AUTO-ORGANIZACIÓN Samuel Sanz Guzmán.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Question words.... Sí / No Yes / No questions can be answered with sí or no. We form these questions in the following manner:
Advertisements

Control en cascada.
Spanish Interrogatives. Who? ¿Quién? Who? (multiple people) ¿Quiénes?
Procesos de Investigación Diplomado en Análisis de Datos De Sistemas Complejos Junio 22 de 2007.
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
saquen la tarea en la página 57, ejercicio 1 ejemplos 4 y 5
Los verbos regulares – ar What is an infinitive? An infinitive in both Spanish and English is the base form of the verb. In English, the infinitive.
El presente perfecto. ¿Qué es el presente perfecto? The present perfect is formed by combining a helping verb (“have” or “has”) with the past participle.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Contaduría Tema: Like, love, hate L.E.L.I. Paulina Trujillo Castillo.
Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at 2 other verbs.
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved Negative words deny the existence of people and things or contradict statements, for.
El presente perfecto Español III Capítulo
Telling Time.
Accuracy & Precision. Fundamental principle of measuring: No measurement is exact and the true value is never known Accuracy & Precision.
Spanish One Realidades c. 6A O-UE Stem Changes (poder, dormir)
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
To compare people or things that are equal to one another, you use: Making comparisons En mi club, levantar pesas es tan popular como correr.
Capítulo 7A Pensar, Querer, and Preferir PREFERIR n Here we will learn the verb PREFERIR, which means “to prefer.” n But before we do, let’s look at.
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Spanish Interrogatives. Who? ¿Quién? Who? (multiple people) ¿Quiénes?
Frases / oraciones phrases/sentences
El uso del artículo como sustantivo
The organization of the human body
Definite & indefinite articles
DESCRIBING MY EYES: los ojos
Introducción a Tiempo by Sarah, Anna, Brandon, and Heidi.
In Lección 1, you learned how to conjugate and use the verb ser (to be). You will now learn a second verb which means to be, the verb estar. Although.
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
¿Qué hora es? The third-person singular of ser is used with one o’clock since it is just one hour (hora) Es la una. The singular.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO Instituto de Ciencias Económico Administrativas.
Octubre 7, Español 2: Cap. 2B pag. 110 Q: ¿Cuántos estudiantes hay en el salón de clases? ¿Dónde están? “Hay” means there is/ there are.
El calentamiento - el 6 de octubre 1.el bolígrafo la bolígrafo 2.la carpetaslas carpetas 3.el deporteslos deportes 4.el plumala pluma 5.las animaleslos.
Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place. They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs. In previous lessons,
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved In Lección 1, you learned how to conjugate and use the verb ser (to be). You will now.
Questions in Spanish.
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
©2008 The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved. Digital Electronics Principles & Applications Seventh Edition Chapter 2 Numbers We Use in Digital.
OBSTACLES OF THE COMMUNICATION PROCESS SEPTEMBER 2011.
Matter and changes in state Classification of Matter Physical and Chemical Properties More questions
El proceso Administrativo Área Académica: Licenciatura en Contaduría Profesor(a): Luis Miguel Spínola Elías Periodo: Agosto-Diciembre
Los pronombres relativos que y quien El subjuntivo en cláusulas adjetivales: con antecedentes indefinidos o que no existen.
What is a reflexive verb? A reflexive verb indicates that the subject of the sentence has performed an action on himself/herself/itself. In other words,
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
The Vertebral Column. The Vertebral Column (Columna Vertebralis; Spinal Column). The vertebral column is a flexuous and flexible column, formed of a series.
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
Rocas Metamórficas.  The process in which an existing rock is changed by heat or pressure—or both— is called metamorphism.  El proceso en el cual una.
Unos mitos y la realidad (Myths vs. Reality) La inmigración (Immigration)
20 th I Agenda Warm Up – Complete this sentence: – “The hardest part about school is…” Check for Supplies Review Syllabus Begin Notebook Set.
Tener Idioms [ Ustedes tienen que estudiar y practicar. Esta presentación es interactiva… ] [ Ustedes tienen que estudiar y practicar. Esta presentación.
Unos mitos y la realidad (Myths vs. Reality) La inmigración (Immigration)
LO: SWBAT explain the difference between asexual and sexual reproduction and describe different types of asexual reproduction Cual es la diferencia entre.
P. 330 Realidades 1 Pensar, Querer, and Preferir.
LO: SWBAT explain how gametes are formed. Como se forman los gametos? DN: What are gametes? Where are the gametes formed? Que son los gametos? Donde se.
Time Expression with Hacer Grammar Essential #106.
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN Licenciatura en Derecho Logros y experiencias. Lengua extranjera. L.E.L.I. Paulina.
LAS PREGUNTAS (Question Formation). Asking “yes/no” questions To ask spoken questions that can be answered with a simple “yes” or “no,” simply raise the.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
First Grade Dual High Frequency Words
Expressing likes and dislikes.
Los números.
Kindergarten Spanish High Frequency Words
The Present Tense of tener (to have)
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. © by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.
Astronomy has really big numbers. Distance between Earth and Sun meters kilometers This is the closest star.
Transcripción de la presentación:

