La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

EMPATIA Podríem definir la empatia com la capacitat de percebre l’experiència subjectiva d’una altra persona. La capacitat de captar les emocions i sentiments.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "EMPATIA Podríem definir la empatia com la capacitat de percebre l’experiència subjectiva d’una altra persona. La capacitat de captar les emocions i sentiments."— Transcripción de la presentación:

1 EMPATIA Podríem definir la empatia com la capacitat de percebre l’experiència subjectiva d’una altra persona. La capacitat de captar les emocions i sentiments dels altres es molt important en les nostres relacions interpersonals, però aquesta capacitat només es desenvolupa adequadament si tenim una consciència clara del que nosaltres sentim i dels processos que ens porten a experimentar determinades emocions. En la major part dels casos som conscients del que senten els altres sense que ens ho arribin a dir verbalment, ja que les manifestacions d’un estat emocional determinat s’estenen per tot el nostre cos (tonus de veu, expressió facial, tensió muscular, postures corporals...). La capacitat de reconèixer aquestes formes de comunicació no verbal exigeix el coneixement de competències emocionals com l’autoconsciència i l’autocontrol. Sense aquestes, difícilment podrem arribar a sintonitzar amb l’estat d’ànim d’altres persones. Les expressions emocionals no verbals tenen tres funcions bàsiques: Faciliten la comunicació dels estats d’ànim. Regulen la manera en que els altres reaccionen davant nostre. Faciliten les interaccions socials. No obstant, no sempre hi ha una relació directe entre l’expressió de les emocions i el seu reconeixement. En aquest sentit, intervenen determinades variables: A. L’estat emocional de l’observador. B. La influència del context. C. El feed-back de l’execució. D. Expectatives, condicionants i atribucions de l’estat d’ànim de l’observador.

2 EXERCICI: LLEBRE O TORTUGA
L’objectiu d’aquest exercici és el d’identificar diferents estils de comportament entre les persones. Exactament, distingir entre un estil impulsiu i un inhibit. Comprendre quins trets caracteritzen aquests estils, així com els problemes mes freqüents associats als mateixos. Cada persona pensa durant uns segons en sí mateix i si pertany al grup de les Tortugues o les Llebres. Quan hagi pres la decisió, ho escriu en un paper sense que la resta ho vegi. La resta del grup ha d’endevinar a quin grup s’ha assignat cada persona. Es important que la persona sàpiga perquè la resta han opinat d’una manera o una altra. Vegem algunes característiques d’ambdós: JO EM CONSIDERO: _______________________ LLEBRE: - Impulsiu. - Temps de resposta mes ràpid. - Extravertits. - Xerraires. - Emocionals. - Inquiets. - Dificultat d’autocontrol. TORTUGA: - Pausats. - Temps de resposta mes lent. - Tranquils. - Introvertits. - Escolten mes que parlen. - Racionals. - Excés de control.

3 ESCOLTA ACTIVA (I) El saber escoltar es un dels factors fonamentals de l’empatia. L’escolta activa predisposa a les persones a la comunicació. L’escolta activa suposa l’execució de les següents fases: Sentir el que se’ns diu. Comprendre el que se’ns diu. Interpretar i elaborar el que em entès. Respondre (si es necessari). Les següents estratègies ajuden a adquirir i desenvolupar l’escolta activa: 1. Disposició psicològica. 2. Observar a l’interlocutor. 3. Comunicar amb el cos i gestos. 4. Comunicar amb paraules. 5. Evitar: Interrompre. Jutjar anticipadament. Oferir ajuda ni solucions prematures. Rebutjar el que l’altra persona sent (no et preocupis...). Explicar les teves histories mentre l’altre necessita parlar. La “síndrome de l’expert”.

4 ESCOLTA ACTIVA (II) Tenint doncs en compte el significat de l’escolta activa i per acabar d’aclarir el concepte, podriem diferenciar 10 formes diferents de respostes d’un interlocutor en una conversa, de les quals algunes són variants de l’escolta activa i d’altres són precisament el contrari: RESPOSTES EGOCÈNTRIQUES. CONSELLS. OPINIONS GRATUÏTES / JUDICIS DE VALOR / CRÍTIQUES REFORMULACIONS – REPETICIONS DE PARAULES, FRASES O IDEES. PREGUNTES. COMPRENSIÓ DE SENTIMENTS. ACORD AMB OPINIONS. SINCRONITZACIÓ. SÍNTESI. “SAFAREIG”.

