La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Prof. Marta Fuentes Agustí

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Prof. Marta Fuentes Agustí"— Transcripción de la presentación:

1 Prof. Marta Fuentes Agustí
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Prof. Marta Fuentes Agustí Propostes didàctiques, models i exemples

2 Propostes didàctiques, models i exemples
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Propostes didàctiques, models i exemples Fases del procés de realització de treballs, que poden facilitar l'aprenentatge a partir de la informació: Fase 0. Preparació Fase 1. Accés a la informació Fase 2. Gestió de la informació Fase 3. Ús de la informació ... aprendre a partir de la informació

3 Model AGU: Accés, Gestió i Ús
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació Model AGU: Accés, Gestió i Ús 0. PREPARACIÓ: Què he de fer? Perquè? Què necessito? Què en sé?  Definir la tasca o treball

4 Aprendre a partir de la informació
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació La fase de Preparació: Definir la necessitat informativa Quina informació he de cercar? Per a qui? Quin ús n’he de fer? Tipologia de la informació a la qual vull arribar ... Definició de la demanda Formular una pregunta Paraules clau, conceptes vinculats, ... Coneixements previs sobre el contingut Previsió de la resposta

5 Model AGU: Accés, Gestió i Ús
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació Model AGU: Accés, Gestió i Ús 1. ACCÉS: On puc trobar la informació? Com hi puc accedir?  Recepció, Adquisició, Cerca i Recuperació... Anàlisi, Valoració i Selecció de la informació rebuda o recuperada

6 Cerca i selecció de la informació
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Antecedents i actualitat Cerca i selecció de la informació

7 característiques de la informació
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Internet com a font informativa característiques de la informació característiques del recurs informàtic organització i emmagatzament de la informació recursos, instruments i eines de cerca complexitat del procés de cerca avantatges i limitacions

8 Model AGU: Accés, Gestió i Ús
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació Model AGU: Accés, Gestió i Ús 2. GESTIÓ: Com processo la informació? Com la organitzo? Com la faig meva?  Processament, Tractament, Organització, Comparació/Classificació/Ordenació, Maneig, Explicació, Interpretació... Com elaboro la informació? Com faig el treball o l'informe?  Elaboració, Creació... Anàlisi i Avaluació del procés realitzat i, de si respon a l’objectiu

9 Aprendre a partir de la informació
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació La fase de la Gestió de la Informació té tres subfases: Una primera, en la qual cal Valorar la informació que es té i Seleccionar-la Una segona i central destinada al Processament d'aquesta informació Una tercera en la que s'Elabora la nova informació, i s'Avalua la seva pertinença. Què vol dir però Processament? El processament comporta la realització de diverses accions, sovint seqüencials, que tenen com a objectiu la realització de la tasca o del treball, i que, a més de l'acompliment de l'objectiu, porten a la comprensió, a la integració, a la assimilació, a l'aprenentatge..., a la transformació de la informació en coneixement.

10 Aprendre a partir de la informació
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació Algunes accions a fer en la fase de Gestió de la Inf. Seleccionar textos, fragments de textos, imatges... Rescriure textos a partir d'un text seleccionat, de frases ressaltades, de paraules aïllades...; a partir de dos textos, de tres (Ctrl+C/Ctrl+V intel·ligent)... Refondre textos, "coctelejar"... Elaborar imatges, gràfics, esquemes, gràfics estadístics… Organitzar la informació ubicant-la a cada capítol o apartat Ubicar la informació de cada apartat en subapartats, en ordre, seqüència o jerarquia... (model literari clàssic: introducció-nus-desenllaç /paral·lelisme: presentació-cos-conclusió)

11 Model AGU: Accés, Gestió i Ús
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació Model AGU: Accés, Gestió i Ús 3. ÚS: Què en faig de la informació elaborada? Perquè la faig servir? On, com i, a qui la dono? A qui l’ensenyo o explico?  Aplicació, Presentació, Expressió, Argumentació, Comunicació, Distribució, Justificació, Transferència... De què em serveix o em pot servir el que he fet? Anàlisi i Avaluació del resultat, de l’ús, de l’eficàcia, de l’impacte..., i Revisió del procés Reflexió sobre què s’ha fet i com, sobre què i com s’ha après...