AUTO-ORGANIZACIÓN Samuel Sanz Guzmán

AUTO-ORGANIZACIÓN / SELF-ORGANIZATION El de auto-organización es un concepto que, gradualmente, ha ido cobrando interés en el ámbito científico a partir de la segunda mitad del siglo XX, principalmente en aquellos campos interesados en el estudio de la formación de patrones de comportamiento como lo son, por ejemplo, la biología, la economía, la sociología, la química, la física, etc. Una definición precisa de este concepto se enfrenta a dos problemas mayores, por una parte, es preciso definir que es “auto”, lo cual implica un problema de identidad o, dicho de otro modo, de definición de lo que es un agente autónomo; y, por la otra, definir que es organización, lo cual implica un problema de referencia. De manera general la auto-organización se puede definir como el proceso dinámico por el cual un sistema alcanza una función o comportamiento global a través de la interacción de sus elementos constituyentes. Esta función o comportamiento no es impuesta por un único elemento o por unos cuantos, ni determinada jerárquicamente. Se logra de manera autónoma en tanto que los elementos interactúan uno con otro. Estas interacciones producen ciclos de retroalimentación que regulan el propio sistema.   That of self-organization is a concept that, gradually, has been reaching interest in the scientific scenario from the second half of the XX century, mainly in that fields of knowledge interested in the study of the behavior patterns forming such as, for example, Biology, Economy, Sociology, Chemistry, Physics, etc. An accurate definition of this concept face two mayor issues, in one hand, it is necessary to define what “self” means, which implies an identity issue or, said it in other words, it is necessary to define what an autonomous agent is; and, in the other hand, to define what organization is, which implies a reference issue. In a general way, self-organization (self-organizing) can be defined as the dynamical process by which a system achieves a global function or behavior by means of the interaction of their constituent elements.  This function or behavior is not imposed by one single or a few elements, nor determined hierarchically. It is achieved autonomously as the elements interact with one another. These interactions produce feedback loops that regulate the system.

Auto-Organización R.A.E. Wikipedia Auto: Propio, por uno mismo. Organización: 1. Acción o efecto de organizar u organizarse. 2. Disposición de los órganos de la vida, o manera de estar organizado el cuerpo animal o vegetal. 3. Asociación de personas regulada por un conjunto de normas en función de determinados fines. 4. Disposición, arreglo, orden. Wikipedia La auto-organización es un proceso en el que la organización interna de un sistema, generalmente abierto, aumenta de complejidad sin ser guiado por ningún agente externo. Normalmente, los sistemas auto-organizados exhiben propiedades emergentes. La auto-organización es objeto de estudio interdisciplinar, pues es una propiedad característica de los sistemas complejos, ya sean éstos matemáticos, físicos, químicos, biológicos, sociales o económicos.

Auto-Organización SISTEMA INTERACCIÓN REGULACIÓN CICLOS PROCESO FUNCIÓN DINÁMICO ORDEN Orden. Proceso. Dinámico. Función. Interacción. Ciclos. Regulación. Sistema.

Auto-Organización molecular Auto-Organización genética

Auto-Organización celular animal Auto-Organización celular vegetal

Auto-Organización humana

Sistemas Auto-Organizados creados por los humanos

Termitas y Termiteros

Termitas y Termiteros