La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Taula Local d’Habitatge i pobresa energètica de Santa Coloma de Gramenet Informe d’activitat de la Taula i les seves Comissions de treball Juny 2016-Març.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Taula Local d’Habitatge i pobresa energètica de Santa Coloma de Gramenet Informe d’activitat de la Taula i les seves Comissions de treball Juny 2016-Març."— Transcripción de la presentación:

1 Taula Local d’Habitatge i pobresa energètica de Santa Coloma de Gramenet Informe d’activitat de la Taula i les seves Comissions de treball Juny 2016-Març 2017

2 LA TAULA LOCAL D’HABITATGE I POBRESA ENERGÈTICA
La Taula Local d’Habitatge i Pobresa Energètica és un espai de treball en el què es reuneixen els agents clau, tant del propi Ajuntament com del tercer sector social i altres administracions o organismes. Finalitats de la TLHPE Posar en comú les necessitats i problemàtiques detectades pels actors socials del municipi. Millorar la diagnosi d’aquestes necessitats Debatre i elaborar línies estratègiques de treball Generar propostes per trobar solucions integrals i efectives per garantir el dret a l’accés a un habitatge digne.

3 Taula Local Habitatge i Pobresa Energètica
(Plenari) C. Seguiment casos risc desnonament C. Seguiment casos Serveis Socials C. Seguiment Habitatge de Parc Públic i Civisme C. Protocols i Circuits C. Seguiment de la Llei 24/2015 Comissió Permanent Comissions de treball de la TLHPE

4 9 Adm., Entitats i/o Organismes
EL PLENARI DE LA TLHPE Constitució i encàrrec El dia 17 de maig va tenir lloc la constitució oficial de la Taula Local d’Habitatge i Pobresa Energètica de Santa Coloma de Gramenet, amb la voluntat d’esdevenir un espai de trobada i coordinació d’administracions, entitats i ciutadania, en la defensa de l’habitatge social i a l’abast de tothom. Activitat 1 reunió (2016) 40 persones assistents 9 Adm., Entitats i/o Organismes

5 5 Adm., Entitats i/o Organismes
LA COMISSIÓ PERMANENT DE LA TLHPE Constitució i encàrrec El dia 28/06/2016 es va constituir oficialment, amb la voluntat d’esdevenir un espai tècnic de treball i coordinació de la resta de comissions. Es va fer una proposta general de pla de treball per part de les comissions i d’elaboració de productes. Activitat Reunions: 1 a 2016 1 a 2017 17 Persones assistents 5 Adm., Entitats i/o Organismes Proposta d’elaboració dels productes següents: Identificar diferents perfils de situacions de necessitat Guia de recursos o serveis Protocol o circuit d’actuació Bateria consensuada d’indicadors en l’àmbit de l’habitatge Informe anual de l’activitat de la TLPHE

6 5 Adm., Entitats i/o Organismes 90 Desnonament treballats
LA COMISSIÓ DE SEGUIMENT DE CASOS DE RISC DE DESNONAMENT Constitució i encàrrec Es troba en funcionament des de l’any 2015 i es reuneix al Jutjat amb una freqüència mensual. Està integrada per personal tècnic de Serveis Socials Bàsics, Servei de Convivència i Mediació, Policia Local, Secretaria Judicial i Mossos d’Esquadra. La seva finalitat és aturar els desnonaments, mitjançant eines com la mediació i la resolució del conflicte. Activitat 1 Reunió mensual 7 Persones assistents 5 Adm., Entitats i/o Organismes 90 Desnonament treballats ( ) 75 Desnonament ajornats

