La vida intelectual del profesor: pensar, leer, escribir

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Enseñar competencias sin contenidos [mito] Formar alumnos instruidos y cultos.
Advertisements

EL TESORO DEL SILENCIO Santa Clara, 1 octubre 2013.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
Las fiestas Descubre, Lección 9.
La Vida A veces nos llenamos en nuestra mente de muchas cosas culturales, de muchos sueños, muchas ideas, trabajo (hasta salimos tarde de la oficina),
Verb Conjugations Easier than you think.
Formar alumnos competentes y cultos Imposición de becas, Colegio El Romeral, 17 de abril 2009.
Vocabulario de Sociales Tercer grado Gente, eventos e ideas a través del tiempo.
Asesoramiento académico Centro Universitario Villanueva, Madrid, 24 febrero 2009.
El asesoramiento académico en la Universidad Escuela de Ingenieros San Sebastián, 5 diciembre 2013.
Leer y escribir más para pensar y vivir mejor UIC, 2-3 diciembre 2013.
Preliminary Sketch By Fernando Gomez Marin Interactive Media Master University of Limerick 2006/07.
Stem-changing verbs.
 “Borriquito como tu” por PERET  FBAs FBAs.
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
ACTION VERBS In order to speak a language, you need to say what is happening, what people are doing, etc … You must learn your action verbs!
Subjunctive with an adjective clause
La vida intelectual: pensar, leer, escribir Congreso Mundial de Educación, Monterrey, 16 de octubre 2014.
Por y para You’ve probably noticed that there are two ways to express “ for ” in Spanish: Por Para In this slide show, we’ll look at how these two prepositions.
Por y para You’ve probably noticed that there are two ways to express “ for ” in Spanish: Por Para In this slide show, we’ll look at how these two prepositions.
Telling Time.
IR – TO GO SPANISH 1. IR – TO GO voyvamos vas vavan.
25/6/2014 Esto probablemente debe grabarlo en el espejo del baño Donde lo pueda leer todos los días. Usted no puede darse cuenta de ello, pero es 100%
LA VIDA EN “BLANCO Y NEGRO”
Señora Hooker2013 There are two final tenses that you must learn: The Future The Conditional Future Tense I am going to play I will play. I will be playing.
Por Vs. Para Spanish Por y para You’ve probably noticed that there are two ways to express “for” in Spanish: Por Para In this slide show, we’ll look.
Por y para You’ve probably noticed that there are two ways to express “for” in Spanish: PorPara In this presentation, we’ll look at how these two prepositions.
Este fin de semana… Martes el 22 de marzo This weekend…
Stem Changing Verbs Español 1.
Page 258 Realidades 1 SER vs. ESTAR SER VS. ESTAR You already know the verb ESTAR. It means “to be”
The verb “ser” To be.
What has to be done today? It can be done in any order. Make a new ALC form Do the ALC Get two popsicle sticks Get 16 feet of yarn. That is 4 arms width.
Leading in Learning – Spanish Collective Memory. Plenary 1 Did you know any of the words already? If so, which? Why are the colours significant do you.
SPONGE ANSWER IN ENGLISH 1.WHICH SEASON DO LATINOS PREFER? 2.WHAT SPORTS DO THEY PREFER?
HAZLO AHORA DAY # 43 Pick up handout Please have your homework out- I am going to come around and collect it Copy, Translate in english and then answer.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Digital Photography: Selfie Slides
MY FAVORITE PHILOSOPHY (MI FILOSOFIA FAVORITA) A man with one watch knows what time it is; (Un hombre con un reloj sabe que hora es) A man with two watches.
Page 86 Realidades 2 Ser Vs. Estar SER VS. ESTAR You already know the verb ESTAR. It means “to be”
SER vs. ESTAR Sra. Blount SER VS. ESTAR You already know the verb SER. It means “to be”
Capítulo 5 Primer Paso. Bueno, puede ser, pero...
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Page 5 Realidades 2 The Verb SER SER VS. ESTAR You already know the verb ESTAR. It means “to be”
Por y para You’ve probably noticed that there are two ways to express “for” in Spanish: Por Para In this slide show, we’ll look at how these two prepositions.
Los verbos Tener y Venir. Antes de empezar… Some verbs are IRREGULAR, which means that they do not follow the “rules” or patterns that we have talked.
Gustar, Aburrir, y Interesar
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
Los Sustantivos, Los Artículos Y Género [Nouns, Articles and Gender]
 “La persistencia de la memoria” (1931), Salvador Dalí.
Essential ?: How do I use these irregular verbs? How are they different than the verbs I already know?
Science Fair 2015 Feria de la Ciencia. Monday, April 20 th Night showing: 5- 7pm.
VIVA EL INCONFORMISMO: ¡ATRÉVETE A SER DIFERENTE!
El regalo de la atención: la vida intelectual Facultad de Medicina, Universidad de Navarra, 31 agosto 2015.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
El Calendario. What are the days of the week and months in Spanish?
¿Qué hora es? What time is it? Srta. Kudrak, Español I.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 The “To Be” Verbs Ser and Estar.
Page 5 Realidades 2 The Verb SER SER VS. ESTAR You already know the verb ESTAR. It means “to be”
The Present Continuous!!! You are loving this tense already.
How would you spell the following word out loud in Spanish? Abuelito.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
And now, the end is here Ahora que el fin se acerca And so I face the final curtain y me enfrento a la bajada del telón, My friend, I'll say it clear.
SER and SUBJECT PRONOUNS
Tapas Say what each person is going to do: Ir + a+ infinitive
a. Which job do you think pays more? I think an assistant chef earns more, as he spends all day working, while the dog walker earns according to the dogs.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

