La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

La intel·ligència emocional

Presentaciones similares


Presentación del tema: "La intel·ligència emocional"— Transcripción de la presentación:

1 La intel·ligència emocional
Com ajudar a millorar la intel·ligència emocional dels nostres fills.

2 Fa uns anys .... Pronosticar l’ èxit en la vida professional sempre es valorava a través de las habilitats que mesura el coeficient intel·lectual clàssic (lingüística, lògica i matemàtica).

3 de 7 tipus d’intel·ligència.
Actualment, el concepte d’ intel·ligència s´ha reinventat, ja que no es defineix només mitjançant les antigues categories. Actualment ja es parla de 7 tipus d’intel·ligència.

4 Les set intel·ligències
Matemàtica o racional Visual o espacial Verbal o auditiva Musical o rítmica Cinestèsica o del moviment Intrapersonal o de la meditació Interpersonal o de la comunicació

5 LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL
A l’any 1996 en Daniel Goleman va publicar el seu llibre “La intel·ligència emocional” on ens va fer adonar de la importància d’aquest tipus d’intel·ligència.

6 La intel·ligència emocional
ens ajuda a gestionar les emocions per millorar les relacions i això implica: • Conèixer-se a un mateix i identificar els seus sentiments. • Automotivar-se de manera positiva. • Controlar els impulsos. • Millorar les qualitats d´ empatia i comunicació.

7 La intel.ligència emocional

8 Anem al que ens interessa
Els nostres fills ...

9 Ja tenim un/a nen/a Ja tenim en Jordi o a la Cristina al món.
Són una meravella.

10 En els primers mesos .... . Comencen a donar mostres de les seves emocions.

11 Ja comencen a fer i a desfer.
Aprenen a experimentar conductes noves. I això pot comportar emocions variades.

12 Comença l’escola .... I alguns neguits per als nens.
Les preocupacions per a les mares i els pares. I alguns neguits per als nens.

13 CONFLICTES A L’ESCOLA Poden aparèixer alguns problemes:
Baix rendiment. Problemes conductuals. Relació difícil amb els companys.

14 ELS PROBLEMES A CASA S’INCREMENTEN
SEMPRE VOL TENIR LA RAÓ. MAI NO EM FA CAS. NO VOL ANAR A DORMIR A L’HORA. LA SEVA HABITACIÓ ESTÀ DESENDREÇADA. CONTESTA MALAMENT. .....

15 LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL i el tracte amb els nostres fills
En el tracte amb els nostres fills és necessari demostrar una alta intel·ligència emocional.

16 CARTA D’UNS PARES AL SEU FILL

17 Algun d i a , quan els meus fills siguin prou grans per entendre la lògica del procedir dels seus pares, els diré: Et vam estimar tant com per preguntar - te on anaves, amb qui i a quina hora tornaries a casa .

18 Et vam estimar tant com per insistir que fessis estalvis per comprar-te la bicicleta que volies, encara que nosaltres, els teus pares, poguéssim comprar-te-la.

19 Et vam estimar tant, com per callar i deixar que descobrissis que el teu nou i millor amic era un poca-solta. Et vam estimar com per fastiguejar-te i estar sobre teu, durant dues hores, mentre endreçaves la teva habitació, una feina que ens hagués costat un quart d’hora. Et vam estimar tant com per deixar-te veure les nostres desil·lusions, les nostres llàgrimes, perquè havies d’entendre que no som perfectes.

20 Et vam estimar tant com per deixar que assumissis les teves responsabilitats, malgrat els càstigs, que a vegades, ens trencaven el cor. Però sobretot, et vam estimar tant com per dir-te: «NO», quan sabíem que ens odiaries per això. Aquestes van ser les nostres lluites més difícils. Però, avui, estem contents perquè vam guanyar-les i, al final, també tu les vares guanyar. I, un dia, quan els teus fills siguin prou grans per entendre la lògica dels seus pares, tu els diràs:

21 Els teus pares són dolents. Els meus sí que ho eren
Els teus pares són dolents? Els meus sí que ho eren! Eren els pares més dolents del món! Quan altres nens menjaven caramels, ells em deien que no eren bons per a les dents. Quan els altres nens esmorzaven pastissets i galetes, jo havia de menjar entrepans fets a casa, i els nostres dinars i sopars eren ben diferents als dels amics que tenia.

