La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Planificació estratègica

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Planificació estratègica"— Transcripción de la presentación:

1 Planificació estratègica
ESCENARI ACTUAL ESCENARI FUTUR DIAGNOSI VISIÓ Farem una fotografia de l’escenari actual: com es troba el centre i l’entorn? A fi de imaginar el futur: com voldríem que sortís la fotografia del centre en el futur després d’aplicar el pla a mig termini (3-4 anys).

2 Planificació estratègica
Vol dir: Visualitzar el futur: definir uns objectius Definir mitjans reals -i realistes- per assolir-los Dissenyar la millora i la transformació gradual del centre Avaluar la implementació i l’eficàcia dels processos Definir els objectius a assolir: en realitat per al sistema públic d’ensenyament ens venen definits, en qualsevol cas els hem d’ajustar a la nostra situació de partida, per tant les millores sempre seran relatives al centre. Definir uns mitjans reals significa que farem accions tangibles sobre l’alumnat objecte de millora. Mitjans realistes significa que hem de comptar amb qui som, quins recursos tenim a disposició: econòmics, de formació, de motivació del professorat,... Gradual: els canvis caldrà que quantifiquem la millorar any a any. No podem pretendre millores espectaculars en un any, perquè fàcilment podem caure en la frustració per no assolir les expectatives. Avaluar: com s’han dut a terme les activitats, amb quin grau de perfecció i l’eficàcia que tenen sobre l’assoliment dels objectius marcats (impacte).

3 Planificació estratègica
No és: Una reflexió sobre el centre sense acció Una excusa per obtenir recursos extra Una manera de consolidar llocs de treball Un conjunt d’accions poc connexes o amb un impacte limitat

4 Planificació estratègica
SISTEMA Per què? Objectius CENTRE Com? Estratègies Què? Actuacions La planificació estratègica implica respondre tres preguntes: Per què faig tot això (objectius del sistema educatiu de Catalunya) Com m’ho faré per assolir els objectius: les grans línies pedagògiques de centre per a la millora. Què faré a l’aula, als departaments, etc. per assolir els objectius. AULA

5 Va bé perquè... Ajuda a definir on volem arribar
Permet dilucidar els recursos de què disposem i necessitem Ens ajuda a ser realistes Ajuda a enfocar esforços Potencia l’avaluació dels processos i les actuacions: eficàcia i compromís Potencia el consens de l’equip i el compartir una visió Potencia la rendició de comptes

6 Inconvenients Les actuacions es limiten a un temps i a unes determinades La gestió del pla consumeix temps Requereix esforç i disponibilitat professional Necessita de l’estabilitat de l’equip Actualment hi ha pocs estímuls Es pot cremar el personal molt fàcilment per expectatives no acomplertes

7 Com ens organitzem? Elaboració Dividir el claustre en grups de treball
Nomenar un coordinador de grup (lideratge distribuït) Formar el coordinador en tècniques d’aflorament del coneixement Treball en equips petits que comparteixen les conclusions

8 Tècniques d’elaboració
DAFO Metaplan Diagrames de causa-efecte

9 Desplegament Lideratge compartit Grup impulsor
Implicació dels caps de departament Implicació d’equips docents

10 Avaluació Previsió de recollida de dades Fitxes de seguiment
Reunions de seguiment amb els responsables Rendició de comptes interna

11 Objectius estratègics
QUÈ? Són l’expressió, en forma de grans declaracions, d’allò que el centre educatiu espera i vol aconseguir durant el període de temps que comprèn un pla estratègic. Representen una concreció de la visió del centre educatiu i han de contribuir al seu compliment. La mesura de l’assoliment dels objectius es fa per mitjà d’indicadors. Els objectius estratègics d’un centre educatiu els estableix el mateix centre concretant i contextualitzant els del Departament d’Educació, l’administració local, i les expectatives de l’alumnat i les seves famílies.

