Sent to you: Mandado a usted por: by Sam Rosales, S.J. May 3, 2016 Top Ten Takeaways from “Amoris Laetitia” By: James Martin, S.J Pope Francis’s groundbreaking.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Había un hombre rico, que vestía de púrpura y lino y banqueteaba espléndidamente cada día. Y había un pobre, llamado Lázaro, cubierto de llagas y echado.
Constructions with “se”. Impersonal Constructions with “se” You can use the pronoun “se” to avoid specifying the person who is doing the action. Using.
The present and past perfect
Stem-changing verbs.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
Cómo Ayudarle a su Hijo Tener Exito en la Escuela > Hable con los maestros > Por lo menos una vez al año, los maestros deben invitar a los padres a una.
¿Cuáles son las frases que necesitamos para la clase de español?
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Future. Before learning to form the future it in English: I will speak. The future tense in English ALWAYS has the word “will” (or “shall”). It can be.
-AR Verbs.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Apuntes de diciembre Los pronombres relativos (Relative pronouns) Relative pronouns are used to combine two sentences. Aquí está el sofá. Here’s.
Telling Time.
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
LA VIDA EN “BLANCO Y NEGRO”
Formal Commands! ¡Atención! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
Presentaciones… Introductions….
Español 1  26 y 27 de septiembre de La Campana Hoy es viernes el 27 de septiembre de 2013  Answer the questions in Spanish.  1. ¿Qué tiempo hace?
DIRECT OBJECT PRONOUNS. DIRECT OBJECTS The object that directly receives the action of the verb is called the direct object. Mary kicked the ball. "Ball"
You are Blessed to be you Eres Bendecido siendo Tu
Al Mundo Dios Amó Por Jaci Velasquez. Sinopsis John (Juan) 3:16, NVI: 16 Porque tanto amó Dios al mundo, que dio a su Hijo unigénito, para que todo el.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Digital Photography: Selfie Slides
Digital Photography: Selfie Slides Liliana Martinez 10/27/14 4b.
The Verbs saber and conocer (Los verbos saber y conocer) The “to know” verbs.
No Soy Un Saltamontes I’M Not A Grasshopper
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1 ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? 2 We are already familiar.
Indirect Object Pronouns
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
What will the future be like? ¿Cómo será el futuro?
Formal Commands! Telling people what to do…… You speak, or you are speaking……Hablas, estás hablando This is different from telling (commanding) someone.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
Indirect Object Pronouns Everything you need to know.
Saber/conocer (overview)  Saber: to know facts/info, HOW to DO something, to know about things/ideas  Conocer: to know people, know places WELL, know.
TOPICS: SABER/CONOCER AND YO-GO VERBS Essential questions: How do I say whom and what I know? How do I use some other irregular verbs?
Formal Commands! Ten-Hut! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
Week Beginning Monday 3 rd March 2014 “It is no longer because of what you said that we believe, for we have heard for ourselves, and we know that this.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
El calentamiento - el 6 de octubre 1.el bolígrafo la bolígrafo 2.la carpetaslas carpetas 3.el deporteslos deportes 4.el plumala pluma 5.las animaleslos.
Digital Photography: Selfie Slides Traci Armstrong 10/23/14 6 th period.
Saber vs Conocer These two verbs are "saber" and "conocer."
Most commonly used is QUE Means that, which, who NEVER omitted in Spanish!
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
ALC 48 Hoy es lunes el 3 de febrero, La hija de mis padres es mi _____. 2.El hermano de mi madre es mi _________. 3.Los padres de mi padre son.
Essential ?: How do I use these irregular verbs? How are they different than the verbs I already know?
10.4 Adverbs ANTE TODO  Adverbs are words that describe how, when, and where actions take place.  They can modify verbs, adjectives, and even other adverbs.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
Double Object Pronouns What happens when we have both direct and indirect object pronouns in the same sentence? What goes where? Information for this lesson.
How would you spell the following word out loud in Spanish? Abuelito.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
INTRO. TO LAW – MR. STILLMAN 1/5/16 Discrimination based on gender (which is almost but not always discrimination against women) In employment In sports.
LOS VERBOS REFLEXIVOS. WRITE: What is a reflexive verb? A reflexive verb describes when a person doing an action is also receiving the action.
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
Agenda: 26/04/2016 *Boot verbs and jugar *La Familia *Tener: Quack Video *Descripciones Students will be learning new vocabulary with the family and tener.
Verbs like Gustar Notes/ Examples.
¡Buenas tardes clase! Cuando NO estamos de acuerdo Usen una expresión para decir que no estás de acuerdo con las oraciones. Después, explica.
100 Book Challenge Desafío de leer 100 libros. Cada niño tendrán: Una bolsa de libros Una carpeta 2 libros para leer cada noche Un informe de lectura.
The imperfect tense. Look at the following 3 sentences. We ate at two every day The hotel was very big I used to live with my grandparents What do they.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
Help Box - Language Translator Ashley Martin, Intern; Kathy Meehan, HDFS Faculty Advisor Human Development and Family Studies Pennsylvania State Brandywine.
Los Pronombres relativos Relative pronouns. Relative pronouns are words that:  Connect ideas within one sentence  Most frequently refer back to a noun.
Present Tense of AR Verbs Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1.
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

