La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La rutina diaria Capítulo 5 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La rutina diaria Capítulo 5 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc."— Transcripción de la presentación:

1 La rutina diaria Capítulo 5 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.

2 Capítulo 5 Capítulo 5 La rutina diaria Así se dice Así se forma Cultura La rutina diaria El trabajo Reflexive verbs Adverbs The preterit of regular verbs and ser/ir The preterit of regular verbs and ser/ir Direct-object pronouns España contemporánea: Herencia y modernidad España contemporánea: Herencia y modernidad Los días festivos Artes ornamentales: Los azulejos de España

3 Por la mañanaPor la noche

4 Así se dice: La rutina diaria Por la mañana

5 Así se dice: La rutina diaria Por la mañana

6 Por la noche

7

8 Así se forma 1: Reflexive verbs Reflexive actions are performed by people to themselves are often expressed by verbs describing daily routine or personal care activities Express reflexive actions in Spanish with the reflexive pronouns me, te, se, nos, os, se (myself, yourself, himself, etc.) with a conjugated verb (lavar, bañar, levantar, etc.) Carlos baña a su hermanito. (nonreflexive) Carlos bathes his little brother. Carlos se baña. (reflexive) Carlos bathes himself.

9 Conjugation of reflexive verbs (yo) (tú) (usted, él, ella) (nosotros/as) (ustedes, ellos, ellas) vist vest vist me te se Nos se vestirse (i, i) (to get dressed) o es e imos en

10 Placement of reflexive pronouns One Verb- only One Place: the reflexive pronoun is placed immediately before the conjugated verb. Me despierto a las seis. TWO VERBS (compound Verb) TWO OPTIONS: with an infinitive or present participle (-ando/-iendo), the reflexive pronoun always may be placed before the conjugated verb Me tengo que levantar temprano. or attached to the infinitive or present participle. Tengo que levantarme temprano. Estoy duchándome ahora.

11 Reflexive verbs with stem change Note that some stem-changing reflexive verbs have a stem change in the present participle: e i: vestirse vistiéndose divertirse divirtiéndose o u: dormirse durmiéndose

12 La rutina de Camila Talk about Camilas morning routine by describing what shes doing in each drawing. Modelo: Camilara se despierta a las ocho de la mañana

13 Así se forma 2: Adverbs An adverb tells how, how much, how often, when why, or where an action takes place. Some adverbs you already know are: ahora, hoy, mañana, tarde, aquí, allí, bien, mal, muy, a veces, nunca, and siempre. Other adverbs are formed by adding –mente to an adjective. Add -mente to adjectives ending in -e or a consonant. posible posiblemente personal personalmente Add -mente to the feminine singular form of adjectives ending in -o/-a rápido rápida rápidamente tranquilo tranquila tranquilamente Adjectives with written accents maintain the accent in the adverbial form. rápido --> rápidamentefácil --> fácilmente

14 Así se forma 2: Adverbs Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Some common adverbs: constantementeconstantly desafortunadamenteunfortunately fácilmenteeasily frecuentementefrequently generalmentegenerally inmediatamenteimmediately lentamenteslowly normalmentenormally personalmentepersonally posiblementepossibly probablementeprobably rápidamenterapidly recientementerecently tranquilamentepeacefully

15 Practice adverbs Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Moving about the classroom, ask people these questions and write down their answers. Make sure others use adverbs in their responses. 1. En general, ¿te acuestas tarde o temprano? 2. Cuando vas a clase, ¿con qué velocidad caminas? 3. ¿Qué tiempo hace en tu ciudad en diciembre? 4. En general, ¿qué haces los fines de semana? 5. ¿Alguna vez duermes la siesta? 6. ¿Qué vas a hacer el próximo verano? 7. ¿Cuántas veces por semana comes en la cafetería de la universidad?

16 Así se dice: Algunas profesiones

17 Así se forma 3: The preterit of regular verbs and ser/ir The preterit tense is used to talk about actions in the past we view/perceive as complete, Me levanté a las ocho y desayuné. I got up at eight and had breakfast. ¿Cuándo volviste? When did you return? Volví a la una. I returned at one. or past actions with a specific beginning, an end or both. Estudié en la biblioteca por dos horas. I studied at the library for two hours. Comencé a estudiar a las tres. I began to study at three. Terminé a las cinco. I finished at five.