7 3 Adm., Entitats i/o Organismes
LA COMISSIÓ DE SEGUIMENT DE CASOS DE SERVEIS SOCIALS Constitució i encàrrec Es troba en funcionament des del 16/11/2016, i es reuneix amb una freqüència mensual. Està integrada per personal tècnic de Serveis Socials Bàsics, Servei de Convivència i Mediació, i membres de la Plataforma d’Afectats/des per la Hipoteca de Santa Coloma de Gramenet (PAH). La seva finalitat és coordinar les actuacions possibles en casos de desnonament. Activitat 1 Reunió mensual 5 Persones assistents 3 Adm., Entitats i/o Organismes 15 Casos coordinats Freqüència mensual, si bé disposa d’espais d’informació i coordinació setmanal o segons necessitat. La seva finalitat és coordinar les actuacions possibles en casos de desnonament, a través de: Mediació amb entitats bancàries Mediació amb propietaris d’habitatges particulars Mediació i gestions amb comunitats de veïns i veïnes Mediació i gestions amb l’Agència Catalana de l’Habitatge

8 3 Serveis, Depart. municipals 28 Casos actius en seguiment
LA COMISSIÓ DE SEGUIMENT D’HABITATGE DE PARC PÚBLIC I CIVISME Constitució i encàrrec Es troba en funcionament des de l’any 2015 i es reuneix amb una freqüència mensual. Està integrada per responsables tècnics de l’Oficina Local d’Habitatge, Serveis Socials Bàsics i Servei de Convivència i Mediació. La seva finalitat és la valoració de situacions de risc d’impagament, valoració de la situació de famílies en risc d’exclusió social i el seguiment de la convivència en les comunitats de veïns i veïnes. Activitat Aquesta Comissió NO està oberta a la participació externa per una qüestió de confidencialitat de dades. 1 Reunió mensual 3 Persones assistents 3 Serveis, Depart. municipals 28 Casos actius en seguiment

9 5 Adm., Entitats i/o Organismes
LA COMISSIÓ DE PROTOCOLS I CIRCUITS Constitució i encàrrec Es constitueix el 14/07/2016 amb l’encàrrec d’elaborar una Guia de recursos o serveis en matèria d’habitatge i pobresa energètica, així com protocols i circuits útils, per donar resposta a les diferents situacions de risc de pèrdua d’habitatge. Activitat Reunions: 4 a 2016 2 a 2017 15 persones assistents 5 Adm., Entitats i/o Organismes Proposta de pla de treball per a l’elaboració de la Guia: Definir conjuntament els diferents perfils o situacions de necessitat Identificar els recursos i serveis que estem oferint cada un dels agents Identificar els buits que tenim i plantejar propostes de millora Dibuixar els protocols i circuits a seguir per a cada un dels perfils (a elaborar al llarg de 2017)

10 Perfils de necessitat en casos “Amb Habitatge”
Productes S’ha treballat per consensuar la definició i la resposta als diferents perfils o situacions de necessitat en matèria d’habitatge i pobresa energètica, organitzant-los com segueix (vegeu Annex 2 a l’Informe): Perfils de necessitat en casos “Amb Habitatge” Afectats/des per la hipoteca (6 perfils) Afectats/des pel lloguer (5 perfils) Perfils de necessitat en casos “Sense Habitatge” Afectats/des per casos d’ocupacions (2 perfils) Afectats/des per casos d’infrahabitatge (2 perfils) Vegeu Annex 2 a l’Informe: 1. Perfils de necessitat en casos “Amb Habitatge” Afectats/des per la Hipoteca (6 perfils) Afectats/des pel Lloguer (5 perfils) Afectats/des per la Pobresa energètica (5 perfils) 2. Perfils de necessitat en casos “Sense Habitatge” Ocupacions (2 perfils) Infrahabitatge (2 perfils) Es dóna per tancat, doncs, l’espai de treball “Comissió de Protocols i Circuits”.

11 Tríptic informatiu en matèria d’habitatge i pobresa energètica
També s’ha treballat en l’elaboració de material informatiu per a la ciutadania i per als professionals en matèria d’habitatge i pobresa energètica: Tríptic informatiu en matèria d’habitatge i pobresa energètica Guia de recursos i serveis en matèria d’habitatge i pobresa energètica Tancament Amb la finalitat d’agilitar i optimitzar la feina de la C. de Protocols i Circuits, es proposa a la sessió del 10/03/2017 tancar aquest espai de treball per tal que sigui la C. Permanent la que, a partir d’ara, entomi la feina feta i els productes endegats en aquest espai i els tiri endavant. Es dóna per tancat, doncs, l’espai de treball “Comissió de Protocols i Circuits”.