La vida intelectual del profesor: pensar, leer, escribir Universidad de Navarra, 4 de octubre 2013

El problema de la gente joven

John J. McDermott, The Culture of Experience, p. 140

Vivir de segunda mano ”(…) la amenaza más peligrosa para la vida humana es la de vivir de segunda mano, la de vivir por cuenta de nuestros padres, hijos, parientes, maestros y demás dispensadores de posibilidades ya programadas. Debemos estar precavidos acerca de lo heredado, por muy noble que sea su intención, pues es la calidad de nuestra experiencia lo que resulta decisivo. El fracaso, asumido en profundidad, a menudo enriquece; mientras que el éxito alcanzado mecánicamente a través de las vías abiertas por otros a menudo embota la sensibilidad. No estamos arrojados en el mundo como cosas entre cosas. Somos criaturas vivas que comen experiencia".

Pero, ¿es posible?

Multitasking women

and multitasking men

Diagnóstico “La dispersión es el mal; la concentración el bien”. R. W. Emerson

"Toda la desgracia de los hombres viene de una sola cosa: el no saber quedarse solos en su habitación". Blais Pascal

Educar la atención

“The life of science is in the desire to learn”. C. S. Peirce, CP 1.235, c.1902

THE FIRST RULE OF REASON Upon this first, and in one sense this sole, rule of reason, that in order to learn you must desire to learn, and in so desiring not be satisfied with what you already incline to think, there follows one corollary which itself deserves to be inscribed upon every wall of the city of philosophy: DO NOT BLOCK THE WAY OF INQUIRY C. S. Peirce, Collected Papers, 1.136, c.1899

Leer libros inolvidables http://www.unav.es/users/Libros.html

Derecho a no terminar un libro Como escribió Oscar Wilde, “para conocer la cosecha y la calidad de un vino no es necesario beberse todo el barril. En media hora puede decidirse perfectamente si merece o no la pena un libro. En realidad hay de sobra con diez minutos, si se tiene sensibilidad para la forma. ¿Quién estaría dispuesto a empaparse de un libro aburrido? Con probarlo es suficiente”.

“Quien no sabe expresarse bien, no puede pensar bien” Arturo Uslar Pietri, 1974 http://www.youtube.com/watch?v=tHKWgUlSi5g

Van Gogh, Carta a Theo, asilo de St Remy, 5 o 6 septiembre 1889 They say —and I am willing to believe it— that it is difficult to know oneself— but it isn’t easy to paint oneself either. So I am working on two self-portraits at the moment —for want of another model...

Recuperar el email, al menos, cuidarlo.

Escribir (aunque sea en facebook) http://www. new. facebook. com/group

Para escribir hace falta: paz mental y tiempo; vitalidad interior y tenacidad

La falta de paz mental Ruido exterior Ruido interior Algarabía que entretiene, que distrae...

Un tesoro por descubrir: el silencio que enriquece nuestra vitalidad interior y nuestro trato con los demás

¡¡¡Gracias!!! Me interesa vuestra experiencia: jnubiola@unav.es