La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

L’Agència Catalana de Turisme: oportunitats i perspectives

Presentaciones similares


Presentación del tema: "L’Agència Catalana de Turisme: oportunitats i perspectives"— Transcripción de la presentación:

1 L’Agència Catalana de Turisme: oportunitats i perspectives
Ignasi de Delàs Director de Turisme de Catalunya Jornada prèvia del III Congrés de Turisme de Catalunya: Reptes i oportunitats de la promoció turística a Catalunya Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008

2 I – TURISME DE CATALUNYA
ÍNDEX I – TURISME DE CATALUNYA II – LA PROMOCIÓ TURÍSTICA AVUI A CATALUNYA III – L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

3 I – TURISME DE CATALUNYA
Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

4 I- TURISME DE CATALUNYA
2000 2003 2007 Pressupost 11M. EUR 18M. EUR 24M. EUR Central CPT’s 40 60 72 Recursos Humans 10 tècnics tècnics tècnics 14 becaris becaris becaris Accions Promocionals 115 209 310 * Augment del nombre d’accions promocionals i de la productivitat. * Nous instruments i accions de promoció. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

5 I- TURISME DE CATALUNYA
Accions promocionals per tipologia Fires 45 62 90 Fam trips 33 31 36 Press trips 26 80 89 Workshops 11 6 24 Presentacions n-d 30 71 TOTAL 115 209 310 Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

6 I- TURISME DE CATALUNYA
Avaluació d’accions promocionals (Exercici 2007) Accions realitzades 342 100% Accions avaluades 182 53% Fires 80 Fam trips 14 Press trips 41 Workshops 20 Col·laboracions premsa 27 Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

7 I- TURISME DE CATALUNYA
Objectius. Estratègies. Accions de Promoció 1. Pla Estratègic del Turisme a Catalunya 2. Pla d’Accions i Objectius (PAO). Objectius i línies estratègiques Objectius operatius Instruments promocionals Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

8 I- TURISME DE CATALUNYA
Objectius Estratègics: Segmentació productes /mercats Diferenciació 3. Qualitat Singularitat Identitat Objectius Instrumentals: Estructuració de productes: a) Segmentació 12 productes b) Clubs de Producte (5) c) Distincions de destins (DTF, DTE...) Plataformes convencionals: Fires, viatges de familiarització, ... 3. Màrqueting no convencional Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

9 I- TURISME DE CATALUNYA
357 membres 289 empreses Clubs de producte Actiu (1996): 106 membres Golf (1996): 79 membres Cultural (1996): 111 membres Gastronomia (2003): 52 membres Wellness Salut i Benestar (2007): 9 membres Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

10 I- TURISME DE CATALUNYA
DTF - Destinació de Turisme Familiar DTE - Destinació de Turisme Esportiu Certificació de destins DTF 9 certificades 6 en curs de certificació 1.694 empreses certificades DTE 7 certificades 4 en curs de certificació En l’actualitat Procés d’ampliació i millora del model Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

11 I- TURISME DE CATALUNYA
Proposta TIC (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) Objectiu: Ampliar i millorar la competitivitat global del destí. 2. Peces clau del projecte: Innovació / Disseny centrat en l’usuari (DCU) / InfoTur / EmoLab Usuari final Portal professional 3. Múltiples portals: Portal corporatiu Portal premsa Clubs de Producte i Certificacions Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

12 I- TURISME DE CATALUNYA
Publicitat Manteniment de les campanyes de publicitat. 2. Canvis en el sector, els suports i la demanda: Esgotament del model tradicional. Augment d’anunciants Augment de plataformes i canals Esquemes repetitius Disminució global de la notorietat i aprofitament relatiu de les campanyes més econòmicament dotades. Publicitat 2.0 Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

13 I- TURISME DE CATALUNYA
Els Centres de Promoció Turística 1- Benelux (1998) 2- Països Nòrdics (1997) 3- França (1997) 4- Regne Unit i Irlanda (1997) 5- Alemanya (2006) 6- Itàlia (2006) 7- Espanya (2006) 8- Països de l’Est (1993) 9- Xina (2005) Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

14 I- TURISME DE CATALUNYA
Els Centres de Promoció Turística El futur dels CPT: Consolidació de l’estructura i dinàmica de treball Desenvolupament del Catàlegs de Productes i Serveis: Processos, Instruments, Accions Creixent cobertura territorial Profunditzar en els sistemes de coordinació i col·laboració Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