12 EXEMPLES • Incrementar el percentatge d’alumnat que obté l’acreditació de l’ESO. – Aquest objectiu haurà d’anar acompanyat per l’indicador que expressa els actuals acreditats i el valor que s’espera assolir al final del pla. Hi ha redaccions alternatives que inclouen en la formulació de l’objectiu l’increment o el valor de l’indicador que es vol assolir: Incrementar en un 15% el nombre d’alumnes que obtenen l’acreditació de l’ESO, o més concretament encara: Assolir que el 90% de l’alumnat obtingui l’acreditació de l’ESO. • Millorar el clima i la convivència del centre. – Dissenyar i aplicar un pla de xoc per millorar el clima i la convivència del centre incidint en aspectes com l’absentisme, els conflictes entre alumnes, el pati assistit, l’acceptació de normes i l’adquisició d’hàbits d’autonomia personals i socials . • Assegurar l’èxit escolar de l’alumnat. – Amb una nova i innovadora oferta educativa dels centres del barri, millorant la qualitat dels seus serveis, reduint l’absentisme escolar, assegurant la continuïtat dels estudis i la inserció laboral, promovent la millora de la imatge dels centres i aconseguint l’escolarització del conjunt dels alumnes del barri. • Mantenir el nivell de matriculació dels cicles formatius d’FP impartits a l’institut. • Millorar el grau de satisfacció de les famílies amb el servei prestat pel centre educatiu. • Incrementar la taxa d’inserció laboral de l’alumnat titulat d’FP.

13 Estratègies QUÈ? Si els objectius són la direcció i el sentit en què es vol millorar, les estratègies són els itineraris. . Constitueixen per tant una formulació o declaració de com es poden aconseguir els objectius estratègics. Exemples • Per a l’objectiu Incrementar el percentatge d’alumnat que obté l’acreditació de l’ESO es poden identificar com a estratègies a seguir: – Coordinació vertical dels continguts de les àrees. – Millora de l’acció tutorial. Potenciació del seguiment i orientació individual. – Coordinació i unificació dels criteris d’avaluació, promoció i acreditació. – Revisió de l’atenció a la diversitat. Introducció d’innovacions metodològiques a les diferents àrees. Aplicació de noves tecnologies i ús de les TIC. Mantenir el nivell de matriculació dels cicles formatius d’FP impartits a l’institut es poden identificar les estratègies següents: – Informació de l’oferta d’FP de l’institut. – Col·laboració en l’acció orientadora de les etapes precedents. – Relació i col·laboració amb el món empresarial.

14 Mapa estratègic Indicadors de resultats Objectius estratègics Activitats Pla treball Indicadors de procés Estratègies Pressupost Infraestructura organitzativa i recursos Pla de formació

15 Preguntes clau: Les estratègies. L’estratègia surt de qüestionar -se “en quina mesura l’amenaça / feblesa x pot ser mitigada, pal·liada ... per la fortalesa / oportunitat y”; o “en quina mesura la fortalesa 1 es pot enfortir encara més per l’aprofitament de l’oportunitat 2” ...? És una estràtegia caracteritzada per l’eficiència: els millors resultats amb els mínims recursos (cost-benefici)? És relaciona de manera significativa amb els Objectius (èxit escolar / cohesió / abandonament prematur) del Projecte de Direcció? És visualitzen les activitats que se’n deriven? És visualitzen els objectius anuals a plantejar-se i assolir? És visualitzen les accions que se’n deriven dels objectius anuals? Les activitats Són eficients, realistes, rellevants i alineades amb els objectius del Projecte de Direcció? Permeten seqüenciar el seu desenvolupament al llarg del Projecte? Possibiliten la concreció i avaluació d’objectius anuals? Els objectius anuals Estan alineats amb els objectius del Projecte? És factible el seu assoliment? Són avaluables i mesurables? Els indicadors Ens informen sobre l’assoliment dels objectius anuals i de Projecte?. Ens informen sobre l’aplicació, qualitat i impacte de les accions? Ens permeten prendre decisions de regulació dels processos emprats?

16 Pràctica: Obj: Millora de l’expressió escrita Activitats: Accions/actuacions: Indicadors de les activitats: -Execució de les accions programades -Qualiatat de les accions programades -Impacte de les accions programades


Descargar ppt "Planificació estratègica"

Presentaciones similares


Anuncios Google