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Herramientas. Introducción zLes interfícies gràfiques requereixen que el programador manipuli gràfics complexes, dispositius d'entrada asincrons, una.

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1 Herramientas

2 Introducción zLes interfícies gràfiques requereixen que el programador manipuli gràfics complexes, dispositius d'entrada asincrons, una interfície d'interacció lliure zEn un futur immediat veu, reconeixement de gestos, incorporarán agents en forma d'assistents personals, elements multimedia zEs necessari disposar d'eines que ajudin en el disseny. zHi han hagut progressos significatius

3 Objetivos zConocer las arquitecturas de los sistemas interactivos zConocer las diferentes técnicas de construcción de prototipos zConocer los diferentes tipos de herramienta de soporte a la implementación zAprender a razonar que herramienta utilizar durante el desarrollo

4 ¿ Que son? zHerramientas que ayudan a un desarrollador a convertir especificaciones de interfase en un sistema interactivo y que implementan todas las fases de un sistema interactivo; prototipaje, implementación, test, mantenimiento y mejoras

5 Sistemas interactivos Arquitecturas zSeeheim zModelo vista-controlador zSistema multiagente

6 Arquitectura Modelo Seeheim

7 Arquitectura Modelo vista-controlador

8 Modelo vista controlador zModelo: El modelo refleja la estructura del modelo conceptual. Modelo de usuario. El modelo es la información que manipula la aplicación, la representación de los objetos reales. zVista: Comparte la misma estructura y se encarga de la presentación sobre los dispositivos de salida (gráficos) del modelo de forma tangible. Representación visual. zControlador: Gestiona los eventos del usuario (dispositivos lógicos y eventos). Recibe los eventos, los interpreta y decide qué realizar con los mismos.

9 Arquitectura Multiagente zAbstracción: Representa la semántica de la aplicación. zPresentación: Gestiona las entradas/salidas zControl: Gestiona la el diálogo y la correspondencia entre la aplicación y presentación.

10 Gestión de eventos zLos eventos es el principal mecanismo para la comunicación entre el usuario y el sistema interactivo yEventos de entrada. Son los generados por el usuario. Clasificación: yEventos del ratón. El evento del ratón siempre posee la posición actual del ratón. yTeclado. Se puede considerar un array de botones de ratón (uso de modificadores)

11 Eventos Servidor Leer entrada Procesar entrada Salir? Aplicación cliente Mac

12 Eventos Modelo basado en notificación Registrar callback Con notificación inicio Llamar notificador fin Procesar evento Leer entrada Enviar al callback apropiado Callback request quit no si

13 Sistema de ventanas Niveles Hardware Sistema operativo Sistema ventanas Toolkit UIMS

14 Toolkit zLos toolkit suministran al programador rutinas de alto nivel que definen técnicas de interacción usuales denominadas controles (widgets) zEjemplos ybotones (ON/OFF), entrada de literales, ventana Pull-down, Pop-Up, Iconos, deslizadores, Ventanas formularios (para introducción de datos) yPodemos crear elementos estructurados en jerarquías (menus cascada). Cada widget posee una apariencia específica (look) y comportamiento (feel), junto a un conjunto de rutinas para manipular su configuración

15 Generadores de IU zSituados por encima de los toolkits, suministran un entorno WYSIWYG para la creación del GUI. yPrototipado rápido. Se indican las llamadas apropiadas a la aplicación para cada elemento del interface yGeneración del código del IU en el toolkit nativo soportado (Motif, Windows, etc.).

16 UIMS zLos UIMS se usan para describir aquellas herramientas software que permiten al diseñador crear un IU completo sin necesidad de usar un lenguaje de programación tradicional zPermite el diseño interactivo y genera el código correspondiente para la plataforma deseada. zSe basa en el concepto de independencia de I.U. (análogo al concepto de DBMS) zSe basa en la de separación de los aspectos de diseño lógico de la implementación

17 Esquema d'un sistema de finestres

18 Sistemas de ventanas zWindows zOS/2 zUNIX zMacIntosh

19 Estructura Windows

20 Entorns de desenvolupament Windows zEntornos de desarrollo basados en C. xMicrosoft Visual C++ xBorland C++ xetc..

21 Microsoft Visual C++ zEs un joc deines integrat per implementar i depurar aplicacions Windows i llibreries. zDesenvolupament d'aplicacions ANSI C i C++. zIncorpora una llibreria de classes. zDisposa deines per editar recursos com caixes de diàleg, menús, barres deines i controls. zVersió 1.5 soporta el desenvolupament en Windows 16 bits. zVerió 2.0 desenvolupament d'aplicacions en 32 bits. yAPI estandard tant per Windows'95 com per Windows NT.