22 La meva mare volia saber en tot moment on era, com si fos un presoner
La meva mare volia saber en tot moment on era, com si fos un presoner. Volia saber qui eren els meus amics i què fèiem quan no ens veia. Em costa acceptar-ho però em va esclavitzar: havíem de rentar plats, parar taula, anar a tirar les escombraries, arreglar les joguines i tota classe de treball forçats que no pots imaginar-te.

23 Per culpa d’ells, no vàrem tenir experiències com molts altres nens, insistien en què havíem de dir la veritat, únicament la veritat. Quan arribàrem a la pubertat: t’ho ben juro, ens podien llegir el que pensàvem! Era desesperant viure amb ells: renta’t les dents, renta’t les mans, estudia, ja has fet els deures?. Una autèntica passada! A vegades, tenia ganes de fugar-me de casa!

24 Si sèiem malament, es posaven furiosos. No pots imaginar-te quina vida!
Per culpa seva, mai vàrem provar la droga, no vàrem tenir massa problemes amb l’alcohol, ni vàrem ser uns destralers de carrer. Per culpa seva mai ens vàren ferir ni en el cos ni en l’ànima i, també, ens va fer conèixer els valors. Tot per culpa seva!

25 Ara, ja ho veus, som a casa nostra, ben educats, adults, intentant ser honestos i procurem fer tot el possible per ser tant dolents com ho van ser els nostres pares, perquè ja sabem que el nostre món el que necessita és... Més pares dolents com els nostres!

26 Gràcies, pares!

27

28 LA FAMÍLIA COM A MODEL Des del mateix dia del naixement mare i pare actuen com el seu primer referent. Els models dels pares per als fills és molt important.

29 FUGIR DE QUATRE PERILLS ...
El perfeccionisme El permisivisme El sobreproteccionisme La projecció

30 ALGUNES RECEPTES MÀGIQUES D’ALTA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL
A continuació ... ALGUNES RECEPTES MÀGIQUES D’ALTA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL

31 CAS 1 ES QUEIXA PLORANT I CRIDANT

32 Al supermercat vol que li comprem alguna cosa i s’enrabia si no ho fem.

33 CAS 2 LA LAURA DEMANA UNA COSA IMPOSSIBLE
LA LAURA VOL UN ÀNEC.

34 Un ànec a casa no el volem

35 CAS 3: RONDINA SENSE PARAR
Cada setmana en Jordi es va a punxar

36 Pel camí es queixa del mal que li fan.
El seu pare li diu: 1.Vinga no n’hi ha per tant! 2.Has de plorar per això? 3.La teva germana mai no es queixa quan la punxen! 4.Et portes com un nen de quatre anys! 5.Més val que t’hi aconstumis, encara en tens 10 més.

37 COM ET SENTIRIES SI ET DIGUESSIN AIXÒ?
1.MOLT PITJOR. 2.FRUSTRAT I EMPIPAT. 3.ENRABIAT. 4.A PUNT DE MOSSEGAR.

38 CAS 4: VA DE PARES ... Renyen, criden, insulten, donen sermonets,...

39 Les persones amb intel·ligència emocional eviten
COSES QUE NO SÓN ÚTILS I DE VEGADES FEM: 1.RETRETS 2.INSULTS 3.AMENACES 4.ORDRES 5.SERMONS 6.ADVERTIMENTS

40 PER EXEMPLE ..... 1.Quantes vegades t’he de dir que no toquis la paret. No veus que s’embruta? 2.Menges com un porquet!! 3.Torna a tocar el gerro i et donaré una cleca! 4.Vull que ordenis la teva habitació ara mateix!!! 5.Veig que no comprens la importància de ser ben educat. És molt important ... 6.Posa’t la jaqueta!. No veus que fa fred?

