La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

ENCUESTAS Introducción Language and Society May 2001

Presentaciones similares


Presentación del tema: "ENCUESTAS Introducción Language and Society May 2001"— Transcripción de la presentación:

1 ENCUESTAS Introducción Language and Society 2001 24 May 2001
L15 Survey Intro.ppt

2 Objectivos Enumerar las razones para hacer una encuesta
Language and Society 2001 24 May 2001 Objectivos Enumerar las razones para hacer una encuesta Hacer una lista de métodos de encuesta que ayuden a identificar necesidades del programa lingüístico Describir cómo una encuesta puede influir sobre aspectos de un programa lingüístico L15 Survey Intro.ppt

3 Language and Society 2001 24 May 2001 Objectivos Describir cómo las encuestas pueden monitorear el progreso de los programas lingüísticos Explicar la importancia de conocer el propósito de una encuesta L15 Survey Intro.ppt

4 Language and Society 2001 24 May 2001 ¿Por qué una encuesta? La encuesta se relaciona directamente con la evaluación de una situación L15 Survey Intro.ppt

5 ¿Por qué una encuesta? Como parte de un programa lingüístico
Language and Society 2001 24 May 2001 ¿Por qué una encuesta? Como parte de un programa lingüístico Para investigación académica A solicitud de los administradores Como estudio piloto Para comprobar o rechazar una hipótesis lingüística Introductory Theory Why survey : 1. As part of a language programme 2. For academic reseach 3. At the request of administrators, eg government, mission, language development agencies 4. As a pilot study for a more extensive survey (which may be part of any of the above reasons) 5. To prove or disprove a linguistic hypothesis eg, That 2 different language names, were 2 different single languages, or dialects of a single language. L15 Survey Intro.ppt

6 Encuestas para programas lingüísticos
Language and Society 2001 24 May 2001 Encuestas para programas lingüísticos Evaluar necesidades de programas lingüísticos vía : Vitalidad de una lengua Límites entre lengua y dialecto Uso de una lengua y actitudes lingüísticas Nivel de bilingüismo Niveles de alfabetización Survey fits into language programmes in many ways. When we’re surveying for Language Programmes: We want to assess language programme needs, or the tasks needed to fulfull a language programme, ie what needs are there for a translation or literacy programmes. We have limited resources, and we want to assess the size of the task so that we can allocate resources wisely. To determine this we assess : 1. The vitality of the language - will it continue for the life of a translation/ literacy project 2. The language and dialect boundaries - what languages need translations/ literacy programmes 3. The language use and attitudes - will there be language shift or spread - how does this impact the expected vitality of the language 4. The level of bilingualism - can they understand the scriptures in the LWC. Is there need for a literacy project, or for bridging materials. 5. Literacy levels - is a literacy project needed, or a scripture in use programme needed L15 Survey Intro.ppt

7 Encuestas para programas lingüísticos
Language and Society 2001 24 May 2001 Encuestas para programas lingüísticos Evaluar las necesidades de un programa lingüístico a fin de : determinar el tipo de proyecto de desarrollo lingüístico necesitado determinar la ubicación del proyecto When we’re surveying for Language Programmes: We also assess language programme needs in order to : 1. determine the type of language development project needed (SIL involvement) SIL directed Co-translator partnership with nationals SIL consultants with high level of involvement by nationals 2. determine the location of the project L15 Survey Intro.ppt

8 Encuestas para programas lingüísticos
Language and Society 2001 24 May 2001 Encuestas para programas lingüísticos Evaluar el progreso de un proyecto, por ejemplo : Prueba de comprensión de una traducción Prueba de una ortografía Reevaluación de límites entre lengua y dialecto We can also use survey to assess progress of a language project, eg : 1. test comprehension of a translation while the translation is still in progress - You can check existing translations or translations in progress for their ease of understanding or weeding out misunderstandings or may be rejected elsewhere. 2. test an orthography 3. re-assess language and dialect boundaries In actuality - testing any of these will invariably give some indication of all of these issues - but the focus will remain on one to ensure good results - but it might highlight that an additional survey is needed in one of the other areas not yet tested L15 Survey Intro.ppt

9 Características de una encuesta
Language and Society 2001 24 May 2001 Características de una encuesta El propósito de una encuesta determina Tipo de encuesta Logística cuándo quién dónde cómo Characteristics of the survey Purpose of the survey determines : 1. type of survey 2. logistics of the survey * when the survey can be carried out, eg if its for someone else - we fit in with their timetable * who is to carry out the survey* where the survey is to be carried out * how its to be done, what tools are needed L15 Survey Intro.ppt


Descargar ppt "ENCUESTAS Introducción Language and Society May 2001"

Presentaciones similares


Anuncios Google