Sent to you: Mandado a usted por: by Sam Rosales, S.J. May 3, 2016 Top Ten Takeaways from “Amoris Laetitia” By: James Martin, S.J Pope Francis’s groundbreaking new document “Amoris Laetitia” (“The Joy of Love”) asks the church to meet people where they are, to consider the complexities of people’s lives and to respect people’s consciences when it comes to moral decisions. The apostolic exhortation is mainly a document that reflects on family life and encourages families. But it is also the pope’s reminder that the church should avoid simply judging people and imposing rules on them without considering their struggles.

Los diez principales recortes del “Amoris Laetitia” Por : Jaime Martín, S.J. El nuevo documento innovador del Papa Francisco “Amoris Laetitia” (“El gozo del Amor”) pide a la iglesia que se encuentre con la gente donde está, para considerar las complejidades de la vida de las personas y respetar las conciencias de la gente cuando se trata de decisiones morales. La exhortación apostólica es principalmente un documento que refleja en la vida familiar y anima a las familias. Pero también es un recordatorio del Papa que la Iglesia debería evitar juzgar simplemente a las personas imponiendo reglas sobre ellas sin tener en cuenta sus luchas.

Using insights from the Synod of Bishops on the Family and from bishops’ conferences from around the world, Pope Francis affirms church teaching on family life and marriage, but strongly emphasizes the role of personal conscience and pastoral discernment. He urges the church to appreciate the context of people’s lives when helping them make good decisions. The goal is to help families- in fact, everyone-experience God’s love and know that they are welcome members of the church. All this may require what the pope calls “new pastoral methods” (199).

Usando puntos de vista del Sínodo de los Obispos sobre la Familia y de conferencias episcopales de todo el mundo, el Papa Francisco afirma la enseñanza de la Iglesia sobre la vida familiar y el matrimonio, pero fuertemente enfatiza el papel de la conciencia personal y el discernimiento pastoral. Urge a la iglesia apreciar el contexto de las vidas de las personas al ayudarlas a tomar buenas decisiones. El objetivo es ayudar a las familias, de hecho, a todo el mundo, a experimentar el amor de Dios y saber que son miembros bienvenidos a la iglesia. Todo esto puede requerir lo que el Papa llama “nuevos métodos pastorales” (199).

Here are ten things to know about the Pope’s groundbreaking new document. 1. The church needs to understand families and individuals in all their complexity. The church needs to meet people where they are. So pastors are to “avoid judgments which do not take into account the complexity of various situations” (296). People should not be “pigeonholed or fit into overly rigid classifications leaving no room for personal and pastoral discernment” (298). In other words, one size does not fit all. People are encouraged to live by the Gospel, but should also be welcomed into a church that appreciates their particular struggles and treats them with mercy. “Thinking that everything is black and white” is to be avoided (305). And the church cannot apply moral laws as if they were “stones to throw at people’s lives” (305). Overall, he calls for an approach of understanding, compassion and accompaniment.