22 Que són les clases base de Microsoft zÉs un marc daplicació, que és una col·lecció integrada de components de programari orientat a objectes que ofereix tot el necessari per a poder fer una aplicació genèrica zUna llibrería de classes éss un conjunt de classes C++ relacionades entre si, que es poden utilitzar en una aplicació

23 Classes base zUna interficie orientada a objectes per Windows permet desenvolupar aplicacions d'una forma mes intuitiva que la forma tradicional z Estan estretament lligades a objectes com finestres, quadres de diàleg. botons, caixes de text, context de dispositiu i dispositius gràfics com llapis, brotxes, etc

24 Que són les RAD zTenen un cicle de desenvolupament més ràpid, flexible permetent anar del prototip a l'aplicació definitiva. zUn usuari final ben format, pot desenvolupar aplicacions zExemples: yVisual Basic yDelphi yUniface

25 Visual Basic zEntorno de desarrollo visual que integra el diseño de la interfase de usuario con codigo Basic que procesan las acciones del usuario zObjeto tiene propiedades que se pueden modificar a través de una barra de propiedades zLos eventos permiten añadir módulos escritos en Basic para procesar las acciones del usuario

26 X-Windows UNIX zS'ha convertit en l'estandard industrial dintre de l'entorn UNIX per aplicacions basades en finestres. zUn dels factors diferencials de X-Windows respecte de Windows per exemple, es que no inclou un estil específic d'interfície d'usuari, sinó que suporta un conjunt extens d'eines per desenvolupar interfícies

27 Componentes X-Windows

28 Llibrería Xlib zXlib es la llibreria de procediments de sistema que consisteix amb una colecció de funcions C que s'utilitzen per fer gràfics i finestres. zXlib defineix un conjunt extens de funcions que dona accés i control de la pantalla, finestres i dispositius d'entrada. zEncara que es pot utilitzar per que programes es de molt baix nivell i es bastant pesat de programar.

29 Intrinsics i conjunts de widgets zEl joc d'eines de X consisteix de dos parts: Una capa coneguda com els Xt intrinsics i un conjunt de components de la interficie d'usuari coneguts com widgets. yEl conjunt de widgets X consisteix en components de la interficie d'usuari, incloent barres de desplaçament, menús i botons, mentre que els intrinsics es donen un marc que permet en el programador combinar aquests components per donar una interficie d'usuari complerta.

30 Motif i Open Look zEls dos jocs d'eines més populars

31 Juego de herramientas MOTIF zMotif està dissenyat d'acord amb les normes CUA, el que permet una transició immediata des de els entorns PC a un entorn d'estació de treball. La compatibilitat amb les normes CUA permet una equivalència de teclat per entorns sense ratolí

32 Open Look zEsta suportat per AT&T i té un estil propi, diferents de tots els altres, per exemple les barres de desplaçament utilitzats en Open Look son diferents dels utilitzats en altres sistemes. Utilitza la imatge d'un ascensor en un cable amb ancles superiors i inferiors com a representació visual. z Open Look introdueix nova terminologia i comportament que no ha estat gaire usat fins ara com "push pins" i "button stack".

33 Builder Xcessory zEs una eina de desenvolupament dinterficies per Motif de Integrated Computer Solutions que permet implementar interficies Motif ràpida i eficientment. z Disposa deines per organitzar el projecte, permet desenvolupar tant en C com en C++, permet implementar aplicacions internacionalitzades.

34 OS/2 i Presentation Manager zPresentation Manager es l'entorn gràfic de OS/2. La interficie d'usuari de Presentation Manager es la mateixa que utilitza Windows i esta basat en les normes CUA. zPer implementar aplicacions existeix un conjunt d'eines de desenvolupament que permet desenvolupar aplicacions utilitzant el llenguatge C.

35 Java zBorland Jbuilder zCosmo Code zIBM VisualAge for Java TM zMetrowerks CodeWarrior zMicrosoft VisualJ++ zSun Java TM WorkShop TM SuperCede Sybase PowerJ

36 Multiplataforma zEls conjunts d'eines multiplataforma en principi son les ideals per que permeten el desenvolupar programes independentment de la plataforma final. zUna de les mes conegudes es XVT que permet la construcció d'aplicacions en Windows, Windows NT, OS/2 Presentation Manager, Open Look, Motif. i sistemes orientats a caràcters.

37 3D zVRML zTiempo real zRealidad virtual

38 Computación ubicua Dispositivos Java zInformation appliances yTarjetas yDispositivos embebidos yRTOS yEtc..

39 Computación ubicua Windows CE zWindows CE es un sistema operativo multiplataforma de Microsoft, diseñado como un sistema multihilo, completamente preemptive y multitarea para plataformas con recursos limitados zSu diseño modular permite adaptarlo a productos que varían desde dispositivos de consumo electrónico a controladores industriales especializados

40 Realidad aumentada

41 Conclusiones zActualmente vamos a más alla del desktop zEsto implica el uso de nuevos paradigmas y por tanto nuevas herramientas


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