12 5 Adm., Entitats i/o Organismes
LA COMISSIÓ DE SEGUIMENT DE LA LLEI 24/2105 Constitució i encàrrec El dia 15/07/2016, va tenir lloc a l’Ajuntament la sessió de constitució oficial d’aquesta Comissió, amb l’encàrrec de: Analitzar i fer seguiment de l’aplicació de la Llei 24/2015. Elaborar propostes per tal de fer efectius els seus continguts, en la mesura que permet el marc normatiu vigent. Activitat Reunions: 3 a 2016 2 a 2017 12 persones assistents 5 Adm., Entitats i/o Organismes Llei 24/2015 de 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica.

13 Revisió i anàlisi de la Llei 24/2015 i els articles i mesures suspeses
Productes Resum dels continguts treballats al llarg de les reunions de la Comissió: Revisió i anàlisi de la Llei 24/2015 i els articles i mesures suspeses Exposició jurídica dels elements clau de la Llei 24/2015. Exposició informativa sobre la futura Borsa local d’habitatge social. Exposició de la Llei 4/2016, de 23 de desembre, de Mesures de protecció del dret a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió residencial. Tancament Amb la finalitat d’agilitar i optimitzar la feina de la C. de Seguiment de la Llei 24/2015, es proposa a la sessió del dia 28/02/2017 tancar aquest espai de treball per tal que sigui la C. Permanent la que, a partir d’ara, entomi la feina feta en aquest espai la tiri endavant. Exposició dels precedents de la Llei 24/2015 i revisió de la seva situació actual. A càrrec de la Coordinadora de la TLPHE i posterior anàlisi per part de tots els membres de la Comissió que van identificar els elements més importants de la Llei i van elaborar propostes al voltant d’aquests. Exposició dels elements clau de la Llei 24/2015. A càrrec dels Serveis Jurídics de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet i posterior anàlisi per part de tots els membres de la Comissió. Exposició informativa sobre la futura Borsa local d’habitatge d’emergència social. A càrrec de la Coordinadora de la TLPHE. Exposició dels articles o mesures suspeses de la Llei 24/2015, el passat mes de maig: La mediació, el lloguer social i les expropiacions de l'ús de pisos en cas de necessitat d’habitatge en municipis de demanda acreditada. A càrrec del Servei de Gestió Urbanística i Habitatge de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet i posterior anàlisi per part de tots els membres de la Comissió. Exposició de la Llei 4/2016, de 23 de desembre, de Mesures de protecció del dret a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió residencial. Aquest nou text fixa instruments alternatius per donar resposta als tres punts de la Llei 24/2015 del mateix àmbit suspesos pel Tribunal Constitucional el passat mes de maig. A càrrec del Servei de Gestió Urbanística i Habitatge de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet Tancament Qualsevol revisió, novetat o explicació sobre el marc normatiu es treballarà, a partir d’ara, al si de la Comissió Permanent. Es dóna per tancat, doncs, el present espai de treball “Comissió de Seguiment de la Llei 24/2015”.