12 Aprendre a partir de la informació
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Aprendre a partir de la informació Model AGU (Accés, Gestió i Ús) en la realització de treballs, que poden facilitar l'aprenentatge a partir de la informació

13

14 Modelo Gavilán para resolver Problemas de Información

15

16 Els treballs escolars Biblioteques escolars puntedu.
Segon curs Els treballs escolars

17 Els treballs escolars Perquè fem fer un treball determinat?
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Els treballs escolars Perquè fem fer un treball determinat? Quin és l’objectiu del treball? Donem l’estructura o els apartats? És de tot el centre? Suggerim les fases o passes de realització? Donem el format? Explicitem a l’alumnat allò que ha d’aconseguir? Donem element d’autorregulació? Donem les fonts escrites, audiovisuals, directes, de la Xarxa... Què vol dir fer un treball sobre un animal, sobre una persona, una cosa, una institució, un fet...

18 continguts, elements o apartats segons la temàtica
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Els treballs escolars continguts, elements o apartats segons la temàtica

19 Possibilitats d’usar Internet Quin ús en fan de la xarxa?
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Els estudiants d’EP i ESO front la cerca d’inf. a I.: un estudi Possibilitats d’usar Internet Quin ús en fan de la xarxa? Quina concepció tenen de la informació d’Internet? i del procés de cerca? Com busquen la informació? Quins criteris fan servir per a seleccionar-la?

20 cerca directa, l’aventura

21 cerques guiades, webquest viatges virtuals qüestionaris exploratoris
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs La cerca d’informació a Internet: Activitats d’aula llista d’enllaços collage multimèdia caceres del tresor plans de lliçons comentaris pautats cerques guiades, webquest viatges virtuals qüestionaris exploratoris pautes autointerrogatives cerca directa, l’aventura tutorials digitals ...

22 Prof. Marta Fuentes Agustí
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs Prof. Marta Fuentes Agustí La integració escolar de les TIC

23 LA INTEGRACIÓ ESCOLAR DE LES TIC
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs LA INTEGRACIÓ ESCOLAR DE LES TIC L’ús quotidià i normalitzat, ètic, legal, responsable i no discriminatori, potenciador de l'accessibilitat i la igualtat d’oportunitats. Un ús de les TIC en tots els nivells educatius formals i no formals, en totes àrees curriculars, eixos transversals i activitats escolars i extraescolars. Un ús de les TIC, com a mitjans per a l’aprenentatge (aprendre amb), com a objectes d’aprenentatge (aprendee de o sobre), i com a mitjans de comunicació, expressió i reflexió (aprendre per a) . Un ús de les TIC en el que “els criteris i principis educatius siguin lo substantiu, i els mitjans, només l’adjectiu” (Escudero, 1995).

24 Aprendre de o sobre les TIC
Biblioteques escolars puntedu. Segon curs LA INTEGRACIÓ ESCOLAR DE LES TIC: USOS de les TIC Aprendre amb TIC Aprendre de o sobre les TIC Desenvolupar actituds, criteris d’ús, esperit crític, reflexionar... Adquirir un bagatge audiovisual/comunicatiu i informàtic/informacional Aprendre per a les TIC

25 Biblioteques escolars puntedu.
Segon curs LA INTEGRACIÓ ESCOLAR DE LES TIC: Aprendre amb TIC - Com a suport a l’Ensenyament - Com a suport a l’Aprenentatge guiat i mediat - Com a suport a l’Aprenentatge l’autònom

26 Biblioteques escolars puntedu.
Segon curs


Descargar ppt "Prof. Marta Fuentes Agustí"

Presentaciones similares


Anuncios Google