.Practicamos: Al contrario! Your friend is talking but everything he says is wrong. Change each statement to the opposite of what your friend says: Ex: Fernando es inteligente. No, no es inteligente. Es tonto. 1. Mis clases son fáciles. 2.La clase de historia es desorganizada. 3.Texas es pequeño. 4.Las profesoras son antipáticas. 5.Alberto es alto. 6.Mis amigos son malos. 7.Soy seria. 8.Ana es vieja. 9.Somos trabajadores.
¡PRACTICAMOS!
Add the adjective to the phrase. Be sure to use the correct form and placement. 1. do not use ser 2. use ser La profesora -estricto Tu compañero - nuevo Mi amiga - bueno Las clases - difícil Un chico - pequeño La jugadora - alto Los examenes - facil Los zapatos - feo El perro - grande Una película - aburrido La profesora estricta Tu compañero nuevo Mi buena amiga Las clases difíciles Un chico pequeño La jugadora alta Los examenes faciles Los zapatos feos El perro grande Una película aburrida