15 www.catalunyaturisme.com I- TURISME DE CATALUNYA
Per conèixer en detall més informació de Turisme de Catalunya consulteu la Memòria d’activitats 2007 a: Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

16 II – LA PROMOCIÓ TURÍSTICA AVUI A CATALUNYA
Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

17 II- LA PROMOCIÓ TURÍSTICA AVUI A CATALUNYA
La promoció turística directa de Catalunya: El sector privat Les associacions i corporacions empresarials (cambres, patronals, ...) Entitats de promoció turística: Turisme de Catalunya, Diputacions provincials, ... d) Turisme de Barcelona, Consells Comarcals i entitats municipals,.... e) Turespaña A més cal tenir present la promoció efectiva realitzada per entitats, institucions que poden tenir una rellevància molt destacada: - Circuit de Catalunya - Futbol Club Barcelona - Institut Ramon Llull - Empreses líders i de prestigi - Personalitats, .... Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

18 II- LA PROMOCIÓ TURÍSTICA AVUI A CATALUNYA
Múltiples actors, múltiples iniciatives.... Finalitats similars Objectius complementaris Estratègies i prioritats promocionals diferenciades quant a mercats i instruments. Accions diverses MERCATS INSTRUMENTS Català - Fires Resta Estat - Workshops Resta Europa - Fam trips Resta Món - Press trips Publicitat Altres Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

19 Pla Estratègic del Turisme a Catalunya 2005-2010
II- LA PROMOCIÓ TURÍSTICA AVUI A CATALUNYA Pla Estratègic del Turisme a Catalunya Cal recordar que el Pla Estratègic defineix: a) 10 objectius genèrics b) 10 programes d’actuació c) 48 accions estratègiques concretes Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

20 II- LA PROMOCIÓ TURÍSTICA AVUI A CATALUNYA
En diversos programes del Pla hi ha accions directament vinculades al Màrqueting o a la Promoció:   Programa nº 2: Foment i integració de productes turístics Programa nº 4: Màrqueting i Promoció Programa nº 5: Modernització i millora de la informació turística Programa nº 6: Qualitat Programa nº 9: Enfortiment institucional i sectorial i marc normatiu Programa nº10: Comunicació i Sensibilització 2.1 Elaboració del Mapa Nacional de l’Oferta i dels productes turístics. 2.2 Creació Agenda Turística de Catalunya. 2.3 Creació grans rutes nacionals. 2.4 Foment de la xarxa de Centres d0Interpretació i Acollida Turística (CAT’s) 2.5 Categorització i priorització de productes i segments turístics. 4.1 Potenciació Marca Catalunya. 4.2 Definició i aplicació dels criteris de coordinació i jerarquització de les marques territorials. 4.3 Creació de l’Agència Catalana de Turisme. 4.4 Elaboració del Pla de Màrqueting de Turisme de Catalunya. 4.5 Creació del Portal Turístic de Catalunya. 5.1 Actualització i racionalització de la senyalització amb finalitats turístiques. 5.2 Tipificació, estructuració, consolidació integració de de la xarxa de les oficines d’informació. 5.3 Potenciació de l’ús d’altres eines d’informació: CPT’s i portal turístic. 6.1 Establiment criteris de qualitat en les administracions públiques. 6.2 Elaboració i promoció instruments adreçats a la millora de la qualitat. 6.3 Realització d’accions específiques de comunicació per a la promoció de l’oferta de qualitat. 9.1 Potenciació de la col·laboració i cooperació entre el sector públic i privat. 9.2 Creació d’un programa de foment i internacionalització de l’activitat turística. 9.3 Enfortiment del teixit empresarial. 9.4 Millora de les condicions de finançament de les destinacions turístiques. 9.5 Creació i consolidació de les entitats gestores de les marques turístiques. 9.6 Creació de la Jornada Professional del Turisme. 9.7 Reforma de la Llei de Turisme i adaptació del marc normatiu. 9.8 Estudi sobre la modernització dels establiments turístics. 9.9 Simplificació dels criteris turístics a la normativa sectorial que afecta el sector. 10.1 Elaboració de les directrius de comunicació sobre el posicionament turístic de Catalunnya. 10.2 Elaboració del Llibre d’Estil de Turisme de Catalunya 10.3 Disseny i impuls de campanyes comunicatives per a consolidar el prestigi del sector. 10.4 Sensibilitació de la societat catalana sobre la importància del sector. 10.5 Desenvolupament del pla de gestió i comunicació turística en situació de crisi. És a dir, de les 48 accions, un total de 12 estan relacionades directa o indirectament amb la Promoció i el Màrqueting turístic. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