5 EXERCICI: TIPUS DE RESPOSTES
A continuació trobaràs una situació on hauràs d’identificar quin tipus de resposta dona la persona que contesta. Treballeu per parelles. Després heu de pensar una situació vostra i escriure 10 respostes, una de cada tipus. SITUACIÓ 1: La Marta està desencisada perquè quan va començar a treballar a DINAMIC SA tenia unes expectatives que no s’han complert. Fa 5 minuts que parla sense parar i a la Mercè li costa seguir-la. En definitiva, la Marta creu que no l’han valorat com es mereixia. Te necessitat de desfogar-se amb la seva amiga Mercè, qui li respon: RESPOSTES TIPUS A. Que és el que t’esperaves que no has assolit? B. Jo de tu el que faria és esperar poc i demostrar molt. C. Entenc que et sentis frustrada. D. (S’apropa i s’asseu al costat seu agafant-la de l’espatlla) E. Estic d’acord amb tu en que estem en una empresa en la que costa valorar al personal. F. Llavors, entenc que el que em vols diré s que… G. A si?? Això t’han fet?? Qui ha estat?? H. Són una colla d’aprofitats. Tots els caps són igual, molt prometre i… I. Aha…, i així has dit que no et sembla bé que… J. Ja, doncs si t’explico el que em va passar a mi…

6 LA BALANÇA DE L’ASSERRTIVITAT
PASSIVITAT AGRESSIVITAT 1. ESTILS DE COMPORTAMENT UTILITZATS: ______ ______ ______ ______ 2. POSICIÓ VITAL INHERENT: _______________ 1. ESTILS DE COMPORTAMENT UTILITZATS: ______ ______ 2. POSICIONS VITALS INHERENTS: _______________ ASSERTIVITAT ESTILS DE COMPORTAMENT: ________ ________ ________ 2. POSICIÓ VITAL: _____________ 3. EMOCIONS I OPINIONS 4. FACTOR INFORMATIU - FACTOR PSICOLÒGIC 5. PONDERACIÓ SITUACIÓ

7 EXERCICI: INDICADORS D’ASSERTIVITAT
Després d’haver definit des de quins estils de comportament es donen les conductes assertives, passives i agressives, anem a llistar conductes observables que denotin assertivitat, agressivitat i passivitat. Treballem amb parelles. INDICADORS I SENYALS D’AGRESSIVITAT INDICADORS I SENYALS DE PASSIVITAT INDICADORS I SENYALS D’ASSERTIVITAT

8 EXERCICI: COMUNICACIÓ PASSIVA, AGRESSIVA I ASSERTIVA
Tenint clars quins són els elements que converteixen comunicacions assertives en passives o agressives, prepararem per parelles comunicacions passives, agressives i assertives sobre les següents situacions. Després les exemplificareu. Un col·laborador ha de millorar de la productivitat Un col·laborador és impuntual Un col·laborador ha parlat malament d’un company Comunicació passiva Comunicació agressiva Comunicació assertiva

9 EXERCICI: ELS 10 PASSOS DE LA COMUNICACIÓ EFICIENT
Tenint ja clars els components que intervenen en les conductes assertives, passives i agressives, i havent-ne experimentat les diferències, ara ho posarem en situacions simulades extretes de la vostra realitat (role playing). Prepareu la situació seguint els següents passos: TRIA UNA SITUACIÓ DE “RECONEIXEMENT NEGATIU” O DE “RECONEIXEMENT POSITIU” ______________________________________________________________ 2. TRIA AMB QUINA PERSONA HO HAS D’AFRONTAR. ______________________________________________________________

10 3. DECIDEIX ON I QUAN ES DURÀ A TERME L’ENTREVISTA.
______________________________________________________________ 4. DEFINEIX DE FORMA CLARA I CONCRETA L’OBJECTIU, EL QUÈ VOLS ACONSEGUIR. ______________________________________________________ _______________________________________________________________ 5. DESCRIU LA SITUACIÓ AL IMPLICAT DE FORMA CLARA. ______________________________________________________________

11 6. MANIFESTA COM ET SENTS DAVANT DE LA SITUACIÓ.
______________________________________________________________ 7. PREGUNTA PER CONÈIXER ELS MOTIUS I EL FIL DELS ESDEVENIMENTS. _______________________________________________________________ 8. EXPLICA EL QUE VOLS QUE PASSI A PARTIR D’ARA. ______________________________________________________________

12 10. RESSALTA ELS BENEFICIS PER A AMBDUES PARTS
9. ARRIBA A ACORDS. ______________________________________________________________ 10. RESSALTA ELS BENEFICIS PER A AMBDUES PARTS I AGRAEIX LA COL·LABORACIÓ. _______________________________________________________________

13 DEFINICIÓ D’ASSERTIVITAT
És l’habilitat per expressar les pròpies idees, pensaments i emocions d’una forma apropiada, amb respecte envers un mateix i envers els altres, en el moment adequat i a la persona adequada.


Descargar ppt "EMPATIA Podríem definir la empatia com la capacitat de percebre l’experiència subjectiva d’una altra persona. La capacitat de captar les emocions i sentiments."

Presentaciones similares


Anuncios Google