18 The preterit of regular verbs and ser/ir. (yo) (tú) (usted, él, ella) (nosotros/as) (ustedes, ellos, ellas) estudi é aste ó Amos aron volv í iste ió Imos ieron sal í iste ió imos ieron estudiarvolversalir

19 Verbs with spelling changes in the preterit and ser/ir Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. fui, fuiste, fue, fuimos, fuisteis, fueron Ser and ir have identical but irregular preterit endings; context clarifies which verb is meant. ser ir Leer (to read) and oír (to hear) have spelling changes in the 3rd person forms (i>y). leer: oír: leí, leíste, leyó, leímos, leísteis, leyeron oí, oíste, oyó, oímos, oísteis, oyeron

20 Verbs with spelling changes in the preterit Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. -gar -car -zar g gu c qu yo jugué, yo llegué, yo toqué, yo busqué, z c jugar llegar tocar buscar abrazar almorzar yo abracé, yo almorcé, tú jugaste,… tú llegaste,… tú tocaste,… tú buscaste,… tú abrazaste,… tú almorzaste,… Verbs ending in -gar, -car, and -zar change spelling only in the yo form of the preterit.

21 Practice the preterit of regular verbs and ser/ir Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Complete these sentences using the preterit: --Anoche, (nosotros) _____ (volver) de vacaciones. --¿Adónde _____ (ir) Uds.? --(Nosotros) _____ (ir) a Puerto Rico. --¿A qué hora _____ (volver) (Uds.) ayer? --¿(Tú) _____ (jugar) en la playa? -- Sí, (yo) ____ (jugar) mucho al vólibol. Me _____ (divertir) mucho. --¿(Uds.) _____ (tomar) fotos? --Sí, (nosotros) _____ (tomar) muchas fotos. Te las voy a enseñar. --¿(Tú) _____ (ir) a algún restaurante? --Sí, (yo) _____ (ir) a varios restaurantes, todos muy buenos. --Me _____ (gustar) mucho Puerto Rico. --¿(Uds.) _____ (salir) mucho por la noche? --¡Sí, (nosotros) _____ (salir) bastante! _____ (comer) y _____ (bailar) mucho. --¡Qué bien! (Uds.) se _____ (divertir) mucho. Me alegro.

22 Así se forma 4: Direct-object pronouns Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. identify people or things that directly receives the action of the verb. answer the questions who/whom? Vi a Laurie. La vi en el gimnasio. answer the questions what? Laurie compró el champú. Lo compró ayer.

23 Direct object pronouns meCarlos no me llamó.Carlos did not call me. te¿Te llamó Carlos?Did Carlos call you? loNo lo conozco. (a Juan/ a Ud., m.) No lo tengo. (el libro) I dont know him/you (m.). I dont have it. (m.). laJuan la conoce. (a Lola / a Ud., f.) Juan la come. (la fruta) Juan knows her/you. (f.). Juan eats it (f.). nosLaurie nos visitó anoche.Laurie visited us last night. os¿Quién os visitó?Who visited you (pl.)? losVoy a llamarlos. (a ellos/a Uds., m.) Voy a preparalos. (los cafés) I am going to call them/you. (m.). I am going to prepare them. (m.). lasPedro las admira. (a ellas/a Uds. f.) Pedro las va a preparar. (las bebidas) Pedro admires them/you. (f.). Carlos is going to prepare them (f.).

24 Direct object pronouns Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc. Posición de los pronombres de objeto directo The direct-object pronoun is placed immediately before a conjugated verb. Lo compré. I bought it. If a conjugated verb is followed by an infinitive or present participle (-ando/-iendo form), place the direct-object pronoun either immediately before the conjugated verb or after and attached to the infinitive or present participle. It cannot be placed between both forms. Voy a invitarla. oLa voy a invitar. I am going to invite her. Estoy llamándola. o La estoy llamando. I am calling her.

25 Practice direct-object pronouns Complete these dialogues: --¿Compraste los regalos?--¿Leíste tu libro? --Sí, ___ compré ayer.--Sí, ___ leí. --¿Viste a Carlos anoche?--¿Comiste todas las galletas? --No, no ___ ví.--Sí, ¡___ comí todas! --¿Preparaste la cena?--¿Pediste el menú? --Sí, ___ preparé.--Sí, ___ pedí. --¿Vas a ver a tus amigos?--¿Quieres hacer las compras? --No, no voy a _____.--No, no quiero _____. --¿Estás leyendo esta revista?--¿Están haciendo la tarea? --No, no ___ estoy leyendo. --No, no ___ estamos haciendo. --¿Te gusta ver ese programa de televisión?--¿Vas a invitar a mis primas? --Sí, me gusta _____.--Sí, voy a _____.


Descargar ppt "La rutina diaria Capítulo 5 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc."

Presentaciones similares


Anuncios Google