21 II- LA PROMOCIÓ TURÍSTICA AVUI A CATALUNYA
Existència d’altres documents de referència: Pla Estratègic de Turisme de Barcelona (1990) i l’inici de l’actual plantejament estratègic de la ciutat per repensar el model turístic de la ciutat. Pla de Desenvolupament Turístic sostenible de les Comarques Gironines (1997), així com el document recentment aprovat. Nous projectes: Barcelona, Costa Brava Girona, Salou, Lloret, ... Múltiples plans estratègics locals, majoritàriament locals ... Escassetat de Plans de Màrqueting. TURISME DE CATALUNYA PETC + PAO PAO (Pla d’Acció i Objectius): document a curt termini que té com a objectiu definir el Pla d’Accions anual en el marc dels objectius i estratègies del Consorci. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

22 III – L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE
LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

23 Elements més destacats que aporta l’ACT
III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Elements més destacats que aporta l’ACT Compareixença parlamentària del Conseller Huguet del 28 de novembre de 2007 en la sessió de l’aprovació de la Llei de l’Agència. a) Punt de partida: Iniciativa presentada per diferents governs d’anteriors legislatures. Petició del sector empresarial (II Congrés de Turisme 2004). Una de les principals accions proposades al Pla Estratègic del Turisme a Catalunya Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

24 Elements més destacats que aporta l’ACT (ii)
III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Elements més destacats que aporta l’ACT (ii) b) Els dos pilars de la nova proposta: Co-responsabilització i Co- finançament (i): Model tradicional: protagonisme gairebé absolut del sector públic (Consorci Turisme de Catalunya i la majoria de les entitats de promoció) Nou model: co-responsabilització en la presa de decisions i en el co-finançament (Agència Catalana de Turisme) Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

25 Elements més destacats que aporta l’ACT (iii)
III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Elements més destacats que aporta l’ACT (iii) c) L’articulació orgànica del nou model basat en els dos principis anteriors, es basa en: A més de la Presidència, la Vice-presidència i la Direcció, l’Agència compta amb dos òrgans principals de govern: Consell General: òrgan de consulta, debat i participació. Integrat pels representants de totes les Administracions públiques competents en matèria de turisme i els sectors econòmics i socials interessats. Consell de Direcció: òrgan de direcció que assumeix el paper de motor de l’Agència. La participació al Consell de Direcció ve condicionada a una aportació econòmica a l’Agència. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

26 Elements més destacats que aporta l’ACT (iii)
III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Elements més destacats que aporta l’ACT (iii) El Consell de Direcció aplicarà els objectius i executarà les següents funcions de l’Agència Catalana de Turisme: Objectius: Desenvolupar la marca “Catalunya” com a paraigües d’altres marques que identifiquin la realitat turística de Catalunya. Promoure l’oferta turística adaptada a les necessitats dels turistes. Cercar la col·laboració entre tots els agents turístics vinculats a la promoció turística. Desenvolupar accions de promoció (convencional/ no convencional ...)i graduar la presència en els diversos mercats emissors. Cercar la màxima notorietat en les accions de comunicació i publicitat. Potenciar la promoció dels productes, serveis, segments de mercat i territoris que afavoreixin l’equilibri. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

27 Elements més destacats que aporta l’ACT (iii)
III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Elements més destacats que aporta l’ACT (iii) El Consell de Direcció aplicarà els objectius i executarà les següents funcions de l’Agència Catalana de Turisme: Funcions: Planificar, executar, coordinar i impulsar les accions de promoció de l’activitat turística a Catalunya. Fomentar les relacions entre les administracions que actuïn en matèria de promoció turística. Gestionar establiments o altres recursos, productes i serveis turístics de titularitat pública que li siguin encomanats. Afavorir processos de comercialització de productes i serveis turístics. Informar dels productes turístics de Catalunya i fer-ne difusió. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

28 Elements més destacats que aporta l’ACT (iv)
III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Elements més destacats que aporta l’ACT (iv) d) Beneficis de la col·laboració: Major capacitat d’interlocució davant tercers Major estabilitat a mig i llarg termini de les polítiques de promoció Major complicitat amb el conjunt del sectors privats Major coneixement i comprensió mútua Increment de la capacitat econòmica Captació d’interès del conjunt del sectors empresarials Millora de la posició front a la competència Major satisfacció del turista i dels intermediaris Millor adaptació a les necessitats i preferències dels turistes i dels intermediaris Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