He aquí diez cosas que se debe saber sobre el nuevo documento innovador del Papa. 1. La iglesia necesita entender las familias e individuos en toda su complejidad. La iglesia necesita encontrar la gente donde está. Así que los pastores deben “evitar los juicios que no toman en cuenta la complejidad de las diversas situaciones” (296). La gente no debe ser “encasilladas o ajustadas en clasificaciones excesivamente rígidas que no dejan espacio para el discernimiento personal y pastoral” (298). En otras palabras, un tamaño no sirve para todos. La gente se anima a vivir por el Evangelio, pero también deben ser recibidos a una iglesia que valora sus luchas particulares y los trata con misericordia. “Pensando que todo es blanco y negro” se debe evitar (305). Y la iglesia no puede aplicar las leyes morales como si fueran “piedras para lanzar en la vidas de las personas” (305). En general, se requiere un enfoque para la comprensión, la compasión y el acompañamiento.

2. The role of conscience is paramount in moral decision making. “Individual conscience needs to be better incorporated into the church’s practice in certain situations which do not objectively embody our understanding of marriage” (303). That is, the traditional belief that individual conscience is the final arbiter of the moral life has been forgotten here. The church has been “called to form consciences, not to replace them” (37). Yes, it is true, the Pope says, that a conscience needs to be formed by church teaching. But conscience does more than to judge what does or does not agree with church teaching. Conscience can also recognize with “a certain moral security” what God is asking (303). Pastors, therefore, need to help people not simply follow rules, but to practice “discernment,” a word that implies prayerful decision making (304).

2. El papel de la conciencia es lo más importante al hacer decisiones morales. “Conciencia individual necesita ser mejor incorporada a la práctica de la iglesia en ciertas situaciones que no encarnan de manera objetiva nuestra comprensión del matrimonio” (303). Es decir, la creencia tradicional de que la conciencia individual es el árbitro final de la vida moral se ha olvidado aquí. La iglesia ha sido “llamada a formar las conciencias, no a reemplazarlas” (37). Sí, es cierto, dice el Papa, que una conciencia necesita ser formada por la enseñanza de la iglesia. Pero la conciencia hace más que juzgar lo que hace o no esté de acuerdo con las enseñanzas de la iglesia. La conciencia también puede reconocer con “una cierta seguridad moral ” lo que Dios está pidiendo (303). Los pastores, por lo tanto, tienen que ayudar a la gente no solo a seguir las reglas, pero a prácticar el “discernimiento”, una palabra que implica la toma de decisiones hechas en oración (304).

3. Divorced and remarried Catholics need to be more fully integrated into the church. How? By looking at the specifics of their situation, by remembering “mitigating factors,” by counseling them in the “internal forum,” (that is, in private conversations between the priest and person or couple), and by respecting that the final decision about the degree of participation in the church is left to a person’s conscience (305, 300). (The reception of Communion is not spelled out here, but that is a traditional aspect of “participation” in church life.) Divorced and remarried couples should be made to feel part of the church. “They are not excommunicated and should not be treated as such, since they remain part” of the church (243).

3. Divorciados y católicos que se han vuelto a casar necesitan ser más plenamente integrados en la iglesia. ¿Cómo? Al observar los detalles de su situación, recordando “factores atenuantes”, aconsejandolos en el “fuero interno”, (es decir, en conversaciones privadas entre el sacerdote y la persona o pareja), y respetando que la decisión final acerca el grado de participación en la iglesia se deja a la conciencia de una persona (305, 300). (La recepción de la comunión no se explica aquí, pero eso es un aspecto tradicional de la “participación” en la vida de la iglesia.) Divorciados y parejas que se han vuelto a casar deben hacerse a sentirse parte de la iglesia. “ Ellos no están excomulgados y no deben ser tratados como tales, ya que siguen siendo parte” de la Iglesia (243).

