Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porIsabel Ruiz Peña Modificado hace 6 años
1
L’agermanament, una estratègia transformadora que cohesiona la comunitat escolar.
2
Qui som: CEIP Jungfrau. Barri Coll i Pujol. Badalona.
Doble línia. 460 alumnes. 90% catalanoparlants; nivell socioeconòmic mig / mig-baix. Població homogènia. Participen en el projecte: Alumnes, mestres, AMPA, famílies, Antics alumnes i famílies, ciutadania, ong, administració local.
3
Qui som: Escuela pública Francisca González. Chichigalpa. Nicaragua.
Dos torns alumnes. Ratio: 43 alumnes/aula. Educació Infantil i Primària Nivell socioeconòmic i cultural baix/molt baix. L’escola, sense ajut institucional, desenvolupa tasques educatives, assistencials (alimentació, salut…) i socials. El 1998 promou la creació del barri Los Lirios pels damnificats de l’huracà Mitch: - compra terrenys, 45 cases, escola unitària, menjador infantil, AAVV. esplai, tallers, alfabetització adults.
4
Dotze anys d’agermanament
Amb el temps vàrem redactar un protocol, que revisem periòdicament. El protocol representa el marc referencial dins del que s’acomoden compromisos i desitjos que volem assolir conjuntament en els àmbits: D’intercanvi. De sensibilització De cooperació.
5
La nostra xarxa administració local ong i entitats de cooperació
mares i pares centres educatius ASBACHI barri escola
6
Justificació del projecte:
Cohesiona tota la comunitat educativa al voltant d’un projecte comú. Ens ensenya a mirar més enllà amb una sensibilitat diferent, que ens estimula, de mica en mica, a modificar els nostres comportaments. Ens permet practicar l’intercanvi amb l’altre de manera directa, igualitària i respectuosa.
7
Ens ajuda a entendre, a conviure i a assumir un cert grau de compromís en el context local i en el global. Contribueix a formar ciutadans i ciutadanes ètics (per tant crítics) per viure (per tant compromesos) en aquest món. Fomenta la voluntat de trobar camins comuns des de la diferència Fomenta l’escola compromesa i oberta al món.
8
Des del punt de vista curricular
Ofereix al claustre: Una base real per treballar els principis de l’EPD i el drets humans. Una font inesgotable de recursos. Un valor exemplificador per entendre altres realitats. Una eina que fomenta la transversalitat curricular i la permeabilitat entre cicles i etapes. Afavoreix l’aprenentatge des del punt de vista competencial.
9
Agermanament i competències
En definir-se com un projecte transversal, amb vocació de promoure l’acció conscient, crítica i responsable, promou el desenvolupament harmònic de les competències: De manera especial: * La competència comunicativa lingüística i audiovisual. * La competència d’autonomia i iniciativa personal. * Les competències específiques centrades en conviure i habitar el món. - C. en el coneixement i la interacció amb el món físic. - C. social i ciutadana.
10
Objectius generals, explicitats a Ciutadania:
Reconèixer i sentir la diversitat social, cultural, de gènere i d’orientació afectiva com un fet enriquidor de la convivència, sabent explicar els propis costums i mostrant respecte pels costums i maneres de viure de cultures diferents a la pròpia. Conèixer i valorar els drets reconeguts a la persona en la Declaració Universal dels Drets Humans, la Convenció dels Drets de l’Infant, l’Estatut, la Constitució. Prendre consciència de pertinença a diferents àmbits i grups socials i de les formes de contribuir al seu desenvolupament i millora. Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global.
11
Objectius propis del projecte:
Reflexionar sobre la nostra escala de valors. Proposa una mirada autocrítica sobre la nostra pràctica de vida quotidiana en relació a: La cultura de l’esforç. Compartir. En el pla material, comparteixo el que em sobra…? En el pla intel.lectual, emocional, què vol dir compartir un projecte? La pràctica de l’empatia. Aprendre a posar-nos en el lloc de l’altre, aprendre a respectar els ritmes i processos que fan créixer l’altre, la capacitat d’escoltar… El ser o el tenir…
12
El que es viu com a necessari, el que és prescindible, el que és excessiu…Ens porta a parlar de consum responsable, reciclar, reutilitzar, reduir.. Reflexionar sobre la nostra posició relativa en el món, contra la idea que nosaltres som el centre al voltant del que tot gira i agafa sentit. Aprendre a ser crítics amb els models que se’ns imposen des de la societat de consum (malbaratament) i tecnològica (individualisme, virtualitat). Aprendre que els nostres actes i decisions poden repercutir en les decisions i els actes de persones d’una altra part del món. Aconseguir un cert equilibri entre educació, intercanvi, sensibilització, cooperació.
13
Els diferents actors: Comissió Solidària
Mantenir la coordinació estable amb la contrapart. Determinar conjuntament propostes de treball, iniciatives d’intercanvi i projectes de desenvolupament. Promoure i coordinar totes les accions que es desenvolupament al llarg del curs dins de l’escola. Donar suport a la tasca del claustre. Formular, presentar i justificar projectes. Fomentar el treball en xarxa de cara enfora. Participació ciutadana (campanyes, fira anual, sensibilització, assessorament…). Cuidar el recanvi generacional.
14
Els diferents actors: La nostra contrapart:
agermanament cooperació ASBACHI barri tallers alfabetització e.unitària
15
Els diferents actors: Alumnes
Àmbit curricular: Treballar els continguts de l’agermanament establerts per cicles i etapes. Treballar l’intercanvi amb l’alumnat de l’escola germana. Àmbit comunitari: Participar activament en activitats, festes i campanyes solidàries. Activitats de servei-aprenentatge. Sensibilitzar les famílies. Posar en pràctica els valors apresos en forma d’actituds de vida quotidiana.
16
Els diferents actors: Claustre
Àmbit curricular. Seqüenciar els objectius i continguts per cicles i etapes. Atendre la transversalitat de la proposta educativa. Aprofitar el valor exemplificador que ofereix. Promoure l’autocrítica i l’acció quotidiana transformadora. Fomentar les activitats d’intercanvi entre alumnes dels dos centres. Àmbit comunitari: Motivar l’alumnat i fomentar la seva participació en activitats, festes i campanyes solidàries. Participar en activitats, festes i campanyes solidàries. Participar en l’intercanvi entre mestres dels dos centres. Formar part de la Comissió Solidària.
17
Els diferents actors: AMPA
Fomentar la participació de les famílies en activitats, festes i campanyes solidàries. Donació del 0’7% del seu pressupost anual. Donar cobertura legal als projectes de cooperació i sensibilització que es presenten a les institucions. Formar part de la Comissió Solidària.
18
Els diferents actors: Famílies
Donar recolzament a les iniciatives que en l’àmbit de l’agermanament es proposen. Extendre la xarxa solidària a altres àmbits professionals i ciutadans. Participar en activitats, festes i campanyes solidàries. Formar part de la Comissió Solidària.
19
Dificultats recurrents:
Els diferents ritmes vitals i temporals d’escoles, administració, ong, contrapart a Nicaragua, equip de mestres… El contacte no sempre és fàcil degut: a les diferències temporals esmentades. als problemes tecnològics. a la dificultat de financiació. Requereix una gran inversió de treball i compromís. El constant i inevitable relleu generacional. La manca de reconeixement extern.
20
Adreces d’interès www.xtec.cat/ceipjungfrau/ www.badanica.com
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.