41 I ells què en pensen? 1.La paret és més important que jo!!
2.Té raó sóc un porquet. I no milloro! 3.Tocaré el gerro quan no em vegis!!! 4.Ho hauria de fer sense que m’ho digués. 5.No em ratllis!! Calla d’una vegada! 6.La propera vegada no portaré ni el jersei!!

42 FA LES COSES SENSE RUMIAR
CAS 5: ÉS UN TABALOT FA LES COSES SENSE RUMIAR I després les ha de repetir

43 Ex: Fa els deures de qualsevol manera i després els ha de repetir.

44 I ARA UN EXERCICI EN GRUP ...

45 ES QUEIXA PLORANT I CRIDANT (al supermercat vol que li comprem...)
LA LAURA DEMANA UNA COSA IMPOSSIBLE (vol un ànec) Cada setmana en Jordi es va a punxar i rondina pel camí Fa els deures a correcuita i després els ha de repetir. Els pares renyen, criden, insulten, ...

46 Haurem de tornar a aprendre a dir “NO”

47 I a entendre que el permisivisme no és una bona manera d’educar en la responsabilitat.

48 I a assumir la responsabilitat de l’educació dels nostres fills

49

50 CALDRÀ EVITAR LA SOBREPROTECCIÓ

51 RECEPTA MÀGICA Nº 1 QUAN LES EMOCIONS EL GUANYEN
Per ex. No troba una joguina CALMA’T. EXPLICA’M QUÈ ET PASSA EXPLICA’M COM ET SENTS BUSCA SOLUCIONS QUINA ÉS LA MILLOR? POSA-LA EN MARXA!!! ACTIVEM EL SEMÀFOR

52 O també, per als més petits ...
Dibuixa’m el teu enfadament

53 FER UNA LLISTA DE DESITJOS.
RECEPTA MÀGICA Nº 2 “M’HO APUNTO A LA LLIBRETA.” FER UNA LLISTA DE DESITJOS.

54 RECEPTA MÀGICA Nº 3 EN JORDI VA CADA SETMANA A PUNXAR-SE
Pel camí es queixa del mal que li fan. El seu pare respon: Pel que dius et fan força mal. Deu ser molt empipador. Vaja, quina molèstia. T’entenc! Aquest dolor no li agradaria a ningú. No és fàcil aguantar cada setmana la punxada. Estaràs content quan s’acabin.

55 RECEPTA MÀGICA Nº 3 EN GENERAL ... 1.ESCOLTAR-LO AMB ATENCIÓ
2.RECONÈIXER ELS SEUS SENTIMENTS AMB EXPRESSIONS DEL TIPUS: “VAJA!”, “BUFA!”, “JA VEIG”, ... 3.DONAR NOM AL SEU SENTIMENT. “JA VEIG QUE ESTÀS ENFADAT”. 4.CONCEDIR-LI ELS SEUS DESITJOS EN FANTASIA.

56 RECEPTA MÀGICA Nº 4 Caldrà que AVANCI PEL CAMÍ SEGÜENT:
1) Què vull fer? 2) De quantes maneres puc fer-ho? 3) Quina és la millor? 4) Com m’ha sortit? 5) Com podria fer-ho millor?

57 UNA ALTRA RECEPTA MÀGICA
Posar un cartell pot ser una solució creativa. Veiem-ne alguns exemples

58 Abans d’obrir-me respon:
CARTELL 1 Abans d’obrir-me respon: Has fet els deures? Signat: La tele.

59 CARTELL 2 Benvolguda Anna, no he sortit al carrer des del matí.
Em podries treure un ratet? Signat: FREDY

60 CARTELL 3 LA MARE LECTURA DE CONTES A LES 9
ES CONVIDA A TOTS ELS NENS QUE TINGUIN LES DENTS NETES I PORTIN EL PIJAMA POSAT. SIGNAT: LA MARE

61 I ara .... Rumiem el perquè de les coses.

62 COM REACCIONEM? ESTÍMUL EXTERN ALTERNATIVES? INTERPRETACIÓ DECISIÓ

63 PODEN MODIFICAR LES CONDUCTES
LES EMOCIONS PODEN MODIFICAR LES CONDUCTES estímul interpretació alternatives? conducta emocions

64 SI ELS NOSTRES FILLS SÓN MÉS GRANS ...

65 EVITA GENERALITZAR Sempre Mai Tothom Ningú

66 EVITA CONFONDRE LA CONDUCTA AMB LA IDENTITAT La teva habitació està molt bruta. Ets un garrí.

67 És interessant ... ACOSTUMAR-SE A DONAR MISSATGES “jo”: - m’agradaria que ....