4. All members of the family need to be encouraged to live good Christian lives. Much of “Amoris Laetitia” consists of reflections on the Gospels and church teaching on love, the family and children. But it also includes a great deal of practical advice from the pope, sometimes gleaned from exhortations and homilies regarding the family. Pope Francis reminds married couples that a good marriage is a “dynamic process” and that each side has to put up with imperfections. “Love does not have to be perfect for us to value it” (122, 113). The pope, speaking as a pastor, encourages not only married couples, but also engaged couples, expectant mothers, adoptive parents, widows, as well as aunts, uncles and grandparents. He is especially attentive that no one feels unimportant or excluded from God’s love.

4. Todos los miembros de la familia deben ser animados a vivir una buena vida Cristiana. Gran parte de “Amoris Laetitia” consiste en reflexiones sobre los Evangelios y enseñanzas de la Iglesia sobre el amor, la familia y los niños. Pero también incluye una gran cantidad de consejos prácticos del Papa, a veces obtenida de exhortaciones y homilías con relación a la familia. El Papa Francisco recuerda a las parejas casadas que un buen matrimonio es un “proceso dinámico” y que cada lado tiene que aguantar con imperfecciones. “El amor no tiene que ser perfecto para que nosotros lo valoremos” (122, 113). El Papa, en su calidad de pastor, anima no sólo a las parejas casadas, pero también a parejas comprometidas, a las mujeres embarazadas, a los padres adoptivos, viudas, así como tías, tíos y abuelos. Él está especialmente atento que nadie se siente poco importante o excluido del amor de Dios.

5. We should no longer talk about people “living in sin.” In a sentence that reflects a new approach, the pope says clearly, “It can no longer simply be said that all those living in any ‘irregular situation’ are living in a state of mortal sin” (301). Other people in “irregular situations,” or non- traditional families, like single mothers, need to be offered “understanding, comfort and acceptance” (49). When it comes to these people, indeed everyone, the church need to stop applying moral laws, as if they were, in the pope’s vivid phrase, “stones to throw at a person’s life” (305).

5. Ya no hay que hablar de la gente “que viven en pecado.” En una frase que refleja un nuevo enfoque, el Papa dice claramente: “ Ya no se puede simplemente decir que todos los que viven en cualquier situación irregular “están viviendo en un estado de pecado mortal” (301). Otras personas en “situación irregular,” o las familias no tradicionales, como las madres solteras, es necesario ofrecer “ la comprensión, la comodidad y aceptación” (49). Cuando se trata de estas personas, de hecho todo el mundo, la iglesia tiene que dejar de aplicar las leyes morales, como si lo fueran, según la expresión viva del Papa, “piedras para lanzar en la vida de una persona” (305).

6. What might work in one place may not work in another. The pope is not only speaking in terms of individuals, but geographically as well. “Each country or region... can seek solutions better suited to its culture and sensitive to its traditions and local needs” (3). What makes sense pastorally in one country may even seem out of place in another. For this reason and others, as the pope says at the beginning of the document that for this reason, not every question can be settled by the magisterium, that is, the church’s teaching office (3).

6. Lo que funcione en un lugar puede ser que no funcione en otro. El Papa no sólo está hablando en términos de individuos, pero geográficamente también. “Cada país o región... puede buscar soluciones más adecuadas a su cultura y sensibles a sus tradiciones y necesidades locales” (3). Lo que tiene sentido pastoralmente en un país puede incluso parecer fuera de lugar en otro. Por esta razón y otras, como el Papa dice al principio del documento que, por esta razón, no todas las preguntas pueden ser resueltas por el magisterio, es decir, la oficina de las enseñanzas de la iglesia (3).

7. Traditional teachings on marriage are affirmed, but the church should not burden people with unrealistic expectations. Marriage is between one man and one woman and is indissoluble; and same-sex marriage is not considered marriage. The church continues to hold out an invitation to healthy marriages. At the same time, the church has often foisted upon people an “artificial theological ideal of marriage” removed from people’s everyday lives (36). At times these ideals have been a “tremendous burden” (122). To that end, seminarians and priests need to be better trained to understand the complexities of people’s married lives. “Ordained ministers often lack the training needed to deal with the complex problems currently facing families” (202).

