Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porHubert Lafond Modificado hace 6 años
1
17/01/2019 Jornada sobre les noves directives de la UE en matèria de contractació del sector públic Organitza: 18 de juny de 2014 Ponent: Jaume Pallerols La visió de les pimes
2
ÍNDEX: Introducció El principal problema de la CP per les PIME
Divisió dels contractes en lots Requisits de capacitat econòmica i financera Percentatges obligatoris d’èxit Informe de supervisió Nombre de participants que siguin PIME Altres aspectes de la Directiva Altres aspectes que interessen a les PIME Ajudar a les PIME
3
INTRODUCCIÓ INTRODUCCIÓ Aquesta ponència es refereix a la Directiva 2014/24/UE referent a contractació pública i per la que es deroga la Directiva 2004/18/CE, i no fa referència a la Directiva 2004/23/UE relativa a l’adjudicació de contractes de concessió ni a la Directiva 2004/25/UE relativa a la contractació per entitats que operen en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals. També es fa referència primordialment a la contractació pública de serveis i en especial a serveis de mà d’obra intensiva. El llindar d’aplicació de la nova Directiva per contractes de subministrament i de serveis, així com en els concursos de projectes és de contractacions en el que el valor estimat, exclòs l'impost sobre el valor afegit (IVA), sigui igual o superior a EUR per tant afectarà aproximadament a unes empreses espanyoles (Mitjanes entre 50 i 249 treballadors) i a unes empreses grans (250 i més treballadors). D’entrada dir que ÉS BENVINGUDA LA NOVA DIRECTIVA per part de les PIME però no ens enganyem queda molt camí per recórrer per aconseguir una real participació de les PIME en la contractació pública..
4
LA DIRECTIVA com afecta a les PIME
PRINCIPAL PROBLEMA: AGREGACIÓ DE LA DEMANDA LA DIRECTIVA com afecta a les PIME És evident que és un pas important per facilitar la participació de les PIME en la contractació pública però el problema serà la seva aplicació tal com succeeix amb l’actual Directiva. Alguns problemes: Estem davant d’una marcada tendència a la agregació de la demanda per part dels compradors públics (Acords marc, centralització (CORA), agrupació de deferents tipus de contracte, centrals de compra) amb la finalitat d'obtenir economies d'escala, inclosa la reducció dels preus i dels costos de transacció, i de millorar i professionalitzar la gestió de la contractació. A tot això, els poders adjudicadors estan davant la necessitat de rebaixar els pressupostos donada la baixada d’ingressos de les entitats públiques. La directiva en el seu considerant 2 diu ... No obstant això, l'agregació i la centralització de les compres s’han de supervisar acuradament per evitar una excessiva concentració de poder adquisitiu i la col·lusió i preservar la transparència i la competència, així com les possibilitats d'accés al mercat de les PIME.
5
Que faran els poders adjudicadors per preservar les possibilitats
PRINCIPAL PROBLEMA: AGREGACIÓ DE LA DEMANDA de l’import dels lots de zona geogràfica possibilitats per les PIME Que faran els poders adjudicadors per preservar les possibilitats d'accés al mercat de les PIME ?
6
DIVISIÓ DE CONTRACTES EN LOTS
Considerant 78 Determina que cal encoratjar als poders adjudicadors a utilitzar el codi de millors pràctiques que s'estableix en el document de treball dels serveis de la Comissió, de 25 de juny de 2008, titulat «Codi europeu de bones pràctiques per a facilitar l'accés de les PIME als contractes públics», que ofereix orientacions sobre com aplicar el règim de contractació pública de manera que es faciliti la participació de les PIME. A aquest efecte i per augmentar la competència, procedeix animar els poders adjudicadors a, en particular, dividir grans contractes en lots. Aquesta divisió podria realitzar-se de manera quantitativa, fent que la magnitud de cada contracte correspongui millor a la capacitat de les PIME, o de manera qualitativa, d'acord amb els diferents gremis i especialitzacions implicats, per adaptar millor el contingut de cada contracte als sectors especialitzats de les PIME o d'acord amb les diferents fases ulteriors dels projectes. Ens preguntem: Estaran disposats els poders adjudicadors a escoltar els representants dels sectors implicats per adaptar millor el contingut de cada contracte?