68 És interessant ... Posar una barrera quan calgui: “Demà en parlarem”.

69 És interessant ... RECONÈIXER ELS SENTIMENTS:
“ara estic massa enfadat, no podria raonar amb criteri”.

70 És interessant ... Veure el problema sota tres posicions: La de l’adult La del noi/noia La d’un conegut

71 CARTA D’UN FILL A TOTS ELS PARES I MARES DEL MÓN

72 No em donis tot el que demano
De vegades només demano per veure fins on puc arribar.

73 No em cridis Et respecto menys quan ho fas i m’ensenyes a cridar a mi també. I jo no ho vull fer.

74 No em donis sempre ordres
Si en lloc d’ordres, em demanes les coses, jo les faria més ràpid i de gust.

75 Compleix les promeses, bones o dolentes
Si em promets un premi, dóna-me’l; però també si és un càstig.

76 No em comparis amb ningú, especialment amb els meus germans
Si tu em fas sentir millor que els altres algú patirà; si em fas sentir pitjor que els altres, seré jo qui patirà.

77 No canviïs d’opinió tan sovint sobre el que he de fer.
Decideix i manté aquesta decisió.

78 Deixa’m valer-me per mi mateix
Si ho fas tot per mi jo mai no podré aprendre.

79 No diguis mentides davant meu
Ni em demanis que jo en digui per tu. Em fas sentir malament i perdré la confiança en el que dius.

80 Quan faci alguna cosa dolenta, no m’exigeixis que et digui perquè l’he feta
De vegades ni jo mateix ho sé.

81 Quan estiguis equivocat en alguna cosa, accepta-ho
Creixerà l’opinió que tinc de tu i m’estaràs ensenyant a admetre les meves errades.

82 Tracta’m amb la mateixa amabilitat amb que tractes els teus amics
Que siguem família no vol dir que no puguem ser també amics.

83 No em diguis que faci una cosa si tu no la fas
Jo aprendré del que tu facis, encara que tu no ho diguis. Però mai faré el que diguis i tu no facis.

84 Quan t’expliqui un problema meu no em diguis “això no té importància”
Tracta de comprendre’m i ajudar-me.

85 No em miris com creus que sóc
Mira’m com t’agradaria que fos.

86 Estima’m. I diga-m’ho A mi m’agrada sentir-t’ho dir, encara que tu no creguis necessari dir-m’ho.

87 I PER ACABAR ... UNES FRASES QUE ET FARAN RUMIAR

88 Vés fins on arribis a veure i, quan hi arribis, t’adonaràs que encara hi pots veure més lluny.

89 La foscor més gran del món pot ser il·luminada per una humil espelma.

90 MAI, MAI, MAI NO ET DONIS PER VENÇUT

91 TOT ESTÀ PER FER ... TOT ÉS POSSIBLE.

92 Les coses millors i més boniques del món no poden veure’s ni tocar-se, però se senten en el cor.

93 Enfadar-se és molt fàcil
El que costa és enfadar-se: amb la persona adequada, en el moment precís, amb la intensitat exacta, per un motiu justificat i de la manera més convenient.

94 Només quan rumiem tot el que ens costen els nostres fills, ens adonem del deute que tenim amb els nostres pares.

95 RECOMANEM 1.DANIEL GOLEMAN La intel·ligència emocional
Ed. Kairós. 1996 2.LAWRENCE SHAPIRO La inteligencia emocional de los niños Grupo Zeta. 1997


Descargar ppt "La intel·ligència emocional"

Presentaciones similares


Anuncios Google