14 ALTRES ESPAIS D’ACTIVITAT DE LA TLHPE
Jornada Rehabilitació: De l’habitatge buit a l’habitatge social 1r Congrés Català de Pobresa Energètica Plataforma supraterritorial de coordinació i seguiment de la Llei 24/2015 Cimera metropolitana contra la pobresa energètica Assistència de la Coordinadora de la TLHPE a: 1r Congrés Català de Pobresa energètica: Els dies 3 i 4 de novembre de 2016, va tenir lloc aquest esdeveniment –espai de debat, reflexió i intercanvi-, pioner a l’estat espanyol, organitzat per l’Ajuntament de Sabadell. Presentació al Congrés de la Ponència Models de finançament dels costos derivats de la pobresa energètica a escala municipal. A càrrec del Tinent d’Alcalde d’Urbanisme i Habitatge de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, Sr. Jordi Mas. Jornada Rehabilitació: De l’habitatge buit a l’habitatge social El dia 9 de novembre de 2016, va tenir lloc aquesta Jornada adreçada a entitats, ajuntaments i arquitectes, a la què va assistir la Coordinadora de la TLHPE. Va ser organitzada per la Fundació Hàbitat 3 i la Taula d'entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, en el marc del Congrés d’Arquitectura 2016. Plataforma supraterritorial de coordinació i seguiment per avançar en l’aplicació efectiva i plena de la Llei 24/2015 La Generalitat de Catalunya, la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca, l'Aliança contra la Pobresa Energètica, l'Observatori DESC, la Federació de Municipis de Catalunya i l'Associació Catalana de Municipis acorden coordinar accions urgents per garantir que no hi hagi cap retrocés en els drets que la Llei protegeix Cimera metropolitana contra la Pobresa energètica El dia 2 de desembre de 2016, l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet va acollir una cimera on els 35 municipis de l’Àrea Metropolitana es van reunir amb la voluntat de revisar els seus protocols d’actuació i reorientar l’estratègia contra la pobresa energètica per a optimitzar la seva efectivitat. Els consistoris van reclamar el desplegament de la Llei contra la pobresa energètica amb protocols estandarditzats compartits per tots els municipis i, alhora, van demanar a la Generalitat de C. que signi els convenis amb les empreses subministradores per a que condonin els deutes de famílies que no poden pagar la factura energètica.

15 RESUM DE LES PROPOSTES EXPOSADES A LES COMISSIONS DE LA TLHPE
Des de les diferents Comissions de la TLHPE s’han exposat diverses propostes que han estat recollides a l’Informe. De forma unànime, s’expressen les següents necessitats: Donar suport a la Llei 4/2016, de 23 de desembre de mesures de protecció del dret a l’habitatge de les persones en risc d’exclusió residencial.

16 Posar en marxa tots els mecanismes i instruments dels què ens puguem dotar en defensa de les persones. Reforçar el servei d’assessorament jurídic de l’OLH per tal d’alleugerir la seva llista d’espera. Continuar posant les bases per a la creació d’una Borsa local d’habitatge d’emergència social.

17 ALGUNES DADES SOBRE L’HABITATGE A SANTA COLOMA DE GRAMENET
Parc públic d’habitatge El parc d’habitatges municipals és de 261 pisos, tots actualment llogats. L’Ajuntament ha establert un conveni amb Habitat 3, que permetrà ampliar en 15 el nombre de pisos socials de la ciutat. L’any 2016, es van aconseguir 41 pisos en règim de lloguer social, a través del conveni de l’Agència Catalana de l’Habitatge amb l’entitat bancària BBVA. Des de l’Ajuntament, també, es treballa per cobrir les necessitats habitacionals de la població, mitjançant: La recerca d’ampliació del parc públic d’habitatge a la ciutat i de més habitatges de lloguer social. Actualment, el parc d’habitatges municipals és de 261 pisos, tots actualment llogats: L’Ajuntament gestiona 88 pisos de Patrimoni municipal i l’empresa municipal Gramepark S.A. disposa de 173 pisos en règim de lloguer social. L’Ajuntament, també, ha establert un conveni amb Habitat 3, que permetrà ampliar en 15 el nombre de pisos socials de la ciutat. A més, l’any 2016, es van aconseguir 41 pisos en règim de lloguer social (38 dels quals han estat cedits a través del conveni de l’Agència Catalana de l’Habitatge amb l’entitat bancària BBVA) per posar-los a disposició de la Mesa de Valoració de situacions d’emergència habitacional de la Generalitat de C.

18 Prestacions econòmiques d’urgència social per habitatge
S’han atorgat 495 prestacions econòmiques d’urgència social per habitatge que han beneficiat a persones de diferents edats. L’any 2016, la inversió en aquestes prestacions ha estat de € . Ha augmentat la despesa per persona beneficiària (164,1€/pers). S’han atorgat 495 prestacions econòmiques d’urgència social per habitatge que han beneficiat a persones de diferents edats. Això suposa un 34,1% de la població beneficiària de prestacions econòmiques d’urgència social; 1% del total de població). L’any 2016 s’han invertit €, que suposa un 51,8% del conjunt de la inversió dels Serveis Socials Bàsics en prestacions econòmiques d’urgència social ( ,7€). Respecte l’any anterior, s’ha moderat la despesa global en aquestes prestacions per habitatge, però per contra ha augmentat la despesa per persona beneficiària (164,1€/pers). EXPLICACIÓ DEL DESCENS DEL NÚMERO D’AJUTS L’aplicació de la Llei 24/2015, de 29 de juliol, de mesures urgents per afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica ha repercutit en el descens del número d’ajuts atorgats per a Subministraments i equipament bàsic (aigua, llum, gas), i per tant, també en el descens de la inversió. Així, s’ha passat de destinar, l’any 2015, un 60% (427 ajuts) dels ajuts d’habitatge per a Subministraments bàsics, a un 30% (148 ajuts) al 2016. Tanmateix, s’ha incrementat tant la proporció com el número d’ajuts atorgats per a Accés i manteniment respecte l’any anterior, passant del 21% (200 ajuts) al 51% (252ajuts) a 2016. Cal tenir en compte que la inversió és molt més elevada per aquest concepte i és per això que la despesa per persona beneficiària de prestacions econòmiques d’urgència social ha passat de 91,3€/pers. l’any 2015 a 164,1€/pers a 2016 (Veure diapositiva següent) Cal destacar, especialment, la despesa generada pels ajuts a l’habitatge compartit i els ajuts al lloguer.

19 Demandes judicials i desnonaments executats
L’any 2016 continua la davallada dels desnonaments iniciats per hipoteca (833 demandes judicials de desnonament; 7 ‰ habitants). Continuen minvant, també, els desnonaments iniciats per lloguer (371 demandes judicials en casos de lloguer; 3,1‰). Decreixen, també, els desnonaments executats (295 llançaments; 2,5‰). Aquestes taxes continuen molt per sobre de les de la província (1,7‰) i Catalunya (1,9‰).  En els dos primers mesos de 2017, els Serveis Socials Municipals han actuat en 51 desnonaments.  L’any 2016 continua la davallada iniciada l’any 2014 dels desnonaments iniciats per hipoteca (de a 833 demandes judicials de desnonament; de 8,7 a 7 demandes per cada habitants) i continuen minvant, també, els desnonaments iniciats per lloguer (de 411 a 371 demandes judicials en casos de lloguer; del 3,5‰ al 3,1‰). Decreixen, també, els desnonaments executats (de 396 a 295 llançaments; del 3,4‰ al 2,5‰), però continuen representant una proporció molt elevada. Aquestes taxes continuen molt per sobre de les de la província (1,7‰) i Catalunya (1,9‰). En els dos primers mesos de 2017, els Serveis Socials Municipals han actuat en 51 desnonaments amb l’objectiu d’aturar-los, aconseguir un habitatge social o buscar una alternativa residencial.

20 Font: Elab. Pròpia a partir les Estadísticas judiciales. CGPJ
Font: Elab. Pròpia a partir les Estadísticas judiciales. CGPJ. Gobierno de E.

21 ANNEXOS A L’INFORME ANNEX I Bateria d’indicadors d’habitatge (SIS)
ANNEX III Guia de recursos i tríptics informatius ANNEX II Perfils situacions de necessitat Circuits

22 Gràcies per la vostra atenció


Descargar ppt "Taula Local d’Habitatge i pobresa energètica de Santa Coloma de Gramenet Informe d’activitat de la Taula i les seves Comissions de treball Juny 2016-Març."

Presentaciones similares


Anuncios Google