7
DIVISIÓ DE CONTRACTES EN LOTS
sense deixar de gaudir de la llibertat de decidir de manera autònoma i basant-se en les raons que consideri oportunes, sense estar subjecte a supervisió administrativa o judicial El poder adjudicador ha d'estar obligat a estudiar la conveniència de dividir els contractes en lots INFORME ESP. O ELS PCAP Quan el poder adjudicador decideixi que no seria convenient dividir el Contracte en lots, l'informe específic o els plecs de la contractació han d'incloure una indicació de les principals raons que expliquin l'elecció feta pel poder adjudicador
8
Pensem que no hi haurà problemes en aquest punt.
REQUISITS DE CAPACITAT ECONÒMICA I FINANCERA Considerant 83 Determina que la imposició d'uns requisits de capacitat econòmica i financera massa exigents constitueix sovint un obstacle injustificat per a la participació de les PIME en la contractació pública. Els requisits han d'estar vinculats i ser proporcionals a l'objecte del contracte. En particular, els poders adjudicadors no han d'estar autoritzats a exigir als operadors econòmics un volum de negocis mínim que no sigui proporcional a l'objecte del contracte. El requisit normalment no ha d'excedir com a màxim el doble del valor estimat del contracte. No obstant això, poden aplicar exigències més estrictes en circumstàncies degudament justificades, que poden referir-se al elevat risc vinculat a l'execució del contracte o al caràcter crític de la seva execució correcta i aL temps, per exemple perquè constitueix un element preliminar necessari per a l'execució d'altres contractes . Pensem que no hi haurà problemes en aquest punt.
9
REQUISITS DE CAPACITAT ECONÒMICA I FINANCERA
Els poders adjudicadors no han d'estar autoritzats a exigir als operadors econòmics un volum de negocis mínim que no sigui proporcional a l'objecte del contracte. El requisit normalment no ha d'excedir com a màxim el doble del valor estimat del contracte. En casos degudament justificats, els poders adjudicadors han de gaudir de llibertat per decidir autònomament si seria convenient i pertinent establir un requisit de volum de negoci mínim més elevat, sense estar subjecte a supervisió administrativa o judicial INFORME ESP. O ELS PCAP Quan el poder adjudicador decideixi que el requisit de volum de negoci mínim s'estableixi en un nivell superior al doble del valor estimat del contracte, l'informe específic o la documentació de la licitació han d'incloure una indicació de les principals raons que expliquin l'elecció feta per el poder adjudicador
10
PERCENTATGES OBLIGATORIS D’ÈXIT
Considerant 124 Determina que donat el potencial que tenen les PIME de cara a la creació d'ocupació, el creixement i la innovació, és important fomentar la seva participació en la contractació pública a través de les disposicions pertinents de la present Directiva i d'iniciatives a escala nacional. Les noves disposicions que estableix aquesta Directiva han de contribuir a que s'assoleixin millors resultats pel que fa a la participació de les PIME en el valor total dels contractes que s'adjudiquin. No convé imposar percentatges obligatoris d'èxit; no obstant això, les iniciatives nacionals destinades a reforçar la participació de les PIME han de supervisar estretament, donada la seva importància. Pensem Que si després d’un temps d’aplicació de la nova Directiva no s'aconsegueix augment que la participació de les PIME a la contractació pública no quedarà més remei que fixar els percentatges obligatoris d’èxit.
11
INFORME DE SUPERVISIÓ Article 83.3 Determina que com a molt tard el 18 d'abril de 2017 i posteriorment cada tres anys, els estats membres presentaran a la Comissió un informe de supervisió que comprengui, si escau, informació sobre les fonts més freqüents d'aplicació incorrecta o d'inseguretat jurídica, per exemple els possibles problemes estructurals o recurrents en l'aplicació de les normes, sobre el nivell de participació de les PIME en la contractació pública i sobre la prevenció, detecció i notificació adequada dels casos de frau, corrupció, conflicte d'interessos i altres irregularitats greus en la contractació . Pensem Pensem que la transposició de la Directiva hauria de estar realitzada abans del 18 d’abril de 2015 i per tant l’informe de supervisió hauria de presentar-se abans del 18 d’abril de A les PIME ens corre presa.