29 Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya
III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya 0. Els reptes de la promoció turística a Catalunya transcendeixen àmpliament la missió, els objectius i el model de funcionament previst per a l’Agència Catalana de Turisme. En tot cas l’ACT és un instrument, un sistema de treball, una eina de gestió, una oportunitat per millorar la competitivitat turística de Catalunya. Preàmbul de la Llei Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

30 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (ii) 1. Necessitat de disposar de documents estratègics, a mig i llarg termini i consensuats, sobre els objectius i les prioritats promocionals dels territoris, de les marques vinculades amb la indústria turística. Cal dotar-se dels documents (si no existeixen) o actualitzar els documents existents. - Identificar Cal (consensuadament): - Prioritzar (periodificar) - Assignar responsabilitats Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

31 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (iii) 2. Esforç en coordinar objectius, estratègies i accions. La consideració i guiatge del Pla Estratègic del Turisme a Catalunya en l’elaboració dels plans estratègics de marques, territoris és fonamental. Coordinació de les accions de promoció. Necessitat d’arribar a una major coordinació d’actuacions, es concreta en l’àmbit institucional i en l’empresarial. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

32 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (iv) 3. Dels Plans Estratègics als Plans de Màrqueting. Cal concretar les estratègies, les accions, per territoris, productes, segments, instruments promocionals,.... i recursos. Definir una estratègia consensuada a mig i llarg termini de mercats geogràfics (curta, mitja i llarga distància) i segments de mercat. L’ACT és una bona oportunitat per definir un camp de joc que faciliti aquest plantejament estable i consensuat. Pla de Màrqueting de l’ACT Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

33 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (v) 4. Coneixement de mercat. Únicament amb informació rigorosa, actualitzada i segmentada es pot articular una promoció sòlida, amb objectius clars i no erràtica. L’estudi sobre el posicionament de la marca Catalunya i de la resta de marques és un bon exemple. O els estudis sobre la demanda a l’aeroport de Girona. Importància dels estudis locals, dels observatoris, centres d’estudi, laboratoris,....: - Observatori de Turisme de Catalunya - Irtuca Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

34 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (vi) 5. Ampliar la col·laboració públic-privat en les entitats de promoció. Avançar en el compromís econòmic per part del sector privat en les entitats de promoció en programes i accions concretes. Avançar en la invitació real per part dels responsables polítics a integrar-se en la definició de les estratègies promocionals. ) Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

35 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (vii) 6. La definició dels papers (drets i deures) dels membres de l’ACT. - El paper dels membres del Consell - El paper del Consell de Cambres (i de les Cambres de Comerç) - El paper de les entitats de promoció Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

36 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces de fons -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (viii) Alineació amb la política turística del Departament / DGT. Creació i desenvolupament de productes turístics Mapa d’intanglibles Pladetur ... Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

37 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (ix) 8. Des de la perspectiva dels instruments / entorn. Necessitat d'aprofundir en internet i en les TIC aplicades al turisme. Pas de les webs informatives a les webs de les persones. b) Necessitat d’avançar en l’anàlisi i l’avaluació del retorn de la inversió promocional: ampliació a totes les entitats i organismes. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

38 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces de fons -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (VIII) Des de la perspectiva de la demanda. a) Canvis en les preferències i hàbits del consumidor. b) De l’economia dels serveis a l’economia de l’experiència (UNWTO. Tourism 2020 vision). Recerca d’experiències reals i autèntiques. Segons R. Carter, Crystal Holidays (TUI Group) “Our clients are no longer as interested in destinations. They want experiences. They want to do things”. c) En un món cada vegada més globalitzat i un món homogeneitzat els destins diferenciats i amb identitat única tenen moltes oportunitats d’èxit. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

39 III- L’AGÈNCIA CATALANA DE TURISME I ELS REPTES DE LA PROMOCIÓ A CATALUNYA
Reptes i amenaces de fons -oportunitats-, de la promoció turística a Catalunya (IX) Des de la perspectiva de l’entorn global. a. Factors ambientals b. Afectació de la crisi global. Factors estretament vinculats ja que de fet una de les causes de la crisi és la crisi energètica. Congrés de Turisme de Catalunya. Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008.

40 Ignasi de Delàs Director de Turisme de Catalunya Lloret de Mar, 16 de setembre de 2008


Descargar ppt "L’Agència Catalana de Turisme: oportunitats i perspectives"

Presentaciones similares


Anuncios Google