7. Las enseñanzas tradicionales sobre el matrimonio son afirmadas, pero la iglesia no debería imponer a las personas expectativas poco realistas. El matrimonio es entre un hombre y una mujer y es indisoluble; y el matrimonio entre personas del mismo sexo no se considera matrimonio. La iglesia sigue manteniendo una invitación a un matrimonio saludable. Al mismo tiempo, la iglesia a menudo ha impuesto sobre la gente un “ideal teológico artificial de matrimonio” retirado de la vida cotidiana de las personas (36). A veces estos ideales han sido una “carga enorme ” (122). A tal fin, seminaristas y sacerdotes deben estar mejor capacitados para entender las complejidades de la vida de las personas casadas. “ Los ministros ordenados a menudo carecen de la formación necesaria para hacer frente a los problemas complejos que enfrenta actualmente las familias” (202).

8. Children must be educated in sex and sexuality. In a culture that often commodifies and cheapens sexual expression, children need to understand sex within the “broader framework of an education for love and mutual self-giving” (280). Sadly, the body is often seen as simply “an object to be used” (153). Sex always has to be understood as being open to the gift of new life.

8. Los niños deben ser educados en el sexo y la sexualidad. En una cultura que a menudo mercantiliza y abarata la expresión sexual, los niños necesitan entender el sexo dentro del “marco más amplio de una educación para el amor y entrega mutua” (280). Por desgracia, el cuerpo se ve a menudo simplemente como “un objeto para ser utilizado” (153). El sexo siempre ha de ser entendido como la apertura al don de una nueva vida.

9. Gay men and women should be respected. While same-sex marriage is not permitted, the pope says that he wants to reaffirm “before all else” that the homosexual person needs to be “respected in his or her dignity and treated with consideration, and ‘every sign of unjust discrimination’ is to be carefully avoided, particularly any form of aggression or violence.” Families with LGBT members need “respectful pastoral guidance” from the church and its pastors so that gays and lesbians can fully carry out God’s will in their lives (250).

9. Hombres y mujeres homosexuales deben ser respetados. Si bien no se permite el matrimonio entre personas del mismo sexo, el Papa dice que quiere reafirmar “ante todo” que la persona homosexual tiene que ser “respetado en su dignidad”, y tratado con consideración, y ‘ todo signo de discriminación injusta ’ se evitará cuidadosamente, en particular cualquier forma de agresión o violencia.” Las familias con miembros LGBT necesitan “ guía pastoral respetuosa” de la iglesia y sus pastores para que los homosexuales puedan cumplir plenamente la voluntad de Dios en su vida (250).

10. All are welcome. The church must help families of every sort, and people in every state of life, know that, even in their imperfections, they are loved by God and can help others experience that love. Likewise, pastors must work to make people feel welcome in the church. “Amoris Laetitia” offers the vision of a pastoral and merciful church that encourages people to experience the “joy of love.” The family is an absolutely essential part of the church, because after all, the church is a “family of families” (80).

10. Todos son bienvenidos. La iglesia debe ayudar a las familias de todo tipo, y las personas en todos los estados de la vida, saber que, incluso en sus imperfecciones, son amados por Dios y pueden ayudar a otros a experimentar ese amor. Del mismo modo, los pastores deben trabajar para hacer que las personas se sientan bienvenidos en la iglesia. “Amoris Laetitia” ofrece la visión de una iglesia pastoral y misericordiosa, que anima a la gente a experimentar la “alegría del amor.” La familia es una parte absolutamente esencial de la iglesia, porque después de todo, la iglesia es una “familia de familias” ( 80).

documents/papa-francesco_esortazione-ap_ _amoris- laetitia.html documents/papa-francesco_esortazione-ap_ _amoris- laetitia.html English Español