12
10. Nombre de participants.
NOMBRE DE PARTICIPANTS QUE SIGUIN PIME Article 83.3 Informació que ha de figurar en els anuncis sobre els resultats d'un concurs (a què es refereix l'article 79, apartat 2) ..... 10. Nombre de participants. a) Nombre de participants que siguin PIME. b) Nombre de participants estrangers.. Pensem Que les entitats públiques han de ser transparents amb la informació de les adjudicacions i per tant haurien d’emetre un informe anual amb tota la informació respecte a l’objectiu d’aconseguir una major participació de la PIME a la contractació pública. Si hi ha consciència del problema s’han de fixar objectius i s’ha de fer el seguiment.
13
Simplificació administrativa.
ALTRES ASPECTES ALTRES ASPECTES: Considerant 80 – Per fer més ràpids i eficients els procediments, els terminis per a la participació en procediments de contractació han de mantenir-se tan breus com sigui possible, sense crear obstacles indeguts a l'accés dels operadors econòmics de tot el mercat interior, i en particular de les PIME. Considerant 84 - Molts operadors econòmics, i en concret les PIME, consideren que un obstacle important per a la seva participació en la contractació pública són les càrregues administratives que comporta l'obligació de presentar un nombre substancial de certificats o altres documents relacionats amb els criteris d'exclusió i de selecció. Limitar aquests requisits, per exemple mitjançant l'ús d'un document europeu únic de contractació consistent en una declaració actualitzada del mateix interessat, podria aportar una simplificació considerable que beneficiaria tant als poders adjudicadors com als operadors econòmics. Considerant 87 - La Comissió facilita i administra un sistema electrònic, e-Certis. Simplificació administrativa.
14
ASPECTES QUE INTERESSEN A LES PIME I QUE ESTAN FORA DE LA DIRECTIVA: :
ALTRES ASPECTES QUE INTERESSEN A LES PIME ASPECTES QUE INTERESSEN A LES PIME I QUE ESTAN FORA DE LA DIRECTIVA: : Consideració d’oferta desproporcionada o anormal. Considerar les ofertes com desproporcionades o amb valor anormal les ofertes econòmiques inferiors als costos salarials mínims per categoria professional, segons conveni col·lectiu vigent incloent aquest concepte en els plecs de condicions de les licitacions. La ponderació del preu en els criteris de valoració de les ofertes no hauria de ser superior al 70%. Excloure del possible ús de la subhasta electrònica a aquelles contractacions de serveis en què el preu de contractació vingui donat en la seva major part per despeses de mà d'obra (sectors de mà d'obra intensiva). Fer partícips a les PIME de l'adjudicació dels contractes menors i els procediments negociats per causa legal de la quantia econòmica del contracte. Per als contractes no harmonitzats, establir un sistema d'arbitratge independent per a la resolució d'incidències ja que en aquest moment hi ha indefensió. Es tracta d'evitar que els òrgans de contractació siguin art i part.
15
AJUDAR A LES PIMES EL PERQUÈ DE LA IMPORTÀNCIA D'AUGMENTAR LA PARTICIPACIÓ DE LES PIME A LA CONTRACTACIÓ PÚBLICA Per entendre la importància que té per les PIME la contractació pública només cal fer el següents apunts: Si el teixit econòmic que tenim és de PIME que son el 99 % del total d’empreses, aporten més del 68 % al PIB nacional i més del 78 % de l’ocupació privada, per què les entitats públiques no adjudiquen un 35 % de les seves licitacions a les PIMES ? Es trist que moltes PIME quan afronten un projecte d’internacionalització es trobin en la disjuntiva de tenir que dir que “a casa seva” no han aconseguit vendre a les seves entitats públiques els seus productes o serveis i per això, ja que vivim en un entorn global, és tant important que les nostres entitats públiques prenguin consciència d’augmentar d’una manera real la participació de les PIME en la contractació pública. L’impacte positiu en vers les PIME de la nova Directiva dependrà en primer lloc de la transposició que faci cada estat membre de la UE i finalment de l’aplicació pràctica que en facin les entitats publiques contractants.
16
Moltes gràcies per la seva atenció
17/01/2019 Les PIMES de Catalunya necessiten més que mai, donada la situació econòmica actual, una concreció definitiva en fets per tal de que el seu accés a la contractació pública millori significativament i sigui una realitat. Moltes gràcies